BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: zweistein op 22 June 2017, 18:39:10
-
Voordat ik helemaal dol wordt van de handleiding van de Esu LokPilotV4.0 DCC, ik heb een lok met deze decoder en een digirails lichtsetje, nu zitten de sluitseinen op F1 en F2 (dus aux1 en aux2), kan ik deze ook automatisch met de rijrichting laten schakelen? Van de handleiding kan ik zo ondertussen met alle tabellen er geen chocola meer van maken...
-
Download de software van de lokprogrammer op de ESu website.
Het apparaat heb je niet nodig om ermee te werken.
Maak daarin alle aanpassingen.
Bovenin is een tabje met export veranderde cv waardes.
Dat lijstje invoeren en je bent er.
Mvg Robin
-
Dan ben ik er nog niet helemaal uit waar ik dan de instellingen moet wijzigen, zeg maar onder welk tabblad, en welke verandering.
-
Onder "function mapping" ;).
Je kunt rijrichting afhankelijk de achterlichten schakelen met bv alleen F1. Dus F1 aan, sluitlicht aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_48.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_48.jpg)
CV31 = 16, CV32 = 2
----------------------
CV378 = 8
CV394 = 0
CV410 = 0
Het zit 'm in de cv's:
CV31=16
CV32=2
CV362=4 of 8
CV378=4 of 8
CV394=0
CV410=0
Wil je echt met F1 en F2, dan wordt het zo iets....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_49.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_49.jpg)
CV31 = 16, CV32 = 2
----------------------
CV378 = 0
CV394 = 0
-
Ontzettend bedankt, daar was ik dus nooit zo opgekomen, maar die laatste instelling is precies zoals ik het hebben wilde!
-
Heren forumlezers,
Ik heb de LOPI 4.0, hier op vakantie ( veel te warm, dus 's middags binnen gebleven :D ) , middels mosfit relais uitgebreid met AUX 3 en 4. en op DRC1100 aangesloten.
AUX 3 voor het rangeersein en Aux 4 voor de cabineverlichting aangesloten.
Geheel in nieuwe ROCO 1100 (turquoise uitvoering) gemonteerd.
Ik had gelukkig langere messing schroeven voor de bevestiging van de pantografen meegenomen. De standaard aanwezige schroeven blijken te kort om het afdekplaatje te kunnen plaatsen.
Bij thuiskomst na het weekend eens kijken wat ik met de ESU-programmer moet aanpassen. Ik ga de instellingen, zoals door ruudns omschreven, als basis gebruiken.
Ben benieuwd!
Groet,
Coen.
-
Waarom schakelen mensen nog steeds de sluitseinen los? ??? Op die manier moet je als nog aan je F-toetsen zitten als je de trein van rijrichting doet veranderen. ::) Met een goederentrein niet zo snel een probleem maar als je een trek-duw combie hebt ben je de verlichting nog handmatig aan het instellen. Aangezien dan de frontseinen weer tegen de bakken staan te schijnen en je dus F0/fronseinen uit moet doen en F1/sluitseinen weer zelf in moet schakelen. Dit terwijl de decoder dit ook voor je kan doen ;)
Naar mijn mening is per zijde schakelbaar maken veel handiger. (En natuurlijk is het makkelijker als iedere loc een beetje hetzelfde werkt). Bijvoorbeeld F1 voor cabine 1 zijde wisselend front/sluitseinen en met F2 hetzelfde voor cabine 2. (F-toetsen staan je natuurlijk volledig vrij.) En misschien F0 beide zijden (rijrichting afhankelijk) zoals "vroeger". Op deze manier heb je bijna dezelfde handeling als je het op de baan zet, gewoon de F-toets van de niet gekoppelde zijde aan zetten, waarna je er tijdens het rijden niet meer naar om hoeft te kijken.
Of, wat het wat makkelijker kan maken in Koploper omdat die F0 makkelijker beschikbaar heeft dan F1 en F2 (en dit is weer gewoon een mogelijkheid):
F0 => Rangeerlicht
F0 + F1 => Wisselende verlichting aan cabine 1 zijde
F0 + F2 => Wisselende verlichting aan cabine 2 zijde
F0 + F1 + F2 => Wisselende verlichting beide zijden (zoals "vroeger")
F0 uit => Geen verlichting
Voordeel hiervan is dat F0 nog steeds alle front/sluitseinen aan of uit kan schakelen (makkelijk toegankelijk op het eerste Koploper tabblad). Alleen F1 en F2 bepalen hoe die verlichting er uit moet zien (rangeerlicht en zijde) en die hoef je alleen eenmalig aan het begin van het rijden in te stellen / bij koppelen en ontkoppelen.
Disclaimer: Natuurlijk staat het iedereen vrij om het in te stellen als hij/zij wilt en wil absoluut niet zeggen dat dit DE methode is. Maar ik heb het idee dat er meestal alleen aan schakelbare sluitverlichting wordt gedacht omdat dit meer te vinden is op internet. Ik wil hiermee alleen aangeven dat er naar mijn idee dus een handiger alternatief is waar vaak niet aan gedacht wordt. En met de geavanceerde mapping die mogelijk is met een LoPi (of andere moderne decoders) en zeker met het gemak van de LokProgrammer software om de CV's te genereren (of zelfs in te stellen als je een LokProgrammer zelf hebt) is dit een fluitje van een cent.
Timo
-
Kan allemaal Timo, ik gebruik geen koploper. Maar stel het wel zo in dat als ik in verenigingsverband ga rijden de juiste seinbeelden instelbaar zijn via de MM. Het is maar net wat je wil. Zoveel mensen, zoveel instellingen en dus keuzes. Gelukkig kan met de lopi4 een heleboel. Het is maar net wat men wil.
Gr Hans
-
Tuurlijk, vandaar ook de disclaimer. Maar waarom op je hals halen dat je tijdens het rijden nog met F-toetsen aan de gang moet voor het juiste licht? En ik noemde maar gewoon wat voorbeelden, belangrijkste punt wat ik wil maken is dat per zijde schakelen net zo lastig is te mappen maar makkelijker rijdt dan losse sluitseinen :angel: Alleen dat veel mensen daar simpelweg niet aan denken (omdat je het minder leest ::)) Hoe je dat precies mapt, tja, dat kan je zo complex maken als je wilt met een LoPi 4. ;D
Timo
-
Heb je ook helemaal gelijk in. En bij mij gaat het ook met de rijrichting wisselend. Alleen zonder enig digitaal programna. Dat bedoelde ik aan te geven. Daarom, zoveel mensen,zoveel wensen.
Gr Hans
Uhh, even verbeteren, geen digitaal programma in de vorm van koploper of iets deregelijks. Als je met de MM werkt sterkt daar natuurlijk een digitaal protocol achter.
-
Ja, dat bedoel ik ook, gewoon volledig door de decoder. Ik haalde Koploper er alleen bij om een vorm mat F0 als voorbeeld te geven. Dit omdat in Koploper (maar andere digitale systemen ook) de F0 hard geassocieerd is met verlichting. Op de MM heeft dit bijvoorbeeld ook een licht symbooltje. 8) En in mijn voorbeeld zorg ik er voor dat F0 nog steeds all het licht kan doven ongeacht zijden of rangeerlicht. Iets wat dan intuïtief werkt. Met F1 en F2* stel je alleen (tijdens koppelen en ontkoppelen) in welk licht moet branden en tijdens het rijden gaat alles vanzelf.
Maar door Koploper er bij te halen heb ik het misschien wat te verwarrend gemaakt. ::) Ik doel er dus NIET op dat Koploper iets doet, alleen op het feit dat Koploper maar dus ook de MM, F0 associeert met licht en je dat met dat voorbeeld die associatie ook echt behoudt (F0 uit = all het licht uit).
Maar in de basis doel ik er dus vooral op dat je met per zijde schakelen in tegenstelling tot sluitseinen schakelen tijdens het rijden dus geen functie hoeft te wisselen.
Timo
* Er zou dus ook wat van te zeggen zijn om hier hogere nummers aan toe te kennen omdat de lage F-nummers op de meeste centrales makkelijker toegankelijk zijn en je ze hier tijdens het rijden niet nodig hebt. Maar goed, dat is weer een keuze voor ieder :P
-
Lijkt mij prima om het zo in te stellen, al heb ik dan wel wat hulp nodig met die functiemapping, dat is nog behoorlijk abacadabra voor mij...
-
Nou dat valt behoorlijk mee. Ik gebruik de lokprogrammer van ESU. En daarmee kun je toveren ;D. Het is even een investering maar daarna, als je na enig experimenteren, de mogelijkheden weet te benutten van een decoder een openbaring. En ik denk dat ik daarmee niets aan het toeval over laat. Toveren, je hebt zelf het stokje vast, ja niet alles gaat zoals je wenst, maar er is een hoop mogelijk. En door schade en... schande kom je heel ver ;D.
Gr Hans
-
Zonder de software zou het inderdaad een aardige hoofdbreker zijn. Met de software is het prima te doen waarna je gewoon domweg het lijstje met CV's in moet stellen. En als je de lokprogrammer hebt is het een kwestie van op de knop drukken. Laatste heb ik zelf ook niet. Mooi apparaat maar heb er nu de investering nog niet voor over.
Maar goed, dit uitwerken:
F0 => Rangeerlicht
F0 + F1 => Wisselende verlichting aan cabine 1 zijde
F0 + F2 => Wisselende verlichting aan cabine 2 zijde
F0 + F1 + F2 => Wisselende verlichting beide zijden (zoals "vroeger")
F0 uit => Geen verlichting
En ik ga er even vanuit dat:
- Fl en Fr (wit en geel) zijn respectievelijk frontsein cab 1 zijde en frontsein cab 2 zijde
- AUX1 is sluitsein cab2 zijde (komt overeen met wat Ruud heeft geplaatst)
- AUX2 is sluitsein cab 1 zijde
- Geen los rangeerlicht maar beide zijden frontseinen als sluitlicht
Invullen geeft:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FuncionMapping_perSide1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FuncionMapping_perSide1.png)
En de lijst met CV's:
CV31 = 16, CV32 = 2
----------------------
CV321 = 144
CV322 = 2
CV330 = 3
CV337 = 88
CV346 = 8
CV353 = 84
CV362 = 1
CV369 = 24
CV370 = 1
CV378 = 2
CV385 = 20
CV394 = 4
CV410 = 0
Maar ik zou het misschien iets aanpassen naar:
F0 uit + F1 => Rangeerlicht cabine 1 zijde
F0 uit + F2 => Rangeerlicht cabine 2 zijde
F0 uit + F1 + F2 => Rangeerlicht beide zijden
F0 + F1 => Wisselende verlichting aan cabine 1 zijde
F0 + F2 => Wisselende verlichting aan cabine 2 zijde
F0 + F1 + F2 => Wisselende verlichting beide zijden (zoals "vroeger")
F0 uit + F1 uit + F2 => Geen verlichting
Alleen F0 aan => zelfde als F0 + F1 + F2 => zoals "vroeger"
Met F0 wissel je dan tussen rangeerlicht en normaal licht (immers, een trein staat in het echt zelden zonder verlichting opgesteld). Met F1 en F2 kies je de zijde die je wilt laten oplichten. Zowel voor het rangeerlicht als de wisselende front/sluitseinen. F1 en F2 stel je na het koppelen juist in en de rest gaat dan vanzelf. Alleen met F0 nog wisselen tussen rangeer (F0 uit) en front/sluitseinen (F0 aan).
Invullen geeft:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FuncionMapping_perSide2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FuncionMapping_perSide2.png)
En de lijst met CV's:
CV31 = 16, CV32 = 2
----------------------
CV321 = 148
CV322 = 2
CV330 = 5
CV337 = 152
CV338 = 2
CV346 = 10
CV353 = 84
CV362 = 1
CV369 = 88
CV378 = 8
CV385 = 20
CV394 = 2
CV401 = 24
CV410 = 4
CV481 = 96
CV482 = 0
CV490 = 1
CV497 = 32
CV498 = 1
CV506 = 2
Zoals gezegd ga ik voor rangeerlicht even uit van de frontseinen. Als je deze ook los schakelbaar maakt is het net weer wat anders. En dan hangt het er ook vanaf of je dat met één functie uitgang wilt doen of ook daar een uitgang per zijde voor wilt pakken. Opties opties opties ;D
Timo
-
Het zou mooi zijn als iedere fabrikant van decoders zoiets zou hebben. Maar zover is men nog niet, volgens mij is ESU de enige die dit heeft, en daarmee ook een behoorlijke klantenbinder. Maar dat kan ik ook volledig mis hebben.
Gr Hans
-
Klopt ja. Voor Zimo is ook een tooltje maar deze is niet van Zimo zelf (ook al raden ze hem wel aan) en de interface is om te huilen vergeleken met de ESU software. ::)
Timo
-
Ohh. Dat wist ik niet. Er zullen ongetwijfeld dan ook wel meer van dit soort dingen op het net circuleren, al dan niet gesteund door de decoder makers. Nee, daar had ik geen idee van Timo.
Gr Hans
-
Maar ik zou het misschien iets aanpassen naar:
F0 uit + F1 => Rangeerlicht cabine 1 zijde
F0 uit + F2 => Rangeerlicht cabine 2 zijde
F0 uit + F1 + F2 => Rangeerlicht beide zijden
F0 + F1 => Wisselende verlichting aan cabine 1 zijde
F0 + F2 => Wisselende verlichting aan cabine 2 zijde
F0 + F1 + F2 => Wisselende verlichting beide zijden (zoals "vroeger")
F0 uit + F1 uit + F2 => Geen verlichting
Alleen F0 aan => zelfde als F0 + F1 + F2 => zoals "vroeger"
Op zich niks mis mee, maar voor de volledigheid: een Nederlands rangeersein is één lamp aan beide zijden aan en dat red je zo niet, tenzij je dat apart kan schakelen. Een Duits rangeersein bestaat wel uit drie lampen aan beide zijden aan. Voor gewoon rijden is dit natuurlijk wel een handige oplossing. :)
-
Dat klopt. Maar voor een enkele lamp als rangeersein heb je
- of twee extra functie uitgangen nodig
- of één uitgang en twee diodes
- of je zou kunnen spelen met vier (
denk ik, niet uitgetekend uitgetekend, 4 diodes zou moeten werken) diodes waarmee zowel de uitgang voor front als sluitseinen ingeschakeld resulteert in rangeerlicht*
Geen van de drie is mogelijk zonder hardware aanpassing/toevoeging of zo makkelijk als simpelweg de draden naar de verschillende seinen op verschillende uitgangen aansluiten (wat nu gedaan is). Dus wil je rangeersein zal je nog iets hardwarematig moeten aanpassen.
Maar ook dat is weer allemaal te mappen (y) Laat zien hoe veelzijdig dat functiemappen op een Lopi is 8)
En ik meen (maar dat zal ik vast fout hebben als hoofdzakelijk Duits rijder :angel:) dat doch ongebruikelijk 3x wit ook toegestaan was als rangeersein.
Timo
* Maar dan is gevaarsein niet meer mogelijk :angel: Keuzes keuzes keuzes ;D
-
En ik meen (maar dat zal ik vast fout hebben als hoofdzakelijk Duits rijder :angel:) dat doch ongebruikelijk 3x wit ook toegestaan was als rangeersein.
Aha, vandaar dus. ;) Tegenwoordig rangeert met ook wel met 3x wit ja, maar dat is pas iets van de laatste jaren. In ieder geval wil ik je F0/F1/F2 instellingen eens gaan proberen bij mijn 2200'n, ongeveer het enige materieel bij mij wat er iets mee kan en aan heeft.
-
Ik moet zeggen dat ik het ook nog niet zo complex gedaan heb op de LoPi 4 :angel: Waarom zal je vragen ;D Omdat ik geen baan nog vaste opstelling heb op dit moment. Ik heb dus eigenlijk nog niet zo veel met de Lopi4 gespeeld ondanks dat ik er wel één of twee ingebouwd heb. Maar ik heb toen al wel een simpele "per kant" instelling in geschoten onder F1 en F2.
Maar ik wil eigenlijk nog een decoderdans doen ;D Dat wil zeggen, ik heb ook nog wat andere decoders en ooit eens uitgedacht welke decoder ik waar in wil. Zo heb ik nog een loc met een LoPi 3 maar die wil in in me tweede DB614 (waar nog geen decoder in zit) omdat in de eerste ook een LoPi 3 zit en dit het programmeren makkelijk maakt. Enz. En omdat het op een laag pitje staat heb ik op de LoPi 4's nog amper wat ingesteld. :angel:
Maar ik doe al wel jaren per kant ipv schakelbare sluitseinen. Voor de LoPi 4 was dit overigens een stuk lastiger. Ik heb nog een aantal loc's met een LoPi 2 en op deze decoder kon je alleen F0 richting afhankelijk maken. :-\ (Maar ook aantal andere "huidige"decoders kunnen niet op elke uitgang richting afhankelijk laat staan de LoPi 4 NOT functie.) Hier heb ik dan ook nog een transistor schakeling in gedaan waarmee F1 en F2 de zijde selecteren. Vandaar dat ik dat nog wel zo ingesteld had op de LoPi 4 om het hetzelfde te houden.
Maar nu het allemaal makkelijker kan ga ik denk ik de zijde keuze van F1 en F2 verhuizen naar F11 en F12. Dit geeft me de makkelijk toegankelijke F1 en F2 terug voor andere zaken (binnenverlichting, cabinelicht etc) en op de sound decoders zit hier toch al vaak een hoorn of het geluid op.
Maar het "hekelt" mij dus een beetje dat er wel tig vormen van "sluitseinen los schakelen" in de encyclopedie staan* (en dus een van de reden is dat de meesten mensen alleen hieraan denken) terwijl dat naar mijn mening wat onhandig is. En dat terwijl hetzelfde trucje ook toegepast kan worden naar één of twee zijden los schakelen. Of je nu de lampen per zijde of per soort groepeert, het trucje is hetzelfde ;D Alleen met per zijde of je zelf niets te wisselen bij trek duw combi's 8)
Timo
*En zou er graag aan sleutelen om onderscheid te maken tussen per kant vs schakelbare sluitseinen (/per soort) maar ook hardware vs software oplossingen (en combi's) maar helaas ontbreekt me de tijd daarvoor dan net weer... ::)
-
Hallo,
Interessant, sluit aan bij mijn probleem.
Bij mij zijn AUX3 en AUX4 aangesloten op de verlichting, onder F5 en F6.
Dat vraagt ongetwijfeld om een andere CV-bijstelling om ervoor te zorgen dat met name alle lichten direct branden als je de stroom inschakelt.
Nu branden alleen de sluitlichten vanzelf.
F0 schakelt het licht uit/aan.
Maar ik moet altijd een beetje rommelen met F5 en F6 om de lichten aan te krijgen en aan te houden.
Kan iemand me vertellen met welke CV-instelling ze vanzelf aangaan als er stroom op de baan komt?
Groet, Wouter
-
Even er vanuit gegaan dat je een Lokpilot 5 hebt.
CV122 op 1 zetten. Daarmee stel je in dat de actuele toestand van de functie-uitgangen bewaard blijft op het moment dat de loc/treinstel langere tijd geen stroom meer krijgt.
Bij een Lokpilot 4 staat CV122 af fabriek al op 1.
Je zou ook AUX3 en AUX4 mee kunnen laten schakelen met F0, maar dan kan je, als je je toch bedenkt, die weer niet apart uitzetten t.o.v. de front- en sluitverlichting.
-
Fantastisch, eindelijk iemand gevonden die er verstand van heeft (y) en een simpele instructie geeft die werkt!
Dan durf ik ook wel de volgende vraag voor te leggen:
De lok reed pas bij stap 16 op de regelaar.
Ik heb inmiddels uitgevonden dat ie met CV2 op 75 in elk geval meteen begint te rijden.
Op 100 startte hij veel te hard, op 50 begon ie bij 7, ook te hard.
Hij trekt dus te snel op en staat te snel stil.
Alles staat op de standaardwaarde, dus CV3 en CV4 ook.
Moeten die nou omhoog of omlaag en moet ik ook nog andere CVs aanpassen?
Groet, Wouter
-
je kan ook instellen dat aux3/4 (F5/6) enkel mag aan zijn als F0 aan is.Dan kan je ze wel apart blijven bedienen en zullen je achterlichten nooit alleen branden.
Je kan gewoon de locprogrammer software installeren en gebruiken zonder dat je een programmer nodig hebt.Dan kan je zelf de aanpassingen doen en kijken via tools welke CV's er veranderd zijn
-
Ik heb inmiddels uitgevonden dat ie met CV2 op 75 in elk geval meteen begint te rijden.
Ja dat geloof ik graag maar dat is echt niet de bedoeling.
CV2 zet je op waarde 3 en dan ga je kijken of je lok wil bewegen op stap 1 van je regelaar. Zo niet verhoog je CV2 elke keer met een stapje tot je lok in beweging komt.
Gr, Ben.
-
Dan begin ik vanaf 50, want dan staat ie nog stil 😅
Groet, Wouter
-
Dan doe je iets niet goed.
-
Hoi,
In het geval van een LokPilot 4 of 5 zou ik eerst de automatische afregelfunctie proberen. Dat doe je door de loc/trein op een lang stuk rechte rails te zetten en CV 54 op 0 te zetten terwijl F1 uit staat. Dan schakel je F1 in en daat de trein er snel vandoor in de laatst gekozen rijrichting en regelt de decoder de motor zelf in. Mocht dat niet lukken dan ook controleren of alles goed en soepel kan draaien.
Bij mij moeten alle treinen op rijstap 1 soepel kunnen "kruipen", en niet als een oude analoge Lima op een 5 staps transformator boem knal wegscheuren :( .
Om welk treinmodel gaat het? Wellicht zijn er anderen die het model ook hebben en er ervaring mee hebben.
Vriendelijke groet,
Robert
-
Dan begin ik vanaf 50, want dan staat ie nog stil 😅
Groet, Wouter
Zou je eens kunnen posten wat je in cv2 t/m 6 hebt staan? Ik heb namelijk het idee dat jij optreksnelheid met daadwerkelijke snelheid verwart.
-
Ik zal proberen alle vragen te beantwoorden.
Decoder ESU Lokpilot 59210
Omgebouwde Santa Fe 3060/4060 met nieuwe motor
Gekocht via Catawiki; bij verkoper geweest en gezien dat de lok normaal rijdt op een CS3
Besturing: Raptor en Koploper
12 locs, Motorola en DCC, rijden zonder problemen
Ik dacht eerst dat de Santa Fe helemaal niet reed, tot ik ontdekte dat hij bij stap 16 toch in beweging komt.
CV8 > 8 reset, dus alle CVs op de standaardwaarden
CV54 > 0 2,5 meter rails > SF knalde tegen de kast; spoor verlengd en herhaald ;D
Lok begint te rijden bij stap 16
Groet, Wouter
-
Een Esu 59210 is een functiedecoder, daar kun je niet op rijden. Ik denk dat je een ander artikelnummer hebt.
-
Sorry, 59610...
-
staat je aantal rijstappen wel juist ?
