BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Basoldskool op 01 April 2017, 09:10:04
-
L.S.,
Je leest veel over diverse digitale besturingen. Ik ben namen tegengekomen, als: Raptor, Koploper, i-Train, Traincontroller en nog veel meer. Dan beginnen ze ook nog over CC-Schnitte, en Canalbus, enz.
Ongetwijfeld heeft iedere gebruiker zijn argumenten om voor een bepaald systeem te kiezen. Ik ben een herintreder en ben dus niet enthousiast over een bepaald systeem. Ik zoek dus informatie over alle systemen en sta dus open voor 'input'.
Ik zou zeggen, schiet maar raak.
-
Wat wil je met digitaal is altijd de tegenvraag? :)
-
Wil je handmatig een trein besturen maar dan via een digitale centrale? Of echt de treinen volautomatisch laten rijden volgens vooraf geprogrammeerde patronen?
-
L.S.,
In mijn topic baanplan staat een driedimensionale afbeelding van mijn baanplan. Deze kent een schaduwstation, lange helix, een tafelspoor en een verhoogd spoor. Het schaduwstation kent 4 opstelsporen en een doodlopend spoor. Dit doodlopend spoor komt te vervalen. Ik wil vanaf het schaduwstation een volautomatische cyclus kunnen starten, waarvan één over de tafel loopt en één over het verhoogd spoor. Op de tafel zit ook een rangeercomplex, wat ik handmatig wil kunnen berijden en vervolgens opnemen in het volautomatische systeem.
-
Dan is het buiten mijn expertise ;D sorry
-
Hallo,
Tussen de regels door kan ik opmaken dat je 3-rail (marklin) rijdt of wil rijden. Je kan jezelf de volgende vragen stellen: Ik wil alles automatisch laten rijden. Met het baanplan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73543.msg3221735869.html#msg3221735869) dat nu in je draadje staat is dat een behoorlijke investering. Wil je die investering in één keer doen of juist eerst digitaal beginnen en later uitbreiden? En dan ook meteen leren wat er mogelijk is en wat digitaal rijden is. Als je 3rail rijdt: Wil je puur bij Märklin blijven of wil je ook naar andere systemen kijken? Als je puur bij märklin blijft dan heb je eigenlijk niet veel keuze... Kijk je naar andere systemen dan wel.
Succes met de keuzes
-
Hallo Ronald,
Good deduction, my dear (sorry voor de schrijffout, oudebiels. My english is very well, not so snel, but that comt nog well) friend. Ik ben inderdaad een drierailer. Dat een hobby geld kost is mij duidelijk, daarom heb ik ook geen eindtijd voor wanneer de baan af moet zijn, maar een max budget. In aanleg is het een zaak van rails kopen en tafel bouwen. Maar om de aanleg te gaan doen zonder om de haverklap weer af te breken, wil ik het graag goed doen. Ik ga dus de investering niet in één keer doen, maar wil dus wel de aanleg in één keer doen. Daar heb ik echt hulp bij nodig. De enige beslissing, die ik heb genomen is dat ik wil rijden met stroomdetectie. Dat heeft voornamelijk te maken met het feit, dat ik niet de behoefte heb om alle rails te gaan knippen en te gaan voorzien van diodes en mij vervolgens ook druk moet gaan maken of de rail niet omgekeerd aanleg. Ik ben mij ervan bewust, dat dit een wat hogere investering met zich meebrengt ivm. aansturing, maar dat neem ik maar voor lief. Ik wil het digitaal rijden geleidelijk gaan doen en bij voorkeur Marklin. Wissels wil ik voorzien van hun eigen decoder.
Jij zegt dat je als uitsluiten Marklinrijder weinig keuzes hebt. Waar liggen dan de beperkingen?
Ik hoop in de meivakantie mijn hoofdtafel klaar te maken en dan te beginnen met de aanleg voor het schaduwstation. Daarom wil ik ook graag weten, waar ik in het schaduwstation isolatoren moet plaatsen.
Ik voeg later op de dag even een afbeelding van mijn schaduwstation toe en benieuwd wie mij daar mee kan helpen.
