BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Wilbert de Leeuw op 02 June 2017, 16:00:10
-
Na de 2de wereldoorlog hebben korte tijd ex Duitse stoomloks in Nederland gereden. De meesten zijn in 1947 weer teruggegeven.
Van veel loks werden de wielen en de rest van het onderwerk zwart geschilderd (over het rood). Is dat bij de serie 4800 (BR 57) ook gebeurd?. Roco (H0) en Hobbytrain (N) hebben een versie in rood-zwart, terwijl van andere series wel een hele zwarte beschikbaar is...
Er zijn helaas geen kleurenfoto's uit die tijd. Boeken als Walsdorf bieden deze informatie niet....
Wie heeft het antwoord?
-
Ik geloof er niet in dat er vlak na de oorlog kostbare verf werd gespendeerd om wielen van deze tijdelijk aanwezige locs over te schilderen. Het rood kan er door vet en vuil zwart hebben uitgezien, maar je zou denken dat de locs hun oorspronkelijke kleur behielden en er alleen NS-nummers werden opgeschilderd op rookkast, tender en machinistenhuis.
-
Ga er nou maar vanuit dat er vlak na de oorlog echt geen zwarte verf op tijdelijke locs gesmeerd is waarvan de meeste niet eens gereden hebben.
Als je zelf bv. Een tijdelijk huis huurt voor zeg 3 maanden ga je ook niet schilderen en behangen.
Wat wel een feit is dat mede door de oorlog de vervuiling van stoomlocs veel erger was dan voor de oorlog. Dat wil dus zeggen dat rode wiel weleens voor 90 % zwart van vet, olie en vuil zagen.
Dus je model realistisch maken betekent de rode wielen lekker vervuilen en lekker roest op de rest, enne niet mee gasn rijden he, das niet correct.😀
Mvg Theo
-
Nog een tip: zoek op welke maatschappijen de G10 reden, verschillende kleuren wielen doorelkaar kan een optie zijn. Zelfde geldt voor los te halen delen: wat er te vinden was werd gebruikt, ongeacht kleur of type
-
vergeet niet dat veel duitse locs beschadigd aan de kant stonden, dus een aantal zijn wel degelijk door de NS opgelapt, waarbij heus wel wat verf gebruikt zal zijn. Er zal daarbij gewoon verf uit de bestaande voorraad zijn gebruikt, en rood was er hooguit voor bufferbalken, dus dat er wat oorspronkelijk rode delen zwart geworden zijn wil ik best geloven. Systematisch locs helemaal nieuw netjes zwart schilderen lijkt me onwaarschijnlijk, maar als je een foto van zo'n duits hok bij de NS vindt waarop het ding duidelijk mooi glimt heb je eventueel een aanwijzing.
-
Tijdens de oorlog zijn veel Duitse locs van Tarnanstrich voorzien, zeker locs als de BR 57 die veel in Rusland werden ingezet.
Ik kan me voorstellen dat men om reden van camouflage tegen het einde van de oorlog de wielen zwart schilderde in plaats van rood, maar een ophoping van vuil en olie lijkt me het meest waarschijnlijk.
NS deed inderdaad niet veel meer dan er een nummer opschilderen (en vaak onderdelen verwijderen voor gebruik elders)
Dirk
-
Hallo
Bij Tarnanstrich moet je je niet teveel voorstellen.
Dit was meestal kalk of krijt, zeker in het oosten.
Er was ook zoiets als Formtarnung. Hiebij werd wel verf gebruikt in verschillende groen en bruintinten, samen met platen om de vorm te verullen.
Dit kwam in de praktijk echter nauwelijks voor, mede door het gebrek aan verf.
Ga er dus maar gewoon van uit dat de 57 gewoon zwart/rode "Regelanstrich" hadden.
Bart