BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: oudebiels op 24 March 2017, 15:23:46
-
Hallo,
Ik heb hier wissels in de Fleischmann 1700/6000 railmateriaal-serie met de opsteekbare wisselaandrijving.
Met een daarvan heb ik het volgende probleem:
met goed opgestoken aandrijving en electrisch bediend (lampaansluiting Flmn trafo) werkt de wissel niet goed: de bewegende railtongen komen niet tot in contact met het bedoelde eindpunt (de railstaaf), zodat de wissel niet geheel 'om' is. Dit is in beide richtingen.
Het uit de aandrijving stekende palletje (voor handbediening) bereikt ook niet de twee uiteinden van het sleufje waarin het zich beweegt.
Andere wissels van dit type, op dezelfde wijze (trafo, bedrading) aangestuurd gaan wel geheel 'om'.
Wanneer ik de aandrijving eraf trek en de wissel met de hand bedien (door middel van het zijdelings uitstekende hendeltje), werkt de wissel wel goed en gaat geheel 'om' en de mechaniek beweegt soepel en zonder zware punten.
Ik veronderstel daarom dat de magneetspoel van de aandrijving niet helemaal fris en fruitig is, maar kan me niet goed voorstellen dat daar iets aan te repareren is.
Heeft iemand een suggestie of is de aandrijving iets voor de vuilnisbak?
Dank van oudebiels
-
Het zou kunnen dat het veertje in de wisselaandrijving, een soort trapeziumvormig geval, vies is. Idem de print aan de andere kant. Poetsen, dan voorzichtig weer in elkaar zetten zodat de bovenkant van het veertje in het gat van het beweegbare plastic gedeelte valt. Dan de boel dichtmaken. Zorg dat het veertje niet eruit springt. Dit soort veertjes zijn ook los te bestellen.
Succes
-
Hi
De Fleischmann wisselaandrijvingen willen wel eens zwaar lopen. Dat is makkelijk na te gaan door het palletje op de aandrijving heen en weer te bewegen.
Soms wordt dat veroorzaakt doordat het deksel te strak zit, waardoor de plastic grendel niet soepel kan bewegen. het kan ook zijn dat alles een beetje vastzit. Dat is goed te verhelpen. De wisselaandrijving moet dan voorzichtig worden gedemonteerd en alle onderdelen moeten worden schoongemaakt. Soms moet de grendel ook iets worden bijgevijld omdat hij net iets aanloopt. Als je digitaal rijdt kun je meteen de afschakelveer eruit halen en de verbindingen doorsolderen. Dat scheelt een boel ellende.
-
Net wat Dirk schrijft: in een plastic zakje de aandrijving openen. Alles goed schoonmaken en eventuele braampjes afvijlen. Oude wissels zijn misschien wat gekrompen waardoor je de bewegende delen met vijlen wat meer ruimte moet geven.
Doet ie het daarna nog steeds net echt goed, dan opvoeren.
Heb je ooit een Kreitler, Zundapp of Yamaha gehad?
Cylinder vervangen, uitlaat, spruitstuk, carburator, alles vervangen en racen.
Dat kun je ook doen met wisselaandrijving.
Die FLM wissels doen het een stuk beter met een spanning van ca 18V ipv de 14V van de FLM trafo.
Bij mij krijgen de wissels 18V, en dat gaat als de gesmeerde bliksem.
-
Hoi
Voordat je de aandrijving weg gooit:
check even de veerkracht van het wissel zelf.( zonder opgestoken aandrijving)
De aandrijving heeft de veerkracht van het wissel nodig om helemaal om te gaan
Als je de wisseltongen beweegt mag het hendeltje niet mee omgaan en de tongen moeten terugveren in de oorspronkelijke stand
als je deze weer loslaat. Als dat het geval is ( in beide standen proberen) dan is het wissel goed.
Op een "lamme"wissel wil een goede aandrijving ook nog wel eens haperen.
Gr. Ron
-
Heb je de aandrijving al op een andere wissel geprobeerd? Of een andere aandrijving op deze wissel? Dan weet je waar het probleem zit.
-
check even de veerkracht van het wissel zelf.( zonder opgestoken aandrijving)
Op een "lamme"wissel wil een goede aandrijving ook nog wel eens haperen.
Hallo,
Het lijkt erop dat Ron met de hoofdprijs gaat strijken.. ;)
Wanneer ik zowel bij een goedwerkende wissel/aandrijving als de slechtwerkende wissel/aandrijving combinatie de aandrijving aftrek en de betreffende wissel met de hand (aan het zijdelings uitstekende handeltje) bedien, gaat de slechtwerkende wissel zonder enige weerstand 'om', maar de goedwerkende wissel lijkt 'over een zwaar punt' te gaan en als het ware naar de andere stand te 'vallen' (beetje zoals bij de grootspoor wissels).
