BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: EJO op 07 December 2007, 19:51:24
-
Dag forumleden,
Ik heb van MP een VT98 ofwel een Uerdinger railbus+bijwagen gekocht van Roco met artikelnummer 43018. Hier ben ik erg blij mee, alleen is er 1 probleempje. Wanneer ik de spanning voluit zet wil de motorwagen niet meer doen dan alleen maar kruipen. De binnenverlichting brand ook zeer zwak.
Nu denk ik dat het probleem ontstaat doordat de motorwagen aan de onderkant ontzettend "vettig" is. Ik vermoed dat er teveel olie en/of vet aan de binnenkant zit waardoor de motor te veel weerstand ontvangt. Dat zou dus op te lossen zijn door de motor(wagen) eens goed schoon te maken (al kan dat nooit kwaad) De wagen heb ik nog niet opengemaakt.
Echter wil ik vragen of er mogelijk nog meer zaken zijn waar ik naar zou moeten kijken waar dit probleem door ontstaan kan. Daarbij wil ik ook weten wat wel en wat absoluut niet kan bij een reinigingsbeurt.
Iemand overigens dezelfde ervaring hetzij met dit of een ander model?
Groet
Eelco
-
EJO,
Komt anders eens langs bij mij. Kijken we d'r ff naar ;)
Gr,
Bart
-
Beste EJO,
Ik heb er ook een twee weken geleden gekocht.
Kijk wel uit bij het openen van de ketting haak dat deze niet wegspringt
helaas bij mij gebeurd en kan hem niet meer vinden.
Moter wagen loopt bij mij goed wel heb ik het anker nog schoongemaakt.
De wielen ook gedaan maar ondanks alles blijft hij wel eens staan.
Een spanningdoorvoer kopp. gemaakt naar de bijwagen en verlichting gewijzigd zie site.
Maak ook de tandwiel bak schoon en doe er wat olie in maar geen vet.
Sukses.
wil.
-
Bart en Wil.
I.i.g bedankt voor jullie reactie. Ik ben altijd een beetje onwillig om zo'n model uit elkaar te halen. Daarom heb ik ook meerdere foto's gemaakt tijdens de demontage. Hij moet ook weer in elkaar.
Wat mij opviel was de eenvoud van de constructie. Eenmaal opengemaakt viel het allemaal vies tegen. Een en al vet en olie. Alle onderdelen liggen nu in een potje, klaar om gereinigd te worden. Ik geloof dat dat het beste kan met wasbenzine?
Ik heb de kap ook nog een poosje op moeten poetsen vanwege alle vingerafdrukken. Ik hoop niet dat de inwerking van de olieal te nadelige effecten heeft op de kwaliteit van de kap en de lak.
-
Zal het geen vet zijn op de kap nu die kan je met wat handwarm water met
een beetje afwas middel schoonmaken en geeft later geen residu achter.
Ja de onderdelen in de wasbenzine is goed.
Je kan de motor er ook mee doen maar ik gebruik altijd een penseel en Tri.
wil.
-
oke, probleem opgelost.
De motorwagen rijdt gelukkig weer als een zonnetje. Naast het feit dat hij vuil was, was er nog een probeem. Het asje waar een van de wormwielen op zit, steekt in 2 koperen/messing busjes. Deze waren gaan oxideren waardoor het asje ook klem kwam te zitten en daardoor niet goed meer ronddraaide. Dus gelijk de oxide verwijderd.
Het is nu net een klein koffiemolentje al maken de tandwielen nog wat lawaai. Wellicht daar terplaatse iets dikkere olie gebruiken? Iemand nog een idee?
-
Volgens mij draaien de tandwielen bij Roco altijd in vet. Ik heb die railbus niet, maar bij een ander Roco-model zie ik in de gebruiksaanwijzing staan dat je geen olie moet gebruiken waar vet zit.
-
dank je Reinier,
Ik zal er wel even naar zoeken. Wellicht dat het scheelt.