BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: banne op 23 May 2017, 17:38:14
-
Welk model is de zwaarste? Ik kan alleen een 60va vinden maar met een in tweeen gescheiden baan (met eigen 60va booster) zakt de spanning toch te ver terug door alle verlichte wagons en dergelijke. Bestaat er een 80va?
-
En om welke centrale gaat het en met wat voor type voeding precies? Als het om een gewone trafo gaat, hoeft het niet per se Märklin te zijn.
Ik neem aan dat de booster een eigen trafo heeft?
-
Een CS2 met 60174. De booster heeft een eigen trafo.
-
Hoi Banne,
Ook hier zit het hem weer in de details ::) Er is niet maar één versie van de CS2 uitgebracht maar drie. De 60213, 60214 en 60215. De eerste twee hebben een 2,8A booster en de laatste een 5A. De booster is 3A dus een 60VA / 3,75A voeding zou meer dan genoeg moeten zijn.
Waaraan merk je dat de spanning zakt?
En heb je de baan voorzien van ringleiding?
Timo
-
Banne,
Er is een zwaardere voeding (100VA), echter deze wordt door Märklin ALLEEN aangeraden voor de grotere sporen, dus groter dan H0. Ook stelt het gebruik zwaardere eisen aan de bekabeling van je baan. Er wordt een minimale kabeldoorsnee van 0.5mm2 geadviseerd. Misschien een extra booster-bereik toevoegen, of de huidige opdeling tegen het licht houden en eventueel wijzigen.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
-
Hoi Banne,
Ook hier zit het hem weer in de details ::) Er is niet maar één versie van de CS2 uitgebracht maar drie. De 60213, 60214 en 60215. De eerste twee hebben een 2,8A booster en de laatste een 5A.
Hoi
De beperking zat er softwarematig op. Heb je naar nieuwe software geupdate dan hebben de oude types ook gewoon 5A.
Ik rij gewoon met de 5A op spoor H0. Gaat probleenloos.
Bij kortsluiting knijpt de CS de stroomsterkte, alvorens geheel te onderbreken.
Bart
-
De beperking zat er softwarematig op. Heb je naar nieuwe software geupdate dan hebben de oude types ook gewoon 5A.
Goed om te weten (y) Maar dat moet je dan ook maar net weten ::) In mijn zoektocht in handleidingen van Märklin en op onze buren van het 3-rail forum (de Wiki) wordt hier namelijk niet over gerapt.
Bij kortsluiting knijpt de CS de stroomsterkte, alvorens geheel te onderbreken.
Dat lijkt me een aardig ongewenste manier van kortsluitbeveiliging ::) Beetje de spanning lopen knijpen als je tegen de max zit.
Timo
-
Weet je toevallig ook het Marklin nummer van de 100va trafo Rinus?
-
Hoi Banne,
Ook hier zit het hem weer in de details ::) Er is niet maar één versie van de CS2 uitgebracht maar drie. De 60213, 60214 en 60215. De eerste twee hebben een 2,8A booster en de laatste een 5A. De booster is 3A dus een 60VA / 3,75A voeding zou meer dan genoeg moeten zijn.
Waaraan merk je dat de spanning zakt?
En heb je de baan voorzien van ringleiding?
Timo
Ik merk het aan 2 dingen, op de CS2 duikt de spanning naar de 15,5v, de wissels gaan slecht om en zodra een loc het CS2 deel verlaat vliegt ie ervandoor om weer langzaam te rijden in het CS2 gedeelte... Baan is voorzien van 2 ringleidingen van voldoende dikte.
-
Weet je toevallig ook het Marklin nummer van de 100va trafo Rinus?
Google eens: https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/60101
Koen
-
Stook je veel spanning van de CS2 op aan zaken als lampjes en wissels? Het is beter om deze te voeden met een aparte trafo.
Koen
-
Banne,
Het artikelnummer is 60101. Controleer wel even of jouw centrale geschikt is voor deze voeding. Staat op Märklin-site aangegeven. De booster die je hebt is volgens mij wel geschikt. Voor alle zekerheid zelf nog even controleren.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
-
Dat lijkt me een aardig ongewenste manier van kortsluitbeveiliging ::) Beetje de spanning lopen knijpen als je tegen de max zit.
Hoi
Ik heb niks over spanning gezegd. :P
Is overigen een handige "feature" in de marklin omgeving.
Een sleper schampt wel vaker een railstaaf waardoor er een korte sluiting ontstaat.
Of biiv. een ESU lok met de beruchte sensordraden.
Door de stroom dan te verminderen komt een lok wel vaak verder, maar brandt er niks in.
Bij een ontsporing knalt de centale er meteen uit.
