BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: banne op 01 May 2017, 22:37:39
-
Ook ik zal me even voorstellen, Bart is de naam, 30 jaar uit Alkmaar. Jarenlang gereden met Roco en Lima, mijn vader had de hele zolder vol liggen met Trix. Ook jarenlang lid geweest van de MSA (mijn vader is nog steeds lid) en nu besloten na de verhuizing van mijn ouders de hobby maar weer eens op te pakken. Onder andere om de doodeenvoudige reden dat mijn vader opnieuw een hele (lege) zolder beschikbaar heeft en alle Trix verkocht is.
We gaan het meteen groots aanpakken om in een ruimte van 6,5 bij 5,5 meter volledig in de rondte te gaan met in ieder geval 4 sporen. De keuze is gevallen op Märklin digitaal op C-rails mede door de uitgebreide mogelijkheden met de Central Station (welke reeds aangekocht is). Daarnaast heb ik het programma iTrain Pro aangeschaft om het volledig te kunnen automatiseren. We starten met 35 wagons en 12 locomotieven (voornamelijk ouder NS materieel) en we zien wel waar het schip strandt ;D ;D
Even voor het gemak vergeten wat een dure hobby het ook alweer was :P (zeker als je alles wilt digitaliseren)
-
Banne (en vader) succes met de treinbaan. Het is inderdaad een dure hobby geworden. Maar er kan ook veel zelf gedaan worden.
Wordt dit je draadje waarop je ons laat meegenieten?
Groet Ronald Visser
-
Welkom! Al enig idee qua onderwerp (oude NS), kennelijk. Klinkt qua ruimte als "dubbelsporige hoofdlijn"? Zoiets?
Reinout
-
Het wordt een volledig fantasiebaan qua ontwerp. Ik heb in iTrain wel al een ruw opzetje gemaakt. De buitenste 2 sporen lopen op een dijk van 12cm hoog. Bij het gedeelte met de "trap" komen ze op gelijke hoogte om te kunnen wisselen. Nogmaals, dit betreft een ruwe opzet. Er gaan nog wat dingen veranderen om het logischer te maken. Dit is een 30 minuten opzetje (y)
(https://s8.postimg.org/gbs686cnp/Schermafbeelding_2017-05-01_om_22.48.30.jpg)
-
Hallo,
wat een prachtige ruimte heb je tot je beschikking.
Wel vind ik het railontwerp wat saai en lijkt mij snel vervelen.
Kijk eens of er nog wat items aan toe te voegen zijn en maak het ontwerp minder stijf.
items zoals een zijlijn of een raccordement.
Tis wel een echt marklin-ontwerp; dat dan weer wel
succes jandcargo
-
Ik zou je baanplan om te beginnen op schaal uittekenen. Wat je nu laat zien is een schema en dat gaat in de praktijk anders uitpakken omdat er nu (bijna) haakse bochten getekend staan die je nooit zult kunnen gebruiken. Ook een aantal wissels achter elkaar, zoals bij de trap, nemen behoorlijk wat ruimte in.
Verder mis ik de invulling van het landschap. Nu is het moment om daar over na te denken want als je alleen sporen tekent is de kans groot dat er straks toch nét te weinig ruimte is voor dat station dat je leuk vindt of die goederenloods.
-
Ik heb het in het Marklin programma (koop dit nooit, zonde van het geld) al op schaal uitgetekend. Op schaal tekenen is (voor zover ik weet) niet mogelijk in iTrain dus moet dat even uit de losse pols waarin het een leidraad is zonder daadwerkelijk 100% te kloppen. Wat betreft die bocht heb ik niet heel veel keuze in iTrain om een andere bocht te nemen dus is hij inderdaad te scherp ingetekend.
