BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Daan! op 24 June 2017, 09:11:23

Titel: ACME rijtuigen ontsporen?
Bericht door: Daan! op 24 June 2017, 09:11:23
Goedemorgen,

Een kennis van mij heeft mij verteld dat rijtuigen van ACME ontsporen in bogen of wissels als in een samenstelling van twee of meer rijtuigen rijden. Hij heeft rijtuigen gehad die leken op rijtuigen uit de ICB. Hoe zijn hier de ervaringen met het rijden met ACME rijtuigen?

Groet,
Daan
Titel: Re: ACME rijtuigen ontsporen?
Bericht door: V200-G2000 op 24 June 2017, 09:36:19
Ik had dat probleem wel met de interfrigo koelwagens van Acme. Die ontspoorden ook iedere keer op een bepaalde plek op de baan waar geen enkele andere wagon ontspoorde. Oorzaak is de te starre bevestiging van de assen mijns inziens.
Titel: Re: ACME rijtuigen ontsporen?
Bericht door: Chris op 24 June 2017, 10:15:06
Laat ik zo zeggen dat ik er in de winkel genoeg sets verkoop en daar nog nooit iemand over hem gehoord.
Titel: Re: ACME rijtuigen ontsporen?
Bericht door: Floris op 24 June 2017, 10:37:36
Een aantal rijtuigtypes, bijvoorbeeld de grijze met groene band van de PKP hebben bij de draaistellen een soort uitstulping zitten die bij het berijden van twe tegengestelde bogen in een wissel er voor zorgen dat het rijtuig ontspoort. daarom moeten deze rijtuigen op onze clubbaan altijd via een bepaald spoor rijden. daarnaast hebben de fraaie gelede containerwagens ook regelmatig last van ontsporingen, maar dit heeft te maken met braampjes? in het geleide systeem van de kortkoppelmechanismes.
Titel: Re: ACME rijtuigen ontsporen?
Bericht door: Rondje_HO op 24 June 2017, 10:52:58
Ik heb inderdaad wel ervaring met koppelingen die blijven hangen (ACME 55143/55144, ÖBB EC wagens). Dan gaan de rijtuigen de bocht in en als ze er dan uitkomen wil de koppelingshouder soms niet soepel terugschieten in de rechte stand. Vaak hoor je dan een duidelijke klik en zie je de koppelingsboom met een schok weer op zijn plaats schieten. Ik kan me voorstellen dat ze daardoor ook zouden kunnen ontsporen. Daar de rijtuigen bij mij altijd in een richting rijden los ik het op door het rijtuig om te draaien, vaak is het blijven hangen namelijk maar een kant op. Als je de echte oorzaak zou willen weten moet je het rijtuig uit elkaar halen om bij de koppeling te komen. Dat heb ik geprobeerd maar er zat geen beweging in de rijtuigkap dus dat heb ik maar niet verder geprobeerd. Op zich vind ik de ACME rijtuigen wel erg netjes en lekker zwaar.
Titel: Re: ACME rijtuigen ontsporen?
Bericht door: Michiel 80 op 24 June 2017, 13:37:14
Herkenbaar voor de meeste ACME rijtuigen die ik heb, waaronder de ICB rijtuigen waar ik ook een stammetje van heb.
De standaard Roco kortkoppelingen (40270) zijn eigenlijk net te kort, waardoor de rijtuigen te strak tegen elkaar staan.
Ik gebruik daarom de 40395 dat geeft iets meer ruimte, maar ontkoppelen is een kriem.

Daarnaast heeft het eerste klas rijtuig last van draaistellen die achter de randen van de rijtuigbak blijven hangen.
Ik ga nog een proberen een stukje weg te snijden van de rand van de rijtuigbak (maar moet eerst verhuizen).

Verder zijn de finescale wielen ontsporingsgevoelig, andere wielen wil dit probleem oplossen.

Ik vind de ACME rijtuigen prachtig, maar bij mij rijdt/reed LS Models veel beter over de baan.
Titel: Re: ACME rijtuigen ontsporen?
Bericht door: Chris op 24 June 2017, 13:56:47
Bizar dat je er dan helemaal niks over hoort.
Ik ontken het dus niet, maar het is voor mij helemaal nieuw.
Titel: Re: ACME rijtuigen ontsporen?
Bericht door: Michiel 80 op 24 June 2017, 14:11:08
Heb het een hele tijd geleden al eens genoemd ;-)
Volgens mij ergens in het ICB draadje. Gaat bij mij om de 52309 (1e klas ICB).
Het koppeling probleem staat ook ergens beschreven op dit forum.

Ook bij het PKP rijtuig Bdhmnu voor de Jan Kiepura uit set 55054 blijft het draaistel hangen achter de rijtuigbak :-(

Verder fraaie rijtuigen hoor, maar functioneel niet echt bij mij.
Titel: Re: ACME rijtuigen ontsporen?
Bericht door: Rondje_HO op 24 June 2017, 14:33:35
Bizar dat je er dan helemaal niks over hoort.
Ik ontken het dus niet, maar het is voor mij helemaal nieuw.

