BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Peer B op 22 May 2017, 23:01:32
-
Ik heb onlangs een oude lima 1600 locomotief en koploper gedigitaliseerd met een Lokpilot v4 van ESU (34 euro).
Bij het ombouwen heb ik veel getest op de rollenbank, hier lopen beide zonder problemen.
Als ik ze echter op de baan zet (waar andere gedigitaliseerde zonder problemen rijden) kan ik prima de verlichting aanzetten maar zodra ik de loc/koploper in beweging wil zetten valt (na een kort geluid van de motor) de trein uit: geen beweging en de verlichting gaat uit. Bij het aanduwen hoor je dan soms de motor wat aanslaan maar er is eigenlijk vrij weinig beweging in te krijgen.
Heeft iemand ideeën wat het kan zijn en suggesties om het op te lossen?
Alvast bedankt!
Mvg
Peter
-
Slechte stroomafname icm lastregeling en langzaam optrekken
-
Er zijn nogal wat draadjes over de slechte stroomafname van Lima, en de verbetering door extra stroomafnemers te plaatsen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52872.msg855052.html#msg855052
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73156.msg3221729204.html#msg3221729204
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16487.msg250049.html#msg250049
Uiteindelijk als je iets test op de rollenbank, dan heb je een situatie met optimaal contact, en op de rails gelden andere normen.
-
Hallo
Heb je tijdens rollerbank test, alleen het motorstel op de rollen staan.
Zo ja, dan kan het zijn dat het ongemotoriseerde draaistel op de rails sluiting maakt.
Dan dus stroomafname op motor stel omdraaien.
Gr Wesly
-
Hoi Wesly,
Ik heb ze in het geheel op de rollenbank getest. Ik moest inderdaad wel een stroomafname omdraaien.
Mvg
Peter
-
Dank je voor de tips. Ik had niet verwacht dat het contact dermate minder zou zijn. Ik ga de wielen en contactpunten op poetsen.
-
Beste Mark1979,
Wat bedoel je metlastregeling en langzaam optrekken? Dat laatste schijnt eerder averechts te werken...
-
De loc moet analoog eerst goed rijden, voor je begint met ombouwen. Iets wat analoog al niet goed werkt zal na digitale ombouw er niet beter op worden.
Mvg
Wim.
-
Wat bedoel je metlastregeling en langzaam optrekken? Dat laatste schijnt eerder averechts te werken...
Dat langzaam optrekken (wat je met CV3 instelt) kan er voor zorgen dat en loc die al niet lekker rijden wil dan niet van de plek wil komen. Vandaar het advies; eerst analoog zorgen dat je loc goed rijden wil en goede stroomafname heeft en dan pas ombouwen naar digitaal.
-
[...]
Zo ja, dan kan het zijn dat het ongemotoriseerde draaistel op de rails sluiting maakt.
Dan dus stroomafname op motor stel omdraaien.
Lezen is een kunst: er staat toch echt heel duidelijk dat de verlichting in te schakelen is. Als er sluiting zou zijn, zou het direct bij op de rails plaatsen mis gaan.
@ topicstarter: zowel de Lima 1600 als Koploper hebben geloof ik messing wielen. Die staan niet bekend om vlekkeloze rij-eigenschappen. De Koploper neemt daarnaast maar van 2 'assen' stroom af: 2 wielen die stroom afnemen van de rechter-rail aan de cabinezijde en 2 wielen die stroom van de linkerrail afnemen aan de achterzijde.
Dat op z'n minst verbeteren naar beide wielen aan de achterzijde, scheelt al een stuk.
Daarnaast is het gewicht van beide modellen slecht verdeeld, waar bij de 1600 absoluut de kroon spant (de onderbouw van de mijne is in al die jaren flink doorgebogen geraakt).
Het gewicht van 200 gram dat alleen in het uiterste midden ligt, komt de rij-eigenschappen ook niet ten goede. Een deel gewicht boven het ene draaistel plaatsen en het motordraaistel verzwaren, zou ook moeten helpen.
-
Een goede grondige poetsbeurt heeft al veel opgeleverd. Ik ga tevens aan de slag met de aansluitingen om die te verbeteren en allicht ook de assen vervangen waar mogelijk.