BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Joran op 01 June 2017, 17:42:57
-
Op mijn bescheiden baantje ben ik bezig met het leggen van de rails. Dat lukt aardig. Bij vaste boog stukken heb ik de draden netjes aan de onderzijde gesoldeerd terwijl de rails op zijn kop lag. Bij het plaatsen van de rails heb kon ik de draden door de voorgeboorde gaten voeren.
Nu is het volgende stuk een stuk flexrail in een boog. Als ik hetzelfde ga doen voor zie ik een probleem met de boog. Ik moet dan tijdens het leggen van de rails deze direct in de boog leggen en ik voorzie dan problemen doordat er krachten op de solderingen komen te staan. Hoe doen jullie dit bij flexrail?
-
Dat gaat toch gewoon op dezelfde manier? Je soldeert een draadje aan de flexrail, buigt de flexrail en tekent af waar geboord moet worden. Of bedoel je dat de flexrail weer terug schiet in de oorspronkelijke vorm en dus gaat trekken aan het aangesoldeerde draad? In dat geval fixeer je de flexrail even tijdelijk met drie schroefjes en ringetjes.
-
Ik soldeerde het gewoon na het leggen aan de buitenkant. Een niet te lang gestript deel tegen de rails, niet te dik draad en dan deze solderen in de groef. klein gaatje (draad hoeft er maar precies door heen) er zo strak mogelijk naast boren. Na ballasten zag je er niets meer van.
Timo
-
Maar als je de draad aan de onderkant van de rail soldeert, en je gaat daarna buigen, dan zit je draad in de weg van de verschuivende biels... of solderen jullie de draden aan de zijkant, op een manier dat deze niet in de weg zit bij het buigen? (ja dus, timo postte dat terwijl ik dit zat te typen)
Peco rails blijft aardig in model na buigen, maar o.a. bij conrad kun je messing fixerblokjes kopen die je rails perfect in de goede bocht houd als je die eenmaal hebt gebogen. Zo kun je de flexrail in de goede bocht leggen, de buiging fixeren, dan kun je de rail weghalen en op de goede plek de draden solderen.
Of verzin ik nu iets veel te complex? ;D
-
Hoi,
Leggen > aftekenen op rail en plaat > bielzen losknippen van elkaar > solderen > plaatsen > bielzen terug schuiven.
Bij een flexrail kan je de bielzen wel opzij schuiven en dan solderen. (links en naar rechts)
Dave
-
Bij een flexrail kan je de bielzen wel opzij schuiven en dan solderen. (links en naar rechts)
Nou, bij Peco n scale code 55 gaat dat dus echt niet. De werkwijze is dus erg afhankelijk van de gebruikte railsoort/merk etc.
-
Gewoon netjes aan de zijkant solderen, want er komt een dag dat je de rails niet meer los kan nemen.
Dus neerleggen, draadjes eraan en blokscheidingen maken. (railstaaf doorslijpen). En gaan met die banaan.
Groetjes
-
Ik reageerde op de topic starter, niet algemeen.
Dave
-
Maar je weet toch ook niet welk merk/type de topicstarter heeft?
-
ehh,
Joran > Profiel > Toon bijdrage > tweede plaatje H0 flexrails > Peco of Roco?
Dave
-
Ah op zo'n manier... ja zo ver ga ik niet met uitzoeken hoor ;D
-
Zijn maar twee muisklikken :)
Dave
-
In dit geval wel ja. Beter is natuurlijk dat topicstarter even uit zijn persoonlijke bubble komt en gewoon vermeld welke rails hij precies gebruikt.
-
Ik soldeer de draden achteraf tegen de zijkant van de rail. Dan hoef je bij het leggen van de rails niet te hannesen met draadjes die in de weg zitten of net niet op de goede plek zitten.
Eerst op je gemak de rails leggen en dan kijken waar je dat draadje het handigst kunt zetten. Ook even aan de onderkant van de plaat kijken waar je terecht komt. Roestig schilderen, ballasten, en je ziet er geen barst meer van. En als je ze wel ziet, ook geen probleem. In het echt zitten er ook een heleboel kabels tegen de zijkant van de rail gelast of geschroefd.
-
Dank voor alle reacties! Had even geen tijd gehad nog om te reageren.
Dat gaat toch gewoon op dezelfde manier? Je soldeert een draadje aan de flexrail, buigt de flexrail en tekent af waar geboord moet worden. Of bedoel je dat de flexrail weer terug schiet in de oorspronkelijke vorm en dus gaat trekken aan het aangesoldeerde draad? In dat geval fixeer je de flexrail even tijdelijk met drie schroefjes en ringetjes.
