BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: kawaaad op 26 April 2017, 22:41:42
-
Hallo , ik heb gisteren de mazzel gehad om een roco dummy tender over te nemen van iemand. Het betreft een tender uit de serie 42 /44 van roco (de olie tender dus) nu wil ik de tender koppelen als 2e tender . Heeft iemand op het forum deze koppeling wel eens gemaakt ? Wat ik dus bedoel is hoe kun je aan de voorkant van de tender (de loc. zijde dus) het beste een koppeling aanbouwen en welk type.
mvg aad
-
Ribu of Symoba eronder plakken? Is daar ruimte voor? Laat anders even zien hoe de onderzijde van de tender waar je de koppeling aan wilt maken eruit ziet.
-
sorry voor de late reactie , ik zoek eigenlijk iemand die dit al gedaan heeft. Ik heb allerlei koppelingen liggen dus ik kan alle kanten op.
mvg aad
-
Nou dan kun je in de tussentijd van alles uitproberen. ;D
-
https://veiling.catawiki.nl/kavels/990817-roco-platin-h0-63197-stoomloc-br02-met-dubbele-tender-van-de-drg (https://veiling.catawiki.nl/kavels/990817-roco-platin-h0-63197-stoomloc-br02-met-dubbele-tender-van-de-drg)
Ter inspiratie.
Het komt erop neer dat je de extra tender aan de voorzijde voorziet van stoot- en trekwerk, denk ik. Inclusief klein kortkoppelmechaniek, bv van symoba of ribu.
Daarvoor moet waarschijnlijk de zaag in de extra tender. Of je moet een vervangend onderdeel in elkaar prutsen uit styreen.
Ik zou de zaag pakken, maar wie ben ik.
Tschüß
Hendrik Jan
-
Volgens mij waren 2 tenders in de dagelijkse praktijk zeer, zeer zeldzaam. De "gewoonte" om met twee tenders te rijden dateert eigenlijk overal uit de moderne (excursie) tijd en is ingegeven door de moeilijkheden om makkelijk en snel water te kunnen nemen.
Een stoomloc heeft in principe altijd voor meerdere uren tot een dag brandstof bij zich. Enkel de watervoorraad is maar voor een paar uur. De tweede tender is enkel als watervoorziening en daarmee veelal een verbouwde versie van een originele tender waarbij kolenbak of olietank verwijderd is.
De koppeling tussen loc en tender is veelal met een schalm en dusdanig dat de loc en tender redelijk strak tegen elkaar aan zitten. Dit om de tender een deel van de beweging van de loc te laten dempen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-05-04-HW-01-PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-05-04-HW-01-PB.jpg)
Dus om een tender aan twee kanten standaard koppelbaar te maken moet de lockant redelijk zwaar verbouwd worden, dwz een complete bufferbalk, incl stoot- trekwerk moet geplaatst worden. Nog afgezien van het feit dat de waterleidingen ook nog aangepast moeten worden
-
Tussen Engeland en Schotland reed de Flying Scotsman, een luxe supersnelle trein.
De gelijknamige lok werd eind jaren '20 uitgerust met een dubbele tender.
Voordien werd gebruik gemaakt van een enkele jumbotender. Daarnaast kon deze tender onderweg in volle vaart water bijvullen uit een trog tussen de rails. Als het niet te hard vroor tenminste.
392 mijl, 631km non-stop is een enorme uitdaging voor een stoomlok. De altijd knutselende Britten (rare jongens overigens) gingen die uitdaging dus graag aan, om een legendarische sneltrein te laten rijden tussen Londen en het Athene van het Noorden, oftewel Edinburg, de hoofdstad van Schotland.
