BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Kleton op 16 June 2017, 16:33:49
-
Goedemiddag ,
Deze dagen wordt er nog wel eens geschreven over de kaping bij De Punt in 1977. In een van de artikelen ,van vandaag in de NRC, schrijft men ,dat het treinstel later werd omgenummerd.
In het boek van Carel van Gestel kom ik dat ook tegen ,het stel werd echter pas in 1991 vernummerd in 758 .
Ik heb zelf voor die omnummering in het stel gezeten voor 1991 .
Carel van Gestel schrijft dat de reden van omnummering niet (Bij hem ) bekend was.
Wel vreemd dat dat pas na 14 jaar is gebeurd. Weet iemand hier waarom dat zo lang erna pas gebeurd is ?
groeten ,Peter
-
Daar staat wat over in het boek Hondekoppen en Muizeneuzen, volgens mij had de vernummering onder meer te maken met bakwisselingen. Het nummer 747 kwam inderdaad niet terug vanwege de historie.
-
Nee, de reden voor vernummering had niets te maken met bakwissel, dan was het een nummer uit de reeks 711 - 757 gebleven.
Het was een stom toeval dat de 747 gekaapt werd, mede omdat het al een bekend nummer was bij andere gijzelingen, maar dan een vliegtuigtype.
Na wat vragen en opmerkingen is besloten om dit treinstel één nummer hoger te geven als het laatste treinstel van de serie. Hiermee verdween geruislos het nummer 747 zodat de reiziger treinstel 747 niet meer tegen kwam en het ook niet meer in de omroepberichten bij splitsingen voorkwam. In de Werkplaats Leidschendam had het treinstel nog wel 2 stamkaarten.
Wij hebben nog wel de kaart van de 747 geraadpleegt bij een hardnekige storing in de 758. Nu mag de info best bekend worden want beide treinstellen zijn niet meer op het net te vinden.
-
Goedemiddag Peter,
Op de site van Nico Spilt staat iets over de vernummering, wat bij mij het meest logisch over komt.
http://www.nicospilt.com/index_treinkapingen.htm
Mvg Ab Boezerooij
-
OK ,Henk, Bedankt.
Het zullen bepaalde sentimenten zijn geweest die dit vroegen. Wel pas na 14 jaar. 15 jaar zou gekund hebben naar aanleiding van de herdenking van toen 15 jaar geleden.
Maar je bedoeld natuurlijk dat er 1 treinstel was ,dat twee nummers had denk ik. ;)
Groeten ,
Peter
-
Het treinstel heeft nog lange tijd dienst gedaan onder nr 747. Ben tijdens mijn dienst in de neus gekropen, en wat je daar zag was niet misselijk. De doorschotopeningen waren dicht geplamuurd. Maar aan de binnenzijde goed zichtbaar. Zelfs het deurtje was aan de achterkant een en al houtsplinters. Munitiekaliber was wel iets groter dan "navo" of 9mm. Het treinstel was zo goedkoop mogelijk weer toonbaar gemaakt. Denk dat er te veel commentaar op gekomen is.
Groeten Jan
-
Dag Appie,
Bedankt voor de link naar Nico Spilt.
Ik heb het verhaal nog eens doorgelezen.
Vorige week zaterdag had "Andere Tijden "' er nog een aflevering over.
groeten ,
Peter
-
Nico SpiLt en niet SpLit :D
-
Het treinstel heeft nog lange tijd dienst gedaan onder nr 747. Ben tijdens mijn dienst in de neus gekropen, en wat je daar zag was niet misselijk. De doorschotopeningen waren dicht geplamuurd. Maar aan de binnenzijde goed zichtbaar. Zelfs het deurtje was aan de achterkant een en al houtsplinters. Munitiekaliber was wel iets groter dan "navo" of 9mm. Het treinstel was zo goedkoop mogelijk weer toonbaar gemaakt. Denk dat er te veel commentaar op gekomen is.
Groeten Jan
Klopt was een bende in die neus. Na 2 dagen in dienst zijn kwam het stel Leidschendam binnen. Schakelproblemen. We heben ons de rambam gezocht. Bleek in de neus nog een kogelpunt in een draadboom te zitten.
-
Soms groeit gevoeligheid voor sommige dingen ook eerder dan dat ie slijt... mooi voorbeeldje: kijk maar eens op bladzijde 94 van het boek over de stoomlocserie 1700: in 1946 wordt de eerste trein van na de oorlog in Didam feestelijk onthaald door een plaatselijk gilde met een vaandel, uniformen en rechterarm omhoog. Tja, die groet deden ze al 100 jaar zo, dat was helemaal geen nazi-uitvinding ofzo, al is je reflex nu wel om meteen die richting op te denken.
-
Klopt was een bende in die neus. Na 2 dagen in dienst zijn kwam het stel Leidschendam binnen. Schakelproblemen. We heben ons de rambam gezocht. Bleek in de neus nog een kogelpunt in een draadboom te zitten.
Niet zo heel gek, he? als je dit ziet.
(http://www.zero-meridean.nl/images/i_wijster_021275_8.jpg)
grt Piet.
-
Wat ik me afvroeg, was dat nummer 747 indertijd ook breeduit bekend gemaakt in de media? Ik bedoel, volgens mij weet niemand de nummers van de twee tweetjes uit 1975 bij Beilen. Kan het niet zijn dat wellicht pas later dat nummer wat breder bekend is geworden en er toen wat commentaar is geweest naar NS?
-
In die tijd reisde ik dagelijks tussen Utrecht en R-dam.
Het nummer van het treinstel was tijdens de kaping al bekend gemaakt in de media.
Nog niet zo heel lang na de kaping stond ie in onze trein. Maakte best een gehavende indruk aan de buitenkant.
Vol met plamuur en pleistervlakken die door de nieuwe verflaag heen duidelijk te zien waren, en de reizenden hadden heus niet in de gaten aan wat voor drama dit treinstel had deelgenomen.
Er werd gewoon weer geruzied over de zitplaatsen.......
Als een opgelapte zwaar-gewonde reed ie z'n dagelijkse trajecten.
Kan het zijn dat het tweetje de 737 was?.
gr
Brutus
-
Nee 328 en 378. Beide nooit vernummerd ;)