BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 27 May 2017, 11:43:01

Titel: Theemsweg ipv Callandbrug
Bericht door: Hans Reints op 27 May 2017, 11:43:01
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aerial-windscherm-theemswegtrace_592_395_84_c1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aerial-windscherm-theemswegtrace_592_395_84_c1.jpg)

The Port of Rotterdam Authority has been granted approval to alter the course of the Port Railway Line to stop an expected bottleneck due to increasing rail and shipping traffic. Rerouting the line via the Theemsweg means that rail traffic will no longer travel across the Calandbrug and won't be held up when the bridge is raised for shipping. Port of Rotterdam Authority and ProRail, a government task organization that takes care of maintenance and extensions of the national railway network infrastructure, will reroute the line over a section of around 4.5 kilometres. It will be completed in 2021, when the Calandbrug reaches the end of its technical service life. Alterations were approved by Sharon Dijksma, the Dutch State Secretary for Infrastructure and Environment. Rotterdam Port recently acquired container shuttle train PortShuttle in a move aimed at ensuring the continuity of its services for container shipping and terminal operators. Source:porttechnology

PS, het is te warm om te vertalen :angel:
Titel: Re: Theemsweg ipv Callandbrug
Bericht door: VictorPM op 27 May 2017, 12:13:16
Vertalen is voor mij ook niet nodig :)
Titel: Re: Theemsweg ipv Callandbrug
Bericht door: Jan-Peter op 27 May 2017, 18:12:43
Nee, dat is niet nodig. Indien je op de naam Sharon Dijkstra geen prijs steld:
Dit is de link (https://www.portofrotterdam.com/nl/de-haven/havenontwikkeling/van-calandbrug-naar-theemswegtrace)

Met beschrijvend filmpje.

Jan-Peter
Titel: Re: Theemsweg ipv Callandbrug
Bericht door: Rondje_HO op 27 May 2017, 18:48:05

Duidelijk filmpje, bedankt  (y)
Titel: Re: Theemsweg ipv Callandbrug
Bericht door: Hans Reints op 16 October 2021, 16:49:02
Tussen 2 en 8 november is de havenspoorlijn gesloten. Die periode heeft de projectorganisatie nodig om het Theemswegtracé in gebruik te nemen. Vanaf 8 november gaan daar goederentreinen over rijden. Op 15 november vindt de officiële opening van het Theemswegtracé plaats.In de periode dat de coronapandemie grote delen van de Nederlandse economie platlegde, is de Rotterdamse haven gewoon blijven draaien. Nergens is dat beter te zien dan op de Theemsweg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/theemswegtrace-betonnen-viaduct-haven-rotterdam-danny-cornelissen-616ae6400f5a4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/theemswegtrace-betonnen-viaduct-haven-rotterdam-danny-cornelissen-616ae6400f5a4.jpg)
 Daar domineert nu een vier kilometer lang viaduct het straatbeeld. Als alles ook in de laatste maand volgens plan loopt, wordt de nieuwe havenspoorlijn op tijd afgeleverd; een huzarenstukje gezien de complexheid van het project. De nieuwe spoorlijn ligt in de Botlek, in het hartje van het grootste petrochemische complex van Europa.
Bron: Port of Rotterdam
Titel: Re: Theemsweg ipv Callandbrug
Bericht door: Hans Reints op 01 November 2021, 13:26:27
Het heeft jaren geduurd, maar nu is het dan zover. De bouw van het Theemwegtracé in Rotterdam, een viaduct van vier kilometer lang, is voltooid. De komende dagen wordt dit viaduct aangesloten op de Havenspoorlijn. Het doel: het capaciteitsknelpunt rond de Calandbrug oplossen, waardoor er meer treinen kunnen rijden.

