BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Falcon10 op 30 April 2017, 12:54:11
-
Vraagje voor de treintjesfans onder ons :
Na menig jaar verzamelen/aankopen van treinen en wagons, hebben menig treinmodelhouders een serieuze verzameling opgebouwd.
Ik vermoed dat er wel verschillende forumgebruikers, richting 50 of zelfs 100 loks ( en waarschijnlijk ook meer ) gaan + eventueel bijhorende wagons.
Nu is het wel leuk om al die mooie treinen te hebben, maar als ze constant in een doosje in een kast zitten, is het enerzijds zonde van het geld ( naar mijn mening ).
Vandaar dat we op onze modelbaan zelf, meestal één of meerdere schaduwstations voorzien om wat treinen op te droppen, zodat ze steeds rijklaar staan om ingezet te worden.
Nu voor een lok/trein of 20-25 is dat denk ik nog wel doenbaar ( 2 tal schaduwstations, met elk een goede 10 opstelsporen ), en vervolgens kan je nog op de baan zelf een lok of 4 - 5 waarschijnlijk wel laten rondrijden ( automatisch met koploper of soortgelijk ), en nog zelf met de multimuis ofzo met 1 lokje rangeren. Ik zeg maar wat.
Als we dat optellen, komen we op onze baan op een pak 30 tal treinen met bijhorende sleep ...... maar wat met die andere 20, 70 of meer treinen + wagons ? Gaan we die in de kast laten staan ?
Want hoe graag je ze eigenlijk allemaal op je baan rondjes laat rijden, op een gegeven moment zit je toch zonder ruimte me dunkt voor schaduwstations te blijven bijbouwen.
En OK, je kan wel ook nog wat kwijt in een vitrinekast ofzo, maar dan moet je ze er ook steeds weer uithalen als je ze op de baan rondjes laat rijden.
Hoe doen jullie als modeltreinverzamelaars dit ?
-
Vaak kijken naar de vitrinekast. Dus langzamerhand al het mooie er af kijken. En dan andere er in en opnieuw beginnen.
-
gewoon, in een doos pleuren.
(https://c1.staticflickr.com/2/1545/24434397200_2572136232_h.jpg) (https://flic.kr/p/DebF1m)What it says on the box. (https://flic.kr/p/DebF1m) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
-
Komt ie weer met z'n vitrine. ;D
-
;D
-
gewoon, in een doos pleuren.
(https://c1.staticflickr.com/2/1545/24434397200_2572136232_h.jpg) (https://flic.kr/p/DebF1m)What it says on the box. (https://flic.kr/p/DebF1m) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
Ook nog " voorzichtig " eronder schrijven. ;D
Hou op met me hoor hahahaha
-
Ik zou in therapie gaan. Als je kast vol ligt met spul waarvan je denkt "wat mot ik ermee" dan wordt het tijd voor het grote loslaten. De zooi verkopen, weggeven of weggooien.
Ik koop heel weinig, en vooral selectief en het plezier is er niet minder om.
-
Inderdaad, niet meer kopen dan waar je echt iets mee doet. Ik heb ongeveer 12 locs/treinstellen die rijvaardig zijn, en nog ongeveer 5 stuks die technisch opgelapt moeten worden, en dat was het wel zo'n beetje. Wel veel goederenwagens, maar dat is om wat afwisseling in de treinsamenstelling te krijgen.
Dus gewoon je begeerteplafond wat lager leggen. ;D
-
"Wagon voor los gestort graan... eh modellen" ;D Ik organiseer wisseltentoonstellingen in de vitrines, op de piano, op het aanrecht... ;) Inderdaad haal ik de 50 locs inmiddels wel, het aantal rijtuigen/wagons is enige honderden. Nooit een telling gehouden, wel komen er nog enkele vitrines bij. Ben in 30 jaar diverse malen van verzameling veranderd, en je koopt nu eenmaal wat er op dat moment voorhanden is. Zo is mijn "blauwe" Philotrain 1200 verkocht omdat Roco een even goede maakt die trouwens minder zwart lijkt.
-
De zooi verkopen, weggeven of weggooien.
Vink veel werk.
Die berg treintjes is zoiets als t leven, je hebt t nou eenmaal, dus maar gewoon dr een beetje mee door zien te tobben en proberen je dr niet te druk over te maken... :P
-
Tijd om naast een stichting Doorreis, ook een stichting Eindstation op te richten die discreet de verzameling ophaalt en zorg draagt voor een verantwoorde wijze van vernietiging :-)
-
Op de doos van mijn nieuwe Artitec Pec staat dat hij niet bij het restafval mag maar naar de milieustraat moet. ;D
-
Dat heb ik ook wel eens op zo'n doos zien staan. Nou kom ik vrij regelmatig op de milieustraat, maar nog nooit een aparte container voor modelspoorvoertuigen gezien. ;D
-
Er staan er verschillende bij ons. In alle schalen ;D
-
Volgens mijn vrouw is elke wagon/lok te veel.
Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
-
Gewoon jezelf strikte regels geven, niet meer kopen als je verwerken kan en opruimen :angel:
Zo houdt je ook je vrouw/partner/man of wat ook immer tevreden. En nee het is geen goed idee als de hobby het huis overneemt, niet bij het maken van gehaakte gordijnen en kleedjes en ook niet met de modeltrein hobby.
-
Hoe kan je nou teveel treintjes hebben... ??? ?
gr. Twinkie
-
Je kan ook alles verkopen en dan hele dure treinen gaan verzamelen. Ik garandeer je, met een modaal inkomen gaat verzamelen dan ineens een stuk langzamer. Ga je dan ook nog wachten op fabrikanten als Werps of MK, dan weet je zeker dat je er aan het eind van het leven pas een stuk of 5 hebt

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
-
Ben ik dan de enige die treinen per kilo koopt of verkoopt ???
-
Ik denk wel een serieus antwoord te kunnen geven op de vraag.
Een mogelijkheid
Op de markt zijn er plastic kokers waar je hele treincombinaties in kan schuiven.(voorzichtig storten, mag ook natuurlijk, als je zuinig bent op je materiaal).
Je zou van wat je hebt diverse samenstellingen kunnen maken en in die kokers bewaren. Stofvrij.
Op het moment dat je een combinatie wil inzetten:de koker uit de vitrine op de schaduwstation zetten, en uit de koker je baan op rijden. Je zou er twee of drie van die inrijlocaties voor kunnen inrichten.
Eén van de merken is trein-safe. Of die nog bestaat en prijzen?
Groet Ronald VIsser
-
Wil je nu zeggen dat wij niet serieus zijn?
-
En ik had die zin al wel drie keer aangepast.
Uiteraard is iedereen serieus bezig.
Alleen dan elk op een andere manier.
Ronald Visser
-
Bedankt Ronald, dat lijkt me inderdaad een oplossing die realistisch is, ipv alles in een doos te "dumpen" zoals anderen blijkbaar liever zouden doen :'(
-
Hier hangt een vitrine met een paar locomotieven en verbouw projecten.
De rest van de loc's en materieel ligt netjes opgestapeld, merk gesorteerd
in een driedeurs kast. Een tijdje geleden heb ik een schifting gemaakt
onder de goederenwagens. Toen zijn er zo'n 85 via ebay weggegaan. En
zo'n ronde komt er weer aan, nu met rijtuigen en goederenwagens. Door
verandering van het kopen, nu meer kleinserie, gaat veel Roco eruit.
-
Ik ben in de loop der jaren van:
Weinig voor weinig , naar veel voor veel gegaan.
Zoal qua prijs als kwaliteit , dan word de verzameling mooier maar minder groot, o.a. vanwege budget en de tijdsduur van uitkomst van de modellen.
-
gaat veel Roco eruit.
Onder het credo van: Ik heb teveel voor op de baan, maar te weinig om mee te kunnen variëren houd ik me aanbevolen voor een lijstje met goederenwagens. ;)
-
Gewoon jezelf strikte regels geven, niet meer kopen als je verwerken kan en opruimen :angel:
Zo houdt je ook je vrouw/partner/man of wat ook immer tevreden. En nee het is geen goed idee als de hobby het huis overneemt, niet bij het maken van gehaakte gordijnen en kleedjes en ook niet met de modeltrein hobby.
Weet je Joke, er zijn ook mensen zoals ik met meerdere hobby's. In mijn 'vorige leven' was er de afspraak 'Ein Lok = Ein Kleid', destijds gemaakt bij een bezoek aan een kleinserie fabrikant in Zwitserland. Gelukkig waren er geen contacten met gerenommeerde modeontwerpers en werden er godzijdank nooit gordijnen en kleedjes gehaakt....
Als zowel normaalspoor- en smalspoorliefhebber is de collectie in de loop der jaren gegroeid, zeker als de modellen van de kleinserie fabrikanten gelimiteerd zijn. Wil je het model graag aan je verzameling toevoegen en zijn de middelen beschikbaar dan...
Enige tijd geleden heb ik overwogen om op een andere schaal over te stappen; uiteindelijk heb ik daar om diverse redenen van afgezien. Gezien de ziekte van mijn partner ben ik al enige tijd 'uithuizig' maar kan ik de beschikbare tijd gebruiken voor het bouwen van de kleinserie modellen, het geven van tips aan andere modelspoorders en medewerking te verlenen aan een modelbouwtijdschrift. De planning en realisatie van mijn modelbaan is in de tijd opgeschoven.
Groetjes,
Rob
-
Bedankt Ronald, dat lijkt me inderdaad een oplossing die realistisch is, ipv alles in een doos te "dumpen" zoals anderen blijkbaar liever zouden doen :'(
Floris is gewoon een pure Darwinist. De treinen die deze behandeling overleven mogen blijven. Weg met dat gepamper ;)
-
Met een echte trein lukt dat niet. Dan gaat'ie stuk (de doos)
-
Als je ze zat bent, kun je ze altijd nog verbouwen.
(de trein, niet je partner)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62756.msg3221607059.html#msg3221607059 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62756.msg3221607059.html#msg3221607059)
Ik heb een zooi schilderskistje gekocht destijds.
Hierin bewaar ik een deel van mijn treintjes.
Maar ook een kartonnen doos en krantenpapier bewijzen bij mij hun diensten.
groeten
Hendrik Jan
-
Veel treintjes betekent dat je zo nu en dan blij verrast bent met een model waarvan je niet meer wist dat je het had. (y)
-
;D.
Gr. Erik.
-
Ach, als je ouder wordt heb je daarvoor aan weinig treintjes al genoeg ;D
Gr. Ron
-
Iemand die handelt volgens de ideeën van Darwin? Evolutie proces?.
Een 'darwiniaans proces' vergt de volgende voorwaarden:
O zichzelf vermenigvuldigen
O de kopieën moeten lijken op het origineel
O variatie: de kopieën wijken af van het origineel (mutatie)
O selectie: geërfde kenmerken moeten de mogelijkheid van reproductie beïnvloeden
Aankruisen wat van toepassing is.
Groet Ronald Visser
-
Hoi Allen,
De oplossing, die ik nog niet langs heb zien komen, is de paternoster.
Hiermee kunnen gehele treinen op en neer en bij een volledige paternoster aan de andere zijde ook weer neer en op, of te wel ze gaan in een loop.
Afhankelijk van de ruimte kun je zo wel 30 to 40 treinen in een loop zetten onder elkaar.
Dit kan ook volledig geautomatiseerd worden. Onder andere bij de Modelbouw club in Venlo gedaan. De paternoster kan ook als vitrine gebruikt worden, dus twee doelen.
Ooit eens een grote baan gezien met eronder de paternoster ter grootte van de baan, zodat zelfs in een kleine ruimte veel treinen kunnen.
Zelf had ik een grote vitrine (20 sporen van elk 7 meter lang), waar de treinen in stonden, dit gewisseld werden met de treinen op de baan. Nu heb ik mijn treinen ik kisten, die ik op de baan kan zetten om zo alles te laten rijden a la TrainSafe, maar dan groter, want ik rijd spoor 1 en de loks wegen ongeveer 7 a 8 kilo per stuk. Mijn langste kist is 1,5 meter.
-
Niet in dit draadje, maar een paternoster is al vaker op dit forum voorbij gekomen. Dit draadje is eigenlijk ook weer een herhaling van iets wat men zich elk jaar weer afvraagt en dan komt Floris weer met z'n doos losgestort graan, euh, trein. En vertelt iedereen weer wat ie ermee doet. Enz... :)
-
Ik bewaar mijn treinen op marktplaats.
Na 28 dagen pleurt MP je advertentie er af en is het probleem opgelost (y)
-
Ik heb ook een behoorlijke verzameling opgebouwd in al die jaren dus meer dan ik kwijt kan op mijn baan (ik heb trouwens ook helemaal geen schaduwstation). Ik heb de locs in een paar lades van mijn kast staan en de rijtuigen/wagons per complete trein in een platte doos (zo'n doos van kopieerpapier, dan knip ik de doos net zo hoog als de deksel en voila: een platte doos met deksel). Die haal ik er om de zoveel tijd uit en dan laat ik een trein een week zijn rondjes rijden. Dus de ene keer is het hier franse week, de andere keer is het duitse week, dan weer nederlands :D Momenteel is het duitse-DB-tijdperk-week ;D
-
Heuh, kan dat? Teveel treintjes? ;D Ik ben wel benieuwd, waarom deze vraag naar boven komt.
-
Er bestaat helemaal niet zoiets als een teveel aan treinen. Een gebrek aan ruimte is wel mogelijk. Dus: muurtje doorbreken en bij de buren verder bouwen met je modelbaan.
-
In de openingspost gaat het ook niet over 'teveel' treinen. Gewoon de vraag wat mensen met veel treintjes doen. Dat dat over 'teveel' kan gaan, maken jullie er zelf van. ;D
-
Helder Henk, ik had het niet goed begrepen. Excuus.
-
Als je, zoals ik, niet alleen rijdt maar ook verzamelt, kan het aantal treintjes best uit de klauwen lopen. Zo ben ik zelf de 120 locs al gepasseerd.
Ik beschouw het als een luxe-probleem, dus erover klagen mag en zal ik zeker niet doen.
Nu bestaat mijn zolder voornamelijk uit schuin dak, dus een grote vitrine zit er niet in.
Ook heb ik geen schaduwstation, al zou dat toch te klein zijn voor alles.
Mijn treintjes bewaar ik zoveel mogelijk in de OVP, maar wel op een toegankelijke plaats, niet in verhuisdozen.
Aangezien ik ook vaak tweedehands koop, is er lang niet altijd een OVP. Die modellen bewaar ik in een zelfgemaakt kastje (zie foto's hieronder; een tweede identiek kastje zit eraan te komen).
Wanneer een tweedehands model in een erg gehavende OVP zit, renoveer ik die OVP zover als mogelijk.
Soms kom ik wel ergens doosjes tegen waarvan ik dan zelf een treinendoosje maak, met een passend stukje schuim erin.
Doosjes van bv. Samsung smartphones zijn hiervoor heel geschikt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_0502002_treinenkast_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_0502002_treinenkast_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_0502003_treinenkast_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_0502003_treinenkast_2.jpg)
-
Dat ziet er goed uit Marc (y)
-
Mooi Marc! Van die kast (bouwen) mag je wel eens een topic apart maken, ziet er goed uit.
-
De ovp mik ik in verhuisdozen op de vliering. Maar voor het onder handbereik opbergen van treinstammen heb ik me al lang geleden tot Bisleykastje bekeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lokliege3.jpg)
-
@Ronald & @Hans
Die kastjes heb ik al eens beschreven (berichtjes #156 en #214):
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11948.msg3221459964.html#msg3221459964
Als iemand nog aanvullende info nodig heeft, hoor ik het wel.
-
Heb tot dus ver altijd geprobeerd alle loks op de baan te hebben, en ja ben de 50 intussen ook al geruime tijd voorbij.
Schaduw stations uitbreiden. 2 kortere treinen per spoor inplaats van 1 langere, verdubbeld het aantal beschikbare plaatsen opeens.
Extra schaduwstation ergens toegevoegd, weer 5 plaatsen extra.
Daarna kun je ook een gewoon station als zodanig gebruiken, ook daar had ik verschillende loks staan.
Dan nog een mooie draaischijf met loods, weer plaats voor een 6 tot 8 loks. ( in mijn geval )
Een lokloods had ik tegen een bos/berg aanzitten, en dan zonder achterkant, daar wissels achter zodat er meerdere loks de loods in konden.
Enkelen staan nog altijd in dozen omdat die nog omgebouwd moeten worden naar digitaal, maar dat aantal is op 1 hand te tellen intussen.
Dan een tweede baan in de tuin ( andere schaal, maar geeft weer mogelijkheden de hobby uit te breiden zonder dan de baan vol komt te staan )
En als laatste optie kun je dan nog overwegen je huis te verkopen, en grotere weer te kopen ( ook met grotere tuin ) zodat je beide banen verder kunt vergroten. In dozen heb ik altijd wel jammer gevonden, dus als het te druk werd op het station met loks en of wagens dan zocht ik toch naar een aanpassing in de baan om de loks/wagens continue inzetbaar te hebben op de baan.
Ik koop het toch om er mee te rijden, niet om er naar te kijken.
Groet,
Roelco
-
Some kom ik wel ergens doosjes tegen waarvan ik dan zelf een treinendoosje maak, met een passend stukje schuim erin.
Doosjes van bv. Samsung smartphones zijn hiervoor heel geschikt.
