BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: GuusJ op 24 June 2017, 14:05:03
-
Voor mijn spoorbaan waar ik nu mee bezig ben (zie mijn laatste topic) gebruik ik Märklin K-rails.
Als software WDP. Ik ben ondertussen zover dat ik kan beginnen met de montage van de tracés.
Maar voordat ik daarmee begin heb ik een vraag over het isoleren van delen van de diverse blokken.
Wie heeft er ervaring met het isoleren van delen in een blok. Een optie is het doorslijpen van een
railstaaf. Ik heb al idee om de metalen railschoentjes te vervangen door Fleischmann kunststof
railverbinders. Het "nadeel"hiervan is dat je dan steeds een lengste rail isoleert.
Is heb bovenstaande optie al uitgeprobeerd, maar krijg geen terugmelding te zien. Dus of dit de
juiste manier is ?
Groet,
Guus
-
K rails zijn de makkelijkste om secties te maken.Gewoon zoals je zegt fleischmann isoleerders gebruiken en de massa aansluiting solderen op de gewone rail lipjes.Bij K rails zijn nl de rails reeds van elkaar geisoleerd.
Je kan dus gewoon de de aansluiting naar de etrugmelding op het raillipje solderen tussen 2 rails.Je isoleedr dan gewoon aan de buitenzijde hiervan de rails naar de andere toe.Heb het hier zo gedaan op 120 terugmeldpunten en geen enkel probleem.
-
Ja, zo doe ik het ook.
Jeroen
-
Is heb bovenstaande optie al uitgeprobeerd, maar krijg geen terugmelding te zien. Dus of dit de
juiste manier is ?
Ja, zo moet dat en is de juiste manier, en als je het goed doet, zal het werken zoals het ook werkt bij al je voorgangers.
Groetjes
-
Maar gewoon doorzagen van een spoorstaaf en een drupje vullende lijm in de zaagsnee kan ook, natuurlijk, en in plaats van solderen aan de lipjes past een 0,7 mm draad ook prima tussen staaf en biels.
Het is maar net in welk stadium je een en ander moet aanbrengen. ;D
-
Losse draadjes klemvast aanbrengen zou ik persoonlijk nooit doen. Het draadje voor de bezetmelding soldeer ik altijd aan een railschoen in die sectie. Als je dat niet hebt bij bijvoorbeeld een flexrail, krab ik met een schroevendraaiertje op een stukje van de zijkant van de spoorstaaf (uiteraard onder de spoorstaafkop) de laklaag weg en soldeer ik daar met S39 de draad rechtstreeks op de spoorstaaf. Zonder kaalkrabben en S39 krijg je een draad niet aan de spoorstaaf gesoldeerd. Na het solderen wel even goed afspoelen met water en de flexrail goed drogen.
Als de bezetmelding niet functioneert, zou ik eerst de twee isolatie-overgangen goed nakijken. Een beetje slijpsel van het doorzagen of slijpen van het spoor, is vaak de oorzaak dat een bezeldmeldpunt niet werkt.
Jeroen
-
Na het solderen wel even goed afspoelen met water en de flexrail goed drogen.
Afspoelen met water lijkt me lastig als de rails al op de baan gemonteerd zijn. Als het al nodig is om S-39 te gebruiken, dan zo spaarzaam aanbrengen dat afspoelen niet nodig is.
-
Piet Peetoom heeft vloistof waar K-rails gemakkelijker mee te solderen valt. S-39 zou ik niet doen. Dan gaat de rails wegroesten.
-
Klopt. Het is vloeimiddel voor witmetaal. Maar heel weinig aanbrengen met de punt van een cocktailprikker, en je kunt een goede soldering maken.
-
S-39 zou ik niet doen. Dan gaat de rails wegroesten.
Nog maar eens: S-39 bestaat in verschillende varianten. De "gewone" S-39 moet je inderdaad niet gebruiken. Omdat de K-rails (en ook de C-rails) van RVS zijn moet je S-39 RVS hebben.
En zeer spaarzaam aanbrengen. Dus: cocktailprikker indopen, uit laten druipen en dan op de soldeerplek vegen. Als je het zo doet gaat de rail echt niet roesten.
Dat spul van Piet Peetoom, wat is dat dan? Gaat het daar ook niet van roesten?
-
Dat spul van Piet Peetoom is vloeimiddel voor het solderen van witmetaal, oftewel enigszins verdund fosforzuur. De enige reden dat het goed gaat met K-rails is dat je het minimaal aanbrengt, op de manier die je zelf beschrijft, Klaas. Van dat hele kleine beetje blijft niets over tijdens het solderen, maar het is wel voldoende om een goede soldeerverbinding te maken.
Ik gebruik het die enkele keer dat ik zoiets bij de hand heb, omdat dat het spul is waar ik over beschik. S-39 RVS zou ik apart moeten kopen. En waarom zou ik, het werkt als een tierelier.
-
Dat spul van Piet is meen ik fosforzuur.
-
Maar gewoon doorzagen van een spoorstaaf en een drupje vullende lijm in de zaagsnee kan ook, natuurlijk ...
Welke lijm gebruik jij daar voor? Ik zou dat wel een uitkomst vinden. Beter voor de wielen en minder geluid.
Dick
-
Ik doe dat met houtlijm. Je moet er wel op bedacht zijn dat het pas isoleert als het is opgedroogd.
-
Welke lijm gebruik jij daar voor? Ik zou dat wel een uitkomst vinden. Beter voor de wielen en minder geluid.
Ach dat valt wel mee.
Als je het met een Roco railzaagje of een dun slijpschijfje doet merken de wielen daar niet echt veel van. Laat staan het geluid.
Wat ik doe is er een dun stukje styreen in lijmen met secondelijm. Na drogen op maat snijden en een klein beetje verf en voila, geïsoleerd en je ziet er niets van.
-
Ik gebruik gel secondenlijm. Overigens vind ik het kedenkedeng van een wat bredere snede wel fraai :)