-
Dag Bart,
Probeer dit programma eens http://www.scarm.info/index.php?l=nl
-
Ik weet niet wat er aan de linkerkant komt, maar wanneer dat een station zou zijn, zou ik er nog eens goed naar kijken. Zoals het nu is, wordt het moeilijk om er een fatsoenlijke treinlengte te laten stoppen. Is het een idee op het station (als dat de bedoeling was) op de langste zijde te plaatsen? Dan heb je meer ruimte om mooie spoorverbindingen te maken, niet in het midden, maar aan het begin (aan beide kanten, dus).
Verder moet je ook nog eens kijken of de rijrichting wel goed is. Als ik de pijltjes volg, dan kom ik op een gegeven moment op een spoor uit waar het pijltje de andere kant op staat.
Ook belangrijk: wat wil je gaan rijden? Personentreinen, goederentreinen of beide? Schaduwstation erbij?
Ten slotte, met zo'n ruimte zou ik grote bogen nemen, geen "haakse".
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Ik heb het in het Marklin programma (koop dit nooit, zonde van het geld) al op schaal uitgetekend.
Plaats dat baanplan eens. Geeft een beter beeld.
-
Wat leuk, een gelijkgestemde. (y) Zelf heb ik zo'n 5,5x5,5 m tot mijn beschikking met ook een trapgat. Mijn baan is met K-rail en slechts twee-sporig met een station met drie zij- /opstelsporen. Dus wat minder ambitieus dan jouw ontwerp.
Op dit moment ben ik mijn baan aan het renoveren (na 40 jaar). Het eigengemaakte besturingssysteem wordt daarbij vervangen door iTrain en een aantal OC32. De OC32 gebruik ik voor input- en outputsignalen. Dat vermindert het aantal soorten decoders onder de baan. De bogen worden ruimer gemaakt. De krappe bogen 2121 en 2131 (r = 360 en 424,6 mm) maken plaats voor 2241 en 2251 (r = 553,9 en 618,5 mm). Als overgang van een recht traject naar een boog gebruik is 2274 (r = 902,4 mm). Flex-rail gebruik ik alleen voor lange rechte trajecten. Driewegwissels pas ik niet toe, want die hebben een krappe boogstraal. Bij C-rail is die straal (r = 360 mm). Bij C-rail zou ik voor de slanke wissels kiezen met een r = 1114,6 mm.
-
Hierbij een uitgezoomd ontwerp in Wintrack waarbij ik het eea aangepast en toegevoegd heb om het wat spannender te maken... Er zal vast nog wel iets wijzigen maar even een update dus. Totaal 120,5 meter aan spoor over 691 losse delen (wissels, rechte stukken, bochten etc.)
(https://www.mupload.nl/img/dnixfeep5jgip.12.51.jpg)
-
Ziet er erg "vierkant" uit met geen ruimte voor scenery. Heel veel rails, maar bedenk dat "less is more".
Groet Jaap
-
Heeft de CV-monteur voldoende ruimte? Voor het geval er gewerkt moet worden aan de CV?
Verder zie ik idd veel spoor, en ook niet veel verschil met de vorige post: heb je de rijrichtingen vast liggen (rechts of links rijden), of zijn alle sporen beide richtingen op te berijden?
En is die slinger met overhaakse bocht noodzakelijk?
-
Een beetje plan zonder kop of staart, om maar met de deur in huis te vallen. Lijnen lopen een beetje van niks naar nergens. Je zou eens kunnen zoeken op tekeningen van echte stations en die als basis nemen. De functie van de kopspoortjes rechts onder is mij ook niet duidelijk.
Verder, wat Jaap al opmerkte, ik mis de invulling (en ruimte voor) van het landschap. Komt er nog een station?
Tenslotte vind ik het zonde om met zo'n grote ruimte tot je beschikking een baanplan met haakse bochten te ontwerpen. Neem ruime bochten en slanke wissels, dat staat zo veel realistischer en mooier.
-
Hoi Bart!
Welkom terug in de modelspoorwereld!
Wat een luxe, zo'n grote ruimte! Daar kunnen veel van ons alleen van dromen... Is de ruimte alleen bedoeld voor de modelbouw of zijn er nog meer hobbies ofzo die in de ruimte een plek krijgen?