Verzamel je ook samsungs dan? Ik mag er om de twee jaar eentje uitzoeken dus met die doosjes gaat het niet zo hard bij mij.
Die ladenkastjes hebben dus mijn voorkeur. :laugh:
-
Ik ben vorig jaar overgestapt naar spoor 0m van Bemo. Ik heb alle loks gekocht die ze uitgebracht hebben in die schaal. Zie foto.
Wagens komen er geregeld nieuwe uit, maar daar kijk ik gewoon of ik het de moeite vindt.
Er past nog wel wat bij, maar vol is vol, dan hou ik op. Nou heb ik ook geen echte koopdrift qua treinen, dus het blijft sowieso wel binnen de perken die ik mijzelf stel. Ik rij er niet heel vaak mee eigenlijk enkel als mijn baan op een beurs staat, dus dan maar in de vitrine om er naar te kijken.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170501/216e543783c08c384798dae3304af230.jpg)
Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
-
Je zou die onderste plank een spiegelplank kunnen doen en het compartiment waar de dozen liggen met zwarte folie aan het zicht ontnemen. (y)
Die Bisley kastjes zijn wel mooi zo.
-
Verzamel je ook samsungs dan?
Natuurlijk niet!
Maar een bezoekje aan de Phonehouse hier in de buurt leverde al meteen17 doosjes op.
Sommige klanten laten hun GSM in de winkel gereed maken en nemen de verpakking dan niet mee, kennelijk.
-
Mijn treinen liggen uit het zicht, als mijn vrouw alles ziet ,slaap ik vanacht in de schuur en morgen en overmorgen ook.(haha)
mvg aad
-
@Ronald & @Hans
Die kastjes heb ik al eens beschreven (berichtjes #156 en #214):
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11948.msg3221459964.html#msg3221459964
Als iemand nog aanvullende info nodig heeft, hoor ik het wel.
Dank je, Marc! Link opgeslagen :)
-
Door de jaren heen ben ik zelf selectiever geworden en koop ik meer gericht. Oftewel: meer gericht op een specifiek tijdperk. Nu zijn er wel loks en rijtuigen die ik wil verkopen. Voor mij is de moeilijkheid wat vraag ik nu voor bijvoorbeeld een treinstel dat ooit 450 euro heeft gekost?
-
M'n te veel aan treinen verdwijnen op Marktplaats of hier bij de advertenties.
De rest gaan in eigen gemaakte materieel rekken die in m'n Ikea Ivar stelling kasten passen zoals hieronder een voorbeeld is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3541.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3541.jpg)
Past mooi op een plank van 80x30cm
Elk vak is 5 of 7 wagens/loks breed en 7,5cm hoog.
De planken zijn 31 lang zodat er 1:87 lengte rijtuigen in passen.
Ook staan de treinen compleet in het rek.
Dit is 1 van de 2 en in de toekomst 3 rekken.
Van fotokarton heb ik stroken laten knippen en die als "rails" in de rekken geplakt. De stroken zijn 2mm dik, 15 of 23mm breed en 31cm lang.
Verder staan er een kleine 20 treinen in de schaduwstations,
Meestal de lange bloktreinen, als 2x 6400 met ruim 20 VAMwagons,
2x 2400 met ruim 40 bieten wagons, (Roco E'tje),
DB 238 met de Austria-Experss,
Wat langere treinstellen
En wat weinig tot zeldzaam rijd staat in de vitrine.
Als o.a. Nog analoog materieel en wat nog gerepareerd moet worden.
-
Enige jaren nadat de Ade DB rijtuigen op 1:87 lengteschaal ook in bouwpakket kwamen bracht onder andere Uli Reyer (reisezugwagen.eu) transparante kunststof behuizingen uit om de gebouwde modellen stofvrij te kunnen bewaren. Zes verpakkingen passen precies in een deksel van het bouwpakket welke vervolgens zo opgeslagen kunnen worden. De stabiliteit van deze behuizingen is dusdanig goed dat deze zonder problemen in meerdere lagen opgestapeld kunnen worden. Vanzelfsprekend kunnen deze behuizingen ook voor rijtuigen van andere merken dan wel voor goederenwagens gebruikt worden. Om de koppelingen te beschermen worden aan de kopeinden schuimstof stukken aangebracht. Het stofprobleem is daarmee ook opgelost.
Foto's heb ik nu niet beschikbaar; per pn kan ik info sturen.
Silvolde
-
Ik ben ook selectiever geworden bij mijn aankopen. Alleen nog maar dieselspul.
Voor stoom ben ik niet oud genoeg, en voor elektrisch moet je bovenleiding hebben. En om daar nog aan te beginnen ben ik te oud. ;D
-
Dat selectiever worden helpt ook geen reet.
Ik heb een aantal jaren geleden ook alles verkocht om vanaf dat moment alleen nog maar Nederlands stoom te gaan rijden.
Ik dacht heel naief daar is niet zo veel in te krijgen.
Hmmja fout, niet dus want het aanbod in kits is best groot, inmiddels al weer 40 loks of zo.
;D
-
40 Nederlandse stomertjes? Eg nie! :police:
-
zal ik ze ff oplepelen in je app ;D
-
Doe dat, ik geloof er geen snars van! ;D
-
zal ik ze ff opleppelen in je app ;D
Wel in zijn app, hoef dat niet mee te krijgen :P
-
Ziek, we zitten al op 50...
-
zijn jullie mij serieus al voorbij met die koleertige dingen? nice. ;D
-
ja erg he ;D
-
Allemaal stoomers Jan ?
