BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Kassenbarg op 09 March 2017, 21:40:28
-
In een oud draadje kom ik de vermelding tegen dat ESU locs die zowel voor gelijkstroombanen als voor het 3-railsysteem geschikt zijn mindere loopeigenschappen hebben op code 83 of Code 75 railsystemen door het soort wielen dat deze locs hebben. Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben? Ik lees vooral positieve waarderingen over ESU-locomotieven.
-
Hoi, heb zelf geen ESU lok maar wat ik er van begrepen heb zijn het niet de loopeigenschappen (dus hoe mooi en soepel de aandrijving is) maar meer dat de wielen een compromis zijn tussen de 3 rail en 2 rail norm. Op een 2 rail baan met mooie slanke wissels kunnen de wielen kortstondig een kortsluiting maken omdat de wielen iets te dicht op elkaar staan (de ruimte tussen 2 wielen op één as is te krap) bij het passeren van een wissel, wat lijkt alsof de lok hakkelend over een wissel/kruising rijdt.
Anderen die deze loks wel hebben kunnen hier meer over verklappen wellicht? Misshien gewoon de wielafstand iets ruimer zetten? Een mooiere oplossing zou zijn om simpelweg 2 verschillende wielsets mee te leveren. Desnoods beide sets geisoleerd zodat zelfs als een koekebakker de verkeerde set installeert op een 2 rail baan, er geen kortsluiting optreed.
Mvg,
Robert.
-
....maar meer dat de wielen een compromis zijn tussen de 3 rail en 2 rail norm.
Daar zou het probleem inderdaad kunnen zitten. Dat compromis is niet mogelijk want de waarden voor de wielafstand bij 2-rail en 3-rail overlappen elkaar niet. Er is dus geen maat die voor allebei de normen voldoet.
-
Van het allereerste (of een van de eerste) ESU-model(len) waren er exemplaren die een probleem met de wielafstand hadden op C-rails. ESU heeft daar indertijd een instructie voor gepubliceerd: http://www.esu.eu/support/tipps-tricks/br151-radsaetze-einstellen/
-
Wat zijn de specificaties van C-rails want dat is bij Märklin niet makkelijk te vinden. Is dat code 83?
-
Nou, als ze beentjes hadden zouden ze lopen ;D
-
Heer Kassenberg,
Ik heb zelf een V 200 en die loopt uitstekend op Peco code 75, ik bedoel rijd😀.
M c rail valt niet onder een regiliere norm, maar zal dicht bij code 83 in debuurt zitten wat betreft hoogte.
Ja het is niet ideaal om een type wiel voor 2en 3 rail te maken, maar het is eerder nadelig voor 3rail en dan met name de m en k rail, dan voor 2rail in vode 75 en 83.
Mvg Theo
-
Wat zijn de specificaties van C-rails want dat is bij Märklin niet makkelijk te vinden. Is dat code 83?
Marklin C-rail code 90, Trix C-rail code 83.
Gr, Ben.
-
Nou, fijn om te horen dat het meevalt met de rij-eigenschappen op verschillende soorten railmateriaal. Daar hoef ik een ESU-loc dus niet voor te laten staan.
-
Vandaag overigens in de stand van TSD/ Dankaert op Ontraxx de 103 van ESU gezien. Die valt me qua kleurgeving behoorlijk tegen. Ik heb het idee dat het rood meer bordeauxrood moet zijn in plaats van het bijna signaalrood wat het nu is. Qua detaillering vind ik het een topperrrt....
Rob
-
Hoi Rob,
Het waren ook nog handmodellen denk ik.
De Class 66 die er stond was van karton ;D