BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: trainiac op 07 July 2017, 11:47:28
-
Hallo modelbouwfans,
Hier wil ik een draadje starten over de bouw van mijn HO modelbaan in segmenten. Ik heb al eerder een kleine bijdrage op dit forum gepost (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73632.msg3221737853.html#msg3221737853 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73632.msg3221737853.html#msg3221737853)) en wil dit nieuwe draadje gebruiken om de voortgang van de bouw te laten zien.
Een eerste vraag. Kan iemand mij vertellen hoe ik een link naar dit draadje in mijn afzenderregel krijg?
-
Volgens mij kun je dan gewoon de regel bovenin je adresbalk in je browser kopiëren en dan weer plakken in je "handtekening", in je forumprofiel :) De computer maakt er dan vanzelf een link van.
-
Martijn,
Hartelijk dank. Het is gelukt.
-
En nog één tikkie mooier: als je de titel binnen de link zet. Dus zoiets:
[url=https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,74571.0.html]Mijn HO baan in segmenten[/url]
Dan ziet het er zo uit: Mijn HO baan in segmenten (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,74571.0.html)
Reinout
-
Gelukt! Dankjewel Reinout
-
DE mate van detaillering van die Preiser autootjes belooft in elk geval veel.
Ik ga dit draadje maar eens volgen....
-
Dankjewel Marc,
Laat ik eerst even aangeven waar mijn interesse ligt. Ik heb geen vaste modelbaan, maar bouw uitsluitend segmenten en diorama's. Zowel in HO als in N en georiënteerd op voorbeelden in Duitsland. Wat me vooral aantrekt in deze fraaie hobby is het bouwen en veel minder het rijden. Daarom heb ik ook (nog) geen digitale stappen gezet.
In N heb ik al een paar segmenten gebouwd, naar een voorbeeld in de Zuidduitse staat Württemberg. Deze staan op het N-spoorforum. Op dit forum wil ik graag mijn HO segmenten laten zien. Daarmee ben ik nog niet zo lang geleden begonnen, dus dat geeft inzicht in de bouw. Ik heb de bouw ook al geïntroduceerd op een ander forum, maar door de toestanden met foto-emmer heb ik besloten hier verder te gaan.
Het grote voorbeeld is een nevenlijn in Württemberg, de uitgebeelde periode voor mijn baan is zowel tijdperk 1 als 2. Het gaat om de al lange tijd opgeheven nevenlijn Blaufelden-Langenburg, 12 kilometer lang en geopend in 1900. De maximumsnelheid op het traject was 40 km/u. De lijn was niet echt een succes en bleef verliesgevend tot 1910. Het personenverkeer werd in 1954 al gestaakt, met uitzondering van een dagelijkse GmP tot 1963. In de zeventiger jaren nam ook het goederenverkeer flink af, zodat de DB in 1984 al stillegging overwoog. Toen in 1995 het goederenverkeer op de Taubertal-spoorlijn werd stilgelegd, duurde het niet lang meer tot de lijn Blaufelden-Langenburg werd opgeheven op 31 oktober 1996.
Over deze nevenlijn is niet veel gepubliceerd. Van belang is een boek van Willi Glasbrenner, wat ik na veel zoeken uiteindelijk te pakken heb gekregen dankzij de vereniging die zich bezighoudt met deze nevenlijn: http://www.nebenbahn.info/ (http://www.nebenbahn.info/)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Glasbrenner.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Glasbrenner.jpg)
Mijn interesse werd gewekt toen ik tijdens een fietstochtje in Duitsland de resten van deze spoorlijn ontdekte. Tussen Gerabronn en Langenburg bevond zich namelijk een klein station in Ludwigsruhe (km 9.240). Ludwigsruhe was echter geen dorp, maar een landgoed dat in bezit was van het vorstenhuis Hohenlohe-Langenburg. Er is dus weinig te zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_2010bc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_2010bc.jpg)
Het stationnetje is er allang niet meer, maar de rails lagen er nog en ook was het laadperron nog enigszins zichtbaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_2010ac.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_2010ac.jpg)
Het station bestond uit een standaard dienstgebouw (Württembergs nevenlijnstation type IIa) met een aangebouwde goederenloods, een nevengebouw met toiletten en het laadperron voor houtverlading. Het emplacement was in een zeer ruime bocht gelegen (R 600 m) en bestond uit twee parallelsporen met een wisselverbinding.
