BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Focus2 op 05 December 2007, 15:48:19

Titel: Kato N- EMDClass66 Loc
Bericht door: Focus2 op 05 December 2007, 15:48:19
Ik heb in deze mooie loc door de winkel een decodertje (trix nr. 66838) laten inbouwen. Gebruik als systeem Lokmuis2 van Roco. Het geheel werkt  naar behoren.
Kan het digitaliseren invloed hebben op het geluid van de motor?
(Het komt mij voor dat de loc voordien stiller was).

Zijn er verschillen in geluid bij voor- en achteruit rijden en kunnen er verschillen optreden in de kleur van de verlichting?

Wie van u heeft zo'n loc en wil zijn ervaring met mij delen?
Titel: Re: Kato N- EMDClass66 Loc
Bericht door: Purno op 05 December 2007, 15:58:07
Zijn er verschillen in geluid bij voor- en achteruit rijden en kunnen er verschillen optreden in de kleur van de verlichting?

Ik heb zo'n zelfde loc, maar dan niet digitaal. Ik hoor geen verschil in geluid tussen vooruit en achteruit. De verlichting verschilt bij mij (en dat heb ik vaker gelezen op internet). Bij de zilveren kop zijn de lampjes wit, bij de blauwe kop geel. (Bij ERS kleur)
Titel: Re: Kato N- EMDClass66 Loc
Bericht door: Rick op 05 December 2007, 16:01:20
Bij in ieder geval de ERS versie horen beide kanten geel licht te geven (bij de andere versies ook naar ik meen).

Mijn Class 66 (ERS) geeft aan beide zijden geel licht maar er zijn er met wit licht of wit en geel. ;)
Titel: Re: Kato N- EMDClass66 Loc
Bericht door: Focus2 op 05 December 2007, 16:23:06
bedankt voor jullie snelle reactie.
ook mijn loc heeft twee kleuren.
en in tegenstelling tot hetgeen Mark meldde is de verdeling bij mij precies anders om.
aan de blauwe kopkant is het wit en aan de zilverenkant is het wat geler.
(andere licht temperatuur? of andere spanning?)
Titel: Re: Kato N- EMDClass66 Loc
Bericht door: Jeroni op 07 December 2007, 23:28:32
Focus2,

ik heb een materieelbespreking gemaakt van de Class 66 van KATO. Deze is te vinden bij -jawel!- "materieelbesprekingen" links in het menu van de site.

Dat geluid waar je het over hebt, heb ik bij de 66 niet. Wel bij andere locomotiefjes. Hangt nogal af van de decoder, maar bij de Uhlenbrock 73400 (uit m'n hoofd) geeft ie een soort zoemend geluidje. Ik denk dat het te maken heeft met de aansturing van de motor qua spanning (misschien hoogfrequent of dat soort flauwekul waar ik geen verstand van heb).

Ik ondervind er geenszins nadelige rij-eigenschappen van, dus banaan op de ECoS en karren maar!

Gr J
Titel: Re: Kato N- EMDClass66 Loc
Bericht door: Ries op 09 December 2007, 01:02:17
Jeroni,

leuk testverslag makkelijk te lezen, prima!

Even wat feedback over Diehard Nérs.
Kilometerslange treinen bestaan niet in Nederland, maximale lengte van de meeste containertreinen zijn 650 meter, bij 700 meter beginnen de verkeersleidingsposten al een beetje zenuwachtig te worden, omdat de treinen dan niet overal vrij opgesteld kunnen worden op inhaal/zij sporen.
Treinen van 750 meter is echt helemaal maximaal en worden naar mijn weten alleen in overleg ingelegd.

Een kijfhoekse machinist heeft jaren geleden, na opdracht te hebben gekregen om twee treindelen te combineren, het dagelijks record op een metertje of 900 gezet. Ze waren niet echt blij met hem, want ze konden die trein nergens meer kwijt  ;D

Ook de langste reizigerstrein heeft nog steeds een bloeddrukverhogend effect op sommige die erbij betrokken waren.

Je opmerking dat container treinen helemaal beladen moeten zijn, de werkelijkheid is dat er vaak nog genoeg gaten in de treinen zitten, tot groot verdriet van de vrachtoperators.

Er is dus genoeg hoop op een realistische inzet  ;)

Groetjes,
Ries
Titel: Re: Kato N- EMDClass66 Loc
Bericht door: FritsT op 09 December 2007, 11:09:04
Ries schreef:
Citaat
Een kijfhoekse machinist heeft jaren geleden, na opdracht te hebben gekregen om twee treindelen te combineren, het dagelijks record op een metertje of 900 gezet.

en de naam van de machinist begon zeker met de letter R?
Vandaar dat je nu in de kleinere schaal N zit. Kan dat je niet meer overkomen. Of zit ik er helemaal naast?
Titel: Re: Kato N- EMDClass66 Loc
Bericht door: Ries op 09 December 2007, 11:25:16
 ;D

Het had me zo maar kunnen gebeuren, maar sorry Frits je zit er helemaal naast  ;D
Titel: Re: Kato N- EMDClass66 Loc
Bericht door: Jeroni op 09 December 2007, 11:46:16
Ries,

ik bedoelde het bij wijze van spreken. Ik bedien mijzelf nogal graag van zowel de ultiem overdreven superlatieven als de -understatements. Vandaar. Desalniettemin een leuke anecdote. Anyhow: ik bedoelde dat de trekkracht wat te wensen overliet in vergelijking met andere collega's. Je opmerking over de gaten in de containers is me laatst (1:1) ook opgevallen.

Maar goed, ik ben benieuwd of er nog reacties op die "lawaaiige" decoder komen.

Gr J
Titel: Re: Kato N- EMDClass66 Loc
Bericht door: Ries op 09 December 2007, 12:15:06
Jeroni,

ik heb je materieeltest nog een keer gelezen, bij wijze van spreken dan en het is nu zonneklaar ;)

Ik blijf erbij dat je een leuke materieeltestschrijfstijl  :o hebt, doet me denken aan de testverslagen van Racebaan.com, zijn ook goed te pruimen, dus ga vooral door met de superlatieven en understatements, ik snap ze nu  ;D.

Citaat
ik bedoelde dat de trekkracht wat te wensen overliet in vergelijking met andere collega's.

Wat bovenstaand betreft is Kato dan ook weer zeer natuurgetrouw bezig  ;D

Citaat
Je opmerking over de gaten in de containers is me laatst (1:1) ook opgevallen.

Aanvulling:
Als treinen bijvoorbeeld geladen worden in Acht of Blerick dan zijn de containerbeladers zo vriendelijk, de dozen vanaf de lok aansluitend te plaatsen.

Komen treinen bij de Maasvlakte vandaan, waar alles beladen wordt volgens protocol, dan krijg je de bekende lege plekken in je containertreintje.
Staat er dan een beetje wind, dan zijn de anti-stroomlijn containers in staat, jouw te doen geloven, dat je trein 2000 ton weegt, terwijl op het treinrapport toch echt 750 tonnetjes staat, die treinen zijn niet vooruit te branden.

Groetjes,
Ries