BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: banne op 07 May 2017, 18:19:10
-
Is er online een tooltje beschikbaar waarmee je heel simpel bijvoorbeeld 5x 188 4x 071 en 2x 064 kunt omrekenen naar een andere mogelijke rail lengtes passingen?
-
Je zou met wintrack kunnen proberen om de stukken achter elkaar te leggen, aan beide kanten een extra stuk rails te leggen en dan de tussenliggende, genoemde, stukken verwijderen en andere opties laten berekenen. Kans is vrij klein. C rails is redelijk ontworpen op een manier dat je railstukken uniek zijn. Passtukjes kent men niet. Het is vooral een kwestie van veel proberen, oefenen en testen. Ervaring met de geometrie is echt de enige manier om deze makkelijk uit de losse pols op een kloppende manier uit te kunnen leggen.
Een aantal dingen kunnen wel:
- 172 + 188 = 360 mm raillengte.
- Een 172 laat zich vervangen door een 094 en een 077
- Een 188 laat zich vervangen door twee maal een 094
- Een 236 laat zich vervangen door een 172 en een 064
Wat wil je precies bereiken?
-
Wat ik wil bereiken is dat als bijvoorbeeld 2x 188 en 1x 94 net niet past omdat het te ruim of te kort is dat je in een tooltje (zoals ik hoopte dat die bestond) heel snel een alternatief kunt vinden welke bijv 1,5 cm korter of langer zou zijn indien nodig.
-
Ik kwam vorige week deze tegen bij Stummi, heb je daar iets aan?
http://www.stummi.de/Gleisrechner.html (http://www.stummi.de/Gleisrechner.html)
-
Daar hebben ze toch zagen voor uitgevonden? ;D
-
Ik kwam vorige week deze tegen bij Stummi, heb je daar iets aan?
http://www.stummi.de/Gleisrechner.html (http://www.stummi.de/Gleisrechner.html)
Dit was exact wat ik zocht! Dank! (y) (y) (y)
-
Daar hebben ze toch zagen voor uitgevonden? ;D
Zagen in C-rails ??? ???
-
Ehhh ja, waarom niet???
-
Je zal niet vaak gezaagde C-rails tegen komen. Maar toch heb ik het wel eens gezien op een modulebaan waar ze de lengte van de modules niet hadden afgestemd op de geometrie van de rails.
Mijn opmerking was eerder ludiek bedoeld omdat het voor mij een ver-van-mijn-bed-probleem is. Ik werk zelf alleen maar met flexrails en zelfgebouwde wissels, en dat is alleen maar zagen en knippen.
-
ludiek
Dat woord laat ik even over de tong rollen, het smaakt oud.
Volgens mij wordt er flink wat gehakt en gezaagd in de C-rails wereld.
Soms weegt de idee zwaarder dan de pecunia.
Ik gebruik zelf geen C-rails, maar kom flink wat draadjes tegen van mensen die flexibele C-rails "gieten" of kruiswissels fabrieken uit bestaande rails stukken.
Als de fabrikant niet levert, dan moet je zelf wat kunnen maken, toch?
-
Er zijn bepaalde stukken rails waar zo nu en dan wel de zaag in gaat ja. Een mooi voorbeeld daarvan is de 188... Om in slanke C rails een dubbel kruiswissel te maken, alias hosenträger, moet je een normale 24,3 graden kruising pakken en 4 wissels. Echter, dan houd je 176mm over. Daar wordt dus regelmatig een bielsje eruit gezaagd. Maar verder is C-rail redelijk op een dusdanige manier ontworpen dat je in principe, als je de geometrie volgt, geen zaag nodig hebt. Blijft alleen het ontbreken van enkele stukken (zoals de hosenträger of de slanke engelsman) over.
Of het vaak gebeurt ligt denk ik aan de persoon. Sommige mensen zetten overal de zaag in, sommige mensen nergens. ;D ;D