Ik ga het stationnetje in model nabouwen op twee segmenten van 100x40 cm in open bouwwijze. Voor mijn segmenten in N spoor maak ik gebruik van multiplex, maar deze HO segmenten bouw ik m.b.v. MDF plaat. De spoordijk bestaat uit 8 mm MDF en daarop twee lagen celrubber van 2 en 4 mm:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_01c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_01c.jpg)
Een volgende keer ga ik nader in op de handaandrijving (!) van de wissels.
-
Hallo modelbouwfans,
Deze tijd van verregaande digitalisering van onze hobby gaat een beetje aan mij voorbij. Zoekend naar eenvoud heb ik een hele simpele, robuuste en goedkope wisselaandrijving doorontwikkeld. Ik maak gebruik van railmateriaal van Peco (Code 75) en Weinert's "Mein Gleis". Omdat mijn baan uit losse segmenten zal bestaan, was het verder een wens om de wissels aan voor- en achterzijde van een segment om te kunnen zetten. Scheelt een hoop wandelen van de voor- naar de achterkant van een reeks verbonden segmenten. Zover ben ik nog lang niet, maar het leek me wel handig.
Het natuurgetrouw langzaam omzetten vind ik niet nodig, dus wisselmotoren vielen al af. De omzetting met spoelen is minder betrouwbaar en voor servo's en besturing moet je al met al diep in de buidel tasten.
Dus het werd een handaandrijving. Nu zijn daar vele voorbeelden van te vinden. Ze zijn soms nodeloos ingewikkeld, dus ik ben aan het vereenvoudigen geslagen. Ik heb niet meer nodig dan wat messing staf, een stukje verenstaal, wat kroonsteentjes, een stoelhoekje, een enkelpolig om-schakelaartje en een paar houten knikkertjes.
De onderstaande foto's geven redelijk weer hoe een en ander is geconstrueerd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_04c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_04c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_05c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_05c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_06c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_06c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_07c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_07c.jpg)
Later heb ik er nog wel een verbetering in aangebracht, omdat de knopjes het lastiger maakten om een segment op zijn zijkant te plaatsen. Daarom de knopjes verzonken in de zijkant aangebracht. Wat meer timmerwerk, maar wel een aanrader, zeker als segmenten vervoerd moeten worden naar een beurs of zo (ooit misschien):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_10c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_10c.jpg)
En omdat de messing staaf toch wat teveel doorboog heb ik op de halve diepte van het segment een houten ondersteuningsblokje met schroefoogje geplaatst.
-
Keurig hoor, beproefd concept.
-
Inderdaad mooi uitgevoerd (y)
En kleine tip als je de volgende keer wat makkelijker wilt boren met een gatenzaag (aan de brandplekken te zien ging het niet zo soepel ;D) boor even een gat (met een normale boor) in de omtrek van je gatenzaag cirkel. (Maar natuurlijk aan de binnenkant zodat hij later niet op valt.) Dit geeft het zaagsel een plek om heen te gaan zodat de tanden van de zaag gewoon blijven zagen ipv door het hout heen proberen te slijpen.
Timo
-
Da's een goeie tip, dank Timo!
-
Vandaag een HO railfiets gemonteerd. Zie draadje materieel:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,74593.msg3221755669.html#msg3221755669 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,74593.msg3221755669.html#msg3221755669)
-
Hallo modelbouwfans,
Na het bouwberichtje over de handmatige wisselaandrijving nu weer verder over de bouw van het segment Ludwigsruhe. Zoals eerder aangegeven in open bouwwijze. De ruimtes naast de spoordijk worden opgevuld met groene ondervloerplaten van Ikea en op de plaats waar het stationsgebouw komt, heb ik wit foamboard als ondergrond gebruikt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_29c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_29c.jpg)
En ook voor het perronfundament heb ik strookjes foamboard gebruikt, waar vervolgens stukjes N rail tegenaan gezet zijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_21c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_21c.jpg)
Met daartussen houten bielzen, ietwat opgeruwd met een staalborsteltje en een hobbymes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_23c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_23c.jpg)
Deze zijn vervolgens geschilderd met Floquil:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_28c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_28c.jpg)
En vervolgens de hele boel geëgaliseerd met flexibele tegellijm:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_32c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_32c.jpg)
Daarmee is de ondergrond van het perron klaar en kan ik gaan bedenken met welk materiaal ik de "Schüttbahnsteig" ga vormen. Maar eerst het stationsgebouw, waarover meer in het volgende bouwberichtje.