Groet Ko
-
Ja HSM,SS, en NS
NBDS 4500 en NCS 7000 moet ik nog bouwen ;D
-
Ik denk als een beetje spoorder zijn collectie verkoopt dat de belastingdienst met box 3 voor de deur staat ;D Ah, trouwens ook een manier om de 1.2 % te mijden (y)
Hierzo zon 60 a eh 80 dingen waar een motortje in zit, soms heb je zo veel dat je niet 100% meer weet wat je hebt, laats kocht ik een Piko GTW Veolia 2 delig in de aanbieding, en bleek m al te hebben stom :o
Toen ik ging verhuizen naar dit huis had ik het echt door dat ik een berg dozen vol met treinen had :P
-
laats kocht ik een Piko GTW Veolia 2 delig in de aanbieding, en bleek m al te hebben stom :o
Wat is daar stom aan? Bij Veolia zelf hebben ze er vast ook meer dan één. Je bent pas een echt spoorbedrijf als je een heleboel dezelfde treinstellen hebt.
-
Wel fijn dat mn vrouw hier niet mee leest (y)
-
Wat is daar stom aan? Bij Veolia zelf hebben ze er vast ook meer dan één. Je bent pas een echt spoorbedrijf als je een heleboel dezelfde treinstellen hebt.
Dat is waar ja, maar het nummertje erop :'( anderzijds het is zo klein dat je het eigenlijk op een meter afstand nauwelijks ziet, ik doe het niet weg hoor! ;D
-
Wel fijn dat mn vrouw hier niet mee leest (y)
Dat soort opmerkingen lees ik wel vaker, dan vraag ik me af, is dat echt? Of gewoon om hier wat te melden te hebben.
Elke keer als ik wat nieuws koop laat ik dat thuis aan het gezin zien.
Elke keer als ze de hobby kamer binnen lopen kunnen ze de volledige verzameling zien.
En ook financieel is dat geen enkel geheim. Is toch zo veel fijner als je ook dat gewoon kunt delen, en niet allemaal in het geheim moet doen.
Roelco
-
Denk het volgende :
Voor een gezin met een modaal inkomen is een treintje van 300,- een berg geld en 1 of 2 keer in een jaar kan.
Maarja, na 10 jaar heb je alsnog een redelijke vitrine vol, het is een langzame hobby dat niet of nauwelijks verouderd.
-
Nou dat is echt hoor ;D Hoewel mijn vrouw treintjes op zich niet "stom" vindt, is ze wel van mening dat je er aan een paar wel genoeg hebt. Of een net andere versie, "dat hoeft toch niet want je hebt die zelfde al" :police: Of "je kunt er toch maar twee tegelijk laten rijden" of "Waarom met geluid? Het is toch geen echte?" 8) Dus dan koop je wel eens wat wat je niet laat zien thuis ;D
-
Oprecht; alle aankopen zijn bij vrouwlief bekend en ik ben blij dat het allemaal niet stiekem hoeft. En ja, ik heb ook veel te veel maar wel over een lange periode aangekocht. En dan doet het niet zo'n pijn in je portemonnee ;)
Wel fijn dat mn vrouw hier niet mee leest (y)
Die van mij bouwt mee dus er valt niet veel te verbergen! ;D ;D
-
Een partner moet gewoon blij zijn voor jou, niet af zitten zeiken. Zolang het niet voor geldproblemen zorgt, moet de partner meelevend zijn. Anders ga je inderdaad niks meer delen en heb je misschien een serieus relatieprobleem.
Ik heb de meeste van mijn lange treinen verkocht en koop bijna alleen maar H0e/m smalspoor. En sinds ik zelf trams produceer wordt er maar weinig gekocht. Heb wel nog zo'n grote doos met Atlas trams staan, die nemen wel erg veel ruimte in. Geen plek voor om ze allemaal uit te stallen.
-
Ja, dan is die "100 layers of clothes challenge" veel beter:
https://www.youtube.com/watch?v=CA97stKgdQU
of toch niet?
https://www.youtube.com/watch?v=YF1pit58s2k
Doe ik wel mee aan de "ik wil binnenkort 100 loks-challenge".
-
Hoe leuk is het om een modelspoorenthousiast over zijn treintjes te moeten aanhoren denk je? ;D
Nou ja, vandaar zo'n forum dus.
-
Wel fijn dat mn vrouw hier niet mee leest (y)
Oei wat een reacties ineens ;D nou zo zout is het nou ook weer niet hoor.
Ik vertel het haar van te voren als er wat gaat komen.
En ik laat het heus wel zien na aankoop hoor.
Maar haar reacties zijn ook in de trant Goh leuk weer groen met zwarte wieltjes.
Afijn zij krijgt een soortgelijke reactie terug met jurkjes en schoenen.
Ik mag haar ook graag plagen, als ze voor de kast staat even zeggen dat ze niets heeft om aan te trekken.
En mocht ik is ineens op een beurs iets leuks tegenkomen dan kan je thuis altijd nog beter om vergiffenis vragen dan om toestemming ;D
-
Als herstarter heb ik nu 2 locjes.
Een Kof en een 38 tender loc - die overigens gekocht zonder motor en als slooplocje.
Helemaal goed en blij mee. Overigens de volgende locomotieven zijn wel in bestelling, maar dat wordt wachten.
gr. Ad
ps, nog geen wagentjes.
-
Ach ja,
Zo had ik laatst hier een hele discussie.
Mijn vrouw moest en zou naar het van gogh museum gaan..ik moest mee natuurlijk omdat het een dagje uit moest worden.
Nou geef ik totaal geen ene moer om schilderijen, maar voor de lieve vrede a la dan.
Zij haar museum ,ik dacht wacht ff. Bestaat ook een van gogh lok.....Ik tegen mijn vrouw als jij naar van gogh mag mag ik er dan een kopen? Wat zegt ze...een van gogh in huis....Ik zeg ja......lijkt me mooi zegt mij vrouw dus zij loopt de souvenirwinkel binnen en bekijkt de ene naar de andere poster met de vraag welke ik mooi vind.....Mijn antwoord....diegene die ik zoek vind je niet hier,maar in een andere winkel..
Uiteindelijk had zij een dagje museum en ik de van gogh 189 van trix......lokje nummer zoveel..
Groeten chris
-
;D
-
Hier gebeurt alles in het diepste geheim. Ze weet zelfs niet eens dat ik deze hobby heb. Elke avond loop ik naar de afgesloten ruimte en zeg dat ik daar een stilteruimte heb om me daar geestelijk te ontwikkelen. Blijkbaar vindt ze dat ook echt nodig, want ik moet er nog steeds naar toe ;D
En als er ineens een groot bedrag van de rekening is, geef ik de schuld aan de belastingdienst, want het is tenslotte altijd de schuld van de belastingdienst...
-
(y)
Met zo'n ironisch stuk begint mijn dag goed :)
-
Tomasso ;D
-
Wat als je veel treintjes hebt, tja dan voorzie je toch gewoon een grote zolder bij de bouw van je huis. Toen we 25 jaar geleden ons huis gebouwd hebben moesten we aansluiten aan de bestaande woningen waardoor ik het geluk had dat de zolder eigenlijk een volwaardige verdieping is geworden.
Meer dan voldoende ruimte dus om een grote baan te kunnen bouwen alsmede vitrine kasten op de langse kant en volop opbergruimte rondom en onder de baan.
Zoals velen onder ons in de 50 jaar dat ik bezig ben heb ik veel verzameld en begin ik nu eigenlijk pas tijd te krijgen om me wat meer intensief met de hobby bezig te houden.
Een van de dingen die ik nu consequent ga doorvoeren is mijn volledige verzameling eens grondig onder de loep nemen en een beetje vaste treinsamenstellingen maken in functie van mijn zwitsers georiënteerde baan. Wat ik dubbel heb, teveel of niet in mijn concept past, of modellen die ik gewoon niet mooi vind vliegen aan de kant en gaan er ook binnenkort gewoon uit en in de verkoop.
De opbrengst kan dan weer gebruikt worden om eventueel nog ontbrekende wagons aan te kopen. Vooral in de loks gaat er nog gesnoeid worden. Teveel is nu eenmaal te veel .
Nieuwe aankopen gebeuren nog steeds maar veel meer weloverwogen en selectief als vroeger en zeker wel in mindere mate.
Peter
-
Peter,loks heb je nooit teveel.
Althans dat is mijn motto ;D
In elk land bestaat bijna elke serie uit meer dan 1 lok...Dus nummervarianten zijn hier welkom.
Voorbeeld mijn collectie 18 2200en met verschillende nummer uitgebracht af fabriek dus niet zelf ongenummerd.
-
Gewoon, door sparen! ;D
En zoveel plek nemen ze niet in. Kijk maar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pomplorrie_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pomplorrie_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pomplorrie_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pomplorrie_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pomplorrie_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pomplorrie_3.jpg)
En dan heb ik er nog een met een geel jasje, en nog een met blauwe broeken en nog een ........... enz, enz. (y)
Groetjes
Wil
-
Lang leve Photoshop !! ;D
Gerard
-
Wat als je veel treintjes hebt, tja dan voorzie je toch gewoon een grote zolder bij de bouw van je huis. Toen we 25 jaar geleden ons huis gebouwd hebben ...
Ja, en iedereen heeft natuurlijk de mogelijkheden om een huis te bouwen... beetje snobistisch dit.
-
Peter woont in België, daar bouwt iedereen zijn eigen huis. Wel eerst oefenen met een Faller huisje. ;D
-
Peter woont in België, daar bouwt iedereen zijn eigen huis. Wel eerst oefenen met een Faller huisje. ;D
;D yep zo is dat Klaas en komt er ruwweg wel beetje op neer ;D....
En voor Jowi : Zelf het huis ontworpen, getekend en aansluitend in maquette gebouwd zodat de architect dit alleen maar op papier diende over te zetten.
Dan een jaar lang iedere dag na mijn werk tot na middernacht bezig geweest om het mee te helpen bouwen. Electriciteit/sanitair/bepleistering en volledige afwerking zelf gedaan en aansluitend nog 25 jaar aan de bank betaald. Maw hard werken en handen uit de mouwen steken. Wat daar snobistisch aan is zie ik zo direct niet.
Maar een Belg is nu eenmaal met een baksteen in zijn maag geboren zeggen ze. No hard feelings mocht je hiermee een probleem mee hebben. Ik heb er alleszins nog geen nacht van wakker gelegen.
Peter
-
@ Fransx: de vraagsteller wilde naar mijn gevoel gewoon weten wat anderen doen wanneer zij veel treinen hebben: alles op de baan, een gedeelte in de vitrinekast of de helft opbergen in dozen, enz. Het ging niet over te veel treinen. Mensen die te veel treinen hebben, doen ze in een of ander vorm van de hand (verkopen, schenken, enz.).
Dus, wat is jouw suggestie aan de vraagsteller? Zou jij ze op de baan zetten of staan ze ergens anders? Hoe pak jij dat aan, hoe heb je het aangepakt of hoe zou je het aanpakken? Daar zijn anderen benieuwd naar.
Bij mij staan ze in (transport-)kisten, die ik zo nu en dan meeneem naar de rijlocatie. Niet allemaal tegelijk want dan heb ik een bestelwagen nodig.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Pfieuw, moeilijke jongens hier op het forum soms me dunkt. :-X
Denk dat je eerst even beter moet lezen Frans, na de openingspost heb ik buiten Ronald, MarcNL, Henk, nighttrain en Bert eigenlijk weinig serieuze antwoorden gezien, en heb ik als ik het goed voorheb reeds eenmaal geantwoord. In tegenstelling tot anderen op het forum, antwoord ik liever met posts die weldegelijk bijdragen aan het topic zelf ipv men poststeller iedere keer met +1 omhoog te zien gaan.
En treintjes weggeven, sorry, ik ben dan misschien nog maar 37 jaar, maar al men lokomotieven ( een paar tientallen ondertussen blijkbaar ) die ik heb, hebben ofwel een zekere betekenis voor me, of vind ik echt mooi en geef ik niet gewoon weg of ga ik zo direct verkopen omdat ik stilletjesaan waarschijnlijk teveel treintjes heb dan men toekomstige baan ooit zal aankunnen.
