BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Thowra op 24 June 2017, 13:55:19
-
Hoe mooi! :laugh: (let op: zonder geluid)
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=LwLnGcOFPp8&feature=share&list=PLB95B99C2420D32F3&index=2 (https://www.youtube.com/watch?v=LwLnGcOFPp8&feature=share&list=PLB95B99C2420D32F3&index=2)
Jeroen
-
Ik had 'm inderdaad ook gezien via feestboek. Veel opnames zijn duidelijk van voor 1925. Erg fraai om een ncs zeppelin te zien rijden (y)
-
Bedankt voor de link, erg leuk om te bekijken.
Valt gewoon op hoe rustig het op straat en de stations is, je kan wel zien dat er toen veel minder mensen in Nederland woonden.
Reizen in die tijd was over het algemeen voor veel mensen niet een dagelijkse activiteit natuurlijk, hetgeen de rust op de stations ook wel verklaart.
-
Veel opnames? Wat dacht je van (wellicht) alle opnames. Geen NS nummer gezien. (y)
-
geinig dat t zulke oude beelden zijn, allerlei obscure zooi was er nog. 5600 bij 17:47, rhijnspoor-tenderloc bij 1:13:39
-
Naar alle waarschijnlijkheid lagen de films van voor 1925 al op de plank en is pas in 1925 de film tot een geheel gemonteerd.
Voor die tijd zitten er verbluffend scherpe beelden tussen.
Jeroen
-
Mooie beelden! Vooral de NCS en SS expres treinen en het overstappen op het HSM veer in Enkhuizen!
-
Geweldig leuke film. Vooral omdat het over het spoorbedrijf in al zijn facetten gaat, ook over de mensen. (y)
-
Schitterende interieurs in de eerste minuten overigens. Houd ik wel van.
-
Leuk dat dit materiaal weer opduikt.
Dit materiaal is zo'n 20 jaar geleden door het Nederlands Filmarchief al eens uitgebracht op VHS-video, ISBN 90-5679-24-15.
De film op Youtube is iets uitgebreider: (nog) langere shots en ook een paar scenes die ik nog niet eerder gezien had: waaronder de ex-NRS tenderlok bij het overweghokje.
En leuk om de platte wagen en de zandwagen van MK ook eens op film te zien.
Wolter
-
Deze is uit de zelfde serie video's, maar voor mij veel interessanter ;)
https://www.youtube.com/watch?v=x7AKNX4hax8&list=PLB95B99C2420D32F3&index=4
-
Mooie film, bedankt Jeroen!
Heeft iemand meer info over die losinstallatie vanaf 19:40? Was dat systeem gebruikelijk of is het iets heel aparts? Een trein van 20-30 wagens met kalksteen lossen moet wel lang geduurd hebben op die manier.
MVG,
Joost
-
Dat is een kolentip (https://www.youtube.com/watch?v=gDDwhxmxRR8).
Stephan.
-
zo lossen ging juist snel, het alternatief was alles met de hand leeg scheppen...
-
Dat is onderdeel van de vooruitgang. Wij snappen dat nu niet omdat het 8 stappen achter ons ligt. ;D
-
Gaaf.
En in meerdere opzichten inspirerend voor mijn Jottum-projectje.
groeten
Hendrik Jan
-
Super film, zeer gedetailleerd, daar komt zoveel voorbij dat je haast een lijst ernaast zou moeten hebben over wat je ziet. Je kijk ernaar en weet het is Nederland maar je herkent het nauwelijks (ligt eraan hoe oud je bent) het is werkelijk een andere wereld.
-
Wel boeiend, zag ik nou een 8700 op A'dam staan? Schuine waterbakken, volgens mij NS tijd. Verder een aardig aantal DII tjes gezien en zelfs een DI in de Staatsspoor-werkplaats. ( min. 36.58) Uiteraard nog met een Staatsnummer (y) .
-
(ligt eraan hoe oud je bent)
Ik denk dat we er gevoeglijk van uit kunnen gaan dat er vrijwel niemand meer leeft die zich het Nederland van rond 1925 nog bewust herinnert... Je kunt het aan de 111-jarige Geertje Kuijntjes of de 106-jarige Eelke Bakker (de oudste vrouw en man van Nederland op dit moment), maar ik denk niet dat die veel meer over het spoor kunnen vertellen dan "toen reden er nog stoomlocomotieven" ;D
-
Heel scherp Gert. (die 8700)
Ik vraag altijd aan oude mensen, hoe rook het vroeger buiten op straat. Ik heb daar nog geen zinnig antwoord op gehad. Ook op die vraag geven de filmpjes geen antwoord.
-
In elk geval een breder en krachtiger geurenpalet, stel ik me zo voor....
-
Is het trouwens een bedrijfsfilm?
Anders geformuleerd, wie moest hier naar kijken?
-
Fantastisch, een Zeppelin in de boog van Harderwijk; ik woon daar vlak bij.