Bart
-
Goed om te weten (y) Maar dat moet je dan ook maar net weten ::) In mijn zoektocht in handleidingen van Märklin en op onze buren van het 3-rail forum (de Wiki) wordt hier namelijk niet over gerapt.
Hallo
Je hebt me toch aan het twijfelen gebracht, dus heb ik het nog eens nagekeken.
Gedeeltelijk heb je dus gelijk. ;D
60213 blijft inderdaad 2.8A
Van de 60214 bestaan 2 hardware uitvoerigen. Met, en zonder galvanische scheiding.
De versie zonder blijft ook 2.8A.
Die met galvanische scheiding is wel 5A geworden.
Voor Banne betekent dit dat een zwaardere trafo alleen maar zinvol is als zijn cs2 dit ook heeft.
Kijk op het witte etiket of links naast het CE teken een symbooltje met 2 cirkels staat.
Is dit zo dan kun je hem "opvoeren".
Bart
-
Ik heb niks over spanning gezegd. :P
Dat nu nu eenmaal de enige manier volgens Ohm om ook de stroom te kunnen knijpen als je geen controle over de last hebt :angel:
Is overigen een handige "feature" in de marklin omgeving.
Een sleper schampt wel vaker een railstaaf waardoor er een korte sluiting ontstaat.
Of biiv. een ESU lok met de beruchte sensordraden.
Nouwja, of de booster dan echt moet knijpen. Hiervoor moet de beveiliging gewoon niet te snel zijn. Even iets meer stroom kunnen componenten wel aan. (De 16A automaat in je huis kan je ook gewoon meer dan een uur 20A leveren. ;D) Maar het zou inderdaad kunnen dat de voeding dan in zakt als je over de nominale stroom gaat. Al al heeft de trafo met 3,75A ook nog wel wat over.
Timo
-
Bedenk wel dat de 60101 geen trafo is, maar een geschakelde voeding. Bij een trafo zakt de spanning geleidelijk in als de stroom toeneemt. Een geschakelde voeding zal zijn spanning vasthouden tot de maximale stroom is bereikt en zal dan plotseling instorten.
Verder zou ik voorzichtig zijn met de 60101, in de handleiding staat nadrukkelijk dat hij alleen geschikt is voor spoor 1.
-
Maar waarom dan?
De laatste jaren begin 5A stroom vrij normaal te worden bij een centrale die ook voor kleinere schalen is bedoeld. Is de spanning hoger? Werkt de beveiliging anders?
Ik zit me vooral af te vragen waarom de centrale problemen heeft en de booster kennelijk niet en of een voeding met meer vermogen dan wel de oplossing is.
-
Hallo
Je hebt me toch aan het twijfelen gebracht, dus heb ik het nog eens nagekeken.
Gedeeltelijk heb je dus gelijk. ;D
60213 blijft inderdaad 2.8A
Van de 60214 bestaan 2 hardware uitvoerigen. Met, en zonder galvanische scheiding.
De versie zonder blijft ook 2.8A.
Die met galvanische scheiding is wel 5A geworden.
Voor Banne betekent dit dat een zwaardere trafo alleen maar zinvol is als zijn cs2 dit ook heeft.
Kijk op het witte etiket of links naast het CE teken een symbooltje met 2 cirkels staat.
Is dit zo dan kun je hem "opvoeren".
Bart
En wat zal het gevolg zijn als mijn CS2 dat niet heeft en ik toch die 100va eraan hang? Er staat dat geadviseerd wordt het alleen voor Spoor 1 te gebruiken niet dat het perse moet?
-
Er staat dat geadviseerd wordt het alleen voor Spoor 1 te gebruiken niet dat het perse moet?
Het is geen advies, het is dwingend.
Er staat: Das Schaltnetzteil 60101 darf nur für Märklin Spur 1 verwendet werden.
Mag alleen voor Märklin Spoor 1 gebruikt worden. Waarom dat zo is, geen idee.
-
En wat zal het gevolg zijn als mijn CS2 dat niet heeft en ik toch die 100va eraan hang?
Als het cs2 niet meer dan 2,8 A kan doorgeven, dan heeft het geen zin een zwaardere voeding er aan te hangen. De centrale doet dan niks met het extra vermogen van de voeding.
Maar heb je zelf een idee waarom alleen de centrale een probleem oplevert en de booster niet?
-
En wat zal het gevolg zijn als mijn CS2 dat niet heeft en ik toch die 100va eraan hang? Er staat dat geadviseerd wordt het alleen voor Spoor 1 te gebruiken niet dat het perse moet?
Banne,
Op de Nederlandse Märklin-site staat bij dit advies nog een woord, namelijk: UITSLUITEND.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
-
Als het cs2 niet meer dan 2,8 A kan doorgeven, dan heeft het geen zin een zwaardere voeding er aan te hangen. De centrale doet dan niks met het extra vermogen van de voeding.
