BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Marc Stevens op 04 December 2007, 20:33:41
-
De Conrad B2 booster interesseert me omwille van de prijs. Ik rij met een Twin-Center, maar denk dat deze booster wel in aanmerking komt.
In de handleiding van deze booster, die je ook op de Conradsite vindt, lees ik dat je hem kan aansluiten "... op de railuitgang van een Motorolla of DCC-centrale of op een aansluiting van een DCC-compatibele boosteraansluiting van een centrale."
Dat klinkt voor mij nogal verwarrend (kan je een booster werkelijk op de railuitgang van je centrale aansluiten ??) en onduidelijk. Kan er iemand wat duidelijkheid scheppen over het aansluiten van een booster op mijn Twin-center. Als is het center overigens bekijk, zie ik achteraan twee boosteraansluitmogelijkheden.
Nog wat: ik las dat je met een Twin-Center een common ground hebt. Dat kan door één pool van de twee trafo's met elkaar te vebinden, maar mag je ook een common-ground creëren via het aansluiten van één pool van de rijstroom uit de booster met één pool van de rijstroom uit het Twin-Center (zodat je maar met één in plaats van meerdere ringleidingen hoeft te werken)??
-
De Conrad B2 booster interesseert me omwille van de prijs. Ik rij met een Twin-Center, maar denk dat deze booster wel in aanmerking komt.
In de handleiding van deze booster, die je ook op de Conradsite vindt, lees ik dat je hem kan aansluiten "... op de railuitgang van een Motorolla of DCC-centrale of op een aansluiting van een DCC-compatibele boosteraansluiting van een centrale."
Dat klinkt voor mij nogal verwarrend (kan je een booster werkelijk op de railuitgang van je centrale aansluiten ??) en onduidelijk. Kan er iemand wat duidelijkheid scheppen over het aansluiten van een booster op mijn Twin-center. Als is het center overigens bekijk, zie ik achteraan twee boosteraansluitmogelijkheden.
Waarom is dat onduidelijk of verwarrend, of twijfel jij aan de juistheid van de handleiding?
Er bestaan digitale systemen welke geen boosteraaansluiting hebben, dus kun je daarbij de railspannings uitgang van gebruiken om aan te bieden aan de booster.
En er zijn booster welke geen Marklin of Lenz booster aansluiting hebben, en de B2 is zo'n booster, het is in feite een getemperde EDiTS-Booster.
Het twin-Center sluit je aan op de Marklin Booster aansluiting, niet op de aansluiting van de CDE
Nog wat: ik las dat je met een Twin-Center een common ground hebt. Dat kan door één pool van de twee trafo's met elkaar te vebinden, maar mag je ook een common-ground creëren via het aansluiten van één pool van de rijstroom uit de booster met één pool van de rijstroom uit het Twin-Center (zodat je maar met één in plaats van meerdere ringleidingen hoeft te werken)??
Gemeenschappelijke aarde is gemeenschappelijke aarde , dus de aansluiting voor de centrale is gelijk aan de aansluiting na de centrale. Het is namelijk zoals de benaming het al zegt de gemeenschappelijke.
Om de gemeenschappelijk als 1 draad onder de baan door te trekken kan maar is denk ik niet handig, maar is natuurlijk ook afhankelijk van de vorm van de modelbaan.
Mvg
Wim.
-
hallo
ik gebruik de B2 booster van conrad met veel pezier
je moet de rails uitgang van de twin center gebruiken op de ingang van de booster.
anders start deze niet op als je op de schakelaar druk van de booster.
geen CDE of booster uitgang gebruiken gewoon de rail uitgang.
groeten ronald