BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: VolvoV40 op 13 May 2017, 14:41:13

Titel: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: VolvoV40 op 13 May 2017, 14:41:13
Geachte spoorders:

Eindelijk  tot iets gekomen wat op een baanplan lijkt en wel mijn aller 1e baanplan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/concept6_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/concept6_1.jpg)

Het bovenste spoor zal een dijk worden van een cm. of 4 hoog, dat moet op deze lengte wel lukken.
Links onder in de driepoot moet kleine industrie komen en er is ook een 4 sporig stationnetje. Er zijn ook een paar opstel sporen.
Ik zou zeggen, schiet er maar op los, dit is vanmorgen in enkele uren ontstaan en waarschijnlijk zie ik door de bielsen het spoor niet meer !
Owja, de lege hoek linksboven is een uitstulping van de muur, daar is dus geen spoor mogelijk.
De maten zoals aangegeven zijn precies zoals ze in het echt ook zijn.

Reacties, op- en aanmerkingen zijn heel erg welkom, dit is mijn allereerste tekening!

Groeten,

Pieter


Titel: Re: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: Stieven76 op 13 May 2017, 17:46:39
Veel sporen, misschien teveel?
Heb je geen scenery gepland? Want veel plaats om daar nog iets van scenery kwijt te raken heb je daar wel niet.
Titel: Re: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: Nederlaantje op 13 May 2017, 19:33:21
Je hebt ook 1 keerlus er in zitten, waardoor getrokken mat op een gegeven moment allemaal 1 richting op rijdt zonder terug te keren. Of je zou dan weer moeten gaan rangeren.. is dit bewust gedaan?

Gr remco
Titel: Re: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: VolvoV40 op 13 May 2017, 19:38:55
@Stieven, ik heb idd niet veel scenery geplanned, maar veel spoor is het zeker. Zoals je leest is het mijn eerste tekening, dus ik kijk het gewoon een paar dagen aan, dank voor je opmerking iig!

@Zwitser, die keerlus had ik niet gezien, bedankt, daar moet verandering in komen!

Gr, Pieter
Titel: Re: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: jowi op 13 May 2017, 20:01:39
Er zit geen keerlus in.
Titel: Re: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: VolvoV40 op 13 May 2017, 20:15:57
@Jowi, ik zit hem ook nog een keer uitgebreid na te lopen en volgens mij heb je gelijk.
@ Zwitserlaantje, zou je aan kunnen geven waar jij denkt dat de keerlus zit?

Bedankt iig allen voor het meedenken, dit is mijn eerste ontwerp.....

Gr.

Pieter
Titel: Re: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 May 2017, 20:24:53
Dat was het eerste waar ik naar keek: zit er een keerlus in? Niet dus.
Ik vraag me wel af of je genoeg ruimte hebt voor perrons.
Titel: Re: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: MOVisser op 13 May 2017, 20:26:24
Ik ben het met Jowi eens.
Er zit geen keerlus in.
Er kan wel wat minder spoor gelegd worden. Voor de scenery gebouwen ook maar eens "rechthoeken" intekenen. Afmetingen van modellen zijn we te vinden bij de leveranciers.

Ronald Visser
Titel: Re: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: Arbhin op 13 May 2017, 20:38:23
Er zit geen keerlus in. Ik heb wel een vraag: Is het bewust dat je rangeer deel slechts vanaf 1 richting kan worden aangereden en uitgereden?
Want nu kan enkel (vanaf de tafelrond tellend) het tweede spoor naar het rangeer gedeelte.
Misschien een idee om het rangeer gedeelte met het station aan te sluiten ipv apart vanaf een ander deel van de baan?
Een tweede idee: je hebt je stationsplan ingesloten door spoor rondom, kijk even naar een mogelijke oplossing om het spoor daarbuiten te gaan leggen, zodat je voor het station mogelijk in de toekomst kan uitbreiden, of aanpassen. Of het baanplan kunt aanpassen zonder in de knoei te komen met het station.
Wanneer je het ene spoor ondergronds gaat leggen en het ander zoals gepland over een dijkje krijg je mogelijk een apart effect.

Wat wel een ding is: Wanneer het spoor overal zichtbaar blijft, gaat wel de spanning eruit van een vertrekkende trein en een aankomende trein. Misschien iets met een scherm in het midden?

Succes!

Verder leuk om te zien dat je de baan hebt uitgewerkt.

