BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: oudebiels op 08 April 2017, 19:41:43
-
Hallo,
Bij een van mijn schaarse grootspoorreisjes zag ik een poosje terug een hele rij afgedankte en deels vrolijk besproeide NS1700 locomotieven (volgens mij in de buurt van Amersfoort).
Omdat ik meegekregen heb dat die machines soms naar kleinere ondernemingen verkocht worden, wilde ik hier eens vragen aan welk soort bedragen ik voor zo een machine moet denken (een die rijdend is).
Niet dat ik er een wil/kan kopen (geen rails in mijn voortuin en te weinig in mijn beurs), maar vragen mag vast wel.. ;D
Dank voor ideeen hierover.
Groet van oudebiels
-
Zo'n loc weegt ongeveer 80 ton en het oud ijzer doet 14 cent per kilo. Ik vrees dat de verzendkosten van zo'n model hoger zijn dan de waarde. ;D
-
Zou niet 80 ton puur ijzer zijn.
Reken ook maar eens wat koper ed mee. Zit je zo op 30 ct/ kg.
Dan is afhalen al snel lonend. 😂😂😂
Tinus.
-
1700'n worden niet verkocht. NSR gebruikt ze in een of andere leaseconstructie. Zefde gold voor de 1800'n. Daarom zie je nu ook alleenlovs uit de serie 1601-1637 (die waren ooit eigendom van NS Cargo) bij kleinere vervoerders rijden. Deze locs zitten dus niet in die leaseconstructie.
Jeroen
-
Ik vermoed, dat je niet zomaar zo'n loc mag kopen. Want hij is inclusief olie met pak's erin, asbest op warme plaatsen en nog wel meer stoffen die je niet thuis in je kliko mag doen. Ze zullen wel enige eisen stellen aan een nette afbraak.
Maar met vraagsteller Ben ik ook wel benieuwd naar het bedrag dat je moet betalen (of misschien wel het bedrag dat NS aan jou betaalt om te kunnen slopen.
-
80.000 x 0,14 = €.11.200,-
80.000 x 0,30 = €.24.000,-
Dat vindt ik persoonlijk eigenlijk best wel weinig voor iets wat nog bruikbaar is.
@wimk Ik den dat je mag slopen tegen inschrijving en NS er gewoon voor betaald krijgt!!
-
Volgens mij staan die locs wel gewoon te koop, maar wel tegen een vorstelijk bedrag (ik zou maar rekening houden met een paar honderdduizend...)
-
80.000 x 0,14 = €.11.200,-
80.000 x 0,30 = €.24.000,-
Dat vindt ik persoonlijk eigenlijk best wel weinig voor iets wat nog bruikbaar is.
@wimk Ik den dat je mag slopen tegen inschrijving en NS er gewoon voor betaald krijgt!!
"Bruikbaar" is een betrekkelijk begrip.
Wie rijdt er nu nog met 1500 VDC ?
-
1700'n worden niet verkocht. .... alleen locs uit de serie 1601-1637 bij kleinere vervoerders rijden.
Nou ja, laten we de 1600 er maar bij nemen in mijn vraag.
In de engelse en nederlandse wikis komen de 1700 resp. de 1600-1800 voor, die zien er van buiten voor een prille spoorder allemaal bijna hetzelfde uit.
Het ging mij dus om een loc van globaal dit model.
En dan niet voor een sloop, maar bruikbaar als een rijdende loc, zoals ze b.v. doen bij DB Schenker Rail
https://nl.wikipedia.org/wiki/1600/1800_(elektrische_locomotief) (https://nl.wikipedia.org/wiki/1600/1800_(elektrische_locomotief))
Groet van oudebiels
-
"Bruikbaar" is een betrekkelijk begrip.
Wie rijdt er nu nog met 1500 VDC ?
Dat is het probleem ook, de plaatsen waar 90% van de goederentreinen heen gaan ligt in een gebied waar 25 kV en ERTMS is noodzakelijk is. Binnen enkele jaren gaat ook het 1500 volt eiland op de Kijfhoek verdwijnen en dan ben je helemaal klaar met een "oude" loc.
-
:(
Met batterijen zal het wel niks kunnen worden?
oudebiels
-
Zou niet 80 ton puur ijzer zijn.
Reken ook maar eens wat koper ed mee. Zit je zo op 30 ct/ kg.
Dan is afhalen al snel lonend. 😂😂😂
Tinus.
Je bedoeld zeker 300 ct/kg, maar waarschijnlijk zo rond de €3,50 p/kg
-
Voor alleen koper wel, hier wordt waarschijnlijk een combinatie van ijzer en koper bedoeld :).
Arie
-
Met batterijen zal het wel niks kunnen worden?
Je kunt de dashbord lampjes laten branden. Ook leuk als je op een herfstavond in je tuin in je eigen 1700 zit. Motorgebeuren er uit slopen en je kunt er een mooie modelbaan in kwijt.
-
1700'n worden niet verkocht. NSR gebruikt ze in een of andere leaseconstructie. Zefde gold voor de 1800'n. Daarom zie je nu ook alleenlovs uit de serie 1601-1637 (die waren ooit eigendom van NS Cargo) bij kleinere vervoerders rijden. Deze locs zitten dus niet in die leaseconstructie.
Jeroen
Ik vermoed inderdaad dat de 1700'n op den duur gesloopt worden. Wel kan er nog wat DM90 en Lint treinen gekocht worden. klik (http://www.nsfinancialservices.ie/available_rolling_stock/default.asp?NCID=199) ;)
-
Until december 2012
Niet helemaal aktueel meer die link
-
Sowieso een hoop terzijde staande 1700'en zijn geplukt voor hun soort genoten, en daar ga je niets rijdends meer van maken...
-
Niet helemaal aktueel meer die link
Tja, dat hun de site niet bijwerken kan ik niks aan doen ;)