-
Voor wat het waard is.
Ik gebruik de centrale van Digitrax dcs51 (Zephyr Xtra) en de PR3 als interface met de pc.
Op het moment heb ik Koploper en Rocrail op mijn baan uitgeprobeerd.
Ik vind Koploper erg stabiel maar de gebruiksaanwijzing lastig te lezen, te begrijpen (kan aan mij liggen) gelukkig is hij wel up to date met de actuele versie van Koploper.
Rocrail vind ik wat makkelijker te begrijpen ondanks dat de gebruiksaanwijzing(en) behoorlijk achterlopen met de actuele versie. IK vind Rocrail wel instabieler dan Koploper. Op mijn baan vergeet het wel is een wissel om te zetten. Of de opdracht komt niet aan en dan gaat er natuurlijk van alles mis.
Voor beide geld dat automatisch en/of handmatig rijden geen probleem is.
JohnT
-
JohnT,
als voor een rijweg een wissel niet in de juiste stand wordt gelegd, dan zal de trein een spoor opgaan waarvan bij de rijwegvoorbereiding niet is gecontroleerd of dat veilig kan.
Zo'n situatie maakt het spel met de modelbaan interessanter, maar op een modelbaan met meer dan twee rijdende treinen kan de trdl dat over het hoofd zien en dan niet tijdig ingrijpen.
Daarom meen ik dat je zo'n situatie moet proberen te vermijden.
Weet je onder welke omstandigheden Rocrail met de Digitrax centrale een wissel vergeet om te leggen ?
Ik heb dit probleem ook wel eens gezien, en wel met een ander programma en een andere Loconet centrale, de IB-II. Ook blijkt een bezetmeldingswijziging soms niet op het Loconet te komen.
Uhlenbrock heeft de IB-II al wel verbeterd op deze punten, maar deze problemen blijken nog helemaal weg te zijn.
Groet, Willem
-
Wat overwegingen. Je zal wel hebben gelezen dat er verschillende protocollen bestaan, zeg maar de taal die centrale en decoders moeten spreken. Technisch is een protocol niet aan een merk gebonden, maar in de praktijk wat meer. Märklin is ooit begonnen met het wat eenvoudige Motorola protocol. Ergens begin deze eeuw heeft Märklin het door ESU ontwikkelde MFX-protocol geadopteerd. MFX heeft meer mogelijkheden - meer rijstappen bijvoorbeeld - en heeft de mogelijkheid dat loks die je op de ralls zet, zich automatisch bij de centrale aanmelden. Een ander protocol is DCC. DCC is in de praktijk het standaard protocol voor tweerail, maar werkt bij drierail ook en de huidige centrales en decoders van Märklin kennen ook DCC. Dat gezegd hebbende, er zijn nog veel drierailloks in omloop die alleen Motorola of alleen Motorola en MFX verstaan. Ik denk dan dat je voor een drierailbaan een centrale wil die in ieder geval Motorola en MFX kletst. Omdat ESU en Märklin de rechten op MFX hebben (bij ESU heeft het M4), is het aantal centrales dan opeens beperkt.
Persoonlijk zou ik in zo'n geval voor de actuele versie van het luxe Märklin Central Station gaan. Computer aankoppelen, stuurprogramma uitzoeken, en lekker gaan oefenen. Wel prijzig.
Maar ik rij tweerail en zuiver DCC. Ik heb voor de Spartaanse Lenz LZV100 centrale gekozen, vanwege de 5A stroom die deze centrale kan leveren. Daaraan heeft mijn baan genoeg en zo hoef ik dus geen boosters aan te schaffen. Is ook een overweging. Voor de rest is het een centrale waar niet eens een draaiknop aan zit, dus handregelaars en een computerinterface heb ik naar keuze kunnen/moeten aanschaffen. Aan meer heb ik geen behoefte.
-
L.S.,
Hierbij mijn schaduwstation:
Hier moeten dus meldsecties komen. Wat is in deze wijsheid: één railstuk of twee?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_42.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_42.jpg)
-
Als je niet te hard rijdt is één railstuk voldoende.