Je merkt al dat veel mensen hier een duidelijke mening hebben. Uiteindelijk gaat het echter om jouw mening en die van je vader.
Op het moment heb je een plan met veel sporen langs erg lange rechte muren. Het lijkt erop, dat jullie zoveel mogelijk treinen willen laten rijden. Klopt dat?
Je zou ervoor kunnen kiezen om al die meters spoor onder te verdelen in gebieden. Een stukje stad, een werkplaats en een weiland bijvoorbeeld. Naast een hoofdlijn zou je dan een zijlijn kunnen maken waardoor je nog steeds veel treinen kan laten rijden, maar het allemaal wel interessanter wordt.
Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat jullie willen!
-
Na een week hard werken, veel zagen en een hoop stof staan alle tafels (incl de verhoogde dijk) en ligt alle rails op zijn plaats! Hieronder heb ik in iTrain het volledige sporenplan uitgetekend. Totaal 130 meter rails en evengoed met voldoende ruimte voor scenery hoewel dat op onderstaande tekening misschien niet zo kan lijken. Over de kopspoortjes was wat onduidelijkheid begreep ik uit eerdere berichten, dit is om heel simpel even een trein te kunnen parkeren zonder daarvoor naar het schaduwstation te rijden.
Er ligt een pendelspoor waar 2 treinen komen te rijden welke om beurten over het enkele spoor zullen rijden en welke elk op een eigen kopspoor zullen eindigen bij een station.
De buitenste 2 sporen liggen verhoogd op een dijk van 12cm. Boven de trap is er dmv een hele rits 3-wegwissels een mogelijkheid om van kant te wisselen. Het schaduwstation ligt in werkelijkheid onder de dijk uit het zicht. Er zijn 4 stations zoals je kunt zien, het dijkstation op hoogte, het hoofdstation beneden, het trapstation en het station contra aan het hoofdstation (nog zonder naam)
(https://www.mupload.nl/img/1b8wqve2rjjib.55.55.jpg)
-
Even een update met wat foto's! De rails ligt volledig op zn plek, 160 meter in totaal. Nog niet vast maar wel waar het uiteindelijk komt te liggen. De baan is in 2 niveau's verdeeld met elk 2 richtingen waarbij op het plateau boven de trap de niveau's samenkomen en alwaar gewisseld kan worden. Kortgezegd gaat het met 4 sporen volledig in de rondte. Ook is er een pendelspoor welke van West naar Noord loopt.
Ter informatie, de ruimte is 5,5 x 6 meter. Onder de verhoging ligt over vrijwel de volledige lengte (3 muren) een groot schaduwstation met 1x3 doorloopsporen en 1x3+1x4 opstelsporen. In totaal hebben we 31 trekkende eenheden waarvan 25 locomotieven. Er zijn 165 wagons (reizigers en goederen) en er liggen in totaal 65 gewone wissels en 8 driewegwissels welke allemaal digitaal aangestuurd worden.
Voor de aansturing gebruiken we een CS2 (als slave), een CS3 Plus, 2x een MS3, iTrain Pro 4 en een Marklin app op een oude iPhone 5s. De Central Stations hebben elk een 100va voeding.
Er zijn 4 stations, die we Noord, Oost, Zuid en West (origineel) genoemd hebben. Noord is het grootste station en heeft toegang tot het schaduwstation. Bij Station Zuid komt het schaduwstation er ook weer bij. Op station Oost (boven de trap) is een spoor ingericht met een poetsstraat van Lux waar de wielen van de locomotieven en wagons automatisch gepoetst worden. Deze is digitaal aanstuurbaar als een locomotief door een ESU decoder welke erin zit. Naast deze poetsstraat is er een poetstrein aanwezig welke een ronddraaiende borstel wagon heeft, een derde rail poetser (trilt heel hard met een fijn schuurpapiertje over de 3e rail) en een stofzuigwagon. De resultaten hiervan vind ik verbluffend! Als ik zie wat de stofzuigwagon na 1 rondje allemaal opgezogen heeft is het zijn geld meer dan waard.
