BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Kleton op 25 May 2017, 11:26:17
-
Hallo,
Hier een vraagje voor de kenners : ;)
In de spoorlijn L-H liggen bij Warmond ,ca km 40 of 41 de resten van een AKi,De isolatie lassen in het spoor liggen er nog steeds, er staan nog relaiskasten (die daar niet voor de aut. blok beveiliging staan )en een paalvoet voor een Knipperlicht.
Voor de plaatselijk bekenden : Vlakbij het witte fietsbruggetje in het Spoorpad .
Het fietpad ligt er sinds de aanleg van de Shl lijn. Voor die tijd was er helemaal geen pad. Hoogstens een voetpad ri Warmond.
Weet iemand wanneer daar een werkende Aki was ?
Groeten ,Peter
-
Dat was een AKI op km 41.185. Op een oude tekening van 1970 staat hij. Op de volgende versie van 2013 is hij weg.
Helaas meer info heb ik niet voorhanden.
-
Bedankt ,Mark.
In ongeveer in 1970 heeft men daar in de buurt in de Shl lijn een viadukt gebouwd.Mss is hij toen verdwenen. omdat je er vanaf de Warmondse kant kon komen. Het Spoorpad is van ruim na 1981 aangelegd. Je kon voor die tijd daar niet komen,alleen maar weiden of bollengrond was daar, dat weet ik wel.
Een stukje verder ri Leiden was een onbwaakt overpad van de Oude Dam. Had daar niets mee te maken.
Groeten Peter
-
Hallo,
Hier een vraagje voor de kenners : ;)
In de spoorlijn L-H liggen bij Warmond ,ca km 40 of 41 de resten van een AKi,De isolatie lassen in het spoor liggen er nog steeds, er staan nog relaiskasten (die daar niet voor de aut. blok beveiliging staan )en een paalvoet voor een Knipperlicht.
Voor de plaatselijk bekenden : Vlakbij het witte fietsbruggetje in het Spoorpad .
Het fietpad ligt er sinds de aanleg van de Shl lijn. Voor die tijd was er helemaal geen pad. Hoogstens een voetpad ri Warmond.
Weet iemand wanneer daar een werkende Aki was ?
Groeten ,Peter
Plaatst eens wat foto's. Misschien helpt dat met de speurtocht.
-
Die moet ik dan nog maken. ;)
Ik wil je niet voor het hoofd storen ,maar als je uit mijn verhaal niet kan nagaan waar het is ,zal je mij ook niet kunnen helpen ,denk ik. ;)
Het punt ligt dus tussen de verffabriek van de Sikkens en de tunnel van de Oude lijn onder de Shl lijn door.
Kan Mark nog zeggen of er nog wat bij de Aki vermeld staat over naam van het weggetje ?
Groeten ,
Peter
-
Ben daar redelijk bekend maar heb nooit geweten dat daar een overweg heeft gelegen.
Op google maps is het nog wel duidelijk te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_144.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_144.jpg)
Link 1 naar Maps (https://www.google.nl/maps/place/Warmond/@52.2027836,4.4919798,35m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47c5cc3b7f3e8d1b:0x2a422e6cf6787361!8m2!3d52.1942139!4d4.4992001)
groeten bart
-
Hallo Bart ,
Ja ,dat is de plek.
Ik wist het ook niet. Maar als je bij het witte bruggetje staat (Rechts boven op de foto ) zie je de voeten wel goed natuurlijk, vanuit de trein gaat het veel te vlug. :(
Verder zag ik bovendien ,dat de geisoleerde spoorsectie ri Voorhout niet dubbelbenig is met railspoelen zoals overal op de vrije baan ,maar enkelbenig is en helemaal doorloopt tot het sein vlak voor het viadukt (Sein 7xx .)
Na het verwijderen van de Aki heeft men de geisoleerde spoorstroomloop gewoon zo gelaten. Dat geldt natuurlijk ook voor de andere rij richting naar Leiden toe.
De Aki beveiligde niet De Oude Dam.die was helemaal onbeveiligd.
Ik ben benieuwd of Mark nog wat kan zeggen over wat er op zijn tekening staat.