Groet,
Arbhin
Titel: Re: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: jandcargo op 14 May 2017, 00:26:40
Hallo pieter,

Er zijn toch wel wat dingen die je nog eens kunt bekijken.
helaas kan ik goed de afmetingen van de ruimte vinden, dus wat lastig voor mij.(3,70 x 1,80??)
Die dubbelsporige hoofdbaan met 4 stationssporen is wel ok.
Het hele binnengebied wordt gebruikt voor rangeersporen.
Op zich niet verkeerd maar ik vind er geen onderlinge samenhang in zitten.
Tis een bos rail zonder doel of richting.
Misschien meer een of twee thema's  waarbij je een omloopspoor en los/laadsporen hebt en dan niet verspreid over het hele gebied.
Met zon ruimte zijn er toch echt wel mogelijkheden om er wat moois van te maken en bedenk dat niet alles vol hoeft met rails. Meer is vaak niet mooier

succes jandcargo
Titel: Re: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: Nederlaantje op 14 May 2017, 13:04:48
Aha, misschien n toch verkeerd gekeken, ik dacht dat de rails verbonden was (laatste stations spoor en de diagonaal lopende spoor). Mijn fout dus... :police: misschien valt het aan de zaterdag avond te wijten haha :angel:

Gr remco

Titel: Re: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: VolvoV40 op 14 May 2017, 19:00:34
@ Arbhin en @Ronald Visser dank je voor jullie toelichting en op- en aanmerkingen. Er ligt nu zeker teveel spoor, daar was ik al vanaf het begin van overtuigd maar ik wilde gewoon eens ruw schetsen of ik überhaupt tot "iets" kwam. Ik ga iig wat "gebouwen" in tekenen en ik ga ook zeker het rangeerspoor met het station verbinden.

Een en ander ga ik nog eens goed "uitwerken en uitdenken" maar ik heb een beeld van wat ik ongeveer wil, dat is al heel wat.

@Jandcargo, het spoor is op het langste gedeelte ruim 4 meter en de lus onderin is 1,70m diep en 1.05m breed. Er moet idd minder spoor zijn... zoals je leest ben ik er druk mee!

@ Klaas, inderdaad, veel te weinig ruimte voor perrons, dus dat ga ik ook oplossen! De mensen moeten wel hun kont kunnen keren op een fatsoenlijk perron!

@ Remco, geeft niks, na jou opmerking voelde ik mijn in ieder geval genoodzaakt om het hele spoor nog eens goed na te lopen, dus ook een leermoment voor mij!

Nu nog even iets heel anders: Stel, ik wil alsnog een keerlusje...... is het dan heel erg heel erg moeilijk om dat eenvoudig op te lossen?? Ik heb er al onwijs veel over gelezen en zal dat huiswerk over moeten doen, gewoon omdat ik geen keerlus wilde in eerste instantie. Nu lijkt het me ineens toch wel gaaf om een trein gewoon van "de andere kant" terug te zien komen.

@ Arbhin.... tsja, een scherm of iets.... ik ga me beraden....... weer een hele week de tijd om na te denken.

Enfin heren, bedankt voor alle commentaar! Ik sta uiteraard open voor elk leuk idee voor mijn eerste echte baan.

Dit is het rijdende materiaal op dit moment:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein6_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein6_3.jpg)

Het spulleke wordt aangestuurd door een MulitMaus van Roco, zonder een z21of Z21 of iets dergelijks.


Groeten,

Pieter
Titel: Re: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: jandcargo op 14 May 2017, 23:37:24
hallo pieter,

succes met ontwerpen.
Als ik je materieel zie is een brandstoffendepot misschien een aardig thema.
Tot ong jaren 80 had je in nederland diverse plaatsen(sneek, hengelo, zutphen, emmen bv) waar dagelijks 2-assige ketelwagens werden gebracht. calpam had ook nogal wat plaatsen waar ketelwagens werden gelost
Dit werd opgeslagen in tanks en uitgereden met vrachtautos naar de klanten.
Ach en als je tijdperk heden is dan kan zon depot het toch gewoon overleefd hebben.
Mooi thema met veel mogelijkheden en kan van klein tot uitgebreid

succes jandcargo
Titel: Re: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: Arbhin op 15 May 2017, 09:11:10
Had je voor je baan iets specifieks in gedachten qua tijdperk?
Titel: Re: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: VolvoV40 op 15 May 2017, 10:23:43
@ jandcargo, zoiets had ik inderdaad ook in gedachten, heb laatst door gebrek aan centjes op MP een geweldig mooi stukje raffinaderij in HO voorbij moeten laten gaan, dat zag er GEWELDIG uit, maar helaas, het vakantiegeld was nog niet binnen (nu nog niet pff)

@ arbhin, ja, het is zo'n beetje wat je nu op de foto ziet, eind jaren '60 tot begin '90? In elk geval diesel en begin electro, en ik zit ook aan een heel klein museumrailtje te denken met een leuke Nederlandse stoomlok erop, die af en toe een keer een ere rondje kan rijden.