Mijn voorlopige conclusie is dat er in de slechtwerkede wissel iets niet okay is, maar dat ie in de huidige toestand (en zonder aandrijving) goed geschikt zal zijn als passieve 'openrijdwissel', zonder dat er gevaar voor ontsporingen gaat ontstaan.
Iets voor een keerlus dus, alleen heb ik geen plek voor een keerlus.. ;D
Maar ik ben nog open voor betere gedachten.
Groet van oudebiels
-
Maar ik ben nog open voor betere gedachten.
Ik heb er wel andere gedachten over, maar ik weet niet of je die beter vindt. :)
Durf het haast niet te zeggen, maar ik doe het toch: gooi die spoelenaandrijvingen weg en zet er een goeie motoraandrijving onder. Zijn nauwelijks duurder dan zo'n spoelending, maar veel betrouwbaarder.
-
Je kunt kijken of de wissel zelf stuk is door de onderplaat heel voorzichtig los te halen. Waarschijnlijk is het veertje weg of zit het los.
Je kunt bij de modelspoorwinkel elk onderdeel van een Fleischmann wissel kopen, dus ook dat is te repareren.
Als je het veertje op zijn plek hebt en de onderplaat weer moet aanbrengen heb je een stanleymes nodig of andere lange dunne strip. Die leg je plat op het gemonteerde veertje, dan de onderplaat erop leggen en vervolgens het mes (of de strip) wegtrekken. Dan kun je de onderplaat weer vastzetten door de lipjes weer om te buigen.
-
Hallo oudebiels.
Zit het lipje waar de wissel mee omgezet wordt wel goed erin. ( Steekt het misschien verder of minder ver uit dan bij de goede wissels ).
Dit kun je er misschien een keer uithalen, en opnieuw er in steken.
Jos
-
Je kunt kijken of de wissel zelf stuk is door de onderplaat heel voorzichtig los te halen. Waarschijnlijk is het veertje weg of zit het los.
Het probleem daarbij is dat ik de wissel al een keer op deze wijze los had, waarbij ik zag dat het vorige baasje er ook minstens een keer zo aan had gewerkt.
Nu weet ik uit mijn kindertijd nog dat die metalen 'omgevouwen' lipjes waarmee de onderplaat aan de rest vast zit na een paar keer heen en weer buigen afbreken... :(
Als ik het me goed herinner vond ik bij het openmaken:
een ronde ring met drie armpjes van koperstrip die stroomverbindingen naar de railstaven doorschakelden, een ronde verhevenheid in de onderplaat waar deze ring om draaide, een verbinding met het uitwendig zichtbare bedienhandeltje en een lange rechte verende staaf die de wisseltongen heen en weer schoof door een verbindingsstukje tussen de bielzen heen en weer te schuiven.
Moeten er nog verdere veertjes aanwezig zijn dan? (het kan dus zijn dat de vorige reparateur iets heeft laten ontsnappen of heeft weggelaten).
Ik weet even nog niet wat het beste te doen.
Groet van oudebiels
-
Durf het haast niet te zeggen,
Die Klaas toch ;D
Om nou de hele zaak te gaan ombouwen omdat er een wissel niet wil (de andere werken zo te zien goed in de fabrieksuitvoering)....?
Ondanks hevig Pokonnen willen er aan mijn Ficus benjamina nog steeds geen briefjes van 50 groeien...
Ik wil eventueel wel een stekkie van de jouwe (y)
Groeten van oudebiels
-
Hallo OudeBiels,
Er moet in de wissel ook nog een haarspeldveertje zitten. Daarvan moeten de omgezette uiteinden in de 1 mm gaatje van de hefboompje zitten. Als je het precies wilt weten, moet ik er even een foto van maken. Dan maak ik er meteen een van de truc met het stanleymes.
-
Hallo Dirk
Die techniek wil ik ook wel eens ziens
Waar was je toen afgelopen zaterdag op mijn baan een Fleischmann profi engelse wissel volledig vastsloeg ;D.
Heb het ding weggegooid en vervangen door een nieuwe.
Gr. Ron
-
Heb het ding weggegooid en vervangen door een nieuwe.
De allerbeste oplossing! (y)
Groet Jaap
-
??? Bijna 1 pagina vol geschreven over iets simpels.
Ja, de fleischmann profi wissels en aandrijving zijn te repareren.