Gr, Ben.
-
Good deduction, my deer friend.
Owee, een Hert op de rails??
Dat wordt noodremmen!
oudebiels
Les: goed dik doen valt nog niet mee...!!
-
Hallo,
@ Ben: Maakt de lengte van het railstuk nog uit?
@ oudebiels: moet er een noodremstuk in komen? Ik woon landelijk, dus een ree is niet onwaarschijnlijk.
-
je rijd 3 rail dus kan je goedkoop en makkelijk via massa detectie werken.Ider heeft zijn idee maar ik maak een lange inritsectie en een korte stopsectie (+30 cm) en dat voldoet fijn om automatisch te rijden.Je heb het voordeel dat alles gedetecteerd word.Als er dus een wagon blijft hangen volgt er geen botsing omdat het blok bezet blijft.Ik rijd trouwens met koploper en als daar een wissel iet zou hebben gedaan wat het moet dan krijg je een spookmelding en kan jij in het programma zelf bepalen wat er daarmee moet gebeuren.
De kostprijs van de centrale en bijhorende digitale onderdelen kies je zelf aan de hand van je budget.Ik heb een ecos2 met 3 boosters en verder goedkope alternatieve terugmeldes en schakeldecoders.Die zijn stukken goedkoper.
-
@Johnny: de vraagsteller wil met stroomdetectie rijden. Die hele discussie is met hem al op het 3railforum gevoerd.
@Bas @Cor: tip, ga een proefbaantje maken en automatiseren ontdekken.
Gr, Ben.
-
En ten overvloede, het ligt in 99,999999% niet aan de centrale of aan het besturingsprogramma of een wissel wel of niet omgaat, dat ligt alleen en echt alleen aan de kwaliteit van de wisselaandrijving, en die kwaliteit is bij Marklin bedroevend slecht.
Mvg
Wim.
-
ik stel alleen vast dat zoals op het andere forum de vraagsteller al een idee heeft en gewoon een discussie wil uitlokken.Al de gegeven aanbrengsten worden gewoon van tafel geveegd en dan stel ik de vraag wat het nut is van dit topic.Ik hou me er alvast verder buiten op beide forums.
-
@ Ben; Ik zat hiermee inderdaad ook op het 3railforum en wilde daar een strak topic creëren, maar ben teruggefloten door de moderatoren. Het topic is op slot gezet. De moderatoren en ik hebben hier uitgebreid over gesproken, maar we zijn tot de conclusie gekomen, dat we op het punt van beheer niet op 1 lijn zaten.
En aangezien ik echt een nitwit ben op het gebied van digitaal rijden, probeer ik kleine stapjes te maken en in die stapjes de juiste dingen te doen. Wel heb ik mij de eigenwijsheid aangemeten te stellen met stroomdetectie te willen rijden en wel uit gemakzucht. Bovenop de gemakzucht heb ik begrepen, dat in programma's als iTrain en Traincontroller je een trein ook op lengte kunt inmeten en dan is het probleem van losgeraakte wagons geen issue.
Een proefbaantje ga ik zondermeer doen.
@ Bellejt: Ik vind het jammer, dat jij de indruk hebt gekregen dat ik een discussie wil. Dat was niet de bedoeling. Ik wil liever geen discussie uitlokken. Ik wil graag heldere informatie. Dit kun je ook zien op het 3rail forum, waar ik een strak topic probeerde samen te stellen, zodat ik overzicht kreeg. Helaas werd dit afgekapt en probeer ik nu hier de door mij gewenste informatie te krijgen. Daarbij ben ik gen lid meer van het 3railforum.
-
@ Wim; Ik heb met de wisselaandrijvingen nog geen negatieve ervaringen. Ik heb wel hier en daar gelezen, dat de wisselaandrijvingen gevoelig zijn voor langdurig schakelen. Ik schakel met een MS-3 en die geeft een korte puls. Maar daarbij moet ik wel zeggen, dat ik nog maar een jaartje rijdt en wissel en dat gemiddeld 1 keer per week.
