BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: ABakker op 06 March 2017, 22:47:26
-
Beste medespoorders,
Een raar fenomeen doet zich voor op mijn baan in aanbouw. Als een locomotief van de ene sectie met Booster LV102 (1) naar electrisch gescheiden andere sectie van LV102(2) gaat ontstaat er een kortsluiting en gaat de centrale op AUS. Zet ik de locomotief na deze overgang er weer op en hef ik de kortsluiting met de handheld op dan loopt de locomotief gewoon weer door in de andere sectie. Je zou nu zeggen dat dat komt doordat de baanvakken verkeerd gepoold zijn maar dat is niet zo. De J en K van de beide secties lopen na de electrische scheiding gewoon in elkaar over.
Dit doet zich alleen voor als in de volgende sectie zich geen locomotief bevindt, want dat is het deel wat ik helemaal niet snap. Indien er zich wel een locomotief bevindt in de volgende sectie dan treed de kortsluiting niet op?? Snapt u dit?? Natuurlijk naar dit fenomeen op internet gespeurd maar dat valt niet echt mee. De CDE draden zijn goed aangesloten en in elkaar gedraaid dus dat is het ook niet. Het enige wat ik lees is dat het een soort fase probleem van de twee trafo's is die afzonderlijk de boosters voeden maar dit zijn beide 6050 geloof ik van Marklin. De Omgekeerde T (ground) heb ik evenwel niet aangesloten en misschien is dat het probleem dat dan deze situatie verholpen kan worden?? Maar dit staat niet in de handleiding dat dit noodzakelijk is. Roept u maar wat ik moet doen om deze kortsluiting op te kunnen heffen als niet al mijn locomotieven op de baan staan of elders want heb in totaal drie secties afzonderlijk gevoed. (2x LV102 en 1x L101). Laatst heb ik een nieuwe booster aangeschaft maar de oude wanneer uitgewisseld leveren dezelfde situatie op. De centrale ziet ergens een kortsluiting in. Maar hoe zoals gezegd dit op te lossen is?? Moet ik een soort stroomafname situatie creeren middels een weerstand of iets dergelijks of toch die ground (T) aansluiten en kan dit gewoon door een onderlinge verbinding in een soort serie en moet de J daarin ook eventueel opgenomen worden. De handleiding zegt hier bij mijn weten niets over maar ik zit met dit fenomeen als de sectie leeg is en binnen gereden wordt.
Gaarne uw oplossing en vooral uitleg voor dit probleempje.
MVG Arne
-
Omdat ik toevallig ook met mijn boosters bezig ben kwam ik het volgende op internet tegen:
https://sites.google.com/site/markgurries/home/dcc-general-best-practices/booster-connections-power/multiple-booster-wiring (https://sites.google.com/site/markgurries/home/dcc-general-best-practices/booster-connections-power/multiple-booster-wiring)
en ook:
http://www.wiringfordcc.com/booster.htm (http://www.wiringfordcc.com/booster.htm)
Op diverse websites staat vermeld dat je de massa (Ground) van de boosters aan elkaar moet koppelen om deze en andere problemen te voorkomen.
Mijn boosters hebben een plastic behuizing, maar de Lenz heeft dat niet en dus kