BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: Dave....... op 21 June 2017, 18:14:49
-
https://m.youtube.com/watch?v=_r1-JDjDcts&feature=youtu.be
Ik kwam net dit filmpje tegen op YouTube,
vond het leuk om te zien en te delen met jullie.
-
Ontzettend interessant! Echt leuk om te zien, en wat een werk zit erin zeg (y)
-
Inderdaad leuk om te zien...
Groet, Michel
-
Staat er ook ergens een adres waar je kan solliciteren?
Heb wel wat leuke functies voorbij zien komen.
En elke dag chinees eten in de kantine.. ;D
Als je dit allemaal zo ziet, zou je toch wel weer vertrouwen krijgen in de productie aldaar.
-
Bedankt voor de link !
Erg leuk filmpje.
-
Staat er ook ergens een adres waar je kan solliciteren?
(https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/p526x296/19397033_1732407673453728_6305040996304395668_n.jpg?oh=4a8191cf6db0c0e84a9b0507f663c08c&oe=59D66559)
Ga je gang...
-
Oei, leuke job..maar daarvoor moet je communicatief vaardig zijn.. ???
Dat wordt dus helemaal niks
Herkent trouwens iemand het CAD-programma waar ze mee werken?
-
Ik zie ook nog wel de functie van veiligheidsfunctionaris als uitdaging. Zullen we eerst eens beginnen met het afschermen van bewegende delen van de werkplek.
Die tampondrukmachine kan zo door gaan op de medewerker die er naast zit.
Jan-Peter
-
Wieltjes controleren op 2:51 lijkt me nogal een saai werkje.
Joost
-
Ontzettend interessant! Echt leuk om te zien, en wat een werk zit erin zeg (y)
Dat dacht ik ook, vervang je die Chinezen door Duitsers wordt zo'n loc echt onbetaalbaar.
Ik zie ook nog wel de functie van veiligheidsfunctionaris als uitdaging. Zullen we eerst eens beginnen met het afschermen van bewegende delen van de werkplek.
Die tampondrukmachine kan zo door gaan op de medewerker die er naast zit.
Jan-Peter
Hey, het is China, kost een leven niet veel..
-
Zijn er nog meer H0 merken die de productie in China laten doen?
-
Rivarossi
-
Als ik het goed begrijp heeft Piko een belang genomen in een fabriek aldaar en dat is bijzonder. Maar verder is de lijst van merken die in China worden geproduceerd heel lang. Inderdaad de Hornbygroep - Hornby, Rivarossi, Lima, Jouef, Arnold, Electrotren - maar nog meer oude namen als Liliput. Verder zowat alle merken die de laatste vijftien jaar zijn opgekomen (en soms weer verdwenen): Artitec, LSModels, ACME, Startrain, etc... Heris was ooit de pionier.
Märklin en Modelleisenbahnen (Roco, Fleischmann) hebben het geprobeerd maar zeggen te zijn gestopt met productie in China.
Ga er maar vanuit dat een meerderheid van de merken in de winkel in het verre Oosten is geproduceerd en dat je het aan de kwaliteit al lang niet meer afziet. Amerikaanse merken worden al veel langer vrijwel uitsluitend in China geproduceerd.
-
Märklin en Modelleisenbahnen (Roco, Fleischmann) hebben het geprobeerd maar zeggen te zijn gestopt met productie in China.
Roco heeft sinds vorig jaar een eigen fabriek in Vietnam.
Steyn
-
Wat mij verbaast is dat hier niemand last krijgt van enige vorm van vervangende schaamte ???. Als je ziet hoeveel handarbeid er hier nog nodig is om een product afleveringsgereed te krijgen, dan moet de conclusie zijn dat de lonen in China ongelofelijk laag zijn. En wij maar mopperen over de hoge prijs.
-
Ik denk dat het niet verstandig is om deze discussie te gaan voeren.
Om zo'n discussie te gaan voeren, heb je ook iets meer informatie nodig, denk daarbij aan hoeveel winst wordt er gemaakt.
Laten we niet achteraan de streep gaan kijken, maar wat gebeurt er voor die streep.
Altijd zo makkelijk, om maar het vingertje naar de consument te wijzen!
Geldt overigens voor alle artikelen, de zorg etc.
-
Als consument kan je er ook weinig mee.