Geen idee of een br42 of br44 ook in actieve dienst met dubbele tender heeft gereden. Wellicht begin jaren '40, in de Oostgouw? (Het is vandaag 4 mei tenslotte... :-X) Het zou me niks verbazen. De Duitsers waren qua pruts en knutsel vrijwel even druk als de Britten in die tijd.
groeten
Hendrik Jan
-
Ik ken de platen van de Flying Scotsman (https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Class_A3_4472_Flying_Scotsman) in post BR tijd met dubbele tender, maar voor de opheffing van stoom .... me niet bewust.
Trackpans / water through (https://en.wikipedia.org/wiki/Track_pan) kwamen voor in de UK en bij sommige VS spoorlijnen (Pennsylvania Railroad o.a.)
De Engelse tenders waren juist relatief klein, juist omdat die de optie hadden om onderweg water te nemen bij doorgaande treinen (London - Schotland werden er daar meestal een keer of vier keer van gebruik gemaakt uit mijn hoofd). Ook de modernere UK tenderloc's hadden de mogelijkheid om onderweg water op te pikken (losse tender in een richting, tenderloc's in twee richtingen)
De tenders van de loctypes die op Schotland reden hadden wel een verhoudingsgewijs grote kolenbunker (en die ging af en toe echt leeg). De watervoorraad van die loc's was in een aantal gevallen juist kleiner omdat er in de waterruimte aan de rechterkant ook nog eens een corridor zat om van de trein op de voetenplaat te komen voor de personeelswissel halverwege de dienst (de zgn. corridortenders)
Duitsland en Nederland hadden dergelijke voorzieningen om onderweg "on the fly" water op te pikken niet. Wel had ongeveer ieder beetje station aan de einden van de perrons een waterkolom staan waarbij tussentijds, tijdens een geplande stationsstop, de tender kon worden bijgevuld. Maar dat was in de UK ook gewoon zo
De Duitse oplossing voor water tekort bij langeafstandstreinen werd na WOII incidenteel opgelost door het inzetten van 52-ers met condensor tenders maar dat is gauw gestopt wegens de bovenmatige onderhoudskosten van de condensinstallatie. Die kennis en ervaring (van Henschel) is later wel gebruikt bij de SAR-SAS class 25 die door de grote Karroo moest waar een structureel watergebrek was.
Zoals aangegeven: ik ben me niet bewust van enig gebruik van dubbele tenders in de tijd dat stoom regulier in gebruik was, maar ...... mijn kennis is voor uitbreiding en verbetering vatbaar.
Dubbele tender Flying Scotsman:
https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Class_A3_4472_Flying_Scotsman#/media/File:Flying_Scotsman_ready_for_US_tour_c1969.png
De enige Duitse loc met een dubbele tender die ik me bewust ben is de 18 201, maar ook die dateert, volgens mij, uit de na-stoom tijd.
Wiki over tenders (https://en.wikipedia.org/wiki/Tender_(rail))
Er zijn op dit moment (uit mijn hoofd) een stuk of 3 water tenders in de UK beschikbaar. Ook veel van de USA stoomloc's die op de hoofdlijn opereren zijn voorzien van omgebouwde tenders als extra watervoorziening. UP heeft er (wederom uit mijn hoofd) tenminste 4
-
Vooroorlogse Flying Scotsman.
https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Class_A3_4472_Flying_Scotsman (https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Class_A3_4472_Flying_Scotsman)
In juli 1938 werd de dubbele tender ingezet, aldus wiki.
Als dat ding met dubbele tender rijdt, is dat dus voorbeeldgetrouw.
groeten
Hendrik Jan
-
The locomotive ran with its corridor tender between April 1928 and October 1936, after which it reverted to the original type; in July 1938 it was paired with a streamlined non-corridor tender, and ran with this type until withdrawal
Bedoel jij dit??