-
Hallo modelbouwfans,
Het is een beetje zomerstop, maar ik heb toch nog maar wat zitten knutselen. Ik heb een paar doosjes Preiser 17501 en 17502 met fruitkisten en manden etc. aangeschaft en dat moest allemaal eens geschilderd worden. Ik had er al een paar gedaan als laadgoed voor mijn Ford AA truck van de groenteboer (zie: Ford AA (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73632.msg3221737853.html#msg3221737853)) en nu maar eens de moed gevonden ze allemaal te doen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/preiser_oogstkisten_2_c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/preiser_oogstkisten_2_c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/preiser_oogstkisten_1_c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/preiser_oogstkisten_1_c.jpg)
En de (stok)broden zijn ook al geschilderd in drie kleuren bruin :P
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/preiser_oogstkisten_3_c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/preiser_oogstkisten_3_c.jpg)
Al weet ik nog niet wat ik ermee moet doen. Misschien maar eens een plekje voor een weekmarkt creëren op de baan.
-
Hallo modelbouwfans,
Zoasl aangekondigd eerst een bouwberichtje over het station van Ludwigsruhe. Het is een zogenaamde standaardbouw van de Württembergse spoorwegen voor nevenlijnstations. Deze standaardbouw verscheen in drie groottes en bestond uit een hoofdgebouw met een of twee aanbouwen. Het eerste type had slechts één verdieping en werd gebouwd op kleine halteplaatsen. Voor zover mij bekend is geen enkel exemplaar van dit kleinste type bewaard gebleven. Het tweede type bestond uit twee verdiepingen en had aan één zijde een aangebouwde goederenloods en aan de andere zijde een open of gesloten wachtruimte. Er staat nog een zeer fraai voorbeeld in het openluchtmuseum van Wackershofen. Het stationsgebouwtje is echter afkomstig uit Kupferzell:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kupferzell_2010aoc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kupferzell_2010aoc.jpg)
Het derde type was qua grondoppervlak iets groter en is ook op meerdere plaatsen bewaard gebleven, zoals in Münsingen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Munsingen_2012afc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Munsingen_2012afc.jpg)
De foto is wat vaag, maar het sneeuwde nogal hard toen ik het kiekje maakte. Ook in Ludwigsruhe stond zo'n standaard stationsgebouw. Het was van het tweede type, maar had alleen een goederenloods als aanbouw. Ik heb hiervoor het bekende bouwpakket van Kibri (station Dettingen) gebruikt, maar wel aangepast. Zo bestond de gevel op de begane grond niet uit bakstenen, maar uit zogenaamde Wandschindeln. Die bakstenen muren uit het bouwpakket heb ik dus maar vervangen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_12c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_12c.jpg)
Verder heb ik de wachtruimte en de dakkapel weggelaten en de goederenloods uit het bouwpakket flink ingekort, zoals ook bij het grote voorbeeld. De kleurstelling van deze stationsgebouwen was nogal een puzzel, omdat de overgebleven exemplaren allemaal net iets anders waren. Maar met wat hulp van een kennis uit de streek en op basis van oude ingekleurde ansichtkaarten ben ik een eind gekomen. Dit zou het moeten zijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_15c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_15c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_20c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_20c.jpg)
Voor wie meer wil weten over deze standaard stationsgebouwen raad ik onderstaand boekje aan van het betreffende openluchtmuseum. Maar ook in de "Württemberg Report" van het tijdschrift Eisenbahn Journal is een artikeltje over deze stations verschenen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bedal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bedal.jpg)
-
Hallo modelbouwfans,
Het is tijd voor het laadperron van Ludwigsruhe, want de producten van het landgoed moeten vervoerd kunnen worden. Er was een bescheiden laadperron aanwezig recht tegenover het stationsgebouw, blijkens de bouwtekening uit 1899. Maar uit een foto van 1960 blijkt dat het laadperron best een stukje doorliep voorbij het station. De tekening is sowieso minder accuraat, omdat het toiletgebouw aan de oostzijde is ingetekend, terwijl het aan de westzijde is gebouwd. Ik heb dus maar de vrijheid genomen om het laadperron langer te maken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_35c_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_35c_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_34c_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_34c_1.jpg)
Het laadperron is gemaakt van foamplaat en polystyreen strips en klinkerplaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_37c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_37c.jpg)
En omdat de rails in een flauwe bocht liggen is de polystyreen plaat in repen gesneden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_36c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_36c.jpg)
-
Mooi project !! (y) (y)
Grtz,
Samuel.
