BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Roco en Fleischmann => Topic gestart door: TGVfreak op 29 April 2017, 23:35:07
-
Op de Trainsmania beurs in Lille stond dit weekend een kap van de BB26000, BB7200 en BB22000. Opmerkelijk omdat de twee laatste al uitgebracht zijn in een (te) kleine oplage van LSmodels. De sybic is verschenen bij Jouef (oude kap uit 1999) en recent in een budgetversie bij Piko.
Zoals jullie weten is de 1600-1800 serie familie van en de mensen van Roco op de stand bevestigden dat de Nederlandse kap er ook aan komt.
(https://preview.ibb.co/bRAXBQ/IMG_3616.jpg) (https://ibb.co/hyyxd5)
image host (https://nl.imgbb.com/)
(https://preview.ibb.co/kxCZQk/IMG_3619.jpg) (https://ibb.co/mVo8kk)
image host (https://nl.imgbb.com/)
-
Wat gaat er dan nieuw zijn aan deze Nederlandse kap?
-
Vind dan onder de kap interessanter, mis bij de laatste versie toch een oa kortkoppelmechanisme.
-
Op de foto zie je een nieuw kortkoppelmechanisme. Ik neem aan dat ze alles direct aan de huidige standaard aanpassen. De beurs vond ik tegenvallen, als Frankrijkrijder had ik meer verwacht. Er waren weinig moderne banen (wel veel smalspoor etc van hoge kwaliteit) en bijna geen handel. Als ze dan adverteren met 9000m2 dan verwacht je wel het eea.
-
Ben wel benieuwd wat er naast een kortkoppel mechaniek nog verbetert kan worden aan een 1600/1700/1800. Er zijn wel wat details zoals die rechthoekjes onder de roosters, maar geen mega dingen waar een complete nieuwe kap voor nodig is? Wat mij verder nog opviel bij mijn 1601 is dat de stangen naast de cabinedeuren wat 'slordig' zitten. De gaatjes komen niet goed overeen met de plek waar de imitatie boutjes zitten. Ook de oplegging van de draaistellen kan mooier zoals bij LS Models waar het bovenste deel aan de bak vastzit zoals in het 'echie'. Verder is de oude(re) kap net iets minder 'strak' als de modernere kappen zoals van de 1200 en 2400.
Verder zal er wel een plux in komen nu. Ik hoop dat ze rekening houden met de mogelijkheid om het top sein als rangeerlicht te gebruiken. Ik ben benieuwd of ik het de moeite waard ga vinden om (alweer) mijn 1600en te vervangen. Mijn eerste 1600 was de Lima 1605 en later kwam er een 1601 bij van Lima, toen een Roco gekocht, nog met aangegoten handrails naast de cabinedeuren en Duitse pantografen op het dak. Later weer een 1600 met zilver dak en een paar postbank loks, en als laatste 2 van de laatste generatie met LEDs en rooster op correcte hoogte. Je blijft aan de gang zo :)
Mvg,
Robert.
-
Dat heet vooruitgang. ;D
-
http://www.roco.cc/de/product/236494-73883-0-0-0-0-0-002/products.html
Hier staan de specs
groet rob
-
En zo te zien dus ook met sound mogelijk! (y)
-
Zou die sound dan ook voor de eerdere 16/17/1800'en geschikt zijn? Als je dan een 8-polige sounddecoder hebt ...
-
16/17/1800 sound is er toch al bij Esu, kun je downloaden en in de decoder blazen.
Gr, Ben.
-
Esu heeft alleen 1600/1800 sound
-
Oh, dat wist ik eigenlijk niet :) Bedankt!
-
Ik heb voor jullie al geruim 2 jaar een super mooie sound voor de 16/1800.
En vanaf komende week zal ook de 1700 een feit zijn.
Zie het volgende filmpje op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=VS4RP0tTVJw
Te verkrijgen bij de betere winkelier. Ja mag per slot van rekening geen namen noemen. Maar goed, er is dus sound voor deze locomotieven. :D
Groetjes,
Manuel
-
Ben wel benieuwd wat er naast een kortkoppel mechaniek nog verbetert kan worden aan een 1600/1700/1800. Er zijn wel wat details zoals die rechthoekjes onder de roosters, maar geen mega dingen waar een complete nieuwe kap voor nodig is? Wat mij verder nog opviel bij mijn 1601 is dat de stangen naast de cabinedeuren wat 'slordig' zitten. De gaatjes komen niet goed overeen met de plek waar de imitatie boutjes zitten. Ook de oplegging van de draaistellen kan mooier zoals bij LS Models waar het bovenste deel aan de bak vastzit zoals in het 'echie'. Verder is de oude(re) kap net iets minder 'strak' als de modernere kappen zoals van de 1200 en 2400.