Ik vroeg me gewoon af, hoe andere forumgebruikers, die in dezelfde situatie zitten als ik, dit oplossen, want ik geloof ook wel dat naarmate men ouder wordt, men weer zijn verzameling gaat uitdunnen ofzo nav interesse ( een bepaalde land, tijdperk, type baan, ... ), maar voordat je aan die periode komt ( en volgens mij zijn er een boel modeltreinfanaten die nooit aan die periode komen ) is het wel fijn als je "iets" vindt om je lievelingetjes toch af en toe een paar rondjes te laten rijden op je baan en om ze op een fatsoenlijke manier op te bergen ipv in een bak te kieperen of in hun doosje te laten zitten.
-
Heb je dan al wel een idee hoe je het gaat aanpakken?
Want daar had je het topic voor geopend.
Ronald Visser
-
Hey Ronald,
Wel momenteel ben ik nav wat er hier al gepost is van idee om in elk geval al voldoende schaduwstation te voorzien, in de mate dat mogelijk is ofcourse, maar zoals iemand al aangaf : je krijgt er makkelijk al een 20 tal zo kwijt, een tiental op een (stoom)lokloods met draaischijf, nog eens een 5 tal verdeeld over de verschillende perrons op de stations, hier en daar eentje op een opstelspoor etc.
Dat in combinatie met bv de paternoster ( wel niet de makkelijkste oplossing naar realistatie voor zelfbouw ) zoals ook al iemand aangaf.
Ik heb ook een vitrine waar een aantal loks in kunnen, en het idee van een apart spoor om treinen uit de vitrine of opbergkasten eerst op op te stellen waarna ze ingezet kunnen worden op de baan zelf en achteraf terug via dit spoor makkelijk uit het bedrijf gehaald kunnen worden en terug in kast of vitrine gaan, vond ik ook wel een goeie tip.
Uiteindelijk zal bij mij het probleem vooral zijn dat door de lengte van men treinen ik ruimtegebrek ga hebben, men passagierstreinen die ik aan het verzamelen ben zijn gebaseerd op de realistische samenstellingen, probeer ik te beperken tot 8 wagons + lok. En dan kom je snel aan 250 cm per treinset.In theorie zou je dan je goederentreinen ook ongeveer van zulke lengte moeten maken. En dan wordt het moeilijk op gebeid van voldoende schaduwstation voorzien.
Stoomloks op een depot zetten is wal makkelijk ofcourse, wat ook zal gebeuren, want dat is per spoor/loodsdeur 1 lok, zonder dat je er wagosn gaat achterzetten.
De ruimte die ik heb voor men baan is een ganse zolder van ongeveer 7 bij 11 meter, waar een ganse ovaal zal komen om alles op te verwezenlijken ( ook een Belg die zen eigen huis gezet heeft en de zolder al op voorhand had voorzien voor zen treinbaan ). "Probleem" is dus eigenlijk gewoon dat ik treinen samenstel die 250 cm zijn.
-
Hoi
Ik ben pas 68, dus je hebt nog een lange weg te gaan en mijn eerste treintje kreeg ik toen ik 8 was, blik, dacht een 1100 en spoor 0.
Heb geen ruimte om een lengte van minimaal 250 cm te laten rijden, maar blijf trots op met wat kan, max 160 cm, en hoef daar niet over op te scheppen.
Oh ja een tip, als je vindt dat je teveel treintjes hebt, je kan ze ook naar Opnieuw en Co brengen want schijnbaar zit je er toch mee anders had je deze topic niet gestart.
Ik stuur geen prive mailtjes zomaar rond en die teller intereseerd me helemaal niet.
Groeten Frans
Oh ja, heb geen zolder, een mooi kamertje van 2,5 bij 3,5 meter.
-
Hoi Frans,
Sorry, maar begrijp je eerlijk gezegd niet. En excuus moest men post overkomen als opscheppen.
Heb net als jij men eerste lokje ongeveer rond die tijd van men ouders gekregen, een startsetje van Marklin.
Ieder doet deze hobby naar zijn kunnen en laten, jij in een gezellig kamertje, met ongetwijfeld mooie treinen van 160 cm, ik heb het geluk dat ik meer plek heb, en vermoed dat jou interesses naar samenstellingen anders zijn dan de mijne, maar ondanks de verschillen die we hebben in mogelijkheden, komen jou posts bij mij eerlijk gezegd grof over.
Ik kijk op niemand neer. Jou idee van de Opnieuw en Co, met alle respect, ik zeg toch ook niet dat je jou treintjes, die ongetwijfeld een plek in jou hart hebben en die je met veel liefde hebt gekocht en onderhoud, maar gewoon in de de vuilbak moet kieperen omdat je ze niet allemaal gelijktijdig op je baan kan zetten ?
-
Falcon10
De "jongens" hier op het forum zijn niet moeilijk, maar je krijgt antwoorden die passen bij de manier van vragen.
Je manier van vragen is de oorzaak van de antwoorden. Als je direkt vraagt " ik heb probleem xy hoe kan ik dit oplossen" dan krijg je ook een direkt antwoord"
Je eerste post is niet een duidelijke vraag en dan komt de stammtisch modus door.
Een paar maal is er gehint op het duidelijker formuleren van je vraag.
Ik begrijp je vraag inmiddels maar gelijktijdig ook dat je nog lang niet zoveel treinen werkelijk hebt, nog een baan die te klein is.
Dus mij lijkt een draadtje openen over het ontwerpen van een baan die jouw lange treinen plan gerecht wordt een direktere weg om tot een bruikbaar resultaat te komen.
Verder het is jou draadtje, jij kan het sturen met gerichte vragen en bemerkingen, als je dat niet doet neemt het forum het over ongecontroleerd.
-
Falcon 10
Kijk eens in de nummers 82 en 84 van het onvolprezen Belgische blad Modelspoormagazine, wellicht brengt je dat op een idee.
