BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: J.Kuipers op 11 March 2017, 16:55:44
-
Goedemiddag,
Mijn wissels hebben t/m vanmiddag goed gewerkt, maar nu zijn er 2 "in de war". Ik werkt met Ecos1 en iTrain.
Van de ene decoder werkte wissel 10 niet goed meer, en probeerde deze dus te herstellen middels de handleiding, echter met als gevolg, dat wissel 9 niet meer werkt, W-10, schakelt 9, W-11, schakelt W10, W-12, schakelt W11 ( dit is dus 1 decoder). Op volgende decoder ( niet gebruikt!!) schakelt W-13, W12 en 13 en W14 schakelt slecht of soms helemaal niet.
Ik weet pertinent zeker, dat ik de goede decoder en het juiste wissel nr.10 heb gebruikt.
Vraag: Moet ik nu alles opnieuw instellen, of is er mogelijk een andere oplossing, hetgeen ik wel zo prettig zou vinden.
Prettig weekend en groet van:
Johan Kuipers
-
Probeer de decoders eens terug te zetten in de fabrieksinstellingen. Dus resetten.
Mocht test niet lukken, terugbrengen naar waar ze vandaan komen.
Wiebe
-
Beste Johan,
Heb ik ook gehad een drama ik werk met windigipet en ik dacht dat het daaraan lag, maar nee het ligt aan de decoder resetten helpt niks. Uiteindelijk een nieuwe decoder gekocht en de boel werkt weer naar behoren, dus naar de winkel ermee of in de prullenbak ermee.
vr grt
Frans
-
Prullenbak lijkt me zeker niet nodig. Terug alleen als je echt de uitgang stuk gekregen hebt.
Paar vragen / opmerkinken
- DR4024 is de servo decoder en niet zomaar een wisseldecoder. Uitgang overbelast lijkt me dus niet.
- De DR4024 is een 4 voudige servo decoder. De termen "wissel 10" zegt dus niet zo veel. Dus hoe verhouden de wissels zich met elkaar? Zitten wissel 9 en wissel 10 op dezelfde decoder? En welke uitgangen dan?
- En wat bedoel je met "werkt niet". Zoals vaker gezegd is dat de slechte omschrijving ooit bij problemen ;D Bedoel je daarmee "De wissel gaat niet om als ik het adres schakel"?
- Heb je de module gewoon al eens een nieuw adres gegeven? Dit:
W-10, schakelt 9, W-11, schakelt W10, W-12, schakelt W11 ( dit is dus 1 decoder).
Lijkt er namelijk gewoon op dat je de decoder begin adres 10 hebt gegeven ipv 9...
- Heb je met de CV's lopen klooien? Of heb je hier niet aan gezeten?
Timo
-
Hallo Johan,
Hoe het met de DR4024 werkt weet ik niet maar de DR4018 raakt in de programmeermode als de voedingsspanning beneden 12V komt. Als er dan een wissel wordt geschakeld is dat het startadres geworden. Mogelijk is dat ook jouw probleem.
-
Goedemiddag,
In 1e instantie heb ik het probleem kunnen oplossen. Heb de decoder gereset vlgs de handleiding, je zou verwachten, dat de gehele decoder nu opnieuw ingesteld zou kunnen worden, maar hoe het kan weet ik niet, maar alles draaide weer. Dus, wat ik uitgespookt heb kan ik niet omschrijven. Aangezien ik nog een wissel heb ( W2)die niet mooi schakelt, dacht ik, die ga ik proberen bij te regelen. Het resultaat is eigenlijk hetzelfde als de vorige. Als ik W1 bedien gebeurt er niets, W2 schakelt W1=W3 schakelt W2 enz. Dus decoder1,waar W1-2-3 en 4 op zitten is niet in orde. Ik werk met de Ecos1 en vraag mij nu af of ik deze wel goed instel voor het resetten, Zoals bekend heb ik loc 9999 aangemaakt -DCC128. Heb al eerder de wissels geprogrammeerd, dus onder Hokje1_ W1/4==Hokje2_W5/8 enz. Dat heeft gewerkt tot nu toe.
Voor het resetten heb ik loc 9999 gekozen ben naar het onderdeel "programmeren DCC decoders ( instelling2). Dan krijg ik een scherm met : Hoofdspoor programmeren met zwart cirkeltje==Locdecoder met zwart cirkeltje. Pom adres staat op 1.
CV 8 kan ik niet lezen, onder Waarde, kan ik wel schrijven. Aangezien de handleiding van Ecos in de duitse taal is geeft dit ook wel sores als je problemen hebt.
Ik ben nu het pad echt wel zo'n beetje kwijt en als ondeskundige in het programmeren ben je zo onzeker als de pest, ik hoop, dat er iemand is die mij alsnog verder kan helpen.
Reageerders, tot nu toe zeer bedankt.
Johan
-
@phdirk, zo ver ik weet is dat alleen een euvel bij de DR4018, niet de DR4024.
@J.Kuipers, gokje, je hebt stap 5 en 6 omgedraaid ;) Schakel eerst de wissel en druk dan op het knopje. Andersom stel je een nieuw beginadres (dus voor wissel 1 van de decoder).
Heb al eerder de wissels geprogrammeerd, dus onder Hokje1_ W1/4==Hokje2_W5/8 enz. Dat heeft gewerkt tot nu toe.
Die zin is abracadabra voor mij. Hokjes? ???
Voor het resetten heb ik loc 9999 gekozen ben naar het onderdeel "programmeren DCC decoders ( instelling2). Dan krijg ik een scherm met : Hoofdspoor programmeren met zwart cirkeltje==Locdecoder met zwart cirkeltje. Pom adres staat op 1.
Waarom? In de handleiding staat duidelijk dat je adres 9999 moet hebben ;)
CV 8 kan ik niet lezen, onder Waarde, kan ik wel schrijven.
Lezen gaat je nooit lukken onder POM. (Alleen met RailCom maar dat doet de DR's niet.) En schrijven is zoals altijd bij digitaal, de centrale roept wat maar er is 0 garantie dat er ook iets luistert.
Aangezien de handleiding van Ecos in de duitse taal is geeft dit ook wel sores als je problemen hebt.
Gelukkig is daar internet ;) ESU biedt daar gewoon de Engelse handleiding (http://"http://www.esu.eu/en/downloads/instruction-manuals/former-products/?no_cache=1&tx_esudownloads_pi1[downloadItem%5D=13198e5617e813f856a0484dd5ec3aee") aan. En er is zelfs een Nederlandse versie (http://www.oude-station.nl/images/Esu/ecos-nl%20handleiding%203.0.0.pdf) ook al lijkt die gemaakt door een winkelier of importeur.
Ik ben nu het pad echt wel zo'n beetje kwijt en als ondeskundige in het programmeren ben je zo onzeker als de pest, ik hoop, dat er iemand is die mij alsnog verder kan helpen.
Tuurlijk willen we dat (y) Maar vraagje voor de volgende keer. Zou je dan alle berichten nog eens na kunnen lopen dan dan antwoord willen geven op echt elke vraag? Wij hebben geen glazen bol en moeten het dus doen met wat jij zegt. Vragen dan niet beantwoorden maakt het niet makkelijker ;) Ook kan het helpen om foto's te maken van wat je selecteert in het menu bijvoorbeeld.
Timo
-
Ik ben nu het pad echt wel zo'n beetje kwijt en als ondeskundige in het programmeren ben je zo onzeker als de pest, ik hoop, dat er iemand is die mij alsnog verder kan helpen.
Gewoon met je vingertje in de handleiding erbij en dan precies doen wat er staat bij de methode van programmeren die je hebt gekozen.
Keuze POM dan POM instructies volgen
Keuze CV dan CV instructies volgen enz. enz.
En dan dus niet van de hak op de tak springen.
Dat geldt voor alle merken en alle type decoders. Gewoon doen wat er staat, en als je de taal niet spreekt plaatjes kijken. Het staat er meestal ook als een stripverhaaltje.
Mvg
Wim.
