BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: tj.weerdestijn op 02 December 2007, 10:19:32

Titel: electra aansluiting digitaal rijden
Bericht door: tj.weerdestijn op 02 December 2007, 10:19:32
mijne heren,

Materiaal: n-spoor Fleischmann Twincenter, Minitrix treinen, Viessmann wissel- en bezet/terugmeld decoders/sienen en pc met koploper. Ovaal baantje met inhaalspoor. Ringleiding onder de baan, 5 blokken met ieder 2 eindsecties. Ieder blok (in het midden) aangesloten op de ringleiding.

Omdat ieder blok en de secties éen(rail)zijdig zijn geisoleerd, heb ik als beginnend spoorder de volgende vragen:
Wordt de rijspanning via de decoders naar de secties en wissels doorgegeven ?
Moet ik in deze situatie bij de aansluitingen van de niet gecontroleerde middendelen van de blokken gebruik maken van 5234 (extra modul) ?

Tom
Titel: Re: electra aansluiting digitaal rijden
Bericht door: Wim Ros op 02 December 2007, 14:04:29
Dat ligt eraan welke bezetmeld decoder jij gebruikt. Dus even een type omschrijving hiervan en of een artikelnummer.

Verder worden alle niet gedetecteerde sporen, aangesloten op de normale spanning al dan niet via een 5234, welke je eenmalig moet aanschaffen en aansluiten tussen de niet gedetecteerde delen en de Centrale.

Mvg
Wim.
Titel: Re: electra aansluiting digitaal rijden
Bericht door: Karst Drenth op 02 December 2007, 14:43:35
Hoi,

Wim, misschien een beetje off topic, maar ook weer niet: ;)

Bij het opbouwen van mijn pendelbaantje voor Genk en Eurospoor, constateerde ik het volgende:

Lengte van het baantje ong 2 meter, de laatste 25 cm geisoleerd en aangesloten op de Uhlenbrock LocoNet bezetmelder voor 2-rail.
Het idee was, dat als de bezetmelding geactiveerd werd, de computer de trein tot stilstand bracht etc. etc.

Wat ik zag bij het berijden van het geisoleerde deel met mijn Plan U ( stoomafname-basis 75 cm ) er eerst een 'Active' gemeld werd, bijna onmiddelijk gevolgd door een 'Inactive'. Hetzelfde patroon bij het verlaten ! van de sectie. Als ik een korte loc ( 2200 of 600 ) gebruikte, werd 1 malig een active gegeven, deze bleef totdat de een stroomafnemende as van de loc het geisoleerde deel verlaten had.

Ik heb toen de conclusie getrokken, dat door de diode overgangen in de bezetmelder de spanning lager is in het geisoleerde deel, en de trein verder de stroom afnam via de rechtstreeks op de centrale aangesloten rails.

Ik had ooit nog een keer willen proberen om dat deel ook via een BM aan te sluiten. Is er echter nooit van gekomen.

Kun jij hier iets uit je ervaring of theorie van zeggen ? Het lijk mij een mogelijke bron van 'valse' vrijgave meldingen.


Grtzz,

Karst
Titel: Re: electra aansluiting digitaal rijden
Bericht door: Wim Ros op 02 December 2007, 14:53:20
Karst, daarvoor is nu juist de 5234 bedoeld. oftewel de hoogte van de spanning moet overal gelijk zijn.

De manier van verschillend reageren heeft ook te maken met de manier waarop de trein zijn stroom afneemt.

Maar voor de niet getecteerde delen moet dus ook een zelfde diode schakeling gebruikt worden als dat door de bezetmelder met stroomdetectie wordt gebruikt.

Mvg
Wim.
Titel: Re: electra aansluiting digitaal rijden
Bericht door: Karst Drenth op 02 December 2007, 14:56:06
Thnx,

vermoeden bevestigd  ;D

Grtzz,

Karst
Titel: Re: electra aansluiting digitaal rijden
Bericht door: Wim Ros op 02 December 2007, 15:04:57
Ja Karst, het juist functioneren van de dingen zit hem in de details. :-X

Mvg
Wim.
Titel: Re: electra aansluiting digitaal rijden
Bericht door: Sander op 02 December 2007, 22:15:26
Citaat
De manier van verschillend reageren heeft ook te maken met de manier waarop de trein zijn stroom afneemt.

