BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: guest7823 op 08 May 2017, 17:53:19
-
Kan iemand mij vertellen wanneer de, grote, loskoppeling tussen personeel en materieel bij de NS is ingevoerd?
Voor zo ver mij bekend bleef zeker tot de jaren '60 de machinist bij zijn trein of locomotief en bleef de chef trein / hoofdconducteur bij zijn trein. Inmiddels is er een omloop voor het materieel, een omloop voor de machinisten en een omloop voor de hoofdconducteurs.
Iets doet mij vermoeden dat dit rond Spoorslag '70 gebeurd is, maar ik weet het dus niet zeker.
-
Het hebben van een "vaste machine" is zo'n beetje met het einde van het stoom verdwenen. Ik lees bijvoorbeeld in de boeken van Hans Kaas dat dat voor hem in 1954 was, zijn laatste volle jaar op de stoomtractie.
Stephan.
-
Ik heb het niet over "vast personeel" dat is een ander / nog ouder begrip.
Maar ook toen "vast personeel" al was losgelaten bleven stoker en machinist in principe gewoon die dag op de hun toebedeelde loc voor zo ver mij bekend. Afgezien dan even van de 1-2 personelen die op het depot loc's afhandelen, maar die kwamen, behoudens uitzonderingen of gedoe domweg het depot niet uit.
-
Vond het al een vreemde vraag voor jou, je doet iets met stoom heb ik het donkerbruine vermoeden ::).
Stephan.
-
Je had toch ook "opstappers"?
In mijn herinnering een personeel dat de loc onderweg overnam.
Dirk
-
Was dat niet sinds de personeelsdiensttijden korter werden dan de materieeldiensttijden?
Het is natuurlijk economisch onrendabel om het materieel stil te laten staan als het personeel (verplicht) moet rusten.
-
De 8-urige werkdag viert binnenkort de honderdste verjaardag dus dat zal het wel niet zijn.