BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Myuktrains op 22 March 2017, 21:53:59
-
Tussen 26 juni en 9 juli 2017 ga ik op vakantie naar Zwitserland met de auto en ga daar hoofdzakelijk treinen fotograferen en filmen.
Ik ga in totaal 14 dagen waarvan 8 dagen in Zwitserland.
De eerste drie dagen wil ik gaan spotten in zuid Duitsland en zo langzaam afzakken richting Zwitserse grens.
Mijn vraag is dus weten jullie nog leuke en interessante fotostekjes in zuid Duitsland en/of Zwitserland?
Ik heb al een stek ten noorden van Luzern ontdekt,
https://www.google.nl/maps/@47.1579651,8.4135669,16.75z?hl=nl
Afkomstig van dit filmpje op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=mGyt26uOrI8
Ik verblijf de hele vakantie in de buurt van Luzern en Bern. Zeg maar gerust centraal Zwitserland.
Ook de Rhätische Bahn wil ik eens van dichtbij bekijken en mijn plan is om vanuit Luzern de trein te nemen richting Chur.
Is dit in een dag te doen of moet ik hier twee dagen voor uit trekken?
Alle tips en/of fotostekken in Zwitserland en Zuid-Duitsland zijn dus welkom!
Martijn
-
De Jungfrau (y)
https://www.jungfrau.ch/en-gb/
https://www.google.nl/search?q=jungfraubahn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiMxp7G_-rSAhWIDBoKHdssD48Q_AUIBigB&biw=1469&bih=934&dpr=1#tbm=isch&q=jungfraubahn+Kleine+Scheidegg+&*&spf=202
-
Ik ben van plan een 8 daagse swiss travel pass aan te schaffen. Met de swiss travel pass krijg ik dus 25% korting op een kaartje op de Jungfrau. Moet even kijken of dit binnen het budget past.
Martijn
-
Ja het is wel peperduur zo'n ritje naar boven :P Ik heb het een keer gedaan maar niet nog een keer, Zwitserland in z'n geheel is sowieso duur. Als je met de auto bent kun je ook een heel eind omhoog de lijn volgen langs de stationnetjes. Het laatste stuk in de berg en naar de gletsjer is prachtig maar in opzicht van treinen spotten misschien iets minder interessant.
-
Ja en wat zie je dan? De trein die al een miljard keer op internet staat. ;D
Wil je de Rhätische Bahn zien, plan dan je volgende vakantie daar. Ik ben er na 18 jaar nog steeds niet uitgekeken.
-
Hallo Martijn,
Het is nogal een uitdaging wat je allemaal wilt gaan zien.
Als je specifiek voor smalspoor gaat kun je je het beste eerst op de RhB orienteren, dat is het meest uitgebreide smalspoornet.
Mogelijk kun je dan bv. de Glacierexpress-route volgen, dan heb je het grootste deel van het smalspoornet RhB/MGB gehad.
Jungfraubahn is weliswaar ook spectaculair maar vooral het hoogste deel naar Jungfraujoch is kostbaar en als geheel misschien een beetje eenzijdig.
Dan is de treintocht van Interlaken naar Stresa via Lötschberg en Simplon misschien een betere optie, normaalspoor overigens.
Ga je trouwens alles per spoor doen of rij je de route langs? dat maakt nogal verschil.
In Zuidduitsland heb je bv de Höllentalbahn van Freiburg naar Neustad met aftakking naar Seebrugg, vrij kompakte lijn met een rijke historie.
Enfin mogelijkheden zat voor wekenlang verblijf....
Groeten, Michiel
-
Neem bij de Lötschberg NIET de basistunnel, maar de route via Kandersteg en Goppenstein. Erg indrukwekkend. De spoorlijn slingert over een traject met keerlussen om hoogte te winnen naar Kandersteg. Daar duikt de trein de tunnel in naar de Wallis. Vanaf Goppenstein is het tunneltje in-tunneltje uit, met uitzicht over het Rhônedal naar Brig. In Brig kun je de Glacier Express pakken richting Rhätische baan. Of de andere kant op, richting Zermatt en Gornergrat. Ook bijzonder mooi, op dit traject is misschien nog wel meer te zien dan op de Jungfraubahn. (Ik heb ze allebei gedaan en kan eigenlijk niet kiezen welke het mooist was)
Natuurlijk is de (oude) Gotthardroute via Wassen ook ontzettend indrukwekkend.
8 dagen- je komt nog tijd te kort!
Gruetzi
Hendrik Jan
-
Oke alvast bedankt voor de tips. Ik denk dat ik maar emigreer naar Zwitserland om al dat moois te kunnen zien ;D Maar even serieus, die Jungfraubahn schrap ik maar van mijn lijstje denk ik, ook gezien wat het me gaat kosten.
Die Lötschberglijn spreekt me eigenlijk ook wel aan en vooral die beroemde 'faller' Bietschtal brug. Weet eigenlijk iemand of je daar zo makkelijk bij kunt komen zonder dat je daar complete bergen voor moet beklimmen? Een fotootje en filmpje daar van lijkt me ook wel leuk :D
-
Ik heb wel eens iets gelezen over een wandelpad wat speciaal hiervoor
langs markante punten van de spoorlijn loopt 8) Moet wel na te zoeken zijn
via de Zwitserse VVV of de BLS...
Andere tip; de MOB-spoorlijn naar Montreux... meterspoor, blauw-witte wagentjes
en een fraai landschap... mijdt Gstaad- dat is een soort Disneyland om te zien :P
Op spoorgebied ben je er wel even zoet, genoeg te zien... en de
Zwitsers zijn wel gewend aan treintjesliefhebbers ;D
Mvg,
Tis
-
Ik ben vorig jaar in Interlaken op vakantie geweest. Niet specifiek voor treinen maar achteraf bleek er heel veel te zien. Treinen van de BLS en Intercity's van de SBB. en er kwam tot aan deze dienstregeling zelfs een dagelijkse ICE uit Berlkijn. Deze rijd nu naar Chur. Smalspoor van de BOB naar Lauterbrunnen en Wilderswil. Vanaf beide plaatsen met de Wengernalpbahn naar Kleine Scheidegg en dan door met de Jungfraubahn. In Lauterbrunnen ligt nog een lijntje maar daar ben ik even de naam van kwijt. Vanuit Wilderswil (Lijn BOB Interlaken-Wilderswil/Lauterbunnen) loopt nog een tandradbaan naar de Schynige Platte. Ik wilde eigenlijk de Jungfrau op maar schrok enorm van de prijs. Deze is nog betaalbaar en bovenop is er een prachtig uitzicht op de Jungfrau.
Verder loopt van Interlaken nog de smalsporige Zentralbahn van de SBB naar Luzern over de Brünigpas. Voornamelijk Stadler treinstellen maar vorig jaar heb ik hier ook nog een lok met rijtuigen gezien.
Gotthard lig op ongeveer 1,5 uur rijden, maar hier is een stuk minder te zien sinds het openen van de basistunnel. Voor mij was het vorig jaar wel een hoogtepunt. Ten westen van Interlaken ligt nog Spiez en Thun. Hier ben ik niet naar treinen wezen kijken maar dacht dat vooral in Spiez een hoop te zien was. Ook heb je heir makkelijk toegang tot de Lötschberg.
Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk
-
Die Lötschberglijn spreekt me eigenlijk ook wel aan en vooral die beroemde 'faller' Bietschtal brug. Weet eigenlijk iemand of je daar zo makkelijk bij kunt komen zonder dat je daar complete bergen voor moet beklimmen? Een fotootje en filmpje daar van lijkt me ook wel leuk :D
Er is genoeg info te vinden via Google, zoek maar eens naar "BLS sudrampe".
Er is b.v. een foldertje (kun je aanvragen bij de BLS) waar een wandelroute in staat over de Bietschtall Brücke.
Hier staat een link naar de folder.
klik (https://www.bls.ch/-/media/bls/pdf/broschueren/loetschberger-suedrampe-route.pdf?la=de&vs=1)
Wij hebben de route zelf in 2006 en 2007 gelopen.
Als je over de brug gaat lopen (ja dat mag ;D), moet je geen last van hoogtevrees hebben. :-\
klik (https://myalbum.com/album/3rNWrNMO9ZWm)
klik (https://myalbum.com/album/rVWtmgU3hdmL)
-
De al genoemde wandeling langs de Lötschberg-Südrampe kan ik zonder meer aanbevelen. Landschappelijk fraai, en om dat je over een naar het zuiden gerichte helling loopt, ook lekker in de zon. Kan ook aardig warm worden, dus neem wel voldoende drinkbaars en zonnebrandcreme mee!
Ook leuk is het 'Bahnlehrpfad' van Preda naar Bergün, in RhB-territorium. Heb ik ooit gedaan terwijl er een zomerse onweersbui losbarstte, die vanuit het oosten over de Albulapas trok. Dát was wat minder prettig, omdat ik er niet op gerekend had, en een aanzienlijk deel van de wandeling door het smalle dal ongeveer op nivo van de rivierbedding verloopt.... Ook hier is een beetje voorbereiding en uitrusting dus wel nuttig.
Als je liever in een trein zit dan er naast loopt, is ook een rondje Lötschberg-Rhônedal-MOB goed te doen in één dag. Ik heb het destijds vanuit Brig gedaan, en kloksgewijs (Brig-Montreux-Zweisimmen-Spiez-Brig) omdat dat qua dienstregeling - vóór opening van de LBT - het handigst uitkwam en ook wat ruimte liet voor een pauze her en der. Vanuit de omgeving van Bern lijkt me zoiets ook wel haalbaar.
Prettige vakantie!
Roald
-
Hoi Idd. er is zeer veel te zien.
Hier enkele die op mij indruk hebben gemaakt.
- rondje Jungfrau (niet de Jungfrau zelf, gewoon te duur en veel in een tunnel)
- Rigi > Station Arth- Goldau > Vitznau of andersom.
- Sustenpass met auto? Wassen Göschenen, Andermatt
- Wiesen, filisur Bergün en Preda.
- Furka Pass.
En eigenlijk kan ik doorgaan ;D
Veel Plezier daar.
Dave
-
Vier jaar geleden waren mijn vrouw en ik in Interlaken. Niet specifiek voor de treinen, maar daar hebben we toch wel veel ingezeten. Oa de hierboven beschreven Jungfraubahn. Het rondje (via Wilderswil, Lauterbrunnen, Kleine Scheidegg, Grindelwald en terug naar Interlaken) is erg leuk (veel mooie vergezichten) en niet al te duur (relatief dan, het blijft Zwitserland). We zijn ook naar de top van de Jungfrau geweest, maar dat kost een fortuin en was het m.i. niet waard. Veelal in de tunnel en eenmaal boven gekomen bleek de top volledig in de mist te zitten. :(
Maar er is nog veel meer in de buurt; vlak bij Interlaken het tandradspoor naar de Schynige Platte: erg leuk om door oude elektrolokjes naar boven te worden gebracht. Eenmaal boven aangekomen kun je daar leuk wandelen en lekker eten in een restaurant met geweldig uitzicht op de Jungfrau.
Iets ten oosten van Interlaken ligt Brienz (aan de Brienzer See). Hier vertrekt de Brienzer Rothornbahn: een tandradlijntje waar een stoomlokje de berg op zwoegt.
Veel plezier!
Groet, Wim
-
Weersverwachting even bekijken voordat je een bergtrein neemt.
Dit geldt voor Jungfraubahn, Gornergratbahn, Schynige Platte, enzovoort.
grüetzi
Hendrik Jan
-
We zijn ook naar de top van de Jungfrau geweest, maar dat kost een fortuin ...
Waar moet ik dan aan denken?
Marc
-
https://www.jungfrau.ch/shop/en/tickets/bergbahn/ (https://www.jungfrau.ch/shop/en/tickets/bergbahn/)
Huiswerk...
Overigens: met een Swissrail flexipass aanzienlijke kortingen op veel bergbanen en kabelbanen.
De Treinreiswinkel heeft mij al meerdere keren goed geholpen met Zwitserse tripjes.
grüetzi
Hendrik Jan
-
Advies, schrap Zuid Duitsland, neem een grote zak geld mee en gebruik alle beschikbare tijd voor Zwitserland ;)
Een niet limitatieve lijst (foto's google):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3510.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3510.jpg)
Immensee, Gotthard aanvoerroute Luzern- Arth Goldau
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3511.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3511.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3512.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3512.jpg)
Gotthard, Wassen (liefst met een stremming in de GBS, geldt voor het hele traject Erstfeld- Biasca ;) )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3513.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3513.jpg)
Gotthard, Gurtnellen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3514.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3514.jpg)
Gotthard, Silenen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3515.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3515.jpg)
Gotthard, Giornico
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3516.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3516.jpg)
Lotschberg, Bietschtal (wandeling Hohtenn-Ausserberg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3517.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3517.jpg)
Lotschberg, Luolgekin viaduct (wandeling Hohtenn- Ausserberg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3532.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3532.jpg)
Lotschberg, Kanderviaduct
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3520.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3520.jpg)
Tecknau (Basel-Olten)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3521.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3521.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3522.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3522.jpg)
St Saphorin, meer van Geneve
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3523.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3523.jpg)
Walensee
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3524.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3524.jpg)
Gornergrat (Zermatt)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3525.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3525.jpg)
Bernina, RhB
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3526.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3526.jpg)
Brusio, RhB
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3527.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3527.jpg)
Bergun, RhB
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3528.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3528.jpg)
Albula, RhB
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3529.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3529.jpg)
Landwasserviaduct, RhB
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3533.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3533.jpg)
Oberalppass, BVZ
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3531.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3531.jpg)
Wengernalpbahn, Berner Oberland
Ik heb de trein naar Jungfraujoch meerdere keren genomen. Je rijdt mn. door een berg (Eiger en Monch) en alleen het uitzicht bij de stations Eigernordwand, Eismeer en eindpunt Jungfraujoch is heel mooi. Echter geen punten om de trein op de gevoelige plaat te zetten. Ik vind voor dat doel persoonlijk de Gornergratbahn mooier.
Zelf ooit (1998) een grote CH treinreis gemaakt in 1 week:
Dag 1: Amsterdam- Chur
Dag 2: Chur-Arosa-Chur-Pontresina
Dag 3: Pontresina-Tirano-Pontresina
Dag 4: Pontresina-St Moritz-Brig-Aigle
Dag 5: Aigle-Bex-Villars-Bretaye-Bex-Martigny-Verbier-Aigle
Dag 6: Aigle-Montreux-Zweisimmen-Spiez
Dag 7: Spiez-Domodossola-Locarno-Luzern-Interlaken-Spiez
Dag 8: Spiez-Amsterdam
Groet
Luc