Groeten,

Pieter
Titel: Re: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: Arbhin op 15 May 2017, 11:45:06
Met die 6499 kun je een Klompentreintje nabootsen. Die reden eind jaren 60 tot begin 80.
Als je enkelspoor traject gaat nabootsen kun je met je lengte en het station (zoals door jandcargo ook geopperd) misschien een midden/klein station nemen als voorbeeld en hieromtrent een baan maken: Misschien station Ede/Wageningen? Of Zutphen met aansluiting op Apeldoorn (hoewel deze niet geelectrificeerd is).
Misschien gaat 'sHertogenbosch je qua ruimte wat boven je pet?
Hoewel die wel leuk kan zijn met de aansluiting met de oude halvezolen lijn.

Zomaar even wat ideeën.

Groet,
Arbhin
Titel: Re: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: IJsselsteyn op 15 May 2017, 11:59:20
Een klompentreintje met een loc uit de serie 6400? Serieus? Heb je daar een fotovoorbeeld van? Zou ik graag eens zien.
Ook heb ik zo mijn twijfels over de dertig jaar die jij noemt. Volgens mij reden klompentreinen veel en veel korter.


Steyn
Titel: Re: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: Boerpost op 15 May 2017, 12:05:57
Klompentrein met 6400 heeft volgens mij niet bestaan. De NS 6400 kwam in 1988, de klompentrein reed tot en met 1987 met NS 2200, aantal plan E, evt. energiewagen, NS 2200. De serie 6400 heeft wel reiziger3treinen gereden op trajecten waar geklust werd aan de bovenleiding, maar dit was eerder uitzondering dan regel! ( Uit mijn hoofd, ergens in 1993? heb er ooit wat van gelezen in de Rail Magazine.)
Titel: Re: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: jandcargo op 15 May 2017, 14:35:42
Hallo Pieter,

Een raffinaderij zou niet mijn voorkeur zijn.
Dat zijn immense complexen die in model niet tot hun recht komen.
En zeker niet met die volmmer-setjes
IK denk eerder aan 1 of meerdere opslagtanks aangevuld evt met wat randinstallaties als een tankstation.
Kibri heeft wel leuks op dat gebied.
Op die manier is het ook nog wel geloofwaardig te maken

succes jandcargo
Titel: Re: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: VolvoV40 op 15 May 2017, 15:17:05
Heren,

Dank u voor de tips, de railontwerper/architect gaat vanavond een aantal aangedragen ideetjes uitwerken, ik denk dat elk van jullie wel een stukje advies zal gaan terug zien in het volgende plan.

Groeten,

Pieter
Titel: Re: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: jandcargo op 15 May 2017, 21:35:46
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/klein_putten.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/klein_putten.jpg)

hallo Pieter,

Hierbij een plaatje van een kleinschalige overslag van ketelwagen in de olietanks en vrachtauto.
Dit is in februari 1987 in Putten.
De meeste van ons kennen het benegas-depot dat aan de andere kant van de lijn ligt.
Weinigen weten het bestaan van dit chevron-depot.
Het zal ondertussen allemaal wel verdwenen zijn.

Iets dergelijks past natuurlijk mooi op de modelbaan

succes jandcargo
Titel: Re: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: VolvoV40 op 16 May 2017, 07:02:43
Hallo Jandcargo,

Dit is idd wel een idee om eens goed over na te denken!
Bedankt,

Pieter
Titel: Re: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: 72sonett op 16 May 2017, 09:53:36
Ik zie nog twee gaten in je Scarmtekening, maar met flexrail krijg je die wel dicht.
Titel: Re: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: VolvoV40 op 16 May 2017, 12:47:37
Klopt Sonett,

Ik heb nog een bosje Profi flex rail liggen, die gaten vul ik wel op idd.

Groeten,

Pieter
Titel: Re: Eindelijk mijn eerste baanplan in HO
Bericht door: phdirk op 16 May 2017, 15:11:26
Hi All,

Klopt het Benegas depot is er nog aan de westkant van het station. Aan de oostkant is nu parkeergelegenheid. Het Chevron depot is verdwenen.