Peter
-
Ik ben in die hoek opgegroeid tot m'n 25e en ik lees nu dat daar ooit een overgang is geweest?!?
Is mij nog nooit opgevallen/gezien. Of de resten moeten van voor 1975 geweest moeten zijn.
-
Ja ,dat lees je goed. ;D
Ik woon alweer 28 jaar in Oegstgeest,en fiets een paar keer per week langs dat punt sinds het spoorpad daar ligt, sinds ??
(Treinen kijken :D ) De resten van de Aki zag ik al jaren geleden. Nu wilde ik wel eens weten waarom daar een overweggetje was. Voor de Shl lijn er werd aangelegd was er geen spoorpad ,alleen maar weilanden/bollenland.Aan de Zuidkant van het spoor is in de jaren 70 de Klinkenberger Plas ontstaan door zand winning
Zouden de Warmonders het mss weten (Iemand daar vandaan op dit Forum mss ? )
Peter
-
De in en uitgang voor de zandwinning geschiede via de Leidse vaart/Haarlemmer trek vaart, het zand werd eerst gebruikt om er een enorme berg van te maken, om de grond te laten inklinken waar nu die (nieuwe) woonwijk van Oegstgeest op staat in de driehoek tussen de A44, kanaal naar Rijnsburg en de haarlemmer trekvaart/Leidse vaart.
Dat zand ging met een pijpleiding naar de "overkant" er kwam geen vrachtwagen aan te pas.
Wel werd er tot 2010 afval gestort in putten van de plas aan de kant van de Sikkens.
Maar ook daar werd gebruik gemaakt van het pad naar nu de ingang is van Teylinger eind.
-
Hallo Richard,
Je bent goed op de hoogte . :D . Op de plaats waar nu al jaren v d Luyt zit lag ook een hoge berg zand ,naast het MEOB waar ik werkte.
Ik wandel daar bij de plas een paar keer in de week.Vanaf een "heuvel "langs het spoor kan je mooi de treinen zien. Maar ook een deel van de Shl lijn en de Leidse Merenwijk is met zand uit de plas opgehoogd. De plas was 40 m diep,en nu heeft men last van Blauwalg ,omdat er geen doorstroming is.
Over die Aki zal ik eens kijken bij Oud Warmond.
Groeten ,Peter
-
Die moet ik dan nog maken. ;)
Ik wil je niet voor het hoofd storen ,maar als je uit mijn verhaal niet kan nagaan waar het is ,zal je mij ook niet kunnen helpen ,denk ik. ;)
Het punt ligt dus tussen de verffabriek van de Sikkens en de tunnel van de Oude lijn onder de Shl lijn door.
Kan Mark nog zeggen of er nog wat bij de Aki vermeld staat over naam van het weggetje ?
Groeten ,
Peter
Meestal en dat zie je ook in dit draadje, zegt 1 plaatje meer dan 100 woorden.
Hier een vraagje voor de kenners
Voor de plaatselijk bekenden : Vlakbij het witte fietsbruggetje in het Spoorpad .
Weet iemand wanneer daar een werkende Aki was ?
Groeten ,Peter
Gelukkig, is een mogelijke seinwezen monteur niet plaatselijk bekend en weet dus niet waar het witte fietsbruggetje was (zijn er gelukkig niet zoveel in heel Nederland). Mogelijk weet deze persoon dus wel iets en heeft even een foto nodig als geheugensteuntje en weet hij mogelijk tot wanneer er een werkende AKI was en heeft hij deze mogelijk nog zelf deels verwijderd.
Ik hoop dat je volgende keer inziet dat iemand die om een foto vraagt jou mogelijk ook kan helpen.
Groeten,
Christoph
-
Hallo Christoph,
Dat snap ik, een onderhouds mt kent alleen de spoorse zaken langs de baan. (Was ik ook vroeger )
Ik kan nog vertellen ,dat de Aki bij km 41.1 ligt ,dat is 300m ten noorden (RI Voorhout ) van het onderstation .