-
Tja, om je trein op lengte te kunnen opmeten, heb je wel een trein nodig die over zijn gehele lengte stroom afneemt, iets wat met 3 rail wel kan met veel kunstgrepen. Maar vele malen makkelijker gaat als je gewoon massa detectie gebruikt, zoals dat gewoonlijk is bij en met een 3-rail systeem. Je eigen wiel uitvinden mag natuurlijk, maar soms zijn de dingen zoals ze zijn en niet voor niets.
Eigenwijs mag natuurlijk maar luisteren naar andere met jaren ervaring kan ook geen kwaad.
Bij 3-rail maak je gewoon gebruik van massa-detectie, dan wordt de gehele trein gemeld en is lengtemeting een optie.
Mvg
Wim
-
@ Wim; Ik heb met de wisselaandrijvingen nog geen negatieve ervaringen. Ik heb wel hier en daar gelezen, dat de wisselaandrijvingen gevoelig zijn voor langdurig schakelen. Ik schakel met een MS-3 en die geeft een korte puls. Maar daarbij moet ik wel zeggen, dat ik nog maar een jaartje rijdt en wissel en dat gemiddeld 1 keer per week.
Ook hier geldt luister naar de ervaring van anderen, het is al jaren een probleem, die aandrijvingen van Marklin.
Je heb dus wel een probleem met de aandrijvingen, alleen heb jij dat nog niet als zodanig herkent.
Mvg
Wim.
-
Cor heeft de wisselaandrijvingen al, dus als er iets mis gaat, dan weet hij hoe het zit. De oplossing is ook bekend, eindafschakeling overbruggen, en dat kan altijd nog.
Automatisch treinlengte bepalen gaat niet zonder volledige detectie van de trein. Dat is helder. Je kan de software wel vertellen hoe lang de trein ongeveer is en hoe lang de blokken zijn. Tegenwoordig houdt de software dan voldoende bloklengte en blokken bezet. Voor mij is dat genoeg. Mijn baan is opgezet voor volledige detectie, maar ik heb al heel wat wagens rondrijden die niet worden gedetecteerd omdat ik nog geen zin had een weerstandje aan te brengen. Geeft geen problemen.
Volgens mij is het Cor allemaal wel helder. Als hij een keuze maakt met een voor goede reden, moet hij dat weten.
Ik zou overigens oo voor massadetectie gaan Cor. Zoveel werk is het onderhanden nemen van die stukkies c-rail ook weer niet.
-
Ik merk bij mijzelf, dat ik toch ga twijfelen over stroomdetectie. Mijn keuze hiervoor was voornamelijk gebaseerd op een stukje luiheid en ervaringen uit het verleden. Ik had vroeger zelf ook al Marklin en een vriendje had Fleissman. Ik weet mij te herinneren, dat hij regelmatig zijn loc een stukje moest duwen om hem verder te laten rijden. Dat probleem had ik nooit.
Ik ben wat gaan speuren op het internet en denk nu het volgende te hebben begrepen voor massadetectie:
- op de puko's blijft dus altijd 'spanning' staan
- door de massadetectie alleen op één rail
- de andere rail krijgt pas 'spanning' als de trein het blok inrijdt.
- wissels hou je buiten de massadetectie
- een 24188 is voldoende lengte voor een melder
- melders worden op één rail aan beide kanten geïsoleerd
- je hebt een binnenrijmelder en een uitrijmelder
- de C-rail moet je knippen
- hoe zit het dan met de K-rail, want die gebruik ik ook?
- hoe doe je het als je zoals ik van beide kanten wil rijden?
- hoe zit het dan met een keerlus?
Ik heb hier echt hulp bij nodig, want zoals geschreven ben ik een nitwit.
-
Bij k-rail zijn de railstaven al geïsoleerd. Rijrichting maakt niet uit.
-
- hoe zit het dan met een keerlus?
Keerlussen zijn geen probleem bij 3rail. Het maakt niet uit welke spoorstaaf je isoleert als je er maar voor zorgt dat de tegenoverliggende spoorstaaf altijd spanning heeft.
Gr, Ben.