Verder zal er wel een plux in komen nu. Ik hoop dat ze rekening houden met de mogelijkheid om het top sein als rangeerlicht te gebruiken. Ik ben benieuwd of ik het de moeite waard ga vinden om (alweer) mijn 1600en te vervangen. Mijn eerste 1600 was de Lima 1605 en later kwam er een 1601 bij van Lima, toen een Roco gekocht, nog met aangegoten handrails naast de cabinedeuren en Duitse pantografen op het dak. Later weer een 1600 met zilver dak en een paar postbank loks, en als laatste 2 van de laatste generatie met LEDs en rooster op correcte hoogte. Je blijft aan de gang zo :)
Mvg,
Robert.
Een beetje meer cabine(interieur) zou ook nog wel fijn zijn! (y)
Ik dacht zelf ook na een aantal Roco NS 1600 vervangingen nu met een 1611 nog redelijk up-to-date te zijn, en dacht er zelfs over om misschien eerdaags een NS Cargo 1637 aan te schaffen, maar dat laat ik dus maar weer even zitten.... ::) ;D
-
Helder demofilmpje, Manuel (y)
Wat is nu eigenlijk het verschil in geluid tudden de 1600 en de 1700?
Mvg,
Tis
-
Zo helder was het filmpje dus niet...
Zuigercompressor vs. schroefcompressor.
-
Ah, duidelijk 8)
Ben zelf al niet zo helder meer op dit tijdstip ;D
Mvg,
Tis
-
Vind dan onder de kap interessanter, mis bij de laatste versie toch een oa kortkoppelmechanisme.
Die Fransen hebben dit bedacht: http://www.smd-productions.fr/smd084.html (pagina is een frame in: http://www.smd-productions.fr -> "Details").
Niet dat ik interesse heb om ze om te bouwen, laat staan dat ik zo'n strijkijzer heb, maar zou het onder de NL variant ook passen? Anders gewoon vergeten dat ik dit gezegd heb. ;)
-
Die Fransen hebben dit bedacht: http://www.smd-productions.fr/smd084.html (pagina is een frame in: http://www.smd-productions.fr -> "Details").
Leuk bedacht.
Wel knap ingewikkeld uitgevoerd en het koppelresultaat is dan ongeveer hetzelfde als bij een ingekorte nem-schacht.
-
Ben benieuwd of de nederlandse versie 1600 ook de nieuwe onderstellen krijgt, als deze dan ook op de oude kappen passen dan vervang ik een aantal onderstellen, eindelijk kort gekoppeld rijden, heel mooi :)
-
Ik heb voor jullie al geruim 2 jaar een super mooie sound voor de 16/1800.
En vanaf komende week zal ook de 1700 een feit zijn.
Zie het volgende filmpje op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=VS4RP0tTVJw
Te verkrijgen bij de betere winkelier. Ja mag per slot van rekening geen namen noemen. Maar goed, er is dus sound voor deze locomotieven. :D
Groetjes,
Manuel
Nog bedankt, ik wist niet dat deze kant en klaar te koop waren. Jammer dat die sounddecoders zo kostbaar blijven. Eén is nog wel te doen maar als ik mijn twee locs moet doen en straks nog twee (de Locon en de blokjesloc) zit ik al aan € 480,- ;D Moeilijk die keuzes
-
Ben benieuwd of de nederlandse versie 1600 ook de nieuwe onderstellen krijgt, als deze dan ook op de oude kappen passen dan vervang ik een aantal onderstellen, eindelijk kort gekoppeld rijden, heel mooi :)
Neem aan van niet, gezien de prijsstelling van 149,00 UVP. De nieuwe Franse versie moet 199 UVP gaan kosten...
-
aha Nederland word weer eens achtergesteld, de onderstel is praktisch het zelfde, alleen de middenblok is anders en we hebben geen baanruimer eronder
-
Ik breek even speciaal hier voor in. Nee de draaistellen zijn niet hetzelfde. De Nederlandse 16/1800 en 1700 zijn totaal andere locomotieven. Ze stammen wel af van de serie BB 22200. Maar blijven toch geheel andere modellen.
Vandaag heb ik de BB 22200 en de BB 2600 van Roco in handen gehad en gefotografeerd. Ik kan nu al zeggen dat dit behoorlijk fijne en fraaie modellen gaan worden. En Roco kijkt zeker ook naar de mogelijkheden voor de Nederlandse markt. Hier is nog niets zeker over. Echter als het zover komt dan kunnen we een echte 1600, 1700 en 1800 gaan verwachten. IK ZEG DUS! Dat het mogelijk is dat ze hier mee bezig gaan.
Verder zullen voorlopig de Nederlandse 16/1800 modellen op de basis uit komen zoals we ze de afgelopen jaren hebben gezien. Net als de RF 4401 en de laatste serie 16/1800 modellen met LED verlichting.