Maar heb je zelf een idee waarom alleen de centrale een probleem oplevert en de booster niet?
Omdat ik relatief veel wagons met verlichting heb. Deze trekken zonder dat er verder iets rijdt al 1,5A en laat de spanning zakken naar 16,5v.
-
En dat veroorzaakt bij de booster geen probleem? Die hebben toch ongeveer hetzelfde vermogen?
Nou ja, uit de antwoorden kan je al opmaken dat een zwaardere voeding alleen zin heeft als de centrale wat kan met het extra vermogen. Dat kan je nagaan.
Een alternatief is je geld uitgeven aan een tweede booster met voeding en die op de baan aansluiten in plaats van het cs2. Op de centrale kan je dan nog de wissel- en seindecoders aansluiten.
-
Banne,
Op de Nederlandse Märklin-site staat bij dit advies nog een woord, namelijk: UITSLUITEND.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
En toch trek ik me er niks van aan en rij al jaren probleemloos met 100VA mijn rondjes 8)
In mijn ogen is dit voorschrift ook totale onzin.
Al eens ooit in de analoge tijd een titan 109 kortgesloten? Da's gewoon lassen op 16V ;D
Bart
-
En dat veroorzaakt bij de booster geen probleem? Die hebben toch ongeveer hetzelfde vermogen?
Nou ja, uit de antwoorden kan je al opmaken dat een zwaardere voeding alleen zin heeft als de centrale wat kan met het extra vermogen. Dat kan je nagaan.
Een alternatief is je geld uitgeven aan een tweede booster met voeding en die op de baan aansluiten in plaats van het cs2. Op de centrale kan je dan nog de wissel- en seindecoders aansluiten.
Ik denk dat de CS2 zelf ook al flink wat vermogen afsnoept van de trafo. Dit is ten slotte gewoon een klein PC'tje welke ook wat vermogen nodig heeft om te kunnen draaien. Het deel van de CS2 heeft iets meer opstelsporen waar wagons stilstaan waarin verlichting brand. Deze zal dus iets meer vermogen moeten leveren maar kan dat schijnbaar niet.
-
Banne,
Op de Nederlandse Märklin-site staat bij dit advies nog een woord, namelijk: UITSLUITEND.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Marklin zit in Duitsland waar de consument achterlijk goed beschermd is, Amerikaanse praktijken. Ze zullen vast bang zijn voor kleinere kinderen die ermee spelen en waar mogelijk een heftige kortsluiting ontstaat met alle mogelijke gevolgen van dien. Spoor 1 zal meer toegespitst zijn op de volwassene waardoor dat risico lager is.
-
Omdat ik relatief veel wagons met verlichting heb. Deze trekken zonder dat er verder iets rijdt al 1,5A en laat de spanning zakken naar 16,5v.
Hoi
Dit is pakweg 30VA, en de helft van wat je CS2 zou moeten kunnen leveren. Zoveel trekt mijn E41 met 4 blikken Silberlinge ook zonder dat de spanning inzakt.
Iets klopt er bij jou niet.
Te dunne of te weinig kabels naar de baan? Defecte trafo of CS2?
Het zou zelfs verouderde software in de CS kunnen zijn.
Welke versie staat er bij jou op?
Wat gebeurt er als je de 2 ringleidingen verwisseld tussen centrale en booster?
Zakt je spanning dan ook nog weg?
Welke booster heb je?
Verbruik je werkelijk maar 1.5 A, of is dit stiekum meer?
Tel je binnenverlichtingen een en doe dit x 40mA, of bij lampjes x100mA
Bart
-
Het is geen advies, het is dwingend.
Er staat: Das Schaltnetzteil 60101 darf nur für Märklin Spur 1 verwendet werden.
Mag alleen voor Märklin Spoor 1 gebruikt worden. Waarom dat zo is, geen idee.
Omdat men vindt dat je bij H0 met een ontsporing meteen gaat lassen. Ik heb mijzelf er overigens wel aan gehouden en heb een 3A voeding aan mijn CS3 gehangen. Voldoet ook, ging van 1,2A naar 3A :)
-
??? lost het wisselen van plaats tussen de booster en de centrale je probleem in dit geval dan niet op?
-
Omdat men vindt dat je bij H0 met een ontsporing meteen gaat lassen.
Mijn trafo is nominaal 10 A, maar bij kortluiting loopt er ca. 70 A. De locwielen zijn inderdaad een keer aan de rails vastgelast. Daarom heb ik een maximaal stroomrelais van 10 A toegepast. Die schakelt de trafo primair binnen 1 s uit. Het lassen is daarmee verleden tijd.
-
Inmiddels met een 100va voeding eraan gaat het prima. De wissels werken ook vele malen beter omdat hij permanent op 18,5 volt blijft.
