BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: ca.gorter op 02 May 2017, 19:46:59
-
Wie weet het merk en de werking van deze schakelaar.
(https://s6.postimg.org/axi0va2sx/image.jpg) (https://postimg.org/image/hb73yj7ot/)
Bovenzijde en dan de onderzijde. van twee kanten.
Op het koper staat te lezen : 4803 A/N = 0,6A
Op de 1e foto is het zwarte deel alleen een aansluiting naar de schroef onderkant.
Lipje onder de + 1e foto Is zelfde als lipje naast de +/- instelling
als ik dit lipje via een universeelmeter aansluit [op Weerstand] naar de schroef, kan ik via de +/- de weerstand aan/uit zetten [ bij geheel - ]
Tussen de schroef en middenlipje is wel weerstand.
Mijn kennis van elektronica is niet voldoende om de werking te snappen.
Ik snap de bimetal werking wel maar...
Ik krijg de schakelfunctie niet voor elkaar.
Zou hij stuk zijn of sluit ik hem niet goed aan?
Kees
-
Tillig, of voorloper daarvan (BTTB).
Instelbare vertragingsweerstand.
Door het aanzetten van iets via deze weerstand wordt de weerstand steeds warmer, totdat die schakelt.
Advies: niet gebruiken en in de museums vitrine zetten, tenzij je een extra brandverzekering afsluit. Zo'n vaart zal het misschien niet lopen, maar dit is vreselijk ouderwets. Daar zijn betere methoden voor.
-
Nou, ik heb ook zo'n ding liggen en in gebruik gehad, een tijdrelais. Voor analoog werkt het wel! Het is niet zo mooi als de (digitale) systemen tegenwoordig. Maar het werkt prima! Fleischmann maakte ook zo'n tijdrelais. Het werkt op basis van een bimetaal dat warm wordt door de elektrische stroom van de loc die nog wel stilstaat, maar niet genoeg stroom krijgt om te gaan rijden. Door de elektrische stroom gaat het bimetaal buigen. Op een gegeven moment maakt het bimetaal contact en de loc gaat rijden. Met de stelschroef kan je de wachttijd instellen.
-
O.K.
Maar hoe sluit ik deze aan?
De Fleischmann versie heb ik ook en daar zitten maar twee aansluitingen aan.
Deze aansluitingen zijn 1 tje op het onderbroken gedeelte en 1 tje er voor .
Kees
-
Volgens mij maakt het niet uit.
Bij de FLM-versie let ik ook niet op de aansluitvolgorde. En dat gaat (analoog) goed.
-
Bij deze schakelaar zitten meer aansluitingen dan twee.
Dus heb ik al diverse mogelijkheden aangesloten, zonder succes!
Dus een schema is welkom en welk merk het is.
Kees
-
en welk merk het is.
Al gezegd: Tillig of de voorloper Berliner TT Bahnen
-
g**gle is uw vriend:
Zeitschalter Relais 8420 Berliner TT Bahnen
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/zeitschalter-relais-8420-berliner-tt-bahnen-ddr-relais-neu-ovp/407757834-249-4865 (https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/zeitschalter-relais-8420-berliner-tt-bahnen-ddr-relais-neu-ovp/407757834-249-4865)
Het eerste plaatje (klik erop om te vergroten) is met alleen dit kastje, ik begrijp uit de tekening dat er een directe verbinding tussen twee van de lipjes nodig is.
(Het tweede plaatje is met een extra relais)
-
En als je hier inlogt, vind je in de vijfde post kennelijk de beschrijving.
http://www.tt-board.de/forum/showthread.php?t=5663 (http://www.tt-board.de/forum/showthread.php?t=5663)
-
jelle Jan
hartelijke dank!
Ik wist niet dat er twee lipjes gelijk aangesloten moesten worden.
meteen even een testje, en ja het werkt ook nog.
Het komt in mijn module te zitten voor het N spoor weekeind in hilversum.
Dat N diorama is nog met "Arnold rapido"rails, dus nostalgie.
Hierbij past deze tijdschakelaar wel.
Later wil ik het met elektronica gaan regelen.
(https://s6.postimg.org/ktnp8nxyp/P1100513.jpg) (https://postimage.org)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71337.0.html
-
het is van bttb , ik heb er nog wel tien liggen ;D ;D