Groetjes,
Manuel
-
De onderstel van Roco bestaat vooral uit losse onderdelen, die je erop moet klikken. Maar bij de huidige 1800 zit de koppeling aan de onderstel vast, hoe hebben ze dat nu bij de Franse versie gedaan?
-
Wat is nu eigenlijk het verschil in geluid tudden de 1600 en de 1700?
Behalve de al genoemde compressoren ook het geluid van de motoren zelf, bij de 1600 klinkt het wat minder 'fel' en wat meer 'brommend', ten opzichte van de 1700.
-
Roco kijkt zeker ook naar de mogelijkheden voor de Nederlandse markt. Hier is nog niets zeker over. Echter als het zover komt dan kunnen we een echte 1600, 1700 en 1800 gaan verwachten. IK ZEG DUS! Dat het mogelijk is dat ze hier mee bezig gaan.
Verder zullen voorlopig de Nederlandse 16/1800 modellen op de basis uit komen zoals we ze de afgelopen jaren hebben gezien. Net als de RF 4401 en de laatste serie 16/1800 modellen met LED verlichting.
Groetjes,
Manuel
Zal wel 2040 worden :), maar als je een verbeterde onderstel hebt, ben je al een hele stuk verder anno 2017 mag je toch verwachten dat elk model wel kort gekoppeld is en een soundkaart in heeft zitten. We zullen zien wanneer Nederland aan de beurt is met een complete nieuwe 1600/1700/1800 model.
-
Standaard sound en dan 130,- meer betalen, nee dankje, maar bijv voor 229,- een 1700 met geluid en k.k hoor je mij niet klagen.
Maar de 16/17/1800en vanaf 2009 zijn al heel mooi en strak het verschil tussen de 1838 Groningen en de 1611 was behoorlijk, kan dat NOG mooier?
Wel irritant soms, je wilt/moet dan weer al je loks vervangen, ik had ooit oerversies 1600en toen de zilver dak versies, toen de grijze dak 1602 1838 ns cargo etc, en toen de led reeks. Je blijft vervangen >:(
Mijn mening, een nieuwe onderstel met k.k leuk idee, maar compleet nieuwe modellen en nog duurder maken ben ik zelf geen voorstander van.
-
Als ik een KK mechanisme op mijn huidige Roco 1601 kan frutten ben ik al blij. Een kleine symoba past net niet, tenzij je de koppelschacht gaat inkorten, maar dan kan je weer de koppeling niet makkelijk vervangen. Ik wil wel deze mogelijkheid hebben/houden. Ik wilde eigenlijk een LS Models 1600 hebben, maar die kwam maar niet en dus een Roco gekocht... Ongeduldig en zo, bah :P
Mvg,
Robert.
-
Mocht de onderstel van de nieuwe franse loc niet langer zijn dan de huidige 1600 onderstel en je kan deze op de zelfde manier de kap er op te plaatsen dan is het proberen waard, en dan hopend dat de midden stukje van de onderstel waar de franse loc een tank heeft zitten en de nederlandse loc niet kan vervangen dan lijkt de onderstel bijna op die van de 1600. Maar de fransen krijgen een complete nieuwe loc en onderstel, dus de kans bestaat dat de onderstel helemaal niet meer op de oude 16/1700 kappen gaat passen, maar je weet het niet is afwachten.
-
Maar de 16/17/1800en vanaf 2009 zijn al heel mooi en strak het verschil tussen de 1838 Groningen en de 1611 was behoorlijk, kan dat NOG mooier?
Mijn mening, een nieuwe onderstel met k.k leuk idee, maar compleet nieuwe modellen en nog duurder maken ben ik zelf geen voorstander van.
Het kan altijd nóg mooier. (y) De reeds bekende schoonheidsfoutjes/luiheidsfoutjes (van Roco) hebben mij er tot op heden van weerhouden om de locs te kopen, altijd met in het achterhoofd dat LS Models met varianten zou komen. Nou, die zien er kennelijk vanaf dus dan juich ik een nieuw model van Roco van harte toe!
Ik wilde eigenlijk een LS Models 1600 hebben, maar die kwam maar niet en dus een Roco gekocht... Ongeduldig en zo, bah :P
'Geduld is een schone zaak' ging niet op? ;)
-
Toen LSM de 1600 aankondigde met correct rooster was ik van plan deze te kopen. Maar LSM schoot niet op en Roco kwam toen met de vernieuwde versie met correct rooster. Toen ik er een kon kopen voor een mooie prijs was mijn geduld op. De lok nog wel even aangepast met een Plux22 adapter (voor rangeersein en eventueel digitale koppelingen) en de cabine wat groter gemaakt door het wandje naar achteren te plaatsen, mooiere pantograaf er op en ik was best blij. Wat dat aangaat ben ik bijna een dame met een schoenverslaving: al een tig paar schoenen, maar komt er een nieuwe versie dan moet ik die hebben 8)
Het lijkt er op dat Roco heel sneaky in het gat is gesprongen wat LSM gemaakt heeft. Eerst de 1600 vrij simpel aanpassen, zodat LSM er weinig brood meer in zag, en nu dus een volledige upgrade naar de huidige technieken. Ik weet niet of LSM de Franse loks nog levert, maar zo te zien ziet Roco daar ook nog mogelijkheden.
