BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Gerke op 04 December 2007, 19:38:43
-
Hallo Allemaal,
Kan iemand mij meer info verschaffen over Philotrain kit nr 73C, NS 7701? Ik kan er niets van terugvinden, misschien heeft iemand een oude catalogus?
Ik wil graag het volgende weten:
Hoe oud is die kit?
Welke uitvoering is het? (voor of na-oorlogs)
Etc. Etc.
Ik hoor graag van jullie.
Grt,
Ger.
-
De 73C is de NS tenderloc 7700 met trambuffer (whatever).
Kit is uit 1990, 40 kits geproduceerd.
-
Beste Ger,
Als antwoord op jouw oproep kan ik je de info geven die in een Philotrain bulletin van mei 1989 gestaan heeft, geciteerd( verkort):
Tussen 1905 en 1914 bouwden Werkspoor,Henschel en Schwarzkopff voor de HSM de serie 1005-1048, type L2. Bij de NS werden deze locomotieven ondergebracht in de serie 7701-7744, soortmerk L3. De locomotieven van de serie 7700 kregen landelijke bekendheid onder de bijnaam ´Bello´.
De 7700´en hadden een gewicht van 32,1 ton, de lengte over de buffers bedroeg 8310 mm en de grootste toegestane snelheid was 60 km/h. De locs werden in dienst gesteld met een Westinghouse-reminrichting. Zowel in de HSM tijd als bij de NS reden deze locs op diverse lokaallijnen, in goederen- en personendienst. Door toename van deze diensten werd dit overgenomen door o.a. de 5500´en.
Rond 1930 kwamen de locs in de rangeerdienst en verder alleen nog op de lijn Alkmaar- Bergen tot 1955. Daar werd er een tramstoot- en trekwerk aangebracht tussen 1931 en 1933 bij de locnrs 7736-7744. Na de oorlog in 1945 reden de locs op de lijnen Amsterdam/Haarlemmermeerstation en Nieuwersluis-Aalsmeer. In 1960 werd de laatste 7700, de 7742 door de NS geschonken aan de gemeente Bergen als herinnering aan de periode Alkmaar/Bergen. In 1978 werd de loc door de gemeente Bergen geschonken aan de Stoomtram Hoorn-Medemblik, alwaar zij werd gerestaureerd en tot op de dag van vandaag in gebruik is als museumloc.
Philotrain heeft een model uitgebracht in maar liefst 5 uitvoeringen en in kitvorm, waarbij elke uitvoering gebouwd kan worden. Van de kit zijn er 75 stuks geproduceerd.
73A: HSM uitvoring, donkergroen met rood/zwarte biezen
73B-1:NS-uitvoering,olijfgroen met zwarte biezen en tenderbellen.
73B-2:dezelfde zonder zonder tenderbellen
73C: NS uitvoering met tram- en treinstoot- en trekwerk
73D: NS-SHM-uitvoering, inzetbaar als SHM-´Bello´of NS 7742
73C-kit: bouwset voor alle uitvoeringen.
Hoop je hiermee wat geïnformeerd te hebben.
Groet,
Adri.
-
Aha!
Ik heb er dus één waarmee je alle uitvoeringen naar keuze kunt bouwen? Toppie! Ik heb 'm eergisteren op Ebay gekocht. Ben er blij mee.
Bedankt voor de info.
Groet,
Ger.
-
Beste Ger,
Graag gedaan, veel succes met de bouw, in RM nr 108 is een artikel door Michiel van Aart geschreven over de bouw van dit model, met wellicht wat bruikbare tips.Ikzelf heb ook nog een exemplaar liggen, jaren geleden aangeschaft, die roept om gebouwd te worden...
Groet,
Adri.
-
Dacht het wel, zeg! Het is een klein pareltje, die loc. Railmagazine 108 zeg je? Hmmm, ik heb mijn Beel (zie draadje elders op het forum) op dit moment op de redactie van RM staan, die moet ik volgende week weer gaan ophalen, dus kan ik gelijk eens even vragen of er nog een exemplaartje op zolder ligt... ;)
Wederom bedankt.
Grt,
Ger.
-
Dus jij was degene die overboden had!! :D :D
Maar het was mijn eerste kitje die ik van Philotrain gebouwd heb, en met heel veel plezier gebouwd heb.
Helaas zag mijn vrouw hem, toen hij nog blank was, en was hem dus kwijt. Mocht hem niet meer spuiten, blanke lak erover, en "inleveren".
Dus was ik genoodzaakt om er nog een te kopen voor mezelf. Erg he!!
Maar zonder gekheid, is niet de makkelijkste, met name het rijden krijgen. Maar het is goed te doen, en errug mooi.
Veel plezier.