Groeten ,
Peter
-
Ik ben geen Warmonder, dat vooraf. Ik vond op http://www.warmelda.nl/foto_index.html onder luchtfoto's een foto van Warmond in de jaren 70, fotonr. 14. Als ik de foto sterk uitvergroot denk ik het punt waar die AKI zou hebben gelegen, te zien.
Maar geen data dus.
-
Of misschien toch, via topotijdreis.nl. Maar hoe accuraat is dat?
VB. ik zet de tijd op 1980. En dan op 1981. En ben dus ingezoomd op Warmond. Je ziet dan dat de spoorlijn verandert .
Ga ik iets verder terug in de tijd, naar 1973, dan zie ik nog een weg(getje) de spoorlijn kruisen, maar in 1974 niet meer. En dat blijft zo tot 1981.
-
Hoi Peter,
Ik kan nog eens een balletje opgooien bij Pro-Rail.
Heb daar een kopboekvriend werken, hij heeft mij ook geholpen met de compensatierail overgangstukken van mij even verderop liggende ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag.
Wie weet.
Zelf ben ik in 1966 geboren in Sassenheim, en verhuist in 1991 naar de Lopikkerwaard.
Maar ik kom er nog met enige regelmaat.
-
Hoi Jeroen,
Vanmiddag ontdekte ik die foto's van Warmond ook. Daar zat niets bij. De landkaart kan ik niet uitvergroten.
Bij Topotijd zag ik idd een weggetje, ik meen dat dat de Oude Dam is
Toch denk ik, dat er een toegang is geweest naar het afval stort terrein via het spoor...,ofschoon de officiele toegang aan de Westkant was en nog steeds is, dus vlak ten Z van de huidige gevangenis.
Maar waarom er dan een aparte toegang zou moeten zijn ,speciaal door de NS aangelegd snap ik niet,er moet een goede reden voor zijn geweest. ??? Er circuleren nog wel verhalen over die gifstort ,maar ik weet niet waar die mensen wonen die ik daar over hoorde.
Groeten ,
Peter
-
@Jeroen,
De lange URL in het bericht van Bart was idd de boosdoener dat je horizontaal moest scrollen.
Er is een klein truucje om zo'n link te verkleinen, en daarmee verdwijnt de scroll-balk.
Gr, Bert
Team moderatoren
-
Er circuleren nog wel verhalen over gifstort ,maar ik weet niet waar die mensen wonen die ik daar over hoorde.
Die weet ik wel en ook nog wel welke bedrijven daar hun spul stortte...
Wist je dat er bij een dumping al eens een dode gevallen is?
De beste man reed te ver achteruit met z'n tractor met keepaanhanger, dat de gehele combinatie verdween, de beste man verdronk. Ik schat dat wel 20 tot 30 jaar geleden is gebeurt. :(
Best kans dat de overgang aangelegd is nog voor dat de Klinkenbergplas is aan gelegd.
Het was daarvoor landbouwgrond. Ik denk dat de boerderijen gelegen aan de Klinkenberg in Sassenheim, de overgang gebruikt om zo bij hun grond te komen en zo niet een pleuris eind hoefde om te rijden.
-
Mijn vermoeden is dat het een oude dienstweg betreft. Voordat de nu tegenwoordige bloembollenteler, die er nu zit, was het een boerderij meestal met pinken. Ten tijde van de aanleg van de Shl-lijn moet er ergens een aanvoer van materialen hebben plaats gevonden. Ietsje verderop staat ss Wmd, dus lijkt het mij niet geheel ondenkbaar dat het daarvoor gebruikt is. Later moest, als je naar ss Wmd wilde, altijd over het land van de boer, leuk met die pinken, er wilde er nog wel eens eentje vandoor gaan. In de winter was dat een ramp, in de zomer niet. Op maps is nog een stukje grond te zien wat denk ik een overweg/dienstweg is geweest. Staat mij ook nog iets bij van waar nu het gevang staat dat daar in vroeger tijden een hek heeft gestaan wat naar een weiland toe liep. Tsja, BBK tekeningen uit die tijd zouden uitsluitsel kunnen geven. Ik heb ze niet helaas. Utrechtsarchief?
