BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Fred op 07 March 2017, 15:41:08
-
Goedenmiddag.
Ik roep graag even de hulp in van mijn mede-forumleden voor het volgende probleem.
Ik rijd N-spoor, IB van Uhlenbrock met 1 Power 3 booster van dezelfde firma natuurlijk.
Er gaat 1 spoor van mijn station naar een schaduwstation. En 1 spoor komt, vanuit het schaduwstation weer naar mijn station. Er is geen keerlus. (Spoor naar beneden, opstelsporen en spoor naar boven. Een rondje als het ware.)
Mijn station wordt gevoed door de IB. Mijn schaduwstation door de Power 3. Zowel bij het spoor naar beneden als naar boven zijn beide rails aan beide zijden onderbroken. De voeding is aan de goede kant van de rails gesoldeerd. Er wordt gebruikt gemaakt van aparte ringleidingen voor zowel IB als Booster
Nu doet het feit zich voor dat, wanneer een lok naar beneden rijdt en de scheiding tussen IB en Booster passeert dit feilloos gaat, maar zodra een lok, vanuit het schaduwstation naar het station de scheiding passeert er sluiting ontstaat en een noodstop wordt gegenereerd. De IB geeft aan dat de Booster sluiting heeft en bij de Booster knippert het rode lampje.
Dit doet zich voor zowel als mijn baan is ingeschakeld via Koploper en als ik gewoon handmatig rij.
Het heeft altijd goed gereden en ik heb mij suf gedacht of ik soms een aansluiting heb gewijzigd of anders aangesloten in het kader van onderhoud of reparatie. Maar niets van dit al en het lijkt zo simpel. Geen complexe schakelingen of keerlussen.
Nu bevindt zich achter op de Booster ook een 4-tal dipswitches. Moeten die in een speciale stand staan soms.
Wie kan mij op weg helpen om dit probleem op te lossen. Bedankt vast voor het meedenken.
Groetjes,
Fred
-
Als het bij het binnen rijden wel goed werkt van de ene naar de andere booster, maar over de andere overgang van booster naar centrale niet, dan is er of een groot verschil in spanning, of er is toch gewoon een keerlus.
Wat de schakelaartjes doen en betekenen staat gewoon duidelijk in de handleiding, die even lezen scheelt ons een antwoord.
Mvg
Wim,
-
Beste Fred,
Als ik goed die draadjes hierover dit systeem lees moet jij zeker de massa aansluiten. Heb je dat ok gedaan??
Mvg Arne
-
Wim en Arne,
Dank voor het meedenken. Ga hiermee aan de slag en kom er op terug. In ieder geval is het geen keerlus. Dat is zeker. De baan is gewoon een simpele grote bocht met een paar opstelsporen. That's all. Ik vraag me wel af of de bedrading voor een keerlus aansluiting vanuit het aansluitblokje van de Power 3, nu het geen keerlus is, gebruikt moet worden.
M.vr.gr.
Fred
-
Hoi Fred,
Zou je voor de zekerheid toch een baanontwerp kunnen plaatsen hier?
En heb je beide overgangen in beide richtingen getest?
Want inderdaad, als je aan één kant geen problemen hebt en aan de andere kant wel zijn er twee opties
- Toch een keerlus
- Je hebt veel spanningsval over de bekabeling tussen die twee plekken
Ik vraag me wel af of de bedrading voor een keerlus aansluiting vanuit het aansluitblokje van de Power 3, nu het geen keerlus is, gebruikt moet worden.
Wat bedoel je hier mee? ???
Timo
-
Timo.
Een gewoon rondje met een opstelspoor kan toch nooit een keerlus zijn ?
Wat ik bedoel met mijn vraag over de keerlusaansluiting; ik bedoel de aansluitdraden nummer 1 en 2 van het 6-polige aansluitblok. Dat zijn, volgens de handleiding de aansluitdraden voor een keerlus. Maar als je nu geen keerlus hebt en alleen de booster gebruikt voor wat moet je dan met die aansluiting ?
Btw. Bedankt voor het meedenken natuurlijk.
Mvrgr.
Fred
-
Maar als je nu geen keerlus hebt en alleen de booster gebruikt voor wat moet je dan met die aansluiting ?
Niks.
-
Een gewoon rondje met een opstelspoor kan toch nooit een keerlus zijn ?
Hoezo niet? Het heeft alles te maken met hoe dit rondje weer verbonden zit met de hoofdbaan.
Timo
-
Er zijn twee mogelijkheden: of Fred heeft echt een rondje en dus geen keerlus, of hij heeft wel een keerlus maar heeft dat zelf niet in de gaten. Een tekening van het sporenplan kan hier uitsluitsel geven.
-
Goedenmiddag,
Klaas en Timo. Bedankt alvast voor het meedenken. Ik begrijp dat een tekening van het probleemstuk van de baan een boel verklaard.
Ik heb het getekend. Volgens mij is dit echt geen keerlus. Bij de 2 zwarte vertikale streepjes zijn van beide sporen de beide spoorstaven door geslepen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/testbaan_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/testbaan_4.jpg)
Nog een vraagje aan Klaas. Het is dus geen keerlus en je verteld dat dan de 2 draden voor de keerlusaansluiting uit de Booster niet aangesloten moet worden. Kun jij dan ook bevestigen dat ik de betreffende dipschakelaar aan de achterzijde van de Booster (nummer 3) ook "Aus" moet zetten ?
Bedankt vast
Fred
-
Inderdaad geen keerlus, de twijfel hierover is nu weggenomen.
Dipschakelaar 3 moet dan uit volgens de handleiding.
Ik zie ook dat je met schakelaar 4 de uitgangsspanning kan instellen. Heb je dat wel bij allebei gelijk gezet?
-
Hallo Klaas.
Dat was me nog ontschoten en Wim had ook de suggestie aangegeven en Timo had het ook aangestipt.
Maar de spanning tussen beide secties bedraagt enerzijds 15,87 volt en de andere kant 16,18. Dus nagenoeg gelijk dacht ik zo.
Ik ga eens aan de slag om de keerlus aansluitingsdraad los te halen en de dip schakelaar uit te zetten.
Bedankt voor de info tot zover in ieder geval.
Fred
-
Maar wat had je dan aan de keerlusaansluiting zitten?
-
Hoi Klaas,
Ik kom morgen hierop terug. Helaas moet ik vanavond, door omstandigheden, weg en ben niet thuis.
Je hoort van me.
M.vr.gr.
Fred.
-
Hoi Fred,
Dat is wel een hele simpele baan. Zou je niet eens twee boosters voor nodig moeten hebben. Je hebt dus een zichtbare baan met alleen een inhaalspoor, een schaduwstation bestaande uit alleen een lus en je kan alleen rondrijden door via het schaduwstation te rijden?
Of is dit een simpele voorstelling van je baan? ::)
Maar wat had je dan aan de keerlusaansluiting zitten?
Dat vraag ik me nu ook af ???
En een oude vraag:
En heb je beide overgangen in beide richtingen getest?
Timo
-
Goedenmiddag,
Zoals ik gisteravond al vertelde aan Klaas moest ik, door omstandigheden, gisteravond plotseling weg.
Door prive omstandigheden met oa. een lange ziekenhuisopname, is het mij niet mogelijk op dit moment verder te gaan met dit probleem. Er zijn, voor mij, op dit moment veel belangrijkere zaken in het leven, hoe mooi de treintjes ook zijn.
Zodra ik weer in staat ben me met het boosterprobleem bezig te houden meld ik me zeker weer.
Ik wil, op dit moment, in ieder geval jullie alvast bedanken voor de ontvangen info en het meedenken.
M.vr.gr.
Fred.