BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Pietervde op 11 May 2017, 09:13:51
-
Beste mede forumbezoekers,
Als klein kind was ik op zolder vaak met m'n broertje op zolder te vinden, bezig met de Fleischmann en bachmann treintjes die we in de loop der tijd hadden verzameld. Dit is in de loop der jaren wegens, voornamelijk, opgroeien en andere hobby's nogal verwaterd.
Echter.. Een aantal maanden geleden kwam ik bij mijn ouders op zolders die spullen weer tegen, samen met een deel van het materieel van mijn (wijlen) grootvader. Het eerste idee was om alles schoon te maken, en in de vitrine kast te zetten. Tsja.. Je kent het wel. Van het een komt het ander. Het volgende idee was om het allemaal weer rijvaardig te maken. Vervolgens maar een klein baantje neerleggen, het moet immers een beetje kunnen rijden. Een klein baantje is een beetje gegroeid, en nu ligt het erbij zoals op onderstaande foto. Ook is er rollend materiaal bijgekomen. Afin, het baantje van 1,22 bij 2,44 is nu te klein.
Nu heb ik met m'n broertje (welke tegenwoordig bij mij inwoont) besloten dat we de ruimte op zolder hebben voor een baan van ongeveer 2,5 bij 3,5. Een baanplan heb ik (ongeveer) in m'n hoofd, maar nog niet uitgetekend. Echter.. Er zitten een paar beperkingen in.
1) het trapgat naar de zolder heeft een vervelende draai, waardoor het formaat wat erdoor kan erg beperkt is.
2) dit is voor ons een tijdelijke woning. Het is verhuur onder wet leegstand, dus als het verkocht is moeten we er in ongeveer een maand uit. De baan moet dus uit elkaar te halen zijn.
3) ik heb geen gereedschap, behalve een boormachine en hamer. De rest kan ik wel her en der lenen, maar is dus niet direct beschikbaar. Het gebruiken ervan kan ik dan weer wel, dat is het probleem niet.
Met dat in het achterhoofd zat ik eerst te denken de onderstaande plaat te verzagen, en wat hout bij te halen om dit uit te breiden. Een schaduwstation was ik van plan op het nivo van de baan zelf te doen, eronder wordt waarschijnlijk te lomp als we gaan verhuizen, tenzij we het in erg kleine modules opdelen.
Echter kwam ik op de site van ikea het volgende systeem tegen: http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/spr/29932181/
Behalve het gebruikte hout lijkt me dit behoorlijk ideaal, ook omdat het bijna geen gereedschap nodig heeft, en bovenal goedkoop om een behoorlijke baan op op te bouwen. Ik zit alleen nog te twijfelen of ik er een multiplex plaat op ga leggen ipv de alom bekende ikea spaanplaat, of het gewoon zo laat en de isolatie er zo op monteer. Het op hun plaats houden van de verschillende delen monteer ik wel een paar klemmen voor, en de poten zijn vervolgens demontabel. De poten zelf kunnen 50 kg hebben, ruim voldoende denk ik zo. Of zit ik verkeerd te denken?
Onderstaand de huidige baan. Het banenplan wat ik in gedachten heb zal ik vanavond of morgen even plaatsen.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170511/d6254106eecc52cd3144aa6d2af5d2b6.jpg)
Sent from my LG-H815 using Tapatalk
-
Welkom, ook dit baantje ziet er al leuk uit
-
Het op hun plaats houden van de verschillende delen monteer ik wel een paar klemmen voor, en de poten zijn vervolgens demontabel.
Pieter,
Leuk plan. Een oplossing met die tafeltjes kan m.i. goed werken, maar onderschat niet de mate waarin hout werkt onder invloed van temperatuur en vochtigheidsgraad. Ik weet niet wat je voor ogen heb met "een paar klemmen", maar de beste manier om hoogteverschillen door werking van het hout te voorkomen is een - in dit geval - onder de korte randen van de tafel over de gehele breedte bevestigde lat hardhout of multiplex (ca 12mm dik en ca 10 cm hoog) met tenminste twee gaten waarin je de tafels via deze latten stijf aan elkaar bevestigt met 8mm bouten/moeren. (Of je perst aan één zijde een inslagmoer https://www.gamma.nl/dam/50624/41 in het hout.) Bij de bouwmarkt laat je voor weinig een stapeltje van die latten zagen.