Edwin
-
Hallo Edwin,
Uhhm, tja, ja, dat klopt, dat ben ik inderdaad geweest dan. 8) Jij hebt dus meegeboden? Ik wist niet wat ik zag, dus heb ik 'm in de gaten gehouden. Zo vaak kom je zo'n pakket niet tegen natuurlijk. Zelf hanteer ik de "bieden op het laatste moment" tactiek, en dat werkt over het algemeen goed. Nu weet ik niet wat de prijs was toen ie' uitkwam, maar ik heb nu de hoofdprijs betaald, denk ik... Maar goed, dat weet je van te voren. Maar ik ben er blij mee. En op de huishoud-balans is ie' opgevoerd als verjaardags- en kerstcadeau, dus dat zit ook wel goed.
Wel tekenend dat jouw vrouw er ook zo van gecharmeerd was. Die van mij vind mijn hobby leuk, maar bij alles wat ik aanshaf moet ik de stoombijbel erbij pakken om te laten zien wat het moet worden. Ze is altijd heel goed in het verzinnen van allerlei koosnaampjes als ze iets leuk en koddig vind; dat gebeurde hier ook. Vooral de lange schoorsteen vond ze geweldig ( ??? ) Nu weet ik dus dat ik moet uitkijken!! Niks blanke lak, gewoon groen-zwart en rijden met die hap! Ik denk wel dat die van mij voorzien gaat worden van een ander nummer. Maar dat is nog niet helemaal zeker. Edwin, weet jij nog 'wat het pakket ooit gekost heeft?
Hopelijk blijf ik dan blij met de aanschaf(prijs) ;)
Grt,
Ger.
-
Volgens de catalogus kostte de kit 73(bouwset HSM/NS 7700) in 1990 735 gulden; geproduceerd aantal: 75 (waarvan ik er ook nog één heb liggen).
Prijs bij bestelling vooraf: 675 gulden.
-
Ger,
Ja, ik had er ook op geboden, maar in dacht niet dat jij er uiteindelijk veel voor betaald heb.
Ik heb zelf 2 kits, ik dacht idd 650 gulden en 300 euro voor betaald.
En wat veel vergeten wordt, toen was 650 gulden veel "meer" dan nu 290 euro. (650 + 15 jaar inflatie/2,21=????)
En als je vrouw hem leuk vind, zoek je toch gewoon er nog een??!!
Ik heb wel eens horen zeggen (en begin het ook bijna te geloven), "de meeste kits liggen nog in de kast!!"
Ik heb er ook nog een liggen die ik moet bouwen.
Edwin
-
Volgens de catalogus kostte de kit 73(bouwset HSM/NS 7700) in 1990 735 gulden; geproduceerd aantal: 75 (waarvan ik er ook nog één heb liggen).
Prijs bij bestelling vooraf: 675 gulden.
Ah ja, het was de kit. Een paar jaar geleden heeft Philotrain een lijst met alle producties gepubliceerd en daarop staat 73C alleen als kant-en-klaar model. De kit heet daar 73KIT.
-
Edwin,
Kijk maar weer eens op Ebay. Nu een gebouwd model, de 7722... Ik zal in ieder geval niet meebieden.. ;)
Grt,
Ger.
-
Ger, Edwin en anderen,
Als er nog zoveel ongebouwd in de kast liggen, kunnen we er een project van maken net als met de Beel. Ja, ik heb er ook nog een liggen die ik moet bouwen. Ziet er heerlijk uit, dus ik ga hem zeker niet verkopen. Enige wat ik nog niet weet hoe te doen is de dubbele excentriek. Er zit namelijk een beugel in, die gemonteerd moet worden op het punt waar de koppelstang en de drijfstang samenkomen (ingewikkelde beschrijving, maar ik kan niet op het juiste woord komen) en daarop moeten twee stangen voor de schuifbeweging. Die passen echter niet, maar vijlen lijkt me heel onverstandig. Ik denk de beugel in de koelkast te leggen de de stangen in de oven, waarna ik ze erover heen hoop te kunnen schuiven. Opwarmen en afkoelen en de zaak zit goed.
Is wel een heel mooie bouwset in messing. Grotendeels geperst en gegoten messing en volgens mij weinig geetst messing. En voor de geduldigen onder ons een mooie voorverwarmer linksvoor op de voetplaat naast de ketel. Als je de Bello van de SHM bouwt hoeft dat er niet op, maar ja...
mvg,
Ivo
-
Het dubbele exentriek, zoals je het noemt, je bedoeld dus wat op de buitenzijde van de middelste as zit.
Je kunt het beste de 2 geetste/gestanste walschaerts onderdeeltjes op het open ringetje openknippen, eromheendoen, en daarna weer dichtsolderen. Dat is volgens mij de enige manier om het netjes te krijgen.