Wat is eigenlijk de reden dat iedereen een trafo gebruikt en geen voeding? Geen onderspanning meer = een hoop rare storingen en problemen minder.
-
Wat is eigenlijk de reden dat iedereen een trafo gebruikt en geen voeding?
Zal enerzijds een kwestie van gewoonte zijn. Maar ook soms een technische noodzaak, de oude Märklin centrale en de Intellibox moeten per se met wisselspanning gevoed worden.
Zelf ben ik voor mijn analoge baan ook overgestapt op schakelende voedingen. Vooral vanwege het gewicht. Maar daarvoor moest ik wel aanpassingen doen aan mijn rijregelaar.
-
Marklin zit in Duitsland waar de consument achterlijk goed beschermd is, Amerikaanse praktijken. Ze zullen vast bang zijn voor kleinere kinderen die ermee spelen en waar mogelijk een heftige kortsluiting ontstaat met alle mogelijke gevolgen van dien. Spoor 1 zal meer toegespitst zijn op de volwassene waardoor dat risico lager is.
Banne,
Dat argument van jou voor wat betreft kinderen is een kul-argument. Daarvoor is de leeftijdsindicatie 15+.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
-
Dus 100 VA aan een 60215 is dus geen probleem, mits goed aangesloten?
-
Volgens Märklin wel, volgens Bart niet en ik denk dat Bart gelijk heeft. Lenz verkoopt al jaren 5A versterkers met 100 VA trafo's en juist in de VS vinden ze 5 pf 8 A boosters doornormaal bij h0 banen. Over Amerikaanse toestanden gesproken.
Aansluiten via dik genoeg draad.
-
Nog even over die ringleidingen en dikte van de draad: Voordat je overal gelijk maar 2,5 kwadraat naar toe trekt zou ik toch s een berekening erop loslaten. Voor de minder elektronisch onderlegden bestaan er natuurlijk ook lekker makkelijke draadcalculators op internet.
Zoals deze bijvoorbeeld: https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator.
Dunnere draden werkt nu eenmaal een stuk makkelijker.
-
Je hoeft de rails ook niet met 2,5 mm2 aan te sluiten. :)
Niet te moeilijk doen. De ringleiding met behoorlijk dik draad en dat vind ik 1,5 of 2,5 mm2 installatiedraad wel zo praktisch. De feitelijke aansluiting aan de rails kan gemakkelijk met 0,25 mm2 zoiets. Voor een klein stukje maakt dat niet uit.
-
@HansKarel
We gaan er van uit dat maximaal 10% spanningsverlies in de draad getolereerd kan worden.
En dat vind ik eigenlijk al niet kunnen bij een ringleiding ;) En inderdaad, je kan die laatste paar cm tussen rail en ringleiding wel met dunner draad doen.
Timo
-
Top
Ik heb namelijk nog zo een combinatie staan, 60215 en 100 VA maar twijfelde op de berichtgeving of dit handig was. Overbodig wellicht, maar ik kon deze combinatie zo overnemen en het is niet per sé schadelijk dus.
-
Misschien een beetje 'Off Topic' maar als ik een 'power supply' koop (bij Alie) hoe kan ik dan zien of het een transformator of een voeding is? Ik wist eerlijk gezegd niet dat er een verschil bestond :D
Of als ik de vraag anders stel: hoe weet ik zeker dat ik een voeding bestel en geen transformator.
Albert.
-
Het zit nog iets anders. We moeten onderscheid maken tussen gestabiliseerde voedingen en niet-gestabiliseerde.
We willen graag dat de spanning stabiel blijft, of er nu 1 A of 5 A gaat lopen, dus in dat geval een gestabiliseerde voeding nodig.
Die zijn er in 2 soorten: lineair, met trafo en schakelende voedingen.
Tegenwoordig zijn het vaak schakelende voedingen zonder trafo. Die kunnen super stabiel zijn. Voordeel is het veel lagere gewicht omdat er geen dikke trafo nodig is. Alleen voor speciale toepassingen zijn lineaire trafo's nog aan te raden.
-
Bedankt voor je uitleg.
Hoe bestel ik een 'schakelende voeding' of een 'gestabiliseerde voeding' in het Engels? Welke aanduiding moet er dan bij staan?
Albert.
-
Alle voedingen op Ali zijn schakelend. Trafo's zijn gewoon te zwaar en kostbaar door het koper. In het Engels is een schakelende voeding een Switch Mode Power Supply of SMPS maar dat staat er zelden bij.
En een trafo zelf is natuurlijk wisselspanning maar je hebt wel gelijkspanning voedingen met een voeding erin. Maar deze zijn meestal niet gestabiliseerd, allen afgevlakt.
Timo