BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: HansKarel op 14 May 2017, 14:59:27
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_3_banen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_3_banen.jpg)
De hamvraag: gaat dat goed als ik 2 wissels zo achter elkaar leg zoals linksboven? Of moet er toch een oplossing komen met een kruising ertussen zoals rechtsonder?
Ik ben geen ervaren baanbouwer, heb de laatste 3 jaar wat ervaring opgedaan en met die kennis kom ik op dit baanplan uit wat voor mij realiseerbaar is.
-
Het hangt er maar vanaf welke rijbewegingen je wil maken.
Bij de opstelling linksboven kan je niet in één keer van het onderste naar het bovenste spoor komen.
Bij de opstelling rechtsonder kan je via de wissels niet bij het middelste spoor komen. Als je dat wel wil kan je de kruising vervangen door een engels wissel.
-
Ja dat ik niet naar de middelste baan kan rechtsonder weet ik, maar ik ben huiverig voor zo'n engelse wissel. Het ging mij erom of 2 wissels direkt aan elkaar gekoppeld geen problemen geeft.
Ondertussen kwam ik nog een voorbeeldbaan in Anyrail tegen waar ze dat met Fleischmann Profi ook doen, dus ik neem aan dat het geen problemen met ontsporen geeft.
Als ik dan toch mijn baan met hellingen ga afbreken dan wil ik wel voor de eerstkomende jaren gebeiteld zitten met een subliem lopende baan zonder ontsporingen of uit het lood hangende treinen op te krappe bochten i.c.m. wissels.
-
Het gaat met name ook om de snelheid waarmee gereden gaat worden. Dan is twee wissels achterelkaar is geen probleem.
Wel of geen kruis of engels wissel is uiteraard een keuze in welk spoor, je wanneer en van waaruit, bereiken wilt.
Ronald Visser
-
.... maar ik ben huiverig voor zo'n engelse wissel.
Het belangrijkste probleem met engelse wissels is dat ze tamelijk duur zijn. Technisch hoeft het geen probleem te zijn.
Je kan ook twee oversteken achter elkaar leggen. Dus het onderste wissel een stap naar links en in het middelste spoor twee wissels achter elkaar. Je krijgt dan wel een mooie zigzag beweging als een trein van het onderste naar het bovenste spoor oversteekt
-
Hoi Hans,
Ik heb op mijn testbaantje ook op twee plaatsen 2 wissels achter elkaar liggen ( Profi Rail van FLM) en dat geeft bij mij geen enkel probleem. Ik rij er wel NIET op volle snelheid doorheen, dat dan weer wel!
Groeten,
Pieter
-
Zelfs 2 bochtwissels achter elkaar geeft geen probleem, in mijn baan heb ik dat evenals een halve engelsman en een normaal.wissel achter elkaar aansluitend. Ook dat is geen probleem. Ook in groot bedrijf kan dit gewoon. Daarvoor zijn er strijkregels geplaatst in wissels, om ontsporingen te voorkomen.
Gr remco
-
Zulke constructies staan ook gewoon in m'n oude handboek van Trix. Het belangrijkste is dat je wissels onbeschadigd en schoon zijn. Ik heb zelf overigens ook 2 Engelse wissels in m'n baan en daar kan ik moeiteloos in volle snelheid overheen zonder dat m'n locs ontsporen. Ik zou wel altijd na het leggen van de rails even testrijden met verschillende combinaties, als je die al hebt.
Gr
Stefan
-
In het grootbedrijf wordt ook nooit met volle snelheid over wissels in afbuigende stand gereden.
De gebruikelijke snelheden voor wissels in NL in afbuigende stand zijn afhankelijk van de hoek 40, 60 of 80 Km/u.
Uitzondering zijn de zo genaamde hoge snelheidswissels die een kleinere hoek maken (slanker zijn) en een beweegbaar puntstuk
hebben om rijden met hogere snelheid mogelijk te maken.
In model heb ik deze hoge snelheids wissels nog niet gezien.
Dus in model hoef je dus eigenlijk ook niet met de maximale snelheid over afbuigende (krom liggende wissels te rijden.
Frits.
-
Het enige probleem wat ik hierin zie is dat niet aan de stelregel voldaan wordt: voor een wissel altijd een stukje recht. Ik heb dat principe wel altijd aangehouden. Dan is het met volle snelheid rechtdoor rijden over de wissels geen enkel probleem, ook niet over Engelse wissels.
Ik heb er in de wisselstraat voor mijn station 3 achter elkaar liggen (2 gewone en in het midden 1 Engelsman), 't maakt even wat kabaal, maar geen probleem. Ik spreek hier over Fleischnann model rails.
-
In model heb ik deze hoge snelheids wissels nog niet gezien.
Jaren geleden heb ik er een gebouwd. Schaal H0, totale lengte ongeveer 1,20 meter. Was een demonstratiedingetje, niemand heeft op een modelbaan genoeg ruimte voor zo'n lang ding.
-
fleischmann heeft(had) ze in het programma zitten. 6078
Dat wil zeggen, wat lengte betreft hebben ze niet de hele lange lengte, maar wel een bewegend puntstuk om inderdaad op hogere snelheid de wissels te kunnen nemen.
Groet,
Roelco
-
Vergeleken met het grootbedrijf is dat wissel van Fleischmann maar een kort ding, nog korter dan een standaard 1:9 wissel.
Het bijzondere is het kwispelende puntstuk, maar dat is bij zo'n wissel eigenlijk een onnodige complicatie.