-
De ruimte die ik heb voor men baan is een ganse zolder van ongeveer 7 bij 11 meter, waar een ganse ovaal zal komen om alles op te verwezenlijken ( ook een Belg die zen eigen huis gezet heeft en de zolder al op voorhand had voorzien voor zen treinbaan ). "Probleem" is dus eigenlijk gewoon dat ik treinen samenstel die 250 cm zijn.
Op zoveel ruimte ben ik bijna jaloers.
Ik heb het in mijn beperkte ruimte van 2,85x2,10m als volgt opgelost:
een Hondebot baan over meerdere niveaus.
Aan weerszijden dus een keerlus.
In die keerlus zit aan weerszijden een schaduwstation met 5 sporen, lang genoeg voor mijn langste treinen (ca 2.00m)
Nog wat opstelruimte op de baan zelf, o.a. een museumdepot en een rangeerstation voor Autoverlad en Rollende Landstraße.
Op die manier kan ik ongeveer 15 treinen kwijt. Straks. Als het ooit afkomt.
De rest zit in dozen, o.a. schilderkistjes die ik heb leeggehaald en voorzien van schuim, zodat er losse wagons of een compleet stammetje in passen.
Succes met je baan, hou ons op de hoogte (y)
groeten
Hendrik Jan
-
Andere vraagstelling
Ik hou van treintjes kopen /ik wil graag veel verschillende treintjes laten zien /op mn baan laten rijden ,
daaruit volgt een andere vraag heb ik genoeg ruimte voor een baan die al die mogelijk aan te schaffen treintjes kan bergen .
Of moet ik een uitbreidbaar kasten systeem aanschaffen ?
Of kies ik voor een tijdperkonafhankelijke baan waar ik dan de ene keer tijdperk 2 dan tijdperk 3 of 4 kan laten rijden
Indien de grenzen van baan /ruimte naderen kan men denken aan huren van een ruimte voor opslag /of vragen aan een lokale spoorclub of ik daar af en toe materiaal mag laten rijden .
groet kees
-
Word lid van een lokale club zou ik zeggen, dan kun je daar je (langere) treinen laten rijden. Zo ben ik lid van de MSG de Railrunners, morgen hebben we weer een familierijmiddag. Dan kan ik een lok met 11 ICR-rijtuigen laten rijden of een 6300 met 36 kolenbakken op 75 m rijlengte. Thuis heb ik daar geen ruimte voor, althans het is geen gezicht op een beperkte baan.
-
Wat als je veel treintjes hebt? : Nou dan kun je heel veel line-ups maken bijvoorbeeld ;D.
-
Als je teveel 3 rail treinen bezit die worden hier in dank aanvaard hoor. :)
-
Hendrik Jan
Waar kan ik het plan van jouw baan vinden?
Martijn.
-
Hendrik Jan
Waar kan ik het plan van jouw baan vinden?
Martijn.
In dit draadje:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg3221587405.html#msg3221587405 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg3221587405.html#msg3221587405)
Zoals je ziet ligt de bouw al geruime tijd stil.
Te druk geweest met de BNLS-modulebaan, de afgelopen 3 jaar.
Maar nog steeds van plan dit thuisproject af te maken.
Maar een wijs man zei ooit dat een echte modelspoorder aan minstens drie projecten tegelijk werkt.
En na 10 jaar bouwen stond hij dit jaar toch maar mooi op On Traxs ;)
Dus dat ding van mij zal ook nog wel af komen. Ooit.
Moraal van dit verhaal: soms moet je een beetje creatief zijn om je treintjes op te slaan.
De één bewaart de Originele VerPakking en legt al die mooie doosjes op de plank. De ander bouwt een paternoster.
Ik gooi altijd de OVP weg (dat is voor mij een principekwestie) en verzin weer een andere manier om de boel op te slaan.
Principekwestie?
Ja, zie hier:https://www.youtube.com/watch?v=Hcu-dE3LUuo (https://www.youtube.com/watch?v=Hcu-dE3LUuo)
groeten
Hendrik Jan
-
@ Hendrik-Jan,
;D ;D ;D leerzaam filmpje....
-
Als je veel treintjes hebt, dan maak je een keus van wat je op de baan zet, en wat niet.
Mijn vriendin en ik hebben schaterend op de bank dit hele draadje doorgelezen.
Dus moderators, gooi dit draadje vooral niet op slot. Als dit de Stammtisch Modus is, dan mag dat wat ons betreft vaker. (y)
Na afloop zei ze wel: "jij koopt ook altijd groene wagonnen met zwarte wielen." Klopt.
"En hoeveel locs heb jij nou?" Geen idee, in elk geval minder dan jouw aantal kookboeken.
-
......Dus moderators, gooi dit draadje vooral niet op slot.
Nee hoor, geen rede voor.... ;)
-
Jan-Willem, bij mij is het omgekeerd....
-
omgekeerd....
Zwarte treinen met groene wielen? ;D
Meer locs dan kookboeken? ;D
ze heeft er ruim 200
-
Dag,samen.
Vele spoorhobbyisten streven naar zo veel mogelijk ruimte voor hun hobby.
Daarmee ontstaat de wens naar meer treinen.
Nu geeft iemand aan dit te hebben opgebouwd.!
Krijgt hij veel commentaar.
Dit neigd naar afgunst.
Laat iedereen lekker schrijven wat hij goeddunkt.
En daarmee de wel geïnteresseerden laten meegenieten. :angel:
Gr Wesly
-
Laat iedereen lekker schrijven wat hij goeddunkt.
Dat doen we toch? Maar dat vind jij niet goed, want dat neigt naar afgunst.
-
Dat jij er voor moet sparen waag ik te betwijfelen.
Groet van oudebiels
Zal ik toch moeten, ik verkoop zo nu en dan wat Roco of ander materieel
van standaard merken via ebay. En bouw eens wat spul voor andere mensen.
Zo kan ik kleinserie kopen. Maar je mag twijfelen hoor, ik doe dat dan weer niet.