BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Geert 84 op 13 June 2017, 08:47:54
-
Beste forumleden,
Ik ben bezig met het aanleggen van m'n toekomstig schaduwstation en heb daarvoor Fleischmann Model Gleis gebruikt. Ik had daar nog een bundel van liggen en de railgeometrie van de wissels staat me wel aan voor deze toepassing.
Echter merk ik dat locs en dan met name de kleinere zoals de Hippel en Sik moeite hebben met het rijden over de wissels. Zie foto: vooral de driewegwissels lijken een probleem te vormen. Midden op het wissel komt de loc tot stilstand. Overigens... de Hippel stopt wel vaker, ook bij rails-overgangen. Maar als ik 'm met de hand voorzichtig duw zie je dat de verlichting uitschakelt midden op het wissel. Daar zitten ook kunstof stukken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5879_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5879_2.jpg)
Heeft iemand tips over hoe je dit kunt oplossen? Zijn deze wissels beter stroomdoorvoerend te maken, door bijv. alle railasjes afzonderlijk te voeden?
-
Locs die onbedoeld stoppen in een schaduwstation wil je liever niet.
Allereerst is messing rail minder geschikt voor een schaduwstation, omdat deze relatief snel oxideert. Onderhoud kan lasig zijn.
Flm Modelrails hebben inderdaad relatief grote kunststof overgangen. Wissels met polariseerbare puntstukken zijn te prefereren, zeker in een schaduwstation.
Bovendien zijn Flm Modelrails meer geschikt voor oudere modellen die vaak grotere flenzen hebben.
-
Niet zo geschikt deze wissels.
Weg slijpen van de plastic delen en vervangen door zelfgemaakte (gefreesd, gezaagd) metalen delen en deze polariseren zou kunnen. Is een hele hoop werk en of het de moeite loont ?
-
Wat is dan het alternatief, gewoon Roco Line wissels gebruiken? Punt daarvan is dat het me om een splitsing naar 6 sporen te maken 80cm lengte kost ipv 40cm.
-
Als je digitaal rijd, is misschien een buffercondensator de oplossing, voor de paar kleine probleem loks.
-
Met de Peco SL-E91 en SL-E92 kost het je 60 cm:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_156.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_156.jpg)
Peco kan je onder meer kopen bij Modelbahnshop-Lippe en ehattons. De verzendkosten zijn bij beiden vrij laag. Let wel op dat je de SL-E versie koopt. De E staat voor Electrofrog, een geleidend puntstuk.
Groet,
Michel
-
@Michel.
Volgens mij komen zo de rails te dicht bij elkaar te liggen. Ik meet bij Winrail ongeveer 38 mm. De NEM norm is 48 mm. Dus er moeten bij de wissels kleine tussenstukjes geplaatst worden en dan wordt de totale lengte toch weer langer. >:(
Marius.
-
Zou kunnen. Ik heb slechts 2 van deze wissels, waarvan 1 in gebruik. Qua overloop kan het wel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9178.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9178.jpg)
(let niet op het spoor dat er onder ligt, er ligt een boog onder het opgelegde wissel)
Groet,
Michel
-
midden op het wissel. Daar zitten ook kunstof stukken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5879_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5879_2.jpg)
Kijk eens bij Karst Drenth (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22460.msg3221700891.html#msg3221700891)
Hieruit komt deze foto:
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/helix/Web-IMG_0907.jpg)
Wat hij daar deed was wissels voorzien van een inlegkruisje op de zwakke plek: het puntstuk.
Zoiets zou je ook voor die Fleischmann wissels kunnen overwegen. Polariseren die hap.
Wat niet kan, kunnen sommigen wel.