Nou ja, het is niet echt iets waar ik me druk om maak. Eigenlijk ben ik het wel gewend  :-\  Bij Roco, REE en LS Models heb ik ook regelmatig een wagon ertussen zitten waarbij je, als je de koppelingsboom met je vinger heen en weer beweegt, wel voelt dat hij op sommige punten even blijft hangen. Soms kun je het oplossen met een drupje smeer, soms kan de bak makkelijk open en haal ik eventuele braampjes weg met een mesje. Soms heb je geluk en soms pech  8)


Ook bij het PKP rijtuig Bdhmnu voor de Jan Kiepura uit set 55054 blijft het draaistel hangen achter de rijtuigbak :-(


ff zoeken hoor, ogenblik  :)    Misschien heb je hier iets aan?
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64230.msg3221560270.html#msg3221560270

Titel: Re: ACME rijtuigen ontsporen?
Bericht door: Michiel 80 op 24 June 2017, 14:56:32


Nop, helaas. Het ligt niet aan de NEM-schacht maar echt aan het draaistel zelf dat niet onder de bak vandaan kan draaien.
Titel: Re: ACME rijtuigen ontsporen?
Bericht door: Maartenw op 24 June 2017, 15:11:38
Ik verkoop ook ACME en inderdaad kreeg ik ook een keer een klacht betreffende ontsporingen van een NS slaaprijtuig.
Bij de importeur heb ik dit gemeld, maar die had er nooit eerder klachten over gehad.
Omdat er in de gebruiksaanwijzing een minimale boogstraal van 450 mm. genoemd wordt vermoedde ik daar problemen.
Maar volgens de importeur is R2 (420mm.) geen probleem.
De klant heeft het uiteindelijk zelf opgelost door een hele kleine aanpassing aan de draaistellen.
En daarna reed deze probleemloos door R2 (420 mm.)

Gr. Maarten
Titel: Re: ACME rijtuigen ontsporen?
Bericht door: EddyK op 24 June 2017, 15:53:35
Ja bekend probleem inderdaad, koppelingen die blijven na de bochten en op de gekste plekken ontsporen... Voor de koppelingen heb ik bij de meeste nog geen oplossing (geen braampje of iets), voor het ontsporen zijn verschillende oorzaken, soms helpt het al om alleen de assen er opnieuw in te stoppen (en ja ze lopen soepel). Of de volgorde van de rijtuigen in de trein veranderen, of het betreffende rijtuig andersom op de rails zetten... En bij sommige modellen (staat ook op een los briefje in de doos) moet je van de kap een boogje afsnijden voor het rijden door scherpe bogen. Dat zijn die haken waar ze in de werkplaats het rijtuig aan ophangen.

Eddy.
Titel: Re: ACME rijtuigen ontsporen?
Bericht door: IJsselsteyn op 24 June 2017, 17:10:35
Maar als het aan de koppelingen ligt, Eddy, dan vervang je die toch gewoon door koppelingen van een ander merk?
Zelf ben ik zeer tevreden met Roco kortkoppelingen.


Steyn
Titel: Re: ACME rijtuigen ontsporen?
Bericht door: EddyK op 24 June 2017, 17:19:29
De koppelingen zelf zijn het probleem niet, de houders blijven na een bocht scheef staan, veren niet terug naar het midden.
Titel: Re: ACME rijtuigen ontsporen?
Bericht door: Daan! op 25 June 2017, 08:02:26
Dank voor de reacties! Duidelijk dus dat ik ACME-rijtuigen goed moet gaan testen.

Ook opvallend dat weinig winkeliers van dit probleem af weten.
Titel: Re: ACME rijtuigen ontsporen?
Bericht door: Dion op 25 June 2017, 11:32:26
Ook hier een bekent probleem. Al is het wel bij de ene niet andere wel.
Loop echter niet alleen bij acme tegen dit probleem aan. Bij lsmodels heb ik dit ook mee gemaakt.
Titel: Re: ACME rijtuigen ontsporen?
Bericht door: Remunj op 25 June 2017, 12:21:03
Loop echter niet alleen bij acne tegen dit probleem aan.

Voor acne heb je andere middeltjes om dat te verhelpen  ;D
Titel: Re: ACME rijtuigen ontsporen?
Bericht door: Rondje_HO op 07 May 2019, 13:58:02
Toevallig kwam ik op zoek naar iets anders, dit draadje tegen, en daar had ik weer iets anders op  :)  Dus even een koppeling:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88468.msg3222022069#msg3222022069
Titel: Re: ACME rijtuigen ontsporen?
Bericht door: Bert Jolink op 07 May 2019, 15:26:54
Beste Daan,

dit probleem hebben diverse merken, u moet de kleinste bocht nemen van uw baan. De koppelingen in de schacht duwen
en kijken hoeveel speling deze hebben tussen de buffers. U kunt de koppeling zo opschuiven dat er genoeg speling is en dan deze vast lijmen met één druppel seconde lijm. Kijk in ieder geval ook de maat tussen de flensen van de wielen.
succes Daan, met vriendelijke groet Bert