Maar voor de niet getecteerde delen moet dus ook een zelfde diode schakeling gebruikt worden als dat door de bezetmelder met stroomdetectie wordt gebruikt.

Wat is het nadelige effect wanneer je dit niet doet?
In mijn oude baan heb ik dit totaal niet toegepast namelijk en reed alles als een trein naar mijn mening.

mvg,
 Sander
Titel: Re: electra aansluiting digitaal rijden
Bericht door: Wim Ros op 02 December 2007, 22:55:31
Sander, lees de vraag en de probleem omschrijving van Karst dan nog eens aandachtig door, daar staat het in geuren en kleuren in vermeld.  :o

Mvg
Wim.
Titel: Re: electra aansluiting digitaal rijden
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 December 2007, 00:08:54
Sander, het wordt duidelijk als je eens een schema tekent van de situatie. Dus een sectie die via een stroomdetector aan de voeding hangt, en daarnaast een sectie die direct aan de voeding hangt. De trein komt eraan, overbrugt met zijn stroomafname de scheiding tussen de secties, en voila, de stroomdetector wordt kortgesloten, dus doet niks meer. Anders gezegd, de weg door de directe verbinding is voor de stroom veel makkelijker, dus er loopt geen stroom door de stroomdetector. En een stroomdetector waar geen stroom door loopt, die detecteert geen stroom, dus......
Titel: Re: electra aansluiting digitaal rijden
Bericht door: MRP_Peter op 03 December 2007, 02:26:32
Helemaal juist wat Klaas zegt Sander, je detectie sectie werkt alleen als de gehele trein binnen de detectie sectie valt, qua stroomafname dan, indien dit niet zo is, zal de sectie 'niet goed' detecteren.
Stroom neemt immers altijd de weg van de minste weerstand, dus de direct op de voeding aangesloten sectie ' geniet' dan de voorkeur.

Oplossing voor dit: Alle spoorsecties gelijk maken.
Voorbeeld: Detecteer je door middel van een spanningsval over 2 diodes achter elkaar die in serie staan met de trein, dan zul je dit overal moeten doen om dezelfde spanning, weerstand, enz. te hebben.

Een andere mannier zou zijn om een tijdsvertraging voor de detectie sectie te maken die pas gaat detecteren als de gehele trein binnen is, is wat omslagtig maar zou ook werken indien je niet je gehele spoorbaan in secties wilt verdelen.
Het enige hierbij zou dan zijn dat je moet kijken dat je detectie sectie lang genoeg is voor een dergelijke detectie vertraging wat veelal niet het geval is.

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: electra aansluiting digitaal rijden
Bericht door: tj.weerdestijn op 03 December 2007, 08:44:58
Dat ligt eraan welke bezetmeld decoder jij gebruikt. Dus even een type omschrijving hiervan en of een artikelnummer.

Verder worden alle niet gedetecteerde sporen, aangesloten op de normale spanning al dan niet via een 5234, welke je eenmalig moet aanschaffen en aansluiten tussen de niet gedetecteerde delen en de Centrale.

ik gebruik wisseldecoders 5212 en bezet/terugmeld decoders 5233.

Mijn ovaaltje is een voorstudie voor een veel grotere baan (voor grootste deel al aangeschaft) met uiteindelijk wel 40 blokken en 30 wissels.
Heb verder geen enkel ervaring, stap direct digitaal rijden is wellicht erg groot.
Ga hoe langer hoe meer beseffen dat de meeste kosten onder de baan komen te liggen, dus dit moet als het kan eenvoudiger (lees goedkoper).

Is het ook noodzakelijk om uiteindelijk bij ieder blok een sein te plaatsen ?

Gaarne antwoord,
BVMD

Tom
BVMD
Titel: Re: electra aansluiting digitaal rijden
Bericht door: Wim Ros op 03 December 2007, 08:45:03
Peter.

Dit laatste is natuurlijk onwerkbaar en is niet de basis waarop alle besturingsprogramma's werken. En waarom zo moeilijk doen, het is eenvoudig met behulp van 1 malig 2 of 4 diodes op te lossen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: electra aansluiting digitaal rijden
Bericht door: MRP_Peter op 03 December 2007, 09:54:36
Dat weet ik Wim, daarom gaf ik al aan dat een tijdsvertraging wat omslagtig is.

@ Tom:

Je bent niet genoodzaakt om bij elk blok een sein te plaatsen, dat ligt geheel aan het baanplan (zichtbare en niet zichtbare delen) en je eigen voorkeuren.

Welke soort seinen heb je? Seinen die ook rijspanning schakelen of seinen die alleen lichtfuncties hebben?

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: electra aansluiting digitaal rijden
Bericht door: pmh1962 op 03 December 2007, 12:52:34
peter,

Eerste vraag daar staat pc. Seinen hebben dan toch alleen een cosmetische functie. Zorgt de Pc hier niet voor het netjes stoppen?
Titel: Re: electra aansluiting digitaal rijden
Bericht door: MRP_Peter op 03 December 2007, 15:17:51
Dat de pc de treinenloop kan regelen weet ik wel, daar ging het mij ook even niet om.
Ook niet om het feit of seinen dan alleen een cosmetische functie hebben of niet.

Lees de vraag even goed zou ik zeggen....

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: electra aansluiting digitaal rijden
Bericht door: tj.weerdestijn op 03 December 2007, 17:00:01
mijne heren,

als nieuwkomer op uw site, heb ik eerst mijn vraagstelling gedeponeerd
en daarna (binnen het "vierkant") antwoord gegeven op de gevraagde (WIM) codeerblok gegevens. Hierop zou ik nu antwoord willen krijgen.


BVMD

Tom
Titel: Re: electra aansluiting digitaal rijden
Bericht door: Rieks op 03 December 2007, 17:06:38
Tom,
de niet gedetcteerde blokken aansluiten via een diodeblokje.
Schema staat  hier (http://www.home.zonnet.nl/a.van.laar/)
Titel: Re: electra aansluiting digitaal rijden
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 December 2007, 17:17:08
Tom, je hebt meerdere vragen gesteld, en volgens mij is in de loop van dit draadje op elke vraag een antwoord gegeven. Of mis je nog iets?
Titel: Re: electra aansluiting digitaal rijden
Bericht door: tj.weerdestijn op 03 December 2007, 18:17:11
Mijne heren,

als eerste vraag ik of de de rijspanning via de bezet/terug meld decoder wordt doorgegeven aan de rail.
Wim, vraagt mij wat voor decoders ik gebruik.
Ik meldt 5212 (wisseldecoder) en de 5233 als de hiervoor genoemde.
Zou dan antwoord op mijn oorspronkelijke vraag verwachten, toch !

Tom
Titel: Re: electra aansluiting digitaal rijden
Bericht door: Wim Ros op 03 December 2007, 18:22:17
Mijne heren,

als eerste vraag ik of de de rijspanning via de bezet/terug meld decoder wordt doorgegeven aan de rail.

Tom het antwoord daarop is JA.

En hoe je het precies moet aansluiten staat gewoon in de handleiding die je gratis kunt downloaden van de site van Viessmann
http://www.viessmann-modell.com/pdf_nl/5233-01-NL.pdf

Mvg
Wim.
Titel: Re: electra aansluiting digitaal rijden
Bericht door: MRP_Peter op 04 December 2007, 02:42:10
Is het ook noodzakelijk om uiteindelijk bij ieder blok een sein te plaatsen ?


Dit was je volgende vraag waarop ik een wedervraag aan je had.
Ook heb ik je verteld dat het plaatsen van een sein bij elk blok niet perse een noodzaak is, maar dat dit ook afhangt van je baanplan.

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: electra aansluiting digitaal rijden
Bericht door: pmh1962 op 04 December 2007, 10:27:26
Peter,

Een onduidelijke wedervraag vind ik. Het wordt nog te algemeen gesteld.

heeft het te gebruiken programma stroomloze delen nodig? zo ja dan moet er toch iets met seintjes of relais of iets dergelijks worden gedaan. Zo nee dan zijn de seinen alleen cosmetisch en zullen geen delen van het spoor stroomloos zetten. In dit geval hoeven seinen alleen in het zichtbare delen worden geplaatst.
Titel: Re: electra aansluiting digitaal rijden
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 December 2007, 10:35:37
In zijn openingsbericht heeft Tom al aangegeven dat hij met Koploper gaat werken.
Koploper regelt het optrekken, remmen en stoppen. Daar heb je geen seinen voor nodig, dus die zijn volkomen cosmetisch. Een decoder kan toch niet uit het rampje kijken. ;D