-
Erg mooi dat dit nu weer zo te zien is. Ook de film die in Indië is gedraaid. Wel grappig te zien is het enorme verschil tussen de rustige camerashots en de dynamische/ bijna flitsende beeldtechniek van vandaag. de rust druipt overal vanaf. En dan te bedenken dat het nog net (geen) 100 jaar geleden is...
Rob
-
Ook leuk: de SS 611 (op 23:50), nu bij de SHM de '613' gaat rijden.
-
Na 41 minuut 10 seconden: zou dit Geldermalsen kunnen zijn?
-
Ik heb even een lijstje gemaakt. Ik heb het ook bij de comments op YouTube gezet, maar het verschijnt nog niet.
0:07 EERSTE AFDEELING: HOOFDGEBOUWEN EN PERSONEEL
0:14 Interieur en exterieur SS hoofdkantoren Utrecht
10:00 TWEEDE AFDEELING: STATIONS-INRICHTINGEN
10:06 Amsterdam CS (verschillende scenes)
11:52 Binnenkomst op Amersfoort uit de richting Kesteren
12:30 Nijmegen (verschillende scenes)
13:25 ’s-Hertogenbosch (verschillende scenes)
13:53 Binnenkomst Maastricht (verschillende scenes)
16:34 Binnenkomst en vertrek verschillende treinen Utrecht CS noordzijde naast buurtstation:
16:47 SS 700 (latere NS 3700) met 4-assige D en 4-assige couperijtuigen
17:10 SS 300 (latere NS 1300) en SS 700 (latere NS 3700) in dubbeltractie met 3-assige D, snelgoedwagen en 4-assige couperijtuigen inclusief een postrijtuig
17:21 Trein op Utrecht buurtstation (NCS 61-65, latere NS 5400, of NCS 16-20, latere NS 5600 ???); Vertrekkende trein met 3-assige D en 4-assige couperijtuigen; Aankomende SS 700 (latere NS 3700) met 4-assige D, postrijtuig, 3 d-rijtuigen en 4-assige couperijtuigen.
17:51 Loketten (Utrecht CS?)
18:17 Voetbrug Vleutense Weg (Utrecht)
18:41 Leidsche Rijn en Utrecht Buurtstation met binnenlopende SS 1200 (latere NS 6000) met 3-assige D, d-rijtuig, postrijtuig, 4-assige D
18:55 Twee locs uit de serie SS 300 (latere NS 1300) in dubbeltractie met 3-assige D en goederentrein
19:38 DERDE AFDELING MATERIEEL EN WERKPLAATSEN
19:41 SS platte wagon op een kolentip
20:58 NCS 75 op een draaischijf (Utrecht?)
21:43 Harderwijk met uit de richting Amersfoort een doorkomende NCS 71-78 (latere NS 3600) met 4-assige D, 9 d-rijtuigen (deel voor Groningen?), 4-assige D en 2 4-assige couperijtuigen (deel voor Kampen?)
22:14 SS 736 op draaischijf (zelfde locatie als NCS 75)
23:18 Tegemoedkomende SS 700 (latere NS 3700) met 4-assige D, 2 d-rijtuigen en 4-assige couperijtuigen, postrijtuig, 4-assige couperijtuigen en 3-assige D bij brug over de Linge bij Geldermalsen
23:31 Instructie smeren koppelstang SS 1200 (latere NS 6000)
23:39 SS 611 rangeert SS 1203
24:12 Interieur werkplaats (Tilburg?) met verscheidene werkzaamheden en assemblage locs
34:52 SS 866, SS 914 en arbeiders verlaten de werkplaats
36:17 Interieur werkplaats (wagenmakerij Tilburg?)
39:12 Interieur salonrijtuig
41:03 VIERDE AFDEELING: BRUGGEN
41:08 Brug over de Linge en binnenkomst Geldermalsen
41:43 Brug over de Waal bij Zaltbommel
42:36 Spoorbrug Hollands Diep
43:16 Hembrug met dubbeltractie HSM 309-310 (latere NS 5300) of HSM 700 (latere NS 5500) met een sleep 3-assers
43:37 Hembrug (draaibrug)
48:40 Rolbasculebruggen over de Schie
50:05 VIJFDE AFDEELING: BOVENBOUW VAN DEN WEG
50:13 Bielzenmakerij (aanvoer, opslag, voorboren, creosoteren, plaat montage)
1:00:03 Wisselmakerij
1:03:28 Spoorvernieuwing langs de lijn ( voorbijrijdend lokaaltreintje, spoor uitgraven, losschroeven, sporen verwijderen, bielzen verwijderen, grond vlak maken, leggen en uitlijnen v/d bielzen, leggen en lassen, vastschroeven, ingraven, koffietijd)
1:10:03 ZESDE AFDEELING: DOOR ONS LAND
1:10:08 Locloods (Rosendaal?)
1:10:49 Water nemen SS 700 (latere NS 3700)
1:11:07 Rangeren SS 736
1:11:54 Vertrekkende trein met d-rijtuig en 4-assige couperijtuigen uit Amsterdam WP
1:12:45 Machinistenhuis SS 600 (latere NS 1600)???
