BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Joran op 14 June 2017, 23:31:21
-
Ik heb een redelijk flauwe boog gelegd met Rocoline Flexrails. Draden gesoldeerd en de rails op het einde van de module vast gesoldeerd aan twee schroefjes. Helemaal trots (y) Nu moet ik echter nog in één rail een tweetal onderbrekingen maken voor de blokscheidingen.
De rails wordt op dit moment op zijn plek gehouden door schroeven met ringetjes en op de einde van de module is deze dus vast gesoldeerd op schroeven.
- Kan ik zonder meer één rail doorzagen op twee plekken? Of gaat deze wijken?
- Wat zijn alternatieven om dit te voorkomen? De rails eerst ballasten, zodat de ballast de rails in het gareel houdt?
- Denk dat ik wel de rails iets omhoog kan laten komen en er wat houtlijm tussen spuiten, zodat de bielzenmat verlijmd wordt met de onder grond. Is dat nog een optie?
Ik zou het liefste niet meer alles los maken (incl. de gesoldeerde schroeven op de bakrand).
-
Hoi Joran,
Ikzelf ballast de rails altijd eerst helemaal en verf de railstaven. Als de ballast zeker 24 - 48u uitgehard is, dan pas slijp ik met een dun slijpschijfje de secties erin.
In mijn Helix heb ik geen ballast gelegd, daar soldeer ik een stukje stroken-printplaat onder de rails waar de sectie- of blokscheiding moet komen. Dit om te voorkomen dat de rails gaat wijken of 'misvormen'.
Groetjes,
Hoontje
-
kijk hier even naar, een duidelijke foto reportage van hoe je het `t makkelijkste kan uitvoeren.
Echter is dit een overgang in een uitneembaar deel, maar een detectie spoor kan je ook zo uitvoeren en met 1 rail.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49513.msg3221416131.html#msg3221416131
Succes.
-
@Hoontje Goed om te horen dat de ballast de boel op zijn plek houdt. Ik ga hier een proef stukje mee doen, alvorens verder te gaan met de baan.
@nighttrain1 Ook een goede oplossing, vooral voor wanneer het spoor uit het zicht is/fiddleyard e.d. Maar in het zicht minder fraai naar mijn smaak.
-
Doe jij het op jouw manier, mijn manier gaat 100% goed en ontsporingsvrij.
Oké in het zicht is het geen potje, maar voor uit het zicht liggende sporen is dit ideaal.
-
Gewoon de slijpschijf erin, en je vooral nergens zorgen om maken. Je kunt overal van te voren een groot probleem maken, achteraf lach je erom.
Groetjes
-
Als flexrail gaat wijken na het doorzagen/slijpen, dan is de rail niet goed gelegd. Je moet een boog spanningsvrij leggen, d.w.z. dat je hem zo sterk moet voorbuigen dat hij na terugveren vanzelf in de gewenste kromming blijft liggen.