De verwachting is dat er over drie weken treinen overheen razen. Van 2 tot 8 november wordt de havenspoorlijn gesloten, om het oude spoor op het nieuwe spoor te kunnen aansluiten. Het nieuwe Theemswegtracé loopt vanaf de Merseyweg over een verhoogd spoorviaduct langs de Theemsweg en via de Neckarweg tot aan de Moezelweg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boogbrug-in-de-Havenspoorlijn-617fdcbbcee66.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boogbrug-in-de-Havenspoorlijn-617fdcbbcee66.jpg)
Het spoor passeert twee boogbruggen en sluit ter hoogte van de A15 weer aan op de bestaande spoorbaan.Het Theemswegtracé vervangt de Calandbrug voor het spoorgoederenvervoer. Niet alleen is de brug aan het einde van haar levensduur gekomen, ook worden hiermee een aantal belangrijke knelpunten opgelost. Het spoorvervoer en de scheepvaart zaten elkaar in de weg. Als de hefbrug open stond, kon het treinverkeer niet passeren. In de huidige situatie hebben ze geen last meer van elkaar. “De Calandbrug hoeft dan niet meer worden te gebruikt. Het is een mooie brug, maar die zorgt er wel voor dat er heel vaak treinen stil moeten staan, omdat er schepen door moeten”, zegt Martijn de Graaf, woordvoerder van ProRail. Het tracé moet zorgen voor een grotere capaciteit op het spoor. Nu rijden er nog tussen de 90 en 100 treinen per dag op deze route. Het streven is dat er in 2030 230 treinen kunnen rijden. “We hebben dan die bottleneck van die brug niet meer”, zegt De Graaf. Het is nodig om de spoorcapaciteit te verhogen, want het goederenvervoer over de Rotterdamse havenspoorlijn neemt toe.Het project had een lange aanloop. In 2016 gingen de voorbereidende werkzaamheden van start. Een jaar later, in 2017, werd het fietspad verlegd. In 2018 werd de brug tien meter hoger gelegd, en werd een deel van de betonnen windschermen weggehaald, en op een andere plaats teruggeplaatst. Ook werden er geluidwerende wanden van 1,70 meter neergezet, om het geluid van de voorbijrazende treinen zo veel mogelijk te dempen.
Glad biggenkruid, buizerd en vleermuizen
Tijdens de bouw van het nieuwe viaduct, moesten er een aantal obstakels worden getrotseerd. Er moest rekening worden gehouden met beschermde diersoorten zoals de buizerd en de vleermuis, maar ook met een herdenkingsboom voor een overleden persoon, die op nadrukkelijk verzoek van de familie kon blijven staan. Het ‘glad biggenkruid’, een beschermde plantensoort, dreigde in het gedrang te komen. Ook is er een herplantplicht voor bomen, omdat er groen verloren is ge gaan.De werkzaamheden hebben 300 miljoen euro gekost. Door het verleggen van kabels en leidingen, is dat budget iets overschreden. Dat kostte meer werk dan van tevoren was ingeschat. Ook stuitten de werklieden op een rioolput uit de jaren zestig, waar omheen moest worden gewerkt, wat extra tijd en geld kostte. Van die 300 miljoen, werd 62 miljoen als subsidie door de Europese Unie betaald. De rest van het bedrag komt van de Rijksoverheid en het Havenbedrijf.Is dat niet een absurd hoog bedrag voor de bouw van een viaduct van vier kilometer? Staat het in verhouding tot de winst die het oplevert? “Voor de investeringen die we hebben gedaan, denk ik dat het wel een redelijk bedrag is”, zegt Hans Meeuwen, projectleider van het Rotterdams Havenbedrijf. “Het was sowieso noodzakelijk om deze investering te doen.”
Vanaf 8 november start het spoorgoederenvervoer van en naar de haven weer op. Op 15 november is de officiële opening. Voor het treinverkeer betekent het dat er tijdens de buitendienststelling meer dan 500 goederentreinen niet kunnen rijden tussen de Botlek en de Maasvlakte. “Allereerst is het natuurlijk heel vervelend voor iedereen die er hinder van ondervindt dat de havenspoorlijn zes dagen dicht gaat”, zegt De Graaf. “Maar het zorgt er wel voor dat er straks meer treinen kunnen gaan rijden. Er zit een heel logistiek plan achter, om ervoor te zorgen dat het allemaal weer goed op gang komt.” Bron en foto, Spoor-Pro.nl
Titel: Re: Theemsweg ipv Callandbrug
Bericht door: MOVisser op 01 November 2021, 13:49:28
En daar heb ik dan een heel groot deel van de afwatering en riolering van gedaan........

Ronald Visser
Titel: Re: Theemsweg ipv Callandbrug
Bericht door: Hans Reints op 01 November 2021, 15:07:39
Alleen?.....
Titel: Re: Theemsweg ipv Callandbrug
Bericht door: Lars Smelter op 01 November 2021, 20:33:50
Dat zou wel knap zijn Hans  ;D Zat je in ontwerpfase of realisatie Ronald?

Ik vind het maar een gedrocht, dat lange betonnen viaduct ver boven maaiveld.
Scheelt dat industriegebieden nooit uitblinken in mooiigheid. Functionaliteit boven alles  :D
Titel: Re: Theemsweg ipv Callandbrug
Bericht door: Hans Reints op 08 November 2021, 11:44:53
Het Theemswegtracé in Rotterdam is maandagochtend aangesloten op de bestaande Havenspoorlijn. Om 5.00 uur reed eerste goederentrein over het vier kilometer lange spoor. Tijdswinst, een grotere spoorcapaciteit en betere bereikbaarheid zijn volgens het Havenbedrijf de voordelen die dit 300 miljoen euro kostende bouwwerk oplevert.
De geplande zesdaagse buitengebruikstelling van de Havenspoorlijn die hiervoor noodzakelijk was, is hiermee ten einde.

https://www.portofrotterdam.com/nl/de-haven/havenontwikkeling/van-calandbrug-naar-theemswegtrace
Titel: Re: Theemsweg ipv Callandbrug
Bericht door: Rondje_HO op 08 November 2021, 14:01:10
Wat mij verbaasde was dat er in 6 dagen 500 treinen overheen gaan. Maar toen ik het per dag en per uur ging uitrekenen was dat eigenlijk niet eens zo heel veel. Eigenlijk grappig dat ik daar nooit bij stilgestaan heb hoe druk het daar kon zijn.

En als je de kosten met het nieuwe streefaantal van 230 treinen per dag uitrekent, en je smeert het uit over 20 jaar, dan komt het op € 179,- per trein. Ik heb geen idee waarom ik dit uit zit te rekenen maar ik wilde het gewoon even voor mezelf weten  ;D