BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: sneek op 03 December 2007, 20:01:19
-
Mooie beelden te zien op http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?17,3571791
(bron: www.drehscheibe-online.de)
-
SCHATTIG!!! LIEEEEEEEFFF!!!
-
;) Zwijmelend in nostalgie: in een tijd dat het spoor nog spoor was ;D
gr.
Wim
-
Aahw, wat zijn die twee 1100'jes schattig. :-*
-
waaw!!!
mooie kleurenfoto's, nooit de treinen Live gezien helaas :-|
maar ik geniet hier ook van! ;D :)
-
;) Zwijmelend in nostalgie: in een tijd dat het spoor nog spoor was ;D
en de wereld wat meer in orde leek!
-
Jaaa, leuke serie! En depot Zutphen :D
Ik kan bijna niet wachten om mijn plaatjes uit 1975-1985 te scannen en op de site te zetten.
Sneek, bedankt voor deze kijk-tip! Groet, Jan
-
Ik kan bijna niet wachten om mijn plaatjes uit 1975-1985 te scannen en op de site te zetten.
Is maar goed ook ;) Waarom wachten, als we er ook nu plezier van kunnen hebben! :P ;D
-
RJ,
Waarom wachten
Weet je hoeveel tijd daar in gaat zitten :-| En ik wil nog zo veel meer.... ,Jan.
-
Bedankt voor de link!
Het eerste dat mij opvalt is dat de treinen VEEEL schoner zijn dan nu. of vergis ik mij? ??? (met uitzondering van de 1200).
Groet,
Tjalling
-
Dat was een goed jaar. 1977. 8)
-
1977, dat weten we dan ook weer! ;)
1977 associeer ik vooral met minder leuke dingen. 27 maart Tenerife, Jumbo KLM vs. Jumbo PanAm. In de herfstvakantie kaping Lufthansa 737 te Mogadishu. Ik was toen vliegtuiggek en dan komt dat alles hard aan. Een woonhuis in de buurt brandde geheel uit, iets waar ik als 9-jarige geen kant mee op kon.....
Qua treinen: het eerste DE-5loze jaar sinds 1939..... op zich ook wel dramatisch.....
Wel een mooie zomervakantie gehad in Luxemburg, dat dan weer wel.....
-
als 9-jarige.....
Weten we dat ook weer! ;)
En de Amsterdamse Metro ging van start!
Porsche 928 zag het levenslicht.
-
Wow erg mooie foto's. Helaas heb ik al dat moois moeten missen.
-
27 maart Tenerife, Jumbo KLM vs. Jumbo PanAm. In de herfstvakantie kaping Lufthansa 737 te Mogadishu. ...iets waar ik als 9-jarige geen kant mee op kon...
Als toenmalig 8-jarige staat me dit ook nog voor de geest. De krantenknipsels van de ramp op Tenerife heb ik geloof ik nog.
Toch is het beeld van de verschillende treinen die ik door de tijd gezien heb me het meeste bij gebleven. Elke vakantie met de trein naar Rotterdam. Kijken naar treinen bij Lombardijen en Feijenoord. De variatie vond en vind ik nog steeds geweldig. Geel/groen of benelux hondekop gekoppeld met "46, alles kwam daar eigenlijk wel langs.
Mooie foto's!
-
Weten we dat ook weer! ;)
Was geen nieuws voor degene die eerder al mijn op profiel klikte. :P
Als we dan toch bezig zijn:
1977: einde stoom bij DB en (veel erger!) eerste successievelijke afvoer V200'en, uiteraard, eveneens bij de buren. Verder was VW de weg kwijt met de Derby, die thans toch wel weer leuk is..... TEE's naar Canada verscheept en dat kan gerust goed nieuws genoemd worden. Weliswaar zijn de motorwagens gesloopt maar 5 rijtuigen zijn toch maar weer mooi teruggekeerd eind 1998. Ik vrees dat met het toenmalige museumbeleid alle rijtuigen op de brandstapel van de fa. Koek te Mijdrecht waren terecht gekomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img245.jpg)
Gelukkig is het zover niet gekomen: terug in Europa: Hamburg Wilhelmsburg, 23 januari 1999.
Tot slot: Even In The Quietest Moments van Supertramp met het onvolprezen Fool's Overture.
1977, voor mij een ambivalent jaar!
-
Treinkaping bij De Punt...
Wat me opvalt, een reclame van 'Belinda'. Toen mocht je nog ongestraft reclame maken voor tabak.
Leuk spul. Maar het commentaar van onze oosterbuur is ook gewoon aardig om te lezen.
- Peter
-
Sja De Punt en Tenerife; het was helaas het jaar van de 747...
