BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: ACD op 07 July 2017, 09:43:23
-
Hoi. Ik ben sinds een paar maanden weer met een nieuwe (digitale) baan begonnen. Als eerste stap met wisseldecoders en ben nu aan het kijken om bezet/terug melders in te bouwen. In had gehoopt dat ik hiervoor alleen wat moest solderen, maar lees op diverse forums dat ik de 'blokken' blijkbaar alleen kan bouwen als ik op diverse plekken ook rail-isolatoren inbouw (om zodoende de inrij en uitrij secties aan te geven). Ik baal hier behoorlijk van, omdat alle rails al vast ligt en diverse scenery erom heen ook. Het loshalen van diverse rails om de rail-isolatoren aan te brengen, lijkt mij behoorlijk ingrijpend en zelfs in de helix bij onmogelijk gezien de scenery erom heen.
Ik ben van plan met de Digikeijs DR4088 module te gaan werken.
Heeft iemand ervaring met het gebruik deze terug/bezetmelder, ZONDER het toepassen van rail-isolatoren op de baan? Gaat dit ooit werken of kan de terugmelder niet duidelijk zien waar de stroomafname plaatsvindt?
-
Je kunt ook gebruik maken van reed switches. Die zijn eenvoudig te plaatsen zonder je baan te moeten slopen.
Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
-
Je kunt ter plaatse van een gewenste onderbreking de rail doorslijpen met een dunne slijpschijf op de Dremel of Proxxon, of voorzichtig met een railzaagje. Dan hoef je geen rails los te nemen en heb je geen isolatoren nodig.
-
NTeering - inderdaad, dan heb ik de OPTO versie nodig. Weet je toevallig waar ik de reed-contacten hiervoor kan krijgen en welke ik precies nodig heb?
DirkJ - top-tip! Helemaal niet aan gedacht. Misschien is de dremel inderdaad de makkelijkste oplossing nu. Bedankt!
-
Bij gebruik van reedcontacten moet je aan een paar dingen denken:
a) Om ze te laten werken moet je ook je locs voorzien van magneet. Voor mij een groot nadeel, zeker als je een keer met materieel van een kennis (zonder magneten) wilt rijden.
b) Voor reedcontacten heb je niet persé een terugmelder met opto-isolatie nodig. Kan met of zonder en je kan ze zelfs laten werken met terugmelders met stroomdetectie (ook al heb je dan eigenlijk te veel hardware die je weer overbrugt).
c) Ook reedcontacten naderhand plaatsen is niet super eenvoudig. Veel proberen ze tussen de bielsen te leggen maar als je al ballast hebt liggen is dit niet meer zo makkelijk.
Ik zou dan ook gewoon lekker voor het doorslijpen gaan. Dit is hoe wij het op de club überhaupt vaak deden. Eerst neerleggen, dan zagen. Enige is dat je wel op moet letten dat je rails niet onder te veel mechanische spanning staat. En mocht je het gat wat groot vinden naderhand kan je er altijd een stukje styreen (of iets anders) tussen lijmen en daarna in het profiel van de railstaaf snijden.
Timo
-
Met een Roco railzaagje kun je een hele fijne snede maken, dat redt je niet met een slijpschijfje. Ik heb een schijfje van 0.6mm maar hoe haaks ik het ook doe, en hoe stil ik de dremel ook houd, snede wordt altijd 1 a 2mm... waardeloos. De roco maakt een strakke, rechte snede van een paar tienden millimeters. Maar goed, het kan ook aan mijn dremeltechniek liggen.
-
... hoe haaks ik het ook doe ...
Waarom moet de snede haaks zijn? Schuin over de rail werkt ook en geeft minder kedengedeng.
Om ze te laten werken moet je ook je locs voorzien van magneet.
De magneet hoeft niet onder een loc, kan ook onder een wagon.
-
Wat trouwens ook prima werkt is een infrarood lichtsluisje. Hoef je niet te zagen, maar ja, nu moet je weer een ir led en sensor in een bosje o.i.d. verstoppen...
-
Waarom moet de snede haaks zijn? Schuin over de rail werkt ook en geeft minder kedengedeng.
Dat bedoel ik dus niet. Hoe verticaler je de schijf houd (ook al slijp je niet haaks op de rijrichting maar schuin over de rail) hoe smaller de snede.
Probleem met een schijf is als je maar heel even wiebelt met dat ding, je meteen een hele brede onregelmatige snede hebt.
-
Toen ik overgestapt ben naar digitaal heb ik ook de blokken gemaakt met reedcontacten. Magneetjes had ik toch al onder al het materiaal, en dat doe ik nog altijd bij nieuw materiaal.
magneetje kost bijna niets, en alle loks hebben wel plaats.
Ook een reedcontact kost bijna niets.
Waar je wel een beetje bij kan boor ik een gat door de plaat tussen de bielsen, en dan een 4 bielsen verderop nog eentje.
Het reedcontact komt dan op de bielsen te liggen in de richting van de rails.
Waar je niet kunt boren buig ik de draden zo dat ze onder de rails en bielsen gelegd kunnen worden en ze ergens naast de rails verder geleid kunnen worden.
Dit soort plaatsen zijn meestal geen zicht plaatsen en dus maakt het iets minder uit hoe ze er zitten, als ze maar werken.
Waar je wel bij kunt is het ook makkelijker ze goed weg te werken, maar daar is het over het algemeen ook weer makkelijker alsnog de rails door te zagen/slijpen.
Bij mijn laatste baan ben ik meer gaan werken met stroomdetectie, maar gebruik nog altijd reedcontacten op verschillende punten. En als er in een blok eens een extra melder moet komen doe ik dat ook meestal via de reedcontacten.
Welke oplossing je ook kiest, op plaatsen waar je minder goed bij kunt zal het altijd een beetje priegelen worden om het voor elkaar te krijgen, maar er zijn genoeg opties om niet alles weer af te hoeven breken.
Groet,
Roelco
-
Hoi
Ben ook bezig aan mijn baan opbouw en geen rekening houdend met blokken, ofwel detectie, bewust.
Eerst de baan goed dan pas bepalen waar de blokken komen en detectie punten.
Daarbij ga ik gebruik maken van IR reflectie, eh gebruik ik al. Een of ander manier, hier op dit forum, wil men er weinig over zeggen want het gaat altijd over stroom detectie en een lichtsluis in het schaduw station.
Heb ook gereageerd op een ander onderwerp en daar staat voldoende in omschreven zoals ik het toepas.
Voordelen, geen gezaag in de rails, geen magneten onder het materiaal, detectie is van eerste koppeling tot laatste koppeling en als je het niet bevalt verplaats je het detectie punt.
Dit is de link naar dit onderwerp :
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,72888.0.html
Doe je plezier ermee, groeten Frans
-
ACD, waarom denk je dat je voor reedcontacten de OPTO versie nodig hebt?
Misschien is het ook niet verkeerd om even aan te geven wat voor rails je gebruikt. 2-rail of 3 rail, want dat maakt nogal een verschil.
Groetjes