-
Beste reageerders-adviseurs,
Uiteindelijk ben ik er in geslaagd de zaak in orde te krijgen, begrijp nog niet waarom dingen in de fout gingen, heb reset niet gebruikt. Tevens bleek, dat 2 stuks veerstaal niet sterk genoeg waren om de wisselbalk om te zetten, heb deze vervangen door 1 maatje zwaarder staal.
Heb toch nog even een vraag:
1 van de wissels krijg ik niet mooi schakelend, wat gebeurt er:
De wissel staat in de "rechtdoor"stand, veerstaal staat aan de rechterzijde v.d. opening voor bediening.Nu schakel ik de wissel naar de "afbuigende"stand, het veerstaal wordt eerst iets naar rechts gedraaid en gaat dan naar links in de juiste stand, veerstaal staat dus nu links in de opening v.d. bediening.
Ga ik weer in de "rechtdoor" stand schakelen, gaat het veerstaal iets verder doordraaien om daarna in de juiste stand te komen. Ter verduidelijking, het veerstaal zit gemonteerd op de as v.d. motor. Met de opening voor de bediening bedoel ik de opening waarin voorheen het handbedieningspennetje zat het omzetten van de wissel.
Heb van alles geprobeerd om e.e.a. mooi te regelen, dus ook het asje v.d. motor via het bedienen v.h. rode ledje naar de "middenstand" laten lopen.
Mogelijk kan iemand mij nog een advies geven om ook dit in orde te krijgen.
Ik wil alle reageerders zeeer hartelijk bedanken voor de hulp !!!!
Vriendelijke groet:
Johan
-
Hoi Johan,
Ik moest je tekst wel even drie keer lezen. Af en toe een blankregel kan een groot verschil maken. (y) En dat samen met het beantwoorden van alle vragen ;)
Goed, naar het probleem. Wat bedoel je met "het veerstaal wordt eerst iets naar rechts gedraaid"? Bedoel je dat hij bij het schakelen de servo eerst een stukje rechtsom draait om vervolgens linksom naar de juiste positie te gaan? De echt de servo, niet zo zeer het staal?
Timo
-
Hoi Timo,
Zal proberen duidelijker te zijn.
Als ik de wissel schakel, draait het motorje iets door ( paar mm) en veert dan terug naar de gevraagde stand. Hierdoor veert dus ook het veerstaal iets door.
Heb vanmiddag men uiterste best gedaan maar het draait nog steeds niet naar behoren. Dit is ook niet bevorderlijk voor het motortje denk ( kunststof raderwerk).
Wat mij ook opviel was het feit, dat als ik wil programmeren en de rode led inschakel, schakelt het motortje niet naar de middenstand. Volg dus nog wel steeds de handleiding.
Mogelijk heb je nog een advies voor mij, alvast dank voor de service.
Groeten: Johan
-
Hallo Johan en Timo,
Ik neem aan dat ik voor wat betreft het instellen van de servo's wel even mag "inbreken"... ;)
Wat mij ook opviel was het feit, dat als ik wil programmeren en de rode led inschakel, schakelt het motortje niet naar de middenstand. Volg dus nog wel steeds de handleiding.
Als de servo niet automatisch naar de middenstand loopt kun je gewoon de "rijregelaar" (vooruit/achteruit) bedienen van loc 9999, de servo zal dan alsnog reageren en de rijregelaar volgen.
Ik heb hieronder even uit een ander draadje het instellen van de servo's met de MultiMaus overgenomen.
Ik neem aan dat je de handelingen zelf kunt vertalen naar de bediening van de ECoS.
Stel de gewenste servoposities via de MultiMaus als volgt in:
1. Zorg dat de POWER en de SIGNAL van de DR4024 aangesloten zijn.
2. Selecteer op de MultiMaus locadres 9999 (128 stappen DCC)
3. Zet F0 (licht), F1, F2, F3 en F4 voor deze loc allemaal uit.
4. Draai de rijregelaar even een stukje vooruit en zet de rijregelaar daarna
terug op 0.
5. Bedien de eerste servo via het bijbehorende wisseladres.
Controleer of de gewenste servo ook beweegt.
Zet de MultiMaus weer terug in de loc-modus voor loc-adres 9999.