Wat mij verbaast is dat hier niemand last krijgt van enige vorm van vervangende schaamte ???. Als je ziet hoeveel handarbeid er hier nog nodig is om een product afleveringsgereed te krijgen, dan moet de conclusie zijn dat de lonen in China ongelofelijk laag zijn. En wij maar mopperen over de hoge prijs.
De lonen zijn nog lager dan hier, maar een stuk hoger dan 20 jaar geleden. Dus zeg maar hoe het er daar voorstaat. Ik denk dat het glas voor de doorsnee Chinese fabrieksarbeider eerder half vol is.
-
Wat mij opviel, is het grote aantal vrouwen dat het werk daar uitvoert! En dat overal wel een ventilator lijkt te staan. Tijd voor airco zou je zeggen. :) Al moet het pand dat ook kunnen faciliteren.
Verder een leuk kijkje achter de schermen. (y) Nou zie ik eens wat er allemaal bij komt kijken.
-
Ik vind het erg lijken op een reportage over de Fleischmann fabriek, dat zal denk ik jaren '70 of '80 geweest zijn. Vergelijkbare indeling, veel vrouwen op een rijtje voor het fijne handwerk, gelijke stappen in het productieproces etc. Behalve dan dat dat in Duitsland was en heel erg analoog nog allemaal.
Dus de indruk dat de manier van werken lijkt op hoe het hier vroeger ging klopt dan wel, de hoogtijdagen van modelspoor...
Dat is helemaal niet negatief, want het ziet er dus uit alsof het nog rendabel is om veel secuur handwerk te doen, wat hier allang niet meer mogelijk is.
-
Wat mij verbaast is dat hier niemand last krijgt van enige vorm van vervangende schaamte ???. Als je ziet hoeveel handarbeid er hier nog nodig is om een product afleveringsgereed te krijgen, dan moet de conclusie zijn dat de lonen in China ongelofelijk laag zijn. En wij maar mopperen over de hoge prijs.
Veel mensen in Europa en de VS vinden het juist jammer dat ongeschoold werk als dit wordt/werd verplaatst naar lagelonenlanden. De arbeidsomstandigheden en manier van produceren zien er hetzelfde uit als de Marklin fabrieken in Duitsland zoals ik ze 20 jaar geleden in een reportage heb gezien. Enige verschil is dat ze nu Traxxen bouwen en toen niet, en dat ze in China allemaal dezelfde polo aanhebben.
Over de arbeisvoorwaarden zoals lengte van een werkweek en wat voor een besteedbaar inkomen ze verdienen kan ik natuurlijk weinig zinvols zeggen aan de hand van een enkel filmpje.
-
Grappig, ik doe het niet veel anders. ;D Alleen die tampondrukmachine wil ik ook wel hebben!
Het valt me op dat ze simpele mondmaskers gebruiken bij het airbrushen, dat heeft natuurlijk geen enkele zin. Maar de afzuiging lijkt wel in orde. Verder worden er soms geen handschoenen gebruikt bij het hanteren van het model. Lijkt me dat je tot het laatst het model vetvrij wilt hebben. Bij het zeefdrukken van het DB logo gaat er nog even een hand overheen om eventueel stof weg te halen.
Ook wel lekker dat je gewoon de arbeidsgeluiden hoort en er niet zo'n typisch, gezapig muziekje onder zit.
Wat me opviel waren de gebruikte penselen. Lange, dunne haren met een dikke houder. Mooi!
-
Ik denk dat het met de omstandigheden nog best wel meevalt, het kan immers nog wel wat erger. Ik zie geen tralies voor de ramen en afgesloten deuren, normale verlichting en werkruimte, geen zelfmoordnetten. En de lonen mogen dan misschien erg laag zijn, de kosten voor het levensonderhoud zijn daar ook heel anders. Je hebt best kans dat ze van zo'n baan best rond kunnen komen. En als ze die dingen niet voor ons zouden maken lagen ze daar nu ook allemaal aan de geeuwhonger.
-
Ik zie geen tralies voor de ramen en afgesloten deuren, normale verlichting en werkruimte, geen zelfmoordnetten.
Had je dat dan verwacht in een promotiefilmpje gepubliceerd door Piko zelf? Al is slechte reclame natuurlijk ook reclame.