Wie is trouwens de 2e plaat opgevallen met de blauwe 1100 te Asd? Deze had voor de dienst naar Duitsland een A-frontsein nodig. Dat werd in die jaren handig opgelost door op de handrails onder de cabineramen een seinijzer in het midden te monteren waarin een zg. noodseinlantaarn een 3e pit kon tonen.
Het zijn de kleine dingen die het doen...
Nu nog wachten op de reclameborden van Belinda etc. in H0, leuk op het stationnetje...
groeten,
Wim
-
Treinkaping bij De Punt...
Wat me opvalt, een reclame van 'Belinda'. Toen mocht je nog ongestraft reclame maken voor tabak.
Leuk spul. Maar het commentaar van onze oosterbuur is ook gewoon aardig om te lezen.
- Peter
Klopt, de kapingen hoe kunnen we die vergeten! Vorige week vrijdag nog over gehad! Zeg Peter, wist je dat de bevrijdingsacties m.b.v. de Starfighters werd..... etc. etc. etc. Wie heeft er nog foto's van de F-104 blablabla... ;D
Die reclame van Belinda viel mij ook op ja! 8)
-
1977,Mijn ontdekking van het grote buitenste buitenbos (jaa lieve kijkbuiskindertjes) want een klasgenootje zei Elvis is dood , wie was Elvis?
Bleek de wereld toch groter dan ik dacht.
Gr. Stephan.
-
Aahw, wat zijn die twee 1100'jes schattig. :-*
Heel lief, maar ik kan me nog wel herinneren dat ze ongeloofelijke klappen gaven als ze op hoge snelheid een trein trokken, het was dan net of er iemand met een moker tegen de rijtuigen aan het slaan was. De 1300-en hadden hier dan weer geen last van...typisch..
Ik zat in de 70-er jaren regelmatig in internationale treinen als passagier maar ik vond het nooit fijn als de trein getrokken werd door een of meerdere 1100-en..
-
stoot- en trekwerk aan dr draaistellen (1100) verus aan de bak (1300). Het geslinger van de 1100 wordt dus niet door de trein gedempt, bij de 1300 is dat wel zo. Bovendien is de 1100 korter dus hobbelt ie meer.
-
Coole pics! Zou je vaker moeten tegenkomen op het www ;D ;)
-
Is maar goed ook ;) Waarom wachten, als we er ook nu plezier van kunnen hebben! :P ;D
Toch maar even gekeken dus, 1977 bleek een "zwart-wit" jaar te zijn. Dan krijg je plaatjes als deze:
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1975-10-00-V200-Hengelo.jpg)
Vindt Sander vast leuk, maar even daarvoor, in 1976, vond ik deze nog, SNCF 7003 met intercity Enschede-Amsterdam na aankomst in Amsterdam.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1976-10-25-7003-1.jpg)
Toen was de vraag nog: Wat wordt de 1600?
Met groet, Jan
-
Jan, geweldig die plaat van die 220 te Hengelo. Meer?
-
Jan, geweldig die plaat van die 220 te Hengelo. Meer?
Nou, bij nader inzien blijken de foto's uit Hengelo uit oktober 1975 te komen, ik had er nog eentje gescand:
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1975-10-00-624-Hengelo.jpg)
Echt uit augustus 1977 is deze plaat, wie kent de plek?
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1977-08-00-Winterswijk-1.jpg)
met groet, Jan
-
Winterswijk?
-
Nou, bij nader inzien blijken de foto's uit Hengelo uit oktober 1975 te komen, ik had er nog eentje gescand:
Moet ook haast wel gezien het feit dat de elektrificatie Oldenzaal-Bentheim eind mei 1976 voltooid was. Mooi ook die voorserie 624. Toevallig vorige maand een rode driedelige 624 van Bemo gekocht.
-
Volgens de bestandsnaam is die foto in Winterswijk genomen. :P
-
Dat was mij nog niet eens opgevallen. Ik herkende de splitsing Arnhem/Borken .
-
Volgens de bestandsnaam is die foto in Winterswijk genomen. :P
Valsspeler ;D
Ik was een trouwe bezoeker van die plek i.v.m. de goederentrein naar Borken. Die ging na de binnenkomst van deze DE2 vertrekken, in 1977 met diesel (BR219), zal ik ook maar gaan scannen. En dit alles dank zij de seinhuiswachter die er net zo veel plezier in had!
Groet, Jan
-
Ha leuk! De gasturbine (die toen al uitgebouwd was).
-
Ha leuk! De gasturbine (die toen al uitgebouwd was).