6. Druk op het knopje van de DR4024, de rode LED gaat branden.
De geselecteerde servo loopt naar de middenstand.
7. Draai de rijregelaar vooruit (rechtsom) om de servo in de gewenste A positie
in te stellen.
8. Schakel F1 aan en weer uit om positie A op te slaan in de DR4024.
9. Draai de rijregelaar achteruit (linksom) om de servo in de gewenste B positie
in te stellen.
10. Schakel F2 aan en weer uit om positie B op te slaan in de DR4024.
11. Zet de rijregelaar weer op positie 0.
Schakel F0 aan en weer uit, de volgende servo loopt nu naar de middenstand.
12. Stel de gewenste posities voor dit servo in volgens de stappen 7 t/m 11.
13. Als alle servo's zijn ingesteld druk dan weer op het knopje van de DR4024 om
de programmeermodus af te sluiten, het rode LED zal weer uit gaan.
De problematiek met de overbrenging van servo naar wissel laat ik aan jullie over... ::)
Groeten,
Bert
-
Hoi Jan,
Doordraaien, dat zie ik als dat hij wat voorbij de gewenste locatie schiet.
Klopt dan het volgende scenario:
- Dus stel dat hij in positie A staat en laat ik dat eens -10° noemen.
- Nu wil je naar positie B welk op, zeg, +10° ligt
- Je schakelt de wissel naar B
- De servo gaat draaien
- Maar draait eerst verder dan +10° naar +12° waardoor het veerstaal extra onder spanning staat
- Daarna draait hij terug naar +10°
Klopt dit? Zo niet, welke aanname klopt niet?
Als dit klopt lijkt het er op dat je gewoon een te extreme servo positie gekozen hebt voor de wisselstand.
Wat betreft afstellen en middenstand aantal dingen:
- Alleen de laatst geschakelde (of de eerste als hiervoor nog geen wissel geschakeld is) loopt naar de middenstand
- Je moet hiervoor inderdaad een loc met adres 9999 hebben. Vooraf even de rijregelaar bewegen (dus voor je het knopje op de decoder indrukt) en/of nadat je het knopje hebt ingedrukt kan helpen om naar de middenstand te gaan. (Wat Bert dus ook zegt)
- Alle F-toesten moeten uit staan voor je op het knopje op de decoder drukt
- De middenstand zou ook gewoon een geldige wisselstand zijn! Dus als je de middenstand als laatste wisselstand hebt ingesteld zie je ook niets
Timo
-
Timo,
Zoals je omschrijft van 1-6 vanaf A naar B, werkt het bij mij. Maar ook het omgekeerde vanaf B naar A gaat op dezelfde manier. Dit geld niet voor alle wissels, er zijn er die prima draaien.
Bert en Timo,
Ben de hele middag bezig geweest om 2 wissels op orde te krijgen zoals jullie omschrijven/adviseren, heb de tekst uitgeprint.
De ene wissel kan ik vrede mee hebben, de andere kan erop door, maar best is het niet.
Heb vanmiddag ook nog iets anders geprobeerd, heb het armpje met veerstaal van het motortje verwijderd en daarna op zijn kop weer op het asje geplaatst. Daarna de wissel bediend, het gevolg was, dat er een uitslag van 45 gr naar rechts plaats vond, dus veel te ver. Heb hierna de afstelling aangepast, zodanig, dat er een uitslag vanaf zo,n 5 gr naar links,alsook rechts plaats vond vanaf 0 gr. gezien. Daarna de zaak weer omgedraaid en op het asje geplaats met het veerstaal in de wisselbalk. Dit gaf een redelijk resultaat. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, het is zeer omslachtig en link i.v.m. het mogelijk kwijt raken van het minuscule schroefje van het asje. Waarom het "onder de tafel " wel lukt om een mooie uitslag te krijgen en op de baan niet, begrijp ik niet.
Ben nu al een paar dagen bezig om de zaak in orde te krijgen en wou eigenlijk nog 1 wissel op orde krijgen, maar ik zie er eigenlijk wel een beetje tegen aan. Heb mijn hele leven in de techniek gezeten, maar heb het idee, dat schijnbaar niet goed door mij geinterpreteerd word, waardoor e.e.a. ander niet naar genoegen werkt.