Gr Hans
-
Hallo Richarden Hans
Dat weet ik over die tractor .Het schijnt 's nachts gebeurd te zijn, er werd klandestien geloosd. De hele zaak met man zou nog in de kleine plas liggen.Ik denk dat het alweer 30 jaar geleden gebeurd is. Maar ik heb een jaartje geleden ,toen er bij de gemeente Oegstgeest een voorlichtings avond was over herinrichting v d Klinkenb. Plas ., iemand uit de buurt daar gesproken en die zei dat het niet waar was...
Zoek maar uit. ;D
# Hans :
Voordat het gevang er was en het begin van de N99 nog anders liep, was er allemaal weiland vanaf de Postbrug tot aan het spoor.
De boerderij die bij het weiland hoorde heb ik zien slopen en daarna is de weg verlegd (Ca 1980-85 ).
Alle weiland is toen zand opslag geworden. Daarna is het een poosje bollenland geweest en daarna kwam de gevangenis.
De kleine plas ,waar troep in gestort werd ,heette toen de Put van Menten en was er voor de oorlog al.
Allemaal weiland dus met pinken :D behalve de kleine plas.
Aan de noordkant van het spoor ,wat nu bollenland is ,was wss eerst ook weiland ,dat omgespoten is om het zand boven te halen voor de bolletjes.
Google- E laat de plas van Menten zien zoals die een jaar ot 10 geleden was ,nu is het schoon met gras en je kan er op een deel langs wandelen.
Groeten ,
Peter
-
Even graven in mijn herinneringen,.......
Die eligale dumpingen waren inderdaad snachts... Ook die met de traktor, die werd gevonden toe men licht zag branden vanuit het water omhoog.
De gehele combinatie is wel terdege geborgen. Leden van de brandweer van Sassenheim/Sikkens en een gespecialiseerd duikteam uit ?Leiden? Hebben de klus geklaard samen met hijs/takel bedrijf Verschoor.
De aanvoer van zand voor de Schiphollijn zijn gegaan per schip.
De overslag vond plaats tegen over Jachthaven Jonkman in Sassenheim aan de Sassenheimse vaart. Vandaaruit ging het zand per grote gele Volvo keepwagen naar zuidelijkere plekken tot aan de Warmondse Leede aan toe.
Niet via dit kleine overgangetje.
Ook de andere bouwmaterialen kwamen vanuit Leiden, Vanuit Leiden is men begonnen met de Ballast opbouw en de rail en bovenleiding van de Schiphollijn.
Ik heb daar uuuuren staan kijken... Tot een bevindverbod van m'n ouders aantoe ;D
En jaaaaa die N99, die vond z'n oorsprong boven op het viaduct van de A44 boven het spoor. Zo richting Haarlem, dwars door de dorpen Sassenheim, Lisse, Hillegom, Bennebroek, Heemstede naar .....
Aan de Warmondse zijde lag eerst een fietspad over het viaduct heen, langs de rijksweg A44, waar nu de op rit overgaat in de afrit.
Dat fietspad werd naar beneden geleid, en zo kon de oprit worden doorgetrokken naar de uitrit. Aan de Sikkenszijde was dat al het geval. Kan mij niet anders herinneren dat het zo was.
Komende met de fiets uit Oegstgeest kon je eerst over de brug, later moeste je rechts van de A44 beneden aan het talud blijven rijden, nieuw fietspad, dan voor het spoor onder het viaduct door, bij de overgang over het spoor, gelijk weer naar rechts, weer de A44 onderdoor, de Klinkerberg op, daar stonden 4 grote boerderijen. Zo door rijdend en het fietspad volgend ging je wederom de A44 onderdoor om gelijk met de afrit bij Verschoor door er gaan richting Sassenheim.
Ik zag op maps dat er nu nog maar 2 boerderijen over zijn.
In 1 van de middelste gesloopte boerderijen woonde familie Koot, zij hadden 14 kinderen, 2 van de jongens zaten bij mij op de basisschool, 1 zelfs in mijn klas.
Zij hadden een melk vee bedrijf.
Nu is er veel veranderd in die hoek, inderdaad bollenland..