Dat gaat, volgens mij, over de vervanging van de corridortender door een standaard (non-corridor) tender en niet over het rijden met een dubbele tender. "paired" staat, volgens mij, voor de paring loc-tender en niet voor een paar tenders
It worked a number of rail tours, including a non-stop London to Edinburgh run in 1968, the year steam traction officially ended on BR. In the meantime, watering facilities for steam locomotives were disappearing, so in September 1966, Pegler purchased a second corridor tender which was adapted as an auxiliary water tank; retaining its through gangway, this was coupled behind the normal tender
En dit is dus "post-BR", ten tijde van het eigendom van Alan Pegler. In deze vorm is de loc ook naar de VS gegaan
-
Ik heb via een oude roco koppeling wel iets voor elkaar maar dat krijgt geen schoonheids prijs. Denk inderdaad dat ik de zaag in de tender ga zetten en er een komplete bufferbalk met koppeling op ga bouwen. (in ieder geval proberen).
alvast bedankt voor jullie meedenken.
mvg aad
-
Oh, juist ja.
Verhaal is voor 2 uitleggen vatbaar.
Maar dit verhaal niet:
http://www.goinglocomodels.com/product/hornby-railways-r075-the-flying-scotsman-double-tender-limited-presentation-edition-1966-1973-oo-gauge-pre-owned/ (http://www.goinglocomodels.com/product/hornby-railways-r075-the-flying-scotsman-double-tender-limited-presentation-edition-1966-1973-oo-gauge-pre-owned/)
Het was te mooi om waar te zijn. De lok heeft blijkbaar slechts kort met dubbele tender gereden, als museumlok. En dus niet in de reguliere dienst.
Maar hoe zit dat nou met de br42 danwel br44?
groeten
Hendrik Jan
-
Hallo
Deze loc's reden in de normale dienst met 1 tender
Een tweede tender stamt uit de museum inzetten, met name voor voldoende watervoorraad
In de rio Grande video over de br 41 ( later 041 kolenstook en 042 olie stook) wordt de inzet met een tweede tender om die reden niet als authentiek filmmateriaal beschouwd door de hardcore fotografen.
Vroeger waren er genoeg waterkranen om te watervoorraad onderweg ( snel) bij te vullen ,de tweede tender was daarvoor niet nodig. Brandstof was er genoeg aan boord voor een langere inzet.
Gr. Ron
-
Anders moet je voor stoomlocs met dubbele tender in Afrika zijn. Daar reden regulier locs met twee tenders. Achterop met kolen en voorop met water (dacht ik).
-
Zal wel andersom zijn. Water haal je makkelijker met een pijp uit de achterste tender dan kolen. Die wil je dichtbij hebben. ;D
Oh wacht, bedenk me dat je misschien zo'n Garrett bedoelt, met op het voorste draaistel het waterreservoir en op het achterste deel de kolenvoorraad.
-
Oh, juist ja.
Verhaal is voor 2 uitleggen vatbaar.
A pair=een paar. To pair (als werkwoord)=koppelen, samenvoegen.
Verder maakte de LNER gebruik van "water throughs" om tijdens het rijden water bij te vullen. Het lijkt mij dus niet waarschijnlijk dat ze gebruik maakten van een tweede tender.
-
;D
Op die Flying Scottsman moet ook een koeienvanger ;)
Vanwege exportpromotie is ie op tour in Amerika geweest, en daarom vv dubbele tender, en.... een koeienvanger (y) Als ik Wikipedia goed lees, in GB reden ze met 1 tender en hadden ze idd waterkanalen tussen de sporen, tenzij het hard vroor... :'(
-
Verhip, het is nog waar ook! (https://www.flickr.com/photos/johnmightycat/5995300344) ;D
En een mooie bel als bonus.
-
(y) raadplaat (y)
-
En slechts 1 kar er achter. Met veel glaswerk. Een observation car.
http://www.anticsonline.co.uk/1326_1_106052091.html (http://www.anticsonline.co.uk/1326_1_106052091.html)
Grappig hoe sommige dingen die je enkel op het Foute Uurtje verwacht daadwerkelijk hebben gereden.
Die koeienvanger is wel het kersje op de appelmoes hoor.
groeten
Hendrik Jan
-
A pair=een paar. To pair (als werkwoord)=koppelen, samenvoegen.