Regelmatig gedaan. KLAAR. ;D
-
Ach ja, niet iedereen is hetzelfde. Als bij mij iets niet werkt dan ga ik het gewoon slopen om achter de oorzaak te komen. Het risico dat ik het dan naar de eeuwige jachtvelden help neem ik op de koop toe. Maar niet iedereen is zo vermetel.
-
??? Bijna 1 pagina ..... KLAAR
Worden mensen hier agressief van het regelmatig repareren van Fleischmann wissels??
oudebiels
-
Er moet in de wissel ook nog een haarspeldveertje zitten. Daarvan moeten de omgezette uiteinden in de 1 mm gaatje van de hefboompje zitten.
Hallo Dirk,
Kun je me aan de hand van het plaatje in de pdf-file "6044-6645 set" op de pagina
"http://www.fleischmann-ho.nl/e/downloads/trainsheets.htm"
aangeven om welk onderdeel het gaat?
Het kleine dingetje bij de rechterpijl bij 566044 misschien, want dat heb ik niet gevonden?
Dank voor je hulp.
Groet van oudebiels
-
@Oudebiels,
Allereerst bedankt voor de interessante website. Ik denk inderdaad dat dat het missende onderdeel is. Ik zie bij de plaatjes van de modelspoorwissels geen haarspelveertje (764405), die in de Profiwissels wel zit, maar daar zit weer niet zo'n driehoekig pijltje in. Ik denk dus dat dit pijltje zorgt voor het omklappen, samen met de hevel.
@Ron,
Op de door Oudebiels aangegeven site staat ook het binnenste van de Engelse wissel van Fleischmann Profirails.
Zie: http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/detailoverzichten/rails/6164-6165-6166-6167.pdf.
Wel de zaak heel voorzichtig openen, want die kleine veertjes kunnen vliegen als de beste en makkelijk vele malen hun eigen gewicht aan vracht meenemen. Als het tegenzit is de helft van je wissel leeg.
-
Beste allemaal:
Die Hans Grasmaijer heeft een prima opmerking. Ik heb ca 40 FLM modelspoor-wissels en tot voor enige tijd bediend met de bekende groene doosjes / schakelaars. Veel storingen en een aantal niet goed / volledig omzetten. Sinds kort alles aangesloten via de DIGIKEIJS 4018 decoders. PERFECT!! 18 volt en krachtig goed omzetten; op eentje na geen problemen meer.
Succes, groet
marius
-
Beste allemaal,
Niet(s) weggooien, niet nodig en niet duurzaam.
FLM 1700 (en oudere) wissels kunnen prima worden (her)gebruikt:
1. Inderdaad, 18V voedingsspanning
2. Het kleine, trapeziumvormige veertje op de printplaat in het spoelhuis eruit nemen. Dat wat het veertje doorverbindt met een draadje keurig doorverbinden. Moderne aanstuurders (met name in de digitale wisseldecoders) vormen keurig een korte puls. Dat veertje doet mechanisch hetzelfde, maar raakt vervuild etc. Dus, doorverbinden en de decoders de puls laten maken (ca. 100 ms is genoeg).
Foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wissel-Aandrijf-Reparatie-_008.jpg)
3. Hele oude FLM wissels willen wel krimpen. De versie met vier kontaktklemmen naast het spoelhuis. Het kunststof van de bielzen e.d. wordt enkele procenten kleiner.
Voor het wissel zelf niet erg. Maar, wel voor de aandrijfhefboom. Een dun pertinax plaatje dat dan schuurt tegen een biels die er net achter ligt. Kun je ook prima zien gebeuren. Oplossing: met een scherp mesje of een vijltje wat bielsmateriaal weghalen. Daardoor kan de hefboom en dus de wisseltong weer soepel heen en weer.
Veel plezier ermee! Zelf alleen maar die wissels en inmiddels bijna allemaal via 2. aangepast. Werken perfect.
Groet!
Bart
-
Ik kan Bert Sanders alleen maar gelijk geven. Mijn Fleischmann N wissels stopten na enige jaren. Na wat zoeken en meten kwam ik erachter dat het trapeziumvormige veertje zijn werk niet meer deed en verbuigen hielp niet. Veertje eruit en vervangen door een draad(je) en zie de wissels werken weer. Bedienen via het groene kastje gaat nog steeds, maar je moet wel op tijd de knop loslaten, anders gaat je wissel letterlijk in rook op. Voeding spanning van 14V ac ook verhoogd naar circa 18V dc (zal ook wel geholpen hebben).
Succes met ombouwen!
Groet,
Gerard van der Sel.