Maar de contouren van het fietspad van over het spoor langs de A44 zijn nog te zien.
ik wilde nog wat schrijven maar dat doe ik beter mee niet, het zou anderen op een slecht idee kunn brengen en dat wil ik niet, stuur je wel een pb'tje, die heb je inmiddels.
-
Hallo Richard en Hans
Vanmorgen foto's gemaakt bij De Aki. Ze vallen tegen omdat alles langs de baan op dat moment nog in de schaduw van de bomen lag.Mss vanavond nog eens kijken ,dan valt het licht ook beter.
In de tijd dat het speelde woonden we nog in Noordwijk en ging ik er weinig kijken ,bij de Ganzenwei bij het terrein van de gemeente Wmd kon je wat zien en ook vanaf de andere kant kon je wat zien ,waar nu die geluidswal ligt.
Ik was toen al wat ouder ,ik ging er met mijn dochtertje van 4 of 5 jaar heen op de fiets, dus dat was in 1978 .
Groeten ,
Peter
-
@ Peter,
Heeft U gewerkt in dat gebouw met die enorme knots van een rond draaiende radar op het dak?
-
Hallo Richard ,
Ik ben jij hoor ! :D
Nou, niet in dat gebouw , maar vlak erbij in een ander gebouw op hetzelfde terrein ,dat aan de straat lag bij de ingangspoort..
Het gebouw met de radarantenne was geb ,LEOK ,TNO zeg maar.
In 2002 zijn we naar Den Helder verhuisd.
Groeten ,Peter
-
Wat ik mij verder nog herinner is dat er bij de poort van de Put van Menten ook nog een buurtschapje is geweest met een rijtje van een huis of 6, bij een hoekhuis had iemand een honden of dieren opvang en er heeft of is nog steeds een manege maar dat was al voordat Teijlingereind er kwam.
De Klinkenbergerplas is aan gelegd door de Amsterdamse Aannemers Maatschappij.
Het was even zoeken maar ik heb nu ook het schakelstation terug gevonden, het staat vlakbij de tunnel onder de Schiphollijn door aan de Sikkens zijde, bij de 2e volle enkelspoorsbovenleidingpaal.
-
Hallo Richard en de anderen,
Klopt ,dat rijtje huizen staat er nog ,dat is het begin van de Oude Dam.Die huizen staan aan de Haarlemmer trekvaart.
Het laatste huis was een hondenkennel ,daar heeft onze Dalmatier Tessa iedere zomer een paar weken gelogeerd en was er kind aan huis. Maar in het vrijstaande huis een eindje terug hadden ze last van de blaffende honden en de mensen van het dierenpension moesten hun huis verlaten . Martin Gauss ,een bekende hondenman heeft er een tijdje gewoond. De manege is verhuisd naar waar nu het terrein v d gevangenis staat. Waar ze weer later heen zijn gegaan weet ik niet.
Het schakelstation weet ik te staan, het is een wit gebouwtje met een weggetje vanaf het Spoorpad.
Het zou ook een Onderstation kunnen zijn geworden sinds de Shl lijn er is gekomen.
(Klopt dat Hans ? ) ???, het oude karakteristieke schakelstation Voorhout is i.i.g. wel getransformeerd (!!) tot Onderstation ,dat is wel zeker.
Groeten ,
Peter
-
Volgens mij is Wmd nog steeds een schakelstation. Maar het kan zomaar ineens veranderen.
Heb ook nog naar geo 085 gezocht maar kan het niet vinden. Na 559 heb ik geen gegevens meer.
Gr Hans
-
Ja ,Hans je hebt toch gelijk, het is nog steeds een SS, want dan zouden er trafo's te zien zijn,
Tenzij ze tegenwoordig binnen zouden staan.
Over Vh twijfel ik nu ook weer. :( :D
Garoeten ,
Peter
-
Vroegah, stond er in Voorhout een schakelstation met een puntdak op de plaats of kort bij de plek waar nu een nieuw onderstation is verrezen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3555.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3555.jpg)
Een onderstation, want er staat een transformator buiten.