1:12:56 ???
1:13:07 Interieur en exterieur seinpost C te Rosendaal inclusief ex NRS 178-183, latere NS 5200
1:15:00 Spoorbrug Rhenen
1:16:43 ???
1:16:59 Eygelshoven (nu Eygelshoven Markt)
1:17:54 ???
1:18:13 Spoorlijn Zaandam-Enkhuizen ter hoogte van de Wijdewormer ringvaart
1:18:45 ???
1:19:10 Luchtspoor Rotterdam
1:19:37 ???
1:20:43 Hoogkarspel
1:21:14 Aankomst Enkhuizen
1:22:17 Veer Enkhuizen-Stavoren met spoorpont en tegenliggend veer
1:25:02 Aankomst Stavoren
-
1:21:06 heeft denk ik veel weg van Hoorn?
-
Ingenium vraagt zich af ,hoe het "vroeger"buiten rook.
Ik ben opgegroeid na de oorlog ,dus jaren 40 en 50.
In die tijd stookte men steenkool en een beetje hout en eventueel ook keukenafval in kachels en fornuizen. Je rook dus kolenrook van eierkolen ,anthraciet , cokes of hout en turf.
Pas in de jaren 50 kwam de oliestook.Toen verdween dat en rook je de oliekachels ,dat was een petroleum lucht. Later kwam het aardgas en hoe dat ruikt weet je zelf wel. ;D
Groeten ,
Peter
-
Ofschoon ik 7 jaar jonger ben dan Peter ook maar even een duit in het geurzakje, de geur van paardevijgen (let op zonder n van één paard ;)), de schillenboer, stinkdiesel van de kolenboer en blauwe walm uit de zeldzame auto
-
Op 1.13.39 komt een loc langsrijden de volgens mij de NS niet meer heeft gehaald.
1.15 nog wat tot 1.16 beetje is natuurlijk helemaal goed.
1.18 tot 1.19.10 is Rotterdam waarbij we 'over' het Hofpleinstation rijden: links het plaatskaartenkantoor / cafe Loos en rechts het eigenlijke station. Mooi, nooit van deze kant gezien.
-
Schitterende film! Idd prachtig die passage van Rotterdam Hofplein en de Schiekade met water daarna voordat we DP binnenlopen. Ik zie nergens emaille klassenborden, wat volgens mij wil zeggen dat de opnames iig voor 1918 gemaakt zijn.
-
Peter en Gerard, (y) ;D
-
Mooie film. Vooral veel Staatsspoor, ik vraag me af of dit al de vroege NS is. Het lijkt mee eerder dan 1925. Om de een of andere reden doet de film me denken aan het jubileumboek van de Staatsspoorwegen. Met name de gekozen opzet. Hebben film en boek een verband met elkaar? Het boek is oorspronkelijk uit 1913. De serie 700 was toen net in dienst, dus dat zou kunnen. Juist my two cents of speculaas.
Groeten,
Gerard
-
De kortere versie van deze film, toen uitgegeven door Rail Art :spoorwegen 1917-1925 ken ik wel! Hier zitten extra beelden in o.a. van de stad Utrecht. Ik vind deze eigenlijk mooier. Dit lijkt de volledige versie. Alleen zit hier geen pianomuziek bij. Maar dat vind ik geen probleem. Die denk ik er wel bij.
-
Als je in de catalogus van EYE gaat kijken, dan kom je een eerdere versie uit 1917 tegen onder de titel 'De Nederlandsche Spoorwegfilm'.
https://www.eyefilm.nl/collectie/filmgeschiedenis/film/de-nederlandsche-spoorwegfilm (https://www.eyefilm.nl/collectie/filmgeschiedenis/film/de-nederlandsche-spoorwegfilm)
Dit is denk ik een uitgebreide versie van die eerste film. Vandaar de beelden uit uiteenlopende jaren. Merkwaardig is ook de oproep halverwege om lid te worden van 'Den Spoorbond'. Dat was een organisatie in Nederlands-Indië. Geen echte vakbond, maar een soort geschillencommissie. Het lijkt wel in de verkeerde film geplakt.
In ieder geval moet het tempo van de film ook voor 1925 al behoorlijk slaapverwekkend zijn geweest. In 1925 was de tijd dat men alles wat bewoog op beeld mooi vond, wel voorbij. Zeker in de steden was een bezoek aan de bioscoop normaal geworden. Men was gewend aan het tempo van de slapstick. Ter referentie, 1925 was ook het jaar van Ben Hur (met die wagenrace) en Lost World (dinsosaurussen). Ik vraag me af wie het publiek nog was voor anderhalf uur treinen en bruggen.
-
Dat tempo in de film is iets van de laatste jaren. Zelfs in de jaren zeventig werd er nog veel meer uitgebeeld.
-
Natuurlijk, maar de ontwikkeling naar snellere beelden was ook toen al gaande. Het bioscooppubliek van 1925 verwachte wat anders dan in 1917. Ben Hur weleens gezien? Die film kan nog steeds mee.