Er ligt een ringleiding van 2x2,5mm2 met om de elke 1,5 meter een aansluiting naar alle 4 de sporen. In de stations en schaduwstation iets meer uiteraard.
De schaduwstations hebben dusdanig veel plek dat we van de 31 trekkende eenheden met wagons er 26 van de hoofdbaan kunnen halen en dus meer dan voldoende ruimte hebben. De gemiddelde trein is ca 1,20 lang. De langste is 2,5 meter en heeft een eigen opstelspoor.
De volgende stap is alles verdelen in blokken, de contactrails is al aanwezig, en aan te sluiten op de bezetmelders. De stap daarna is proberen het eea te automatiseren middels iTrain. Dit is geen sinecure heb ik reeds ontdekt :o
Wat foto's ter illustratie:
Poetstrein
(https://s17.postimg.org/lt9cfatzz/poetstrein.jpg)
(https://s17.postimg.org/njsdgsbj3/poetstrein_2.jpg)
Poetsstraat
(https://s17.postimg.org/6uqxkvexr/poetsstraat.jpg)
De gebroeders CS
(https://s17.postimg.org/ajc16lzkv/CS2_CS3.jpg)
Banenplan
(https://s17.postimg.org/rdh8c73hb/banenplan.jpg)
Station Noord
(https://s17.postimg.org/qiuoq5vmn/hoofdstation.jpg)
Gedeelte schaduwstation en inrijsporen Station Noord
(https://s17.postimg.org/o2svcbdjz/image2.jpg)
Station Oost (emplacement boven de trap waarbij alle sporen samenkomen)
(https://s17.postimg.org/dc58qmzxb/boven_trap.jpg)
Zicht vanaf de andere kant op Oost
(https://s17.postimg.org/7mp06btr3/boven_trap_2.jpg)
Opstelsporen tussen West en Zuid alsook het pendelstation
(https://s17.postimg.org/s34m2aten/opstelsporen.jpg)
Schaduwstation 2
(https://s17.postimg.org/ptghrjkgv/schaduwstation_1.jpg)
Schaduwstation 1
(https://s17.postimg.org/8dmbpuli7/schaduwstation_1-1.jpg)
Schaduwstation 1
(https://s17.postimg.org/rjzit11zz/schaduwstation_1-3.jpg)
Schaduwstation 3
(https://s17.postimg.org/n21teobbz/schaduwstation_3.jpg)
Schaduwstation 3
(https://s17.postimg.org/tecdarp0f/schaduwstation_3_-2.jpg[/img
Bocht tussen Zuid en Oost
[img]https://s17.postimg.org/c618rubmn/bocht_achter.jpg)
Station West+zuid
(https://s17.postimg.org/nu4hdvfj3/zuid.jpg)
Station Zuid
(https://s17.postimg.org/3lh3s5g7z/station_zuid.jpg)
Bochten vanaf Oost naar Noord
(https://s17.postimg.org/kpkmpljz3/bochten_omhoog.jpg)
-
Mooi ding die poetsstraat.
Zelf gefabriceerd ?
Benieuwd hoe het verder gaat gaan. Leuk baanplan.
-
De poetsstraat is van Lux. Kost wat maar dan heb je wel wat (y)
-
Yep, minder geld op je rekening b.v. Persoonlijk vind ik het allemaal wat overdreven, zo erg en zoveel hoef je helemaal niet te poetsen.
Groetjes
-
Hoi Bart,
Erg leuk om dit te lezen.
Mooie poetsstraat voor je locs! Ga ik zeker eens naar kijken, deze had ik nog niet gezien.
Mijn ervaring is dat de baan niet schoon genoeg kan zijn/blijven: vuil wordt hij vanzelf, net als de wielen van de locs.
Ook het idee van de 'spoordijk' met daar onder de opstelsporen ga ik eens 'van dichtbij' bekijken. Erg interessant idee om hier en daar wat meer opstelsporen te kunnen krijgen!
Succes.
Andre