-
Sorry, 59610...
Pak dan de gebruiksaanwijzing er even bij daar staan de instellingen voor de Marklin 5* koffiemolen motor. Verder zet je het best de decoder en centrale op 28 stappen DCC.
MFX, Motorola en Selectrix zet je uit in de decoder, evenzo Railcom en analoog rijden.
Als alles weer staat zoals het hoort kun je CV2 op 3 laten staan, eventueel een beetje verhogen om de lok te laten rijden op stap 1 en CV5 op 255. De decoder kent geen CV6.
-
Ok, CV47 > 1, loc rijdt op d28, althans vanaf stap 16 op de regelaar.
'Pak dan de gebruiksaanwijzing er even bij daar staan de instellingen voor de Marklin 5* koffiemolen motor.'
In de gebruiksaanwijzing van de Lokpilot zie ik geen verwijzing naar motorinstellingen.
Om welke CVs moet het dan gaan?
Nu staat door de reset alles op de standaard instelling.
Groet, Wouter
-
software installeren en je weet het direct
-
'Pak dan de gebruiksaanwijzing er even bij daar staan de instellingen voor de Marklin 5* koffiemolen motor.'
In de gebruiksaanwijzing van de Lokpilot zie ik geen verwijzing naar motorinstellingen.
Tabel 23 op pagina 53.
https://www.esu.eu/en/downloads/instruction-manuals/digital-decoders/?no_cache=1&tx_esudownloads_pi1%5BdownloadItem%5D=0318b68e0cb850d9101947622d1041ea (https://www.esu.eu/en/downloads/instruction-manuals/digital-decoders/?no_cache=1&tx_esudownloads_pi1%5BdownloadItem%5D=0318b68e0cb850d9101947622d1041ea)
-
Dank, gevonden in de tabel.
Alle CVs aangepast naar de 5* motor.
Resultaat: loc komt in beweging bij stap 16...
-
Is er niet iets mis met de loc zelf? Zwaar lopen ergens?
-
Als ie eenmaal rijdt, kan ie keurig langzaam rijden.
En hard rijden doet ie als een speer.
Ook onbelast (aandrijving vrij boven de rails) geen hapering.
Alleen pas starten 'met veel stroom erop'.
-
Heb je hem ook al eens aan een analoge voeding gehangen? Als het dan ook niet goed gaat, dan zit er waarschijnlijk in de loc iets niet goed.
-
Zet de motorregeling eens uit in CV49 (waarde uitlezen, 1 aftrekken en nieuw getal weer schrijven) en wat doet de lok dan?
-
Ik kan niet uitlezen, maar de standaardwaarde zou 19 moeten zijn.
Verzet naar 18; even getal, dus lastregeling is uit.
Helaas geen effect.
-
Omgebouwde Santa Fe 3060/4060 met nieuwe motor
Kun je eens een foto maken van die motor?
-
kan zomaar een faulhaber zijn en die heeft totaal andere instellingen nodig
-
Morgen foto.
Hier de omschrijving bij Catawiki:
'Deze loc is professioneel omgebouwd met een ESU lokPilot decoder en meld zichzelf aan op Uw centrale. De loc is voorzien van een hoogvermogen motor van Märklin en echt alles binnenin is schoongemaakt. Tevens voorzien van nieuwe antislibbanden, nieuwe sleper en LED-verlichting (deze is, indien men dit te fel vind, makkelijk regelbaar met de lok-programmer van ESU).
Compleet zonder schade in de originele verpakking en zonder boekjes.
De nummers die schijnen door de verlichting voor en achter zijn een echte eye-catcher.
Het treinstel is in optimale staat, getest en werkend.'
-
en catawiki is geloofwaardig ? LOLOLOLOLOLOL .Je kan bij catawiki steeds klacht neerleggen en vragen om annulering als het gekochte niet voldoet aan het beschrevene maar was je er niet zelf omgegaan en reed die dan goed ? Dan is er wat mis bij jou hé
-
De grap is dat ik de verkoper zelf bezocht heb vanwege het verlichtingsvraagstuk.