-
Voorhout, Voorschoten, Voorburg, allemaal voormalige schakelstations. Wel hadden ze 1 ding gemeen, als je niet uit je doppen keek stond je in de stront ;D
Gr Hans
-
Hoi Richard,
Ja ,zie je wel..Uit de trein kan je het niet zien door die lelijke geluidsschermen.
Een OS met puntdakje staat nog tussen Hlm en Sloterdijk en ik dacht ook bij Heemstede-Aerdenhout/Bennebroek.
Groeten ,Peter
-
OS met punt dak? In het zuiden staan er nog een paar.
Onder andere bij Susteren
-
Hoi Peter,
Ik dacht ooit eens gehoord te hebben dat die huisjes met puntdak (bijv tussen sloterdijk en haarlem) gebouwtjes waren voor de oliedrukkabels die onder de grond lagen op druk te houden.
Maar dit kan ik fout hebben,
Groeten Bart
-
De kleine gebouwtjes met puntdak en 4 stalen deuren zijn schakelstations . De deuren in de kopwanden geven toegang naar een gang . In het midden van deze gebouwtjes stonden de Hoogspanningsschakelaars /snelschakelaars . Je kon om het gehele schakelaars blok lopen . In de buurt van zo'n schakelstation vond je in de bovenleidingsportalen de koppelschakelaars .
-
Hierbij het gebouwtje wat tussen Hlm en Ass staat,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_1_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_1_7.jpg)
Je ziet inderdaad een koppelschakelaar op de paal zitten.
Weer wat geleerd,
Groeten Bart
-
Voor de liefhebbert:
https://youtu.be/kOFcBOVz5EA
Op 1:27 is het te doen.
En nog een plaatje vanaf de Schiphollijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170624_191317-1-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170624_191317-1-1.jpg)
Mvg
Sander.
-
Dat is een leuk filmpje. :D
En ook heel recent .
Ik zie de omgeleide Benelux uit ri Haarlem en de bloemetjes aan de leuning van het witte bruggetje vlak na de AKI , hoogstens een week, geleden gemaakt schat ik.
Opname vanuit een trein serie 2200. ;), die om .20 uit Ledn vertrokken is.
Groeten ,
Peter
-
Hallo Peter,
inderdaad "redelijk" recent. Gisteren trein 2252. ;D
Ik dacht ineens aan dit topic dus heb ik op "rec" gedrukt.
Mvg
Sander.
-
Dag Sander ,
Ik kom daar een paar keer in de week, 's morgens rond 9:20 ,om treinen te kijken, vandaar.
Soms naar de mcn zwaaien. ;D
groeten ,
Peter
-
....niet naar mij vrees ik. Zo vroeg op de dag rijd ik geen treinen :) Maar het initiatief wordt zeker gewaardeerd !!
Mvg
Sander.
NB eerder deze week ook een omgeleide Benelux getroffen in Amsterdam met een anders gekleurde trekkracht dan gebruikelijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20170625-WA0001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20170625-WA0001.jpg)
-
Hallo Sander ,
Ik ben altijd op die tijd van de dag daar.Dan kan ik de Benelux zien en soms een Koploper.
Soms zie ik ook wel eens een witte hand palm omhoog komen van de mcn ,en een enkele keer zelfs een "Toet ". :laugh:
Groeten ,
Peter
-
Peter, je hebt meerdere vragen in relatie tot deze AKI gesteld. Welke vraag bedoel je in het draadje over de schakelstations? De vraag naar meer details gesteld aan mark7758?
-
In de topografische kaart van 1960 zijn diverse overgangen te zien. In de kaart van 1975 zijn die verdwenen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/topo-op-reis-646c85be75f52.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/topo-op-reis-646c85be75f52.jpg)
C. Koelewijn.
-
Inmiddels een foto gevonden in de NVBS Beeldbank van 120479 (NEG6475-219) waar de AKI zichtbaar op had moeten zijn, maar het niet is. Met andere woorden: toen al verdwenen. Wel stonden er rond die tijd nog seinen stelsel 1946, die later zijn verwijderd. Ze zijn vervangen door seinen stelsel 1955 aan weerszijden van het viaduct in de A44.