Grote parate kennis Frank :D De 219 (V169) zou tot november 1977 dienst doen, zie ook http://de.wikipedia.org/wiki/DB_Baureihe_V_169 (http://de.wikipedia.org/wiki/DB_Baureihe_V_169)
Maar dan nog, 2150 PS voor 3 wagens :-|
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1977-08-00-2-BR219-Winterswijk.jpg)
Met een heerlijke dieselwolk op weg naar Borken.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1977-08-00-3-BR219-Winterswijk.jpg)
Daarna alles weer teruggesteld.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1977-08-00-4-SeinhuisWinterswijk.jpg)
Dat waren nog eens tijden :D
Met groet, Jan
-
Wat een fijne platen menseuh !... helaas is het niet meer :(
-
Grote parate kennis Frank :D De 219 (V169) zou tot november 1977 dienst doen,
Fraaie plaatjes, met op de achter- cq voorgrond diverse auto's die we nu ook niet meer zien: Ascona-B, Ford Cortina en VW 1500. Inderdaad, dat waren nog eens tijden.
-
Je vergeet de W114/115... ;)
-
Maar dan nog, 2150 PS voor 3 wagens :-|
Uit het wikipedia verhaal begrijp ik dat in '74 de toegevoegde gasturbine door schade al uitgebouwd is en de diesel op 1900pk loopt... Lees ik nu verkeerd, of?
-
Je vergeet de W114/115... ;)
Klopt, die heb ik met opzet niet genoemd. Weliswaar staat die zelfs nog voor de VW 1500 maar thans zie je die nog zo vaak dat die nauwelijks tijdsbepalend genoemd kan worden. Zegt wel iets over de kwaliteit.....
Excuus, ik ben in de war met de 123. Thans klets ik uit mijn nek.....
-
Thans klets ik uit mijn nek.....
Niet meer doen s.v.p.
De W123 was er toen net. Dus die 114/115 zag je redelijk veel. Nu ook, maar dat zijn maar weinig Hollandse wagens...
Mijn buurman heeft er een, en een collega ook, het gemiddelde is voor mijn kijkpunt nog hoog inderdaad!
-
Lorre! ;D
Mijn buurman had er één, heeft hem verkocht en is zelf ook vertrokken (causaal verband?).
-
Hoe zit dat nou met die gasturbine?
-
Uit het wikipedia verhaal begrijp ik dat in '74 de toegevoegde gasturbine door schade al uitgebouwd is en de diesel op 1900pk loopt... Lees ik nu verkeerd, of?
Lees ik nu ook, ik had alleen in het lijstje rechts gekeken....
Maar de kleine treinen waren een troosteloos gezicht. Ik heb meerdere keren de loc zonder (!) wagens zien aankomen of vertrekken. Geen wonder dat ze de lijn dichtdeden. En dan te bedenken dat nog niet lang daarvoor de treinen zo lang waren dat ze in Ww gesplitst, in twee delen, verder reden richting Zp. Maar BR 44 werd BR 50, toen diesel en het was Schluss damit :(
groet, Jan
-
Heb jij de tijd van de dieselvijven en 2900'en in Ww ook nog meegemaakt?
-
Heb jij de tijd van de dieselvijven en 2900'en in Ww ook nog meegemaakt?
Ik heb de 2900 gezien, geen foto's van :-[ de diesel 5 herinner ik me niet meer. De eerste keer dat ik er zelf kwam zal (na 18 km fietsen) in 1973 geweest zijn. Een fototoestel had ik pas in 1975. Een plaatje van de BR50 heb ik nog net zelf kunnen maken. Een diesel 5 heb ik alleen, ik denk terzijde gezet uit de dienst naar Enkhuizen, op Watergraafsmeer op de dia kunnen zetten (1976?).
groet, Jan
-
Wat mij opvalt bij de foto's van Dreischeibbe:
Er zit een treeplankje op de frontdeur van de 1200 :)
Alle loks hebben in het midden een remslangachtig geval, waarvan ik nog steeds niet weet wat de functie daarvan nou was/is?
Toen waren er nog geen plannen voor mij :P
-
Een fototoestel had ik pas in 1975.
Alles is relatief: ik pas in 1981!
Een diesel 5 heb ik alleen, ik denk terzijde gezet uit de dienst naar Enkhuizen, op Watergraafsmeer op de dia kunnen zetten (1976?).
Dat zou dan de 182 moeten zijn: in 1976 waren er nog maar 2 vijven over van alle in mei 1974 terzijde gestelde treinstellen. Weliswaar was de 185 de allerlaatste maar dit was een Zwols stel en kwam via Roosendaal naar de sloop. De 182 stond terzijde te Asd Rietlanden en werd in de Wgm onttakeld.
Plaats gerust het plaatje! :D
-
Plaats gerust het plaatje! :D
Ik zal in het weekeinde eens gaan spitten in de diadozen...
Tot dan, Jan
-
Geweldig! Alvast bedankt!