Verder maakte de LNER gebruik van "water throughs"
Nu je toch met het Engels bezig bent: een letter teveel en je hebt meteen iets heel anders in het Engels.
Je hebt tough, though, through en trough.
Die laatste heb je nodig voor hetgeen jij bedoelt (https://www.google.nl/?gfe_rd=cr&ei=xt8MWc-qO4fc8AfG-oyoDg#q=water+trough+steam+train) :)
-
https://youtu.be/MdD3LOnv1TY
Hiermee gaan we redelijk "off topic" behalve dan dat je her en der, bij goed kijken, een tweede tender / canteen kan zien. Zowel in normaal al museum gebruik
-
Blijmoedig "off topic" verder.......
Track pans (https://nycshs.files.wordpress.com/2015/11/trackplans2.pdf)
Hogeschool waternemen (https://nycshs.files.wordpress.com/2015/11/waterscoops.pdf)
Dikke bak (https://nycshs.files.wordpress.com/2014/07/pt-tenders.pdf)
Een (beladen) tender van 190 ton achter een loc van 160 ton. Hierin 60 (in sommige versies tender zelfs meer) kuub water, wat bij 140 km/u met 2 kuub per seconde aangevuld kon worden :o
En dat alles achter een NYC Niagara, die vermoedelijk tot een van de betere stoomloc's ooit gebouwd behoort
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niagara_tender.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niagara_tender.jpg)
-
Ja Paul, zo'n tweede tender is zoals je als zegt een canteen, maar je kunt ze ook vinden met auxiliary tender.
Het is een watertender, en heeft ook ruimte voor gereedschap.
http://trn.trains.com/railroads/ask-trains/2016/05/auxiliary-tenders
Waarschijnlijk een uitzondering.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tender_(rail)#/media/File:60019_Bittern_with_2nd_tender_at_NRM_York.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Class_A4_4464_Bittern#/media/File:60019_Bittern_at_Flyfish_Crossing.jpg
-
Ik weet dat er in Engeland maar een paar tenders zijn die omgebouwd zijn om dienst te doen als 2e (water)tender. En daar zijn heden ten dage er maar 1 of 2 echt van in gebruik / bruikbaar. De UK plaatjes van jou zijn "post-steam". De foto's van FS zijn weliswaar niet "post-steam" maar wel "post-BR" (De loc was toen al eigendom van Alan Pegler en dus hoewel voor het einde van stoom in de UK, niet meer in BR dienst)
Als ik naar de USA foto's / filmpjes kijk kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat die stoomloc's die daar op de hoofdlijnen dienst doen bijna allemaal zijn uitgerust met een 2e (water)tender. Volgens mij heeft UP d'r alleen al 4 (http://utahrails.net/pass/water-cars.php), maar ook de 3-4 andere stoomloc's zie je bijna altijd met een 2e tender dienst doen.
Ik ben in het recente verleden een of twee bedrijven tegengekomen die ook in de stoomtijd reden met een 2e watertender. Maar ja, de USA is dan ook een land waar gewerkt werd en wordt met andere afstanden en treingewichten dan die we op het oude continent gewend zijn.
-
dat ze er zijn is duidelijk, het koppelen wordt weer even wat knobbel werk. Het is niet geheel aan de realiteit maar ik vind het wel een imposant gezicht, en aangezien het mijn baan is ga ik het proberen om het te realiseren.
mvg aad
-
Ik ken uit Duitsland geen voorbeelden van twee tender in de normale dienst
-
Het ander uiterste is dat er ook diesels met een extra tender voor de diesel zijn.
Als proef reden ze zelfs met LNG.
-
Per ongeluk deze video bekeken.
https://youtu.be/PAgz6n_GEyE?t=394
Verrassing!
Martin.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/01-1066_Norden.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/01-1066_Norden.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2..jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2..jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3..jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3..jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/.4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/.4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5..jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5..jpg)
:angel: