BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Gert Arkema op 04 December 2007, 13:31:29
-
Dag mensen,
Ik zag laatst in een vitrine de gesloten goederenwagen van Piko staan in Nederlandse outfit (CHG 20301). Aangezien het wagentje er vrij Duits uitziet kan het voor Nederland een fantasiewagen zijn, zeker gezien het allesbehalve willekeurige nummer. Op de lijst van Modelspotter (Oorlogs'buit', ex DRG spul heeft een nummer in de 14xxx-reeks) kom ik 'm niet tegen, wie weet meer?
-
in mn materieelboek kan ik m niet vinden... daar staan trouwens sowieso geen CHG's in, tweeassige wagens gaan tot categorie CHE (17,5 ton laadvermogen) en komt de nummering niet boven de 20250. Bij 21000 beginnen de groentewagens. Het zou dan dus een wagen van na 1930 moeten zijn.
EDIT: ow ja... t is zo'n laf duits ding met bol dak. Hij zal dr vast wel geweest zijn na de oorlog... ofzo... moderne zooi :-X ;D
-
Dag mensen,
Ik zag laatst in een vitrine de gesloten goederenwagen van Piko staan in Nederlandse outfit (CHG 20301). Aangezien het wagentje er vrij Duits uitziet kan het voor Nederland een fantasiewagen zijn, zeker gezien het allesbehalve willekeurige nummer. Op de lijst van Modelspotter (Oorlogs'buit', ex DRG spul heeft een nummer in de 14xxx-reeks) kom ik 'm niet tegen, wie weet meer?
Piko 54879, tweeassige Duitse gesloten goederenwagen G90 (ex-Pools) in grijze NS-kleurstelling, CHG 20301. De door de Duitsers achtergelaten G(r)19, 20 en 90 typen, bijna alle wagens met boldak, werden bij NS ondergebracht in drie CHO-series.
Volgens het NS-materieelboek van 1954 waren aanwezig:
CHOK 14501-14508 (radstand 4,5; lengte over buffers 9,8; Kkg-rem en schroefrem),
CHO 14551 (rs 4,5; lob 9,1; zonder remmen) en
CHOK 14591-14599 (rs 4,5; lob 9,6; Kkg-rem).
CHO 14551 was feitelijk een ex-Oostenrijker (type G19), met een deuropeningbreedte van 1,8 m. in plaats van 1,55 m.
De remloze serie (X-)CHG 20251-20750 bestond uit nieuwe, in Tsecho-Slowakije door NS gekochte, gesloten goederenwagens. Zij werden aldaar in 1948, naar voorbeeld van het oorspronkelijke Duitse Gms39 type, gebouwd. Deze wagens hadden een rs van 6 en een lob van 10,0 m. Daarom dient de letter G in de telegrafisch benaming van gesloten goederenwagen met boldak van Piko dan ook in een O te worden gewijzigd. Bij het nummer 20301 is dat wat moeilijker (moet zijn: 14551). De andere nummers komen door de daarbij horende grotere lob niet in aanmerking.
Een goede CHG had Roco ooit in het programma, zowel in blauwgrijs als roodbruin en zelfs als graanwagens. Wel moest onder de wagen een spanwerk worden gefabriceerd en bij de graanwagen twee losopeningen om het losgestorte graan te kunnen lossen.
Modelspotter