Hij liet me met een CS3 a la minuut zien dat de loc goed reed en hoe hij de verlichting kon inschakelen...
Hij was gelieerd aan MSG Den Bosch.
Hij wist alleen niet hoe hij dat met de Raptor zo kon doen dat het licht aanbleef.
Dat heeft dit forum me nu geleerd :)
-
en catawiki is geloofwaardig ? LOLOLOLOLOLOL .Je kan bij catawiki steeds klacht neerleggen en vragen om annulering als het gekochte niet voldoet aan het beschrevene maar was je er niet zelf omgegaan en reed die dan goed ? Dan is er wat mis bij jou hé
Stop er een mee joh en lees wat geschreven wordt.
-
Heb je dit al eens geprobeerd? Staat o pagina 57 van de handleiding.
• Plaats de loc op een recht en vlak spoor, met een dusdanige lengte dat de loc 2 seconden lang met volle kracht kan rijden, dit zal tijdens de meting automatisch verlopen, zorg voor een beveiliging op de uiteinden van het spoor.
• Selecteer de loc op de rijregelaar, zorg dat de functie toets F1 is uitgeschakeld, de rijregelaar op 0 staat en de rijrichting goed staat.
• Schrijf nu in CV54 de waarde 0 (via programmeerspoor of met POM programmeren op het hoofdspoor). De loc niet meer van het spoor halen.
• Druk op de functie toets “F1”, de loc zal nu met volle snelheid gedurende 1,5 seconde onbestuurbaar zijn.
• De loc zal automatisch stoppen en de uitgemeten waarden voor CV51, CV52, CV53, CV54, CV55 zullen door de decoder opgeslagen worden.
-
Wat ik nog vergeet, CV2, minimale snelheid zou ik een waarde geven tussen de 2 en 6.
Als je daarna bovenstaande uitvoert moet de lok fatsoenlijk rijden.
-
CV2 op 0 of 1 is genoeg voor een marklin koffiemolenmotor. Als het ding niet langzaam wenst te rijden is er of een kortsluiting in de collector door vervuiling, of er is een ankerwikkeling stuk.
Nalijken en eventueeel schoonmaken dus. En tevens de aandrukspanning van de borstelveren corrigeren. Deze is meestal ook te hoog. Het haakje zodanig buigen dat deze in het hoekje van het veertje zit. Scheelt vervuiling door koolborstels en geluidsoverlast.
CV 51 en 52 op 0 zetten.
Dan CV5 op 250 instellen en de rest van de waardes (54-56) volgens het esu boekje. Met CV53 tenslotte de maximumsnelheid inregelen. Het ding zou dan als een zonnetje moeten lopen.
Bart
-
Als het rare gedrag blijft bij uitgeschakelde motorregeling blijft over wat Bart zegt: de motor. Snelle manier is even een anker uitwisselen met een andere lok en kijken wat'ie doet.
Gr, Ben.
-
Die motor is idd wat ik al vermoedde..... anders is het gedrag bijna niet te verklaren.
-
HOERA, het is me gelukt de loc normaal te laten rijden (y)
De grootste verandering kwam door CV49 weer op een oneven getal te zetten, de standaardwaarde 19, dus weer inclusief lastregeling.
CV2 kon toen terug van 83 (waar ie redelijk mee reed :P) naar 4 en de loc kwam voor het eerst rustig in beweging bij stap 1.
Hij reed wat onregelmatig; toen de loc nog eens een run laten maken.
Dat was al beter en toen gefinetuned met de opgegeven waarden van het motortype.
Nu kan ik verder: er komt een zilver gespoten Lux slijpwagen tussen, de verlichtingsdraden van de loc waren al verlengd :angel:
Dank voor al het meedenken!
Groet, Wouter
-
(y)
-
Dan heeft kennelijk al die tijd de motorregeling uit gestaan. Maar het werkt weer. (y)
-
Eind goed al goed 🥳