-
JohnT,
als voor een rijweg een wissel niet in de juiste stand wordt gelegd, dan zal de de trein een spoor opgaan waarvan bij de rijwegvoorbereiding niet is gecontroleerd of dat veilig kan.
Zo'n situatie maakt het spel met de modelbaan interessanter, maar op een modelbaan met meer dan twee rijdende treinen kan de trdl dat over het hoofd zien en dan niet tijdig ingrijpen.
Daarom meen ik dat je zo'n situatie moet proberen te vermijden.
Weet je onder welke omstandigheden Rocrail met de Digitrax centrale een wissel vergeet om te leggen ?
Ik heb dit probleem ook wel een gezien, en wel met een ander programma en een andere Loconet centrale, de IB-II.
Uhlenbrock heeft de aansturing van wissels onlangs wel verbeterd, maar het is nog niet helemaal weg.
Groet, Willem
Zonder hier over hier een discussie te starten een kort antwoord.
Rocrail doet dit willekeurig. Koploper met het zelfde systeem nooit.
JohnT
-
Cor, maak een proef opstelling en kijk wat, wanneer en hoe het werkt. Minder op het web lezen, wordt je alleen maar op het verkeerde been gezet. Ga naar een ervaren modelspoorder met een 3-rail systeem en laat het je voordoen.
Mvg
Wim.
-
@ Wim, zal kijken om in contact te komen met een drierailer.
@ Ben: dank voor de info over de keerlus
@Henk: Dank voor de info over K-rail. Ik ga ervan uit, dat dit ook geldt voor de flex.
-
Er komt nog weleens een dag dat ik mijn toetsenbord opeet. ::) ::)
Nogmaals zoek contact met een ervaren 3-rail gebruiker.
Mvg
Wim
-
Wim ,
Ga je het grillen of botersaus,kijk uit voor een virus.
Groet Rene.
-
Dat ik mijn toetsenbord nog weleens opeet Cor is omdat je een vraag stelt aan Henk over een antwoord van hem, waarin hij het antwoord geeft op je vraag.
Mvg
Wim.
-
Hallo Wim,
Dank voor je antwoord, maar ik ken nog niet alle 'ins and outs' van de nieuwe nieuwe railsystemen. Toen ik als kind spoorde had je alleen de M-rail. Alles daarna is nieuw voor mij. Vergeef mijn onnozelheid in deze.
-
Och het is nog maar 48 jaar op de markt. Toen was jij 9 jaar. :-X
Mvg
Wim.
-
Hallo Wim,
Je zult ongetwjjfeld gelijk hebben. Ik woonde toen in noord Groningen en voor de modelbouw afhankelijk van hetgeen ik voor mijn verjaardag ed. kreeg van anderen of van een spaarzaam uitje naar Berger in Groningen. Mijn ouders hadden geen auto, dus dat gebeurde bijna nooit. Ik meen mijzelf te herinneren, dat ik die winkel maar twee keer van binnen heb gezien, waarvan één keer om mijn locje op te halen, die bijna drie maanden daar was voor een nieuw omkeerrelais. Het waren voor mij andere tijden.
Op het moment, dat ik zelf wat geld begon te verdienen, lag de baan al in dozen en is K-rail nooit in beeld gekomen. Mijn baan heeft sinds mijn vijftiende het daglicht niet meer gezien. Dit is dus de reden van mijn onwetendheid.
-
Wim, je toetsenbord opeten zou wel eens zwaar op je maag kunnen blijven liggen, ik zou je willen afraden om dit te doen :)
-
L.s.,
Na lang wikken en wegen toch het besluit genomen van mening te veranderen en over te gaan naar massadetectie. Tevens twee 3railers bereid gevonden om hun baan eens te laten zien. Helemaal super!! Kijken of een bezoekje dit weekend kan.
-
Zaterdag in Houten is samen met de beurs een bijeenkomst van deHCC!m. Deze hebben een Marklin baan als demonstratie.
Je mag gratis nara boven om te kijken. Kan je aansluitend naar de beurs om je euro's uit te geven.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Hallo Gerard,
Dank voor je reactie, maar Houten zit er dit weekend wegens sociale verplichtingen niet in.