De rails is Rocoline zonder bedding. En die schiet inderdaad weer terug in zijn oorspronkelijk vorm. Dat fixeren doe ik ook. Maar bij het leggen met de gesoldeerde draden, mag er geen kracht op de solderingen komen te staan. En daar ben ik bang voor omdat de rails terug wil naar zijn oorspronkelijke vorm. Aan de zijkant solderen zou kunnen, maar ik vind dat wel minder vraag dan aan de onderkant, ookal zie je er haast niets meer van. Bielzen losknippen en opschuiven is sowieso wel een goed idee, ook om er met solderen goed bij te kunnen.
-
Is dit iets voor je?
http://www.massoth.de/de/produkte/8103303.de.php (http://www.massoth.de/de/produkte/8103303.de.php)
Of deze wellicht?
https://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/PROSES/151-4-0-225226-010001-0-0-0-0-0-0-grp-de-p-0/ein_produkt.html (https://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/PROSES/151-4-0-225226-010001-0-0-0-0-0-0-grp-de-p-0/ein_produkt.html)
-
Wat je ook kan doen, is de aansluitdraden solderen aan de railverbinders. Dan kun je gewoon eerst de rails neerleggen en als je het doorvoergaatje wat ruim houdt, kun je nog wat schuiven met de railverbinder bij het aanbrengen.
-
zou ik niet doen, die railverbinders houden op een dag op met contact maken... elk stuk stroomvoerend metaal bovenop een baan moet eigenlijk een eigen draad naar onder hebben, anders komt er altijd een moment dat je gelazer hebt.
-
-mag er geen kracht op de solderingen komen te staan.-
Soldeer je dan wel goed?
Ik zet er regelmatig flink wat kracht op de solderingen en dat blijft prima zitten.
Frans
-
Het zal de angst wel zijn dat het los schiet :P
-
zou ik niet doen, die railverbinders houden op een dag op met contact maken... elk stuk stroomvoerend metaal bovenop een baan moet eigenlijk een eigen draad naar onder hebben, anders komt er altijd een moment dat je gelazer hebt.
Ik zie op youtube vaak dat men de raillasjes vaak ook aan de rails soldeert... is dat iets wat jullie ook doen? Dan heb je in ieder geval geen probleem later met contactverlies. Nadeel is dat de boel wat lastig uit elkaar gaat indien nodig :(
-
zou ik niet doen, die railverbinders houden op een dag op met contact maken... elk stuk stroomvoerend metaal bovenop een baan moet eigenlijk een eigen draad naar onder hebben, anders komt er altijd een moment dat je gelazer hebt.
Hoi Floris,
Ik doe dit al jaren en tot op heden nog nooit last gehad van wegvallende verbindingen. Ja, als je de rails vaak uit elkaar en in elkaar schuift kan ik mij daar iets bij voorstellen. Je moet ook altijd nieuwe schoentjes gebruiken. Maar ik (wij :D ) horen wel waarom dat dan kan gebeuren volgens jou.
Marius.
-
Ik zie op youtube vaak dat men de raillasjes vaak ook aan de rails soldeert... is dat iets wat jullie ook doen? Dan heb je in ieder geval geen probleem later met contactverlies. Nadeel is dat de boel wat lastig uit elkaar gaat indien nodig :(
Je moet zeker niet alles aan elkaar doorsolderen. Anders krijg je vroeg of laat problemen met spoorspatting. Altijd ruimte laten voor uitzetting.
-
Maar ik (wij :D ) horen wel waarom dat dan kan gebeuren volgens jou.
Corrosie.
-
jup, corrosie inderdaad, en rotzooi die ertussen komt, dun laagje houtlijm van t ballasten bijvoorbeeld. Railschoentjes aan de rail solderen is ook ellende, spoorspatting is niet zo gauw een probleem, voor die tijd heb je allang dat de soldering het begeeft door uitzetten/krimpen van de rails en waar railstaaf en railverbinder nog redelijk frisse metaalsoorten zijn die onderling redelijk contact maken zit je dan met een gebroken soldeerverbinding van ijverig oxiderend loodpulp. Railverbinders zijn prima voor tapijtrijden maar voor een vaste baan waar je op lange termijn lol van wilt hebben moet je ze eigenlijk niet anders gebruiken dan als een middel om railstaven op hun plek te houden.
-
..... maar voor een vaste baan waar je op lange termijn lol van wilt hebben moet je ze eigenlijk niet anders gebruiken dan als een middel om railstaven op hun plek te houden.
En zelfs dat is niet eens nodig. Ik gebruik al jaren geen railverbinders meer.
-
jup, corrosie
Corrosie.
Ja, ja, zo kan ik het ook :D de boel onderwater zetten en dan chemisch bewerken ;D
Alle gekheid op een stokje, mijn baan is gelegd met RocoLine met bedding (y), dus dat gesmeer is bij mij niet aan de orde. Vandaar dat ik er geen last van heb.
Marius.
-
Vandaar dat ik er nog geen last van heb.
maar serieus, hoop voor je dat t meevalt. Als de rails goed vers was toen ie gelegd is, dus niet al 30 keer gebruikt voor tapijtrij-acties zodat de railverbinders uitgelubberd zijn, en t daar goed droog is en geen gemeuk met houtlijm eromheen zal t best een tijd goed gaan.
-
Uiteindelijk als volgt opgelost. Naast de rails gaatjes geboord. Daar sateprikkers in geprikt. De rails uitgenomen draden aan de onderzijde gesoldeerd. En de rails voorzichtig geplaatst. Door de sateprikkers liet de rails zich direct gemakkelijk in de juiste vorm plaatsten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9674.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9674.jpg)
Verbindingen allemaal gecontroleerd (multimeter) en doen het prima.
-
Ik moet de blokscheidingen er nog in zagen. Kan ik dat ongestraft doen, al zal de rails met 1 rail staaf van plek willen verschuiven/knikken?
-
Slim hoor met die prikkers!
-
Tja, je moet wat als je ze per se aan de onderkant wilt ;D (y) Ik zie ze al niet eens meer terug als ik ze aan de zijkant doe.
Timo
-
...Je moet zeker niet alles aan elkaar doorsolderen. Anders krijg je vroeg of laat problemen met spoorspatting.
Maar de spatkracht in de rail is niet afhankelijk van de lengte, wel van het temperatuurverschil en als de rails niet buiten in de tuin ligt maar binnen, op een zolderkamertje of in een kelder, dan is de temperatuur vrij constant en het temperatuurverschil minimaal.
-
Zolder constante temperatuur ::)
En het mag dan wel onafhankelijk van de lengte zijn, als je alle kleine naden soldeert heb je geen ruimte over voor deze "kracht".
Timo
-
Ligt eraan waar je gaat zagen! Als dat halverwege een boog is, krijg je geheid een knik in de rails. Dat kan je alleen voorkomen als de rails spanningsvrij is, dus echt in de juiste boog gebogen.
-
Zolder constante temperatuur ::)
Tja, op jouw studentenzolder is het zweten, maar mijn zolder is goed geïsoleerd...
...het mag dan wel onafhankelijk van de lengte zijn, als je alle kleine naden soldeert heb je geen ruimte over voor deze "kracht".
Die ruimte is ook niet nodig. De (kleine) drukkracht in de doorgaand gesoldeerde rail wordt opgenomen door de spoor'spijkers', de bielzen en de spijkers/ lijm waar de bielzen mee aan de ondergrond vastzitten.
-
Denk toch dat mijn "studentenzolder" meer de maatstaf is voor de gemiddelde treinenzolder/treinenkamer ;D
En ik heb in het verleden hier (of Beneluxrail) wel eens problemen voorbij zien komen. Op de (naar mijn idee) gemiddelde treinenkamer schommelt de temperatuur meer dan op jou zolder met klimaatbeheersing. En zo sterk zijn die plastic nokjes die de rail op zijn plek moeten houden nu ook weer niet ::) Ik wil er in ieder geval niet op vertrouwen.
Timo
-
Die ruimte is ook niet nodig. De (kleine) drukkracht in de doorgaand gesoldeerde rail wordt opgenomen door de spoor'spijkers', de bielzen en de spijkers/ lijm waar de bielzen mee aan de ondergrond vastzitten.
In het grootbedrijf werkt het inderdaad zo. Maar uit eigen ervaring weet ik dat het in model niet opgaat. De drukkracht is helemaal niet zo klein als je suggereert en de plastic railstoelen houden dat niet tegen.
-
Onze spoornulclub in Oegstgeest was op de zolder van een school.
We hebben in een warme zomer twee spoorspattingen gehad. De buiten temperatuur zal wel net boven de 30 gr zijn geweest ,maar op de slecht geisoleerde zolder was het dacht ik een graad of 35 ,mss nog meer. ???
Dat was Peco flexrail weet ik nog wel ,en die kon het dus niet houden.
Groeten ,Peter
-
De buiten temperatuur zal wel net boven de 30 gr zijn geweest ,maar op de slecht geisoleerde zolder was het dacht ik een graad of 35 ,mss nog meer. ???
Meer zou ik niet gek vinden, op de zolder van mijn ouderlijk huis was het al met gemak 30 graden als het buiten net boven de 20 was maar zonnig.
Dus ja, af en toe beetje speling is dus niet gek.
Timo