-
Zoals beloofd :)
1977 was dus een "zwart-wit-jaar", in de winter van 1976, ik had net een spiegelreflex, heb ik een diafilm uitgeprobeerd tijdens een bezoek aan een mistig Amsterdam en een helder BW Rheine. Hierbij enkele opname's van Amsterdam:
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1976-Amsterdam-5-DE5.jpg)
In een mistige Watergraafsmeer was deze DE5 niet verder te benaderen :(
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1976-Amsterdam-2-1154_r1.jpg)
Op CS stond deze 1154
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1976-Amstredam-3-Bk.jpg)
Daarnaast de "Benelux" met een nog groene Belgische A!
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1976-Amsterdam-1-1224.jpg)
De al geel-grijze 1224 met intercity Limburg-Zandvoort.
Wat mij opvalt is dat de diafilm uit 1976 nog steeds uitstekend is en de kleurenfilm uit die tijd zonder bijwerken niet te tonen is.
Met groet, Jan
-
Jan, wat een prachtige plaatjes weer. Als dit de enige plaat is die je hebt geschoten van een DE-5, wees er dan maar blij mee. De twee meest karakteristieke rijtuigen staan er op: de ABk met kop en de motorwagen. Als je er zeker van bent dat de foto in 1976 is gemaakt kun je er zonder meer van uit gaan dat het hier treinstel 182 betreft.
Op zich erg herkenbaar: iets op de foto willen zetten en niet dichterbij kunnen komen, en dan zo'n foto kunnen maken, sfeervol hoor!
De andere plaatjes zien er ook zo lekker jaren zeventig uit: Beneluxstuurstand nog met donker dak, 1200 zonder 3e frontsein, 1100 idem + Kever op het perron.....
Ik was nooit vies van auto's erbij opzetten, hoewel deze Kadett (in typische jaren '70-kleur) wel erg prominent in beeld staat. Ik werd verrast door de snel binnenlopende 1312.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C1312.jpg)
1312 Oldenzaal, 7 februari 1986
-
Bij treinen alleen is het niet altijd mogelijk een goede datering te geven, icm. auto's juist wel, die modeljaren wisselen veel sneller. Ook vroeger al...
-
Ik was nooit vies van auto's erbij opzetten
In die tijd een auto in afschuwelijke kleuren prominent in beeld, dat kon toch echt niet. NU is foto juist waardevoller. Door de auto wordt het tijdsbeeld nog mooier benadrukt :)
-
Klopt helemaal Jan, 21 (thans bijna 22) jaar geleden werd deze foto met gefluit en boe-geroep ontvangen. Niet alleen de Kadett in deze kleur werd als lelijk ervaren, ook de 1300 in deze kleurstelling moest het ontgelden. Ik vond het in 1986 een mooie combinatie van 2 typische jaren '70 kleurstellingen.
Ach, en nu gaan we het zelfs leuk vinden.....
-
Even off-topic:
Wanneer reden de laatste blauwe 1300'en rond? En wanneer de laatste 'klassiek' geelgrijze exemparen? 1987?
Tot zover mijn off-topic vraagje...
Gr.
E_V
-
1984 (blauwe 1310) resp. 1987 (grijs/gele 1313)
-
Hoe zit dat nou met die gasturbine?
Omdat deze vraag nog open lijkt te staan: In de jaren 60 was door de Deutsche Bundesbahn al wel de serie 216 (V 160) besteld, met een voor die tijd behoorlijk vermogen van 1900pk en stoomverwarming. Maar de vraag nog hogere vermogens en elek. treinverwarming zat er al aan te komen, zoals bijvoorbeeld op de Allgäubahn. Daarom bestelde en testte de DB diverse andere loc's, waarbij deze grotendeels uit de 216 voorkwamen. Zo werd bij de 219 001 een elek. treinverwarming ingebouwd, en werd ter verhoging van het vermogen -voor bij het aanzetten en op stijgingen- een gasturbine ingebouwd.
De resultaten waren zo positief dat er rond 1970 nog eens acht loc's van de serie 210 werden geleverd, een verbeterde uitvoering van de 219.
Nadat bij de 219 de gasturbine kapotging, en Kempten de loc niet meer nodig was, werd de turbine uit de loc gehald, en de loc naar depot Gelsenkirchen-Bismarck gestuurd. De loc bleef hier helaas een buitenbeentje, omdat ze niet in dubbeltractie met de 216's voor zware diensten ingezet kon worden, en werd na afloop van de revisietermijn uit de dienst genomen.
Bij de serie 210 werden overigens de gasturbines in 1978 na twee turbinebranden stilgelegd en later helemaal uit de locs gehaald. Sinds ongeveer 1980 waren de 210's als serie 218.9 onderweg, en inmiddels zijn ze buiten dienst.