Ben
-
Hallo Pieter,
Dit is toch een leuk sporenplan.
Kun je echt lekker mee rijden en rangeren.
Misschien toch een idee om het hier bij te houden als je er misschien/ws over niet al te lange termijn weer uit moet.
Je kunt weer wat ervaring opdoen met allerlei spoorse zaken en die later weer toepassen op je volgende meer permanente baan.
je kunt natuurlijk ook gewoon multiplex in delen naar zolder brengen en eenvoudig aan elkaar vastzetten.
dat blijft echt wel zitten.
wat misschien ook een idee is om tafereeltjes scenery op plaatjes dunne multiplex te maken en die op de baan te zetten en aan de rand in te werken in het landschap.
maak je dan op die manier bv een boerderij dan is dat een compleet stukje landschap.
Bij een verhuizing haal je dat plaatje met landschap los en plaats je zo weer op je nieuwe baan.
Dan hoef je niet elke keer opnieuw te beginnen.
Ik heb dit meerdere malen gedaan en is echt handig.
succes jandcargo
-
je kunt natuurlijk ook gewoon multiplex in delen naar zolder brengen en eenvoudig aan elkaar vastzetten.
dat blijft echt wel zitten.
Jandcargo,
Als je bedoelt: multiplex platen tegen elkaar aanzetten en met twee beugeltjes aan elkaar schroeven, dan blijft het zeker zitten, maar de railsovergangen blijven niet op gelijk niveau. Ik heb mijn segmentenbaan m.b.v. twee paar aan elkaar geschroefde hoekijzers aan elkaar bevestigd. Zie: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8057#p129380 Bij segmenten van 30cm diep gaat dat goed, maar segmenten van 80cm breed gaan toch een beetje werken, waardoor treinen op de overgang een sprongetje kunnen maken, of zelfs ontsporen. Een verbinding over de hele breedte van het segment loste dat probleem op.
Ben
-
Het idee van dergelijke tafel is goed. De poten kunnen inderdaad een hoop hebben aan gewicht.
Echter het is een nogal beweeglijk ding. Het wordt pas stabiel als je het met beugels aan een muur kunt vastschroeven.
Groet Ronald Visser
-
Dank voor de tips allen.
Waarom iets maken wat groter is? Simpelweg omdat dit niet geschikt is voor iets grotere treinen. Een 5-delige ICE past al amper tussen de wissels in. Een hondekop kan amper op de kleinere perrons terecht. En het materieel van m'n grootvader wil ik toch graag weer allemaal aan het rijden hebben, gewoon een stukje nostalgie. Overigens wil ik delen van dit baanplan gewoon rechtstreeks over gaan zetten, want inderdaad, het plan an sich is erg leuk.
En ja, dat gaat allemaal naar DCC omgebouwd worden. Zou mn grootvader dat goedkeuren? Nou, sterker nog, hij zou vragen waarom dat nog niet gedaan was.
Hoe de delen aan elkaar te zetten: hoe ik ze fysiek aan elkaar hou ben ik nog niet over uit, dat wordt een keer een middagje door de bouwmarkt lopen. Kwa rails en hoogteverschillen weet ik het al wel: de uitschuifbare compensatierails van Fleischmann wil ik hebben op de plekken waar de delen op elkaar over gaan. Dan kan het ook een beetje bewegen, en is het toch eenvoudig demontabel.
Stabiliteit kan wel een issue zijn nog. Aan de andere kant.. Gewoon niet ertegenaan duwen als er wat rijd. De huisbaas wordt er niet blij van als ik het aan de muur vast ga zetten, ben ik bang.
Sent from my LG-H815 using Tapatalk
-
hallo Pieter,
Ik zou op zolder een vaste plaat met multiplex nemen.
Een frame van latten op poten en daarop de plaat.
Ik zelf heb 12 mm multiplex met een laag zachtboard erop.
Zoals je zelf aangeeft heeft de baan toch een semi tijdelijk karakter.
In segmenten bouwen heeft naar mijn idee weinig zin want als je gaat verhuizen past het nooit en/of je bent uitgekeken op het motief.
succes
jandcargo