Ik dank jullie zeer hartelijk voor de steun en teken met vriendelijke groet:
Johan
-
Hoi Johan,
Als je inderdaad dat gedrag hebt dan lijkt het er op dat je de posities gewoon te extreem hebt gekozen. Het feit dat hij vrij een uitslag van 45 graden maakt bevestigd dat ook. De wisseltongen hoeven niet veel mechanische spanning te hebben om te blijven zitten. Dus het aller eerste moment dat de tong om is, is het prima instel moment.
Waarom het "onder de tafel " wel lukt om een mooie uitslag te krijgen en op de baan niet, begrijp ik niet.
Klinkt misschien hard maar dan zal je toch echt wat fout doen. :angel: De decoder heeft namelijk 0 besef van wat de servo nu eigenlijk doet. Hij weet niet eens of er überhaupt wel een servo is. Dus ja, als afstellen dan wel lukt zal je op dat moment het toch net anders (en daarmee goed) doen dan wat je anders doet.
Het is jammer dar Friesland niet om de hoek is voor mij. Anders had ik je er graag "in het echt" mee geholpen.
Timo
-
Timo,
Inderdaad, ik dacht ook dat ik wat fout doe. Aangezien het mij niet zinde,ben ik vanmiddag weer aan de slag gegaan. Heb een reserve motortje meegenomen , heb de niet goed af te stellen wisselmotor v.d.decoder gehaald en heb op dat aansluitpunt het reserve motortje gezet en ben op de treintafel aan het afstellen geslagen. Ik zal je vertellen, dat ik het motortje op de mm nauwkeurig kon afstellen.
In de praktijk zou het dus ook goed moeten gaan, dus, moet er volgens mij iets mechanisch fout gaan. Ik weet zeker, dat wissel zeer licht schakelde ( heb dit al in het begin gecontroleerd) , wel kan ik zeggen, dat het veerstaal 0,5 mm dat bij de motortjes geleverd is te licht was, praktijk proef wees uit, dat ik 1mm moest gebruiken.
Aangezien ik morgen niet thuis ben, ga ik direct volgende week proberen uit te zoeken of er mogelijk toch een probleem is met de lengte v.h. Veerstaal t.a.v. de overbrenging. Ik weet het niet precies, ik meen te weten, dat de lengte ongeveer 10/11 cm is vanaf het asje v.d. Meenemer tot de wisselbank.
Prettig weekend en bedankt:
Johan
-
Goedemiddag Timo,
Heb de zaak weer aan het draaien, had stille hoop, dat na de proefopstelling die perfect werkte en ook perfecte afstelling mogelijk maakte, ik de betreffende wissel in baan ook op dezelfde wijze mooi draaiende kon krijgen. Nee dus !! Uiteindelijk heb ik de wissel uit de baan gehaald, en de omzetting bekeken, het bleek, dat deze wissel een messing plaatje uitgevoerd met een zeeeer kleine verhoging t.b.v. minimale druk op het polarisatie omzethendeltje had i.p.v. een veertje zoals bij de andere wissels. Heb deze verhoging iets vlakker gemaakt in de veronderstelling, dat deze druk en de zijdelingse druk v.h. het veerstaal op dit hendeltje de omzetting zou verbeteren. Heb tevens het hoekijzertje waaraan het motortje is bevestigd verwijderd, de sleuven voor de bevestiging voor een deel verlengd en het sleufje waar het veerstaal doorgaat verbreed, zodat ik meer speelruimte kreeg om alles perfect onder elkaar te krijgen zodat er onmogelijk maar enige extra spanning of i.d. op het omzethendeltje zou kunnen ontstaan.
Het is beter geworden, maar goed is wat anders. Ik moet hier maar genoegen meenemen, want anders wordt het vervelend.
Bedankt voor de advisering.
Johan
-
Nouwja, goed dat het beter is. Over het hele mechanische deel kan ik zo op afstand namelijk zo niets zinnigs zeggen. Wel moet ik zeggen dat een veer van 10cm me wel lang lijkt...
Timo