Ik weet nog niet wanneer ik hem ga maken overigens.
Zo'n doos onderdelen is gewoon al fraai om te zien.... ::)
Edwin
-
Aha,
Ik voorzie een uitdaging.... :-| Ik heb 'm nog niet in huis en as. zondag mag ik 'm pas openmaken. Ik heb nog geen idee hoe en wat, stilletjes hoopte ik op een voorgemonteerd exentriek.... Maar niet dus. En als er echt niet uit te komen is kun je altijd op Philotrain terugvallen, toch....
Wat betreft een bouwdraadje net als bij de Beel: Prima. Ik laat de 7700 alleen nog even liggen. Zaterdag in Houten 2 en misschien wel 3 Beelpakketten ophalen... Ja ja, een paar opdrachtjes. En die moeten eerst af! ;D Maar als ik eraan begin zal ik een lijntje openen.
Grt,
Ger.
-
En liggen al deze kitjes nu nog steeds in de Kast.
Ik heb er ook al jaren een.
maar het begint te jeuken ;D
-
Zo dat was dus meer dan een jaar geleden
Tom heeft mij geinfecteerd met zijn blauwe brabander.
Ik ben er vanavond aan begonnen ;D en Jullie?
Er moeten er nog genoeg in de kast liggen, misschien kunnen we elkaar helpen met tips. ;D
Gr Jan
-
Ik ben begonnen met de voetplaat.
Omdat deze niet vlak is heb ik gezocht naar een plaatje van de juiste dikte om mooi vlak te kunnen werken.
Ik had in de rommelbak nog een gewichtsplaatje liggen van een FLM umbouwwagen die perfekt op maat was.
Alles ff met de bout vertind daarna de vlam er over.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto650-HHJKSMQW-D.jpg)
gr Jan
-
Inmiddels zit het meeste messing wel in elkaar ;D
Alle onderdelen nog los
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-J3JMPPPU-D.jpg)
Straks weer verder nu eerst even nieuwe boutpunten kopen.
De relatie flux en boutpunt ligt elkaar niet zo.
gr Jan
-
Goed bezig Jan! (y)
-
jij ook (y)
Ach ja het is maar Philo , vroeger keek ik er heel anders tegen aan dan nu.
Ze hebben ook een hoop geprutst hoor.
ik kom bij deze ook een aantal zaken tegen waarvan ik zo iets heb van dat kan ook beter.
Met name de veerpakketen op de voetplaat zitten in de weg als je de ketel plaatst.
-
Maar als ie dan af is, is het ook wel een heel leuk locje! Nou ja, kijk lekker verder hoe jij het doet...
-
Ik heb opeens zin de mijne blauw te spuiten. ;D
-
Dat wil ik zien ;D
vandaag bij Wentink voor een prikkie een FLM startsetje gekocht.
ovaaltje 2 wissels,een trafo en 2 goederenwagens
EN..... de nieuwe Anna met sound (y)
de sound komt in deze 7700 de rest van die lok zal wel een MK 8100 worden.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-OLCXUZID-D.jpg)
-
Ik heb opeens zin de mijne blauw te spuiten. ;D
Ongeacht de kleur, blijft het gewoon een langbenig lor ;D
Gewoon even doorpakken dan. Een as eruit, Walschaerts erop en niet te veel blank koper. Misschien hou je dan een bruikbaar locje over (y)
PS als je heeeeel goed kijkt kan je in m'n avatar zien dat ik op de 16 zit en de fotograaf (Rein Korthof) op Bello. Ik weet wie het het meeste naar z'n zin had (zeker omdat ik dus "bij einde dienst" niet onder Bello hoefde te tijgeren om de asla leeg te halen)
PPS het enige mooie aan Bello is op het randje zitten en de lange slome slagen van de wielen te zien als je rijdt, maar verder ................
-
Hoi Jan,
Ziet er veelbelovend uit! Ik wacht met spanning af hoe je de barrière die schuifbeweging heet gaat slechten. Ik ben daar erg huiverig voor... Dat is de reden waarom het ding bij mij inmiddels alweer een jaar of 6 (ik schrok ervan!) in de kast ligt...
Grt,
Ger
-
Tja, Allan. Altijd al veel botten geweest ;D
Ik zeg Walschaerts. Hackworth is wat te minimalistisch
-
Tja ook mij weerhield dat van deze kit.
Maarja hij ligt hier nu al sinds 1990 dusssss ;D
Inmiddels wel een heleboel bouwervaring en gereedschappen verder.
We zullen zien wat t word.
heeft iemand hier het al eens klaar gespeeld?
-
allan-mechaniekjes ros je gewoon met de hand uit limonadeblik. En nou weer verder plakken met je donder! ;D