Het valt mij overigens op dat bij de nieuwe versie, de oplegging van de bak op de draaistellen nog steeds los is van de bak. In het echt is dit een deel van de bak en zitten er een soort rubber blokken tussen de bak en het draaistel. Nu hebben ze dit gedeelte wel losgemaakt van de rubber blokken, maar lijkt het tussen de blokken en de bak te 'zweven'. Misschien nog omdat het een handmonster is?
Mvg,
Robert
-
Voorop gesteld dat ik hier veel leer van anderen die veel meer van materieel afweten dan ik.
Wat mij opvalt is dat de Franse uitvoering slechts twee geel/witte lampen voorop heeft. De Nederlandse 1600/1700/1800 heeft een A-sein met 3 pitten. Moet Roco daar een aparte spuitmal voor ontwerpen? Dan maakt de Nederlandse markt weinig kans denk ik. Of zien ze kans voor een "Piko-oplossing" zoals bij de H0 hondekop?
-
een nieuwe 16/17/1800 zie ik wel zitten , laat maar komen (y)
-
Beste allen,
Dit draadje bevat berichten afkomstig van het "ROCO 2017" Nürnberg nieuws.
Het is bedoeld om de modellen van de NS1600 varianten te bespreken die door de jaren heen zijn verschenen. Het is NIET de bedoeling hier een wensenlijst te plaatsen!
Berichten zoals: "die wil ik ook wel", of
"ik hoop dat ze model met xxxxx op de markt brengen" gaan zonder bericht de digitale kliko in...
Gr, Bert
-
Mij valt op dat Roco blijkbaar nu al twee mallen voor de Franse locs heeft gemaakt. De foto's van het model waarmee dit draadje wordt geopend, laten opgelegde letters SNCF en een opgelegd nummer zien. Om de Fret uitvoering te brengen (en die staat dus ook aangekondigd) moet dat er weer van af, net zoals bij de NS uitvoering. Of maakt men eerst de kappen voor de gehele oplage van het ene model en wijzigt men dan de mal? Nog een mogelijkheid: ze schuren dat er af.
-
Dat heeft Roco ook met eerdere modellen gedaan en straks met de 1600 moet je ook meerdere mallen hebben voor de vele verschillende onderdelen. Ik kijk er al naar uit naar de perfecte 1600 die roco ooit uit gaat brengen, effe wegdromen een 1600/1700 kort gekoppeld met daarachter een sleep ICR rijtuigen, prachtig ;D ;D ;D ;D (y) (y)
-
Mijn Franse Roco locjes hebben allemaal opgelegde cijfers omdat het een etsplaatje is die de gebruiker mag aanbrengen. De wand is gewoon vlak.
-
Hoi
Ik heb even gezocht maar vond het niet helemaal: Ik heb laatst een 1611 op de kop getikt, maar zonder onderdeeltjes. Nu het zakje binnen, maar geen idee wat nu waar hoort (behalve de handgrepen voor de cabines). Heeft iemand daar een goede foto van?
Daarnaast voorzichtig gekeken naar sound, is de bedoeling dat de luidspreker in de apparaatkast onder de lok komt? Zit wel een rond gat, maar lijkt me zo klein.
M
-
Hoi M,
Misschien heb je iets aan deze plaatjes:
https://farm6.static.flickr.com/5610/15633064311_a4320c1182_b.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/NS_1732%3B_842_Utrecht_Lunetten_21-10-2006.jpg
https://farm1.staticflickr.com/344/20047087320_55639e9e43_b.jpg
https://farm6.static.flickr.com/5458/17458528480_37ca32d8bb_b.jpg
http://www.spoorwegmaterieel.nl/Treinen-0224.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/50/NS_E-loc_1836.jpg
http://www.spoorwegmaterieel.nl/Treinen-0093.jpg
http://img.fotocommunity.com/ns-lok-1780-mit-ex-db-wagen-55f669b2-636f-4e0d-8faf-cc52ca6c95d3.jpg?height=1080
https://farm8.static.flickr.com/7781/17646213551_13be21daab_b.jpg
http://www.rail-pictures.com/1200/scanned-picture-of-ns-1643-20525.jpg
Voor de inbouw van geluid kun je hier eens kijken: https://youtu.be/VS4RP0tTVJw
Met vr. groet, Martijn.
-
Dank!