-
Ja goed, maar dan hadden ze die delen niet gefilmd. Je kunt een strafkamp niet voor een enkel filmpje omtoveren tot een acceptabele werkplek (tenzij je Kim Jung-un heet ;) ) Wel verdenk ik ze ervan ff snel een doos polo's te hebben laten drukken ;D
-
Zij de zelfde polo's als ze in Sonnenberg dragen. Dus enige "eenheid" is er ook nog. ;D
-
Ja, .....ook uit China ;D.
Leuk filmpje (y).
-
Wat mij verbaast is dat hier niemand last krijgt van enige vorm van vervangende schaamte ???. Als je ziet hoeveel handarbeid er hier nog nodig is om een product afleveringsgereed te krijgen, dan moet de conclusie zijn dat de lonen in China ongelofelijk laag zijn. En wij maar mopperen over de hoge prijs.
Het probleem is dat je niet weet wat de "winst verdeel sleutel" is,als die mensen voor zeg 6 euro per uur werken(of hoe t equivalent daar ook heet) maar het bedrijf gooit er hier argeloos een 10 voud op ,om te komen tot een verkoop prijs,tja wie is dan de boosdoener ?
Persoonlijk denk ik dat den mensen daar voor weinig werken,en dat het bedrijf waarvoor ze werken,hier de prijs goed opdrijven alvorens er een prijs sticker op een doos zit.
En laten we eerlijk zijn t is niet zozeer dat we de werklui daar iets misgunnen,maar meer dat men t lef heeft om er een veel grotere verkoop prijs voor durven te vragen als de werkelijke kosten die men niet heeft getoond in de winkel voor dat zelfde artikel.
Het is net prof voetbal,presteer je niks of weinig, dan krijg je nog je miljoenen uitgekeerd,al zijn dat "openbare" bedragen en toont men werkelijk wat men voor een speler betaald en wat zijn salaris is ,of hij nou presteert of niet.
Dat is met werklui en een (modelspoor) fabrikant wel anders,daar zie je het salaris van de werklui niet,ook niet als ze is een rot dag hebben en minder produceren,en ook niet de kosten voor transport tot in de winkel incl winst marge ;)
-
Laten we als voorbeeld een loc nemen van circa € 200 verkoopprijs. Alleen al de BTW is afgerond € 40. Blijft over € 160. Denk je nou echt dat een winst-verdeel-sleutel van en factor 10 reeel is? Die €160 wordt besteed aan afschrijving malkosten (een mal kost ook in China snel enige tienduizenden euro's), grondstoffen, electronica, mensuren (meer dan je denk dus zoals het filmpje laat zien), verpakking, winst voor de fabriek, transportkosten naar Europa, opslag, controle, administratie en verzenden naar een winkelier, opslag voor wanbetalers, winst voor de initiatiefnemer (bijvoorbeeld LSModels of Artitec), marge voor een winkelier, korting. Waarom denk je dat Marklin, Roco en Hornby al een paar maal falliet zijn gegaan? Omdat dit een business is waar goud kan worden verdiend? Neem van mij aan, dat de treinenbusiness een marginale business is en dat we blij mogen zijn dat een paar enthousiastelingen de handdoek nog steeds niet in de ring hebben gegooid. Dat het uberhaupt nog mogelijk is om voor de huidige prijzen steeds detailrijker modellen te maken is dankzij de lage lonenlanden. Dat is het enige wat ik naar voren wilde brengen. Maar gezien de reacties komt dit niet over. Jongens, die fabrieksarbeiders wonen op het terrein van de fabriek. Zeer waarschijnlijk ver weg van huis en gedurende 11 maanden per jaar. Ok, als we de modellen niet laten maken hebben ze helemaal niets. Neemt niet weg dat het beoordelen van de "hoge" prijs van de modellen iets genuanceerder mag van mij. Maar goed het is een leuk filmpje en het geeft een goede indruk van wat er allemaal komt kijken voor het realiseren van onze geliefde modeltreinen.
-
ATB,
Duidelijke uitleg en ben het helemaal met je eens.
Bij het uitbrengen van een model komt ook veel meer kijken dan wordt gedacht, van de eerste schets tot aan het doosje.
De echte zelfbouwers kunnen hier wel over mee praten.
Groet,
Cor Lageweg.