-
Ziet er goed uit Harry, leuk boogje, nette afwerking..eindelijk weer iemand die wat bouwt en ook wat laat zien buiten de vaste altijd door bouwende jongens (y)
-
Ik had dit draadje helemaal gemist, maar wat is dit leuk! (y)
-
Lekker bezig (y). En voldoende groent voor een weekmarkt of veiling ;). Waar zijn ze van?
-
Hallo modelbouwfans,
Dank voor jullie leuke, enthousiaste reacties.
@ Ruud,
Het komt uit Preisers doosjes 17501 (de fruitkisten) en 17502 (de manden).
-
Hierbij nog een paar fotootjes van mijn oplossing voor het verbinden en weer loshalen van de segmenten. Messing busjes in de kopse kanten van de segmenten, aluminium staafje om de boel exact bij elkaar te houden. Schroefdraad erop snijden, Nyloc-moer aan één zijde, vleugelmoer aan de andere en klaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_38_.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_38_.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/segmentverbindingen_.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/segmentverbindingen_.jpg)
En vervolgens begonnen aan het tweede segment:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_43_.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ludwigsruhe_I_43_.jpg)
-
Hallo modelbouwfans,
Voor dat je het weet is er weer een half jaar voorbij zonder modelspoorse activiteiten. Als je wat sloopwerk niet meerekent. Het laadperron zou verdeeld over twee segmenten bij nader inzien toch wel erg lang worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/.jpg)
Zoals ik eerder aangaf was er in 1899 slechts een bescheiden laadperron aanwezig recht tegenover het stationsgebouw. En aangezien ik aanhanger ben van periode 1 en 2, heb ik besloten om het reeds gebouwde laadperron op het eerste segment in te korten. Dus slopen maar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_19.jpg)
En het stuk wat daarbij vrijkwam naar het tweede segment verplaatst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_23.jpg)
-
Hallo Modelbouwfans,
Tijd voor een nieuw berichtje. De bouw van het segment Ludwigsruhe I ligt een beetje stil, maar er gebeurt toch wel wat. Ik bouw in tijdperk I en II dus dat betekent veel paard en wagens:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_27.jpg)
En dat betekent flink wat verschillende kleuren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_28.jpg)
En ja, de N-spoor paardjes en koeien worden meteen meegenomen.
Bij de wagens gaat het hoofdzakelijk om wat oudere types van Preiser bouwpakketjes, hier en daar aangepast:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_29.jpg)
En om de fraaie boerenkarren van Artitec:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_30.jpg)
Tot zover deze tussenstand. De volgende keer volgt een update van de bouw van het segment. Ik ben nu bezig met het verven van de rails en bielzen.
-
Volg je al een poos op N spoor
Niet elke bericht maar eens per 2 a 3 weken lees ik
Ga je hier ook volgen
notificatie maar aangezet (y)
-
Dankjewel Jerrytrein,
Met de snelheid waarmee ik bouw (beter gezegd de traagheid) is eens in de paar weken meer dan voldoende ;)
-
Tijdperk 1? Hm... Volgmodus: aan.
-
Dank voor je bezoekje Martijn.