BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: bellejt op 11 March 2017, 12:28:18

Titel: Schakelbare sluitverlichting uit encyclopedie
Bericht door: bellejt op 11 March 2017, 12:28:18
Ik wil een piko G1206 ombouwen met schakelbare sluitverlichting dmv 1 AUX uitgang.In  het schema van de wiki staan de weerstanden aan de anode zijde van de diodes.Bij piko staan ze echter op de kathode zijde.Kan ik de diode gewoon op dezelfde plaats aansluiten en moet ik deze dan omdraaien ?

Het gaat om afbeelding 8 op deze pagina :http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Locomotief_en_treinstelverlichting_(front-_en_sluitseinen)

Zodra ik nieuws heb wil ik wel het schemaatje van de lichtprintjes uittekenen en plaatsen.

(https://www1.picturepush.com/photo/a/15714378/800/ombouw-pikoG1206/pikog1206.jpg)
Titel: Re: schakelbare sluitverlichting uit encyclopedie
Bericht door: bellejt op 11 March 2017, 15:46:12
inmiddels een andere oplossing gevonden : aan de lopi v4 gewoon een transistor en weerstand bij solderen op uitgang 3 en kan dan de sluitlichten gewoon op AUX1/2 zetten.

Titel: Re: schakelbare sluitverlichting uit encyclopedie
Bericht door: jowi op 11 March 2017, 16:02:35
De transistor is niet eens nodig... gewoon direct de led met een weerstand op aux1 en aux2.

(https://s1.giantit.nl/api/imageproxy/fit,800x600,q100,s-ajXtA3_yZXg3hs9qC6y_KRh3m7iEHsfm1VznXffCtw=/http://veijk.com/Marklin/Wiring.JPG)
Titel: Re: schakelbare sluitverlichting uit encyclopedie
Bericht door: bellejt op 11 March 2017, 16:34:30
de gegeven oplossing is niet te gebruiken.Normaal sluit ik sluitverlichting voor aan op aux1 en achter op aux2.Ik wil dus nu de sluitlichten bedienen met aux 1 (via de diodeschakeling) en de cabineverlichting met zo vrijgekomen aux2 .Kijk eens naar schema in afbeelding 8.
Titel: Re: schakelbare sluitverlichting uit encyclopedie
Bericht door: Rondje_HO op 11 March 2017, 16:44:13
Ik heb wel eens sluitverlichting "ingebouwd" in een 1145 van Roco middels deze handleiding:  http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/projecten-modeltreinen/412-digirails-sluitseinen
Titel: Re: schakelbare sluitverlichting uit encyclopedie
Bericht door: bellejt op 11 March 2017, 17:22:09
ff wat verder gezocht en geprobeerd en kan gewoon een led aansluiten via een weerstand op de decoder.Na update van esu van de software lukt het nu blijkbaar wel op aux3/4 met een weerstand van 220 ohm ertussen netjes de led te laten schakelen.Voorheen lukte dat niet bij alle types.
Is dus lekker interessant om op de lopi's cabine te schakelen zonder extra versterker via aux3/4 bij te solderen op de print van de lopi.

Indien natuurlijk op het schema een aanpassing zou komen zou het nog interessanter zijn.Ben zelf al te lang van school en uit de toegepaste electronika om de oplossing te bedenken. Wordt een oudje hé :)
Titel: Re: schakelbare sluitverlichting uit encyclopedie
Bericht door: Marcel112 op 11 March 2017, 18:13:31
Zit wel verschil in de typen LoPi v4.
Wat jij bedoelt zijn eigenlijk de LoPi's V4.1
Zo staat het ook op de doos.

De "oude" V4 heeft namelijk ook na een firmware update geen versterking op de AUX 3/4 staan.
Titel: Re: schakelbare sluitverlichting uit encyclopedie
Bericht door: bellejt op 11 March 2017, 18:40:23
er staat ook geen versterking op hoor.Zowel bij oude lopi's als nieuwe zijn aux 3/4 niet versterkt maar gewoon aktieve uitgangen.Wat enkel veranderd is, dat is dat als men een ledje aansloot op die uitgangen het niet altijd werkte als een geschakelde uitgang en bij sommige types de led gewoon bleef branden.Na een update van esu blijkt het nu wel te werken.Dus op aux3/4 van de lopi v3 of v4 kan nu samen met een weerstand van 220 ohm een simpel ledje gezet en geschakeld worden.Is dus een leuk surplus als je cabineverlichting wil toepassen.Hierdoor is het niet meer nodig een AUX3/4 versterkertje op die uitgangen aan te sluiten om leds te laten branden.
Titel: Re: schakelbare sluitverlichting uit encyclopedie
Bericht door: ruudns op 11 March 2017, 20:01:22
Onversterkt kun je één led laten branden.............mits je niet boven de 8-10mA gaat zitten ;).
Dus een ledje voor een enkel sluitlicht of zwaailicht met serie weerstand van ca 2K2 is altijd goed.
Titel: Re: schakelbare sluitverlichting uit encyclopedie
Bericht door: Marcel112 op 11 March 2017, 23:54:44
Heren, graag de bron van dit alles.
Op de site van ESU is er namelijk bij de wijzigingen van de LokProgrammer software niets over te vinden.
Verschil dat er nu zou zijn is dat AUX 3/4 nu geen logische uitgangen meer zijn standaard.
Bij mijn weten hebben ze daar hardwarematige wat voor aangepast.

