BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: pallie op 26 June 2017, 13:27:31
-
Hallo Allemaal,
Algemene info:
het einde van de bouw aan mijn schaduwstations komt in zicht. Nu wil ik de basis van mijn zichtbare baandeel gaan ontwerpen. Ideeën heb ik genoeg en de mogelijkheden zijn ruim aanwezig.
Ik realiseer een baan in Epoche VI van de DB. Het gekozen thema is "moderne goederen en reigerstreinen". Dat is een ruim begrip en thema natuurlijk.
Welk type rails gebruik(te) ik voor mijn baan:
Voor de schaduwstations gebruikte ik Roco line zonder ballast met een 15 graden hoek. Nu vindt ik dit zelf niet echt een mooie wissel voor met name personenwagons. Deze laten de trein flink (voor mijn gevoel) onnatuurlijk door de wissels lopen. Voor kortere goederenwagons kan ik me dit voorstellen als er minder ruimte beschikbaar is.
Voor het zichtwerk zit ik zelf te denken aan 10 of 7,5 graden wissels.
Wat wil ik bouwen:
Op de baan komen een eindstation, een overslagstation voor trailers, containers en afzetbakken, een onderhoud en opstelzone voor locs en een opstelterrein voor treinen (direct voor de overslagterminal).
Omdat ik redelijk veel ruimte tot beschikking heb wil ik in elke situatie graag de juiste wissels gebruiken.
Uiteindelijke vragen:
Welke wissels worden voor welke snelheid gebruikt?
Mijn kennis van baanvaksnelheden en daarbij horende wissels is beperkt. Dus alle info daarover, links of kennis, is meer dan welkom.
-
Om te beginnen moet je bedenken dat modelspoorwissels altijd korter zijn dan echte wissels.
Een standaardwissel in het grootbedrijf heeft een hoekverhouding van 1:9, dat is een hoek van ongeveer 6 graden.
Dus als je er de ruimte voor hebt zou ik de kleinste hoek kiezen die nog past.
-
Hallo Klaas,
Weet u toevallig welk merk die levert? Met code 83?
Bedankt alvast voor de bruikbare info.
Groet, Pallie
-
Wat dacht je van de 10 graden Rocoline wissels? Het gaat om het beeld en dat knapt al aardig op met deze wissels. Deze wissels zijn al bijna 35 centimeter lang. Nog slankere wissels voegen op de modelbaan vaak weinig aan het beeld toe.
Een overweging kan wel zijn dat echte wissels geen scharniertje in de wisseltongen hebben en Rocoline - en heel veel andere merken - wel. Slanke wissels in code 83 zonder scharniertje worden bijvoorbeeld geleverd door Tillig in het Elite railsysteem.
-
Een advies: Gebruik ze allebei.
Op de delen waar met tempo gereden wordt kun je met 7,5 uit en daar waar de rijsnelheden lager liggen kun je met 10 volstaan, zo krijgt het spoor beeld een natuurlijk geheel.
Een andere stap is het zelf maken van de wissels, waarbij je de snelheden op voorhand kunt bepalen en daarmee de wisselgraad.
Maar dan moet je de juiste 'middelpunt zoekende kracht' voor elke maximale snelheid per wissel berekenen.
Uit eindelijk moet je het natuurlijk zelf bepalen, maar dit zou ik doen.
Groet,
Arbhin
-
Hallo Henk en Arbhin,
Bedankt voor jullie tips. Ik zal eens zien of ik een dergelijke wissel van 6 of 7 graden bekijken. En idd, de snelheid ligt in alle binnenkomende delen niet heel hoog denk ik. In het paradespoor zit überhaupt geen wissel, wel een heel flauwe boog. Mogelijk kom ik dan toch uit bij de 10 graden wissels van Roco. Als ik aan de bovenbouw begin zal ik een paar foto's posten. Misschien nog wat van de schaduwstations.
Groet, Pallie :D
-
Tillig heeft wissels met: een puntstukhoek van:
7,0° puntstuk / 9.4° uitwijkhoek / R:2200mm / 361mm lang (https://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-85326.html)
6.3° puntstul / 6.34° uitwijkhoek / R:2200mm / 388mm lang (https://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-85346.html)
Wil je nog slanker dan kan je terecht bij Mein Gleis van Weinert (http://www.mein-gleis.de/)
-
Bedankt allen,
Omdat ik meerdere wissels nog moet voorzien van bediening wil ik graag weten welke wisselaandrijvingen betrouwbaar (meest belangrijk) en voordelig zijn. Iemand ervaring hiermee?
Zal wat foto's plaatsen voor indrukken.
Groet Pallie
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-29_09.09.13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-29_09.09.13.jpg)
Aansluiting van schaduwstation 1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-29_09.06.46.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-29_09.06.46.jpg)
Wat werkzaamheden aan de baan :laugh:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-29_09.10.03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-29_09.10.03.jpg)
Schaduwstation 2, hier kunnen alle treinlengtes tot 7,5 meter staan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-29_09.10.25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-29_09.10.25.jpg)
Schaduwstation 3, hier kunnen treinlengten tot max 4 meter staan. In dit geval de meeste regio, ic en ice,s
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-29_09.07.22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-29_09.07.22.jpg)
Schaduwstation 4, hier kunnen treinen tot 4,5 meter staan. Nog volledig te bouwen. Voorlopig wordt dit enkel een doorlopend spoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-29_09.10.51.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-29_09.10.51.jpg)
De laatste foto is een van de 2 klimspiralen. Het stijgingspercentage op de klim is 2 procent. Omdat mijn thema "moderne goederen en reigerstreinen" is wil ik graag de werkelijkheid kunnen nabootsen. Omdat ik vooral lange treinen wil laten rijden moet het stijgingspercentage laag blijven. Voorbeeld daarvan is de nu de langste trein. Die bestaat uit 36 falns wagons. Die moet al worden voorzien van 2 locomotieven. Kost wat slipbandjes dus ;D
-
Betrouwbaar:
- tortoise motoren
- cobalt motoren
goedkoop en betrouwbaar:
- servo's met eigen of gekochte sturing (esu, rosoft,...)
- peco wisselmotoren (snel en hard)
goedkoop en betrouwbaar met ingebouwde puntstukpolarisatie
- Hoffmann motoren
- Tillig wisselmotoren
goedkoop en iets minder betrouwbaar
- Conrad wisselmotoren
keuze zat en natuurlijk zeer sterk afhankelijk van wat je er aan wil besteden en hoe je wil dat je wissels omgaan.
-
Wat de wisselaandrijvingen betreft hangt het er vanaf hoe je de baan bestuurt.
Als je digitaal bedient ligt het voor de hand om servo's te gebruiken, dat is tegenwoordig zo'n beetje de standaard.
Bij analoge bediening kan je eens naar de Tortoise kijken. Dat is niet de goedkoopste oplossing, maar in mijn ogen wel de mooiste.
Zelf rij ik analoog en stuur mijn wissels met servo's. Maar die heb ik zodanig verbouwd dat er een motor met tandwielkast overblijft.
Meer informatie hierover in mijn bouwdraadje over Without (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66995.0.html)
Daarin staan ook links naar YouTube filmpjes.
-
Dank heren,
Hier kan ik mee vooruit.
@ Klaas, even jouw draadjes bekeken. Wat ontzettend mooi om te zien hoe geweldig jij kunt bouwen. Petje af.