Zal het morgen wel eens vragen aan Patrick Dankeart, onze importeur.
Titel: Re: schakelbare sluitverlichting uit encyclopedie
Bericht door: bellejt op 12 March 2017, 09:11:55
allen al bedankt voor de insteek maar nu weet ik nog niet wat op het schama dient aangepast of her uberhaubt mogelijk is als er gemeenschappelijke anode is.
Titel: Re: schakelbare sluitverlichting uit encyclopedie
Bericht door: Fritsprt op 12 March 2017, 14:28:55
Onversterkt kun je één led laten branden.............mits je niet boven de 8-10mA gaat zitten ;).

Nog een aanvulling op bovenstaande. Ik weet zo niet hoe de rode leds in de Piko 1206 zijn aangesloten maar vermoedelijk staan ze in serie en kan je ook beide sluitseinen op de groene of paarse draad aansluiten. Over elke led valt ongeveer 1,85V dus over beide 3,7V. Volgens mij is de AUX 1/2 uitgang van de lokpilot gewoon 5V dus over de weerstand valt 5-3,7 = 1,3V. Bij een stroom van ongeveer 8mA dus een weerstand van 1,3/8= ~150 Ohm.

Dat is de theorie. Mocht je in de praktijk een foutje maken en er ontstaat een kortsluiting van het logische signaal dan zal je AUX 1/2 sterven en wellicht zelfs je Lokpilot de geest geven.


Sorry, ik liet me verwarren door de opmerkingen in het draadje. Op een Lokpilot heb je gewoon versterkte uitgangen op AUX1/2 (groen/paars). Kan je natuurlijk gewoon je sluitverlichting op aansluiten tot 250mA.

Het bovenstaande, en inmiddels doorgestreepte, gaat op voor de veelal niet naar buiten uitgevoerde AUX3/4. Dat zijn wel logische uitgangen en dienen in het algemeen apart versterkt te worden.

Gr. Frits
Titel: Re: schakelbare sluitverlichting uit encyclopedie
Bericht door: bellejt op 12 March 2017, 15:21:48
quote : Volgens mij is de AUX 1/2 uitgang van de lokpilot gewoon 5V   :=  totaal NIET JUIST.

De beide AUX uitgangen 1 en 2 hebben een spanning die 1.45 v lager is dan de aangeboden spanning op de decoder.Bij een digitale rijspanning van 19 V komt daar dus 17.5 V uit.

Voor de logische uitgangen AUX3/4 geld : wanneer de functie uitgeschakeld is, is deze 'laag' ofwel 0 volt, en wanneer deze ingeschakeld is, is deze 'hoog' ofwel er staat +5 volt op de uitgang.
Titel: Re: schakelbare sluitverlichting uit encyclopedie
Bericht door: Fritsprt op 12 March 2017, 15:24:35
Hallo Bellejt,

Dat had ik inmiddels ook gezien en aangepast.
Leuke link over aanpassing sluitverlichting vind je hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65116.0)

gr. Frits
Titel: Re: schakelbare sluitverlichting uit encyclopedie
Bericht door: bellejt op 12 March 2017, 15:28:24
ja jij moet hebben aangepast terwijl ik de opmerking schreef :).
De andere oplossingen heb ik inmiddels al telbare keren toegepast in al mijn loks.Wou gewoon ff weten of ik zonder bijkomende versterker die cabine verlichting kon doen branden.Nu ik zie dat dat via de logische uitgangen ook gaat is het makkelijk voor cabineverlichting.
Zou toch nog graag en aanpassing van het schema zien op mijn oorspronkelijke vraag.
Titel: Re: Schakelbare sluitverlichting uit encyclopedie
Bericht door: bellejt op 14 March 2017, 18:55:50
niemand ?
Titel: Re: Schakelbare sluitverlichting uit encyclopedie
Bericht door: Timo op 14 March 2017, 19:56:57
(http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/e/e6/Leds-schakelbaar01.gif)
Om dit te laten werken MOETEN de weerstanden aan de anode zitten anders heb je gewoon kortsluiting. Je trekt namelijk via de diodes aan groen de anode van de ledjes naar 0V. Als je groen aan zet staat de volle spanning dus over de weerstand.

Overigens zou ik nooit de sluitverlichting (op deze manier) schakelbaar maken. Het is veel nuttiger (in mijn ogen) om dan één zijde van de loc schakelbaar te maken omdat je dan niet in de problemen komt bij een trek-duw combinatie. Immers, als je duwt wil je juist sluitseinen maar geen frontseinen.


Timo
Titel: Re: Schakelbare sluitverlichting uit encyclopedie
Bericht door: jowi op 14 March 2017, 20:26:37
Dit schema wat Timo laat zien heb ik ook wel eens geprobeerd maar ik had altijd het probleem dat bij het uitschakelen vd sluitverlichting, door deze met groen te schakelen, er altijd een klein stroompje bleef lopen waardoor de sluitleds altijd heel zwakjes bleven branden. Heb het nooit op kunnen lossen. Sindsdien gebruik ik gewoon decoders met voldoende uitgangen :)
Titel: Re: Schakelbare sluitverlichting uit encyclopedie
Bericht door: bellejt op 15 March 2017, 15:58:29
zit er juist aan te denken of dit niet doenbaar zou zijn met een weerstand aan die functieuitgang.
Titel: Re: Schakelbare sluitverlichting uit encyclopedie
Bericht door: Timo op 15 March 2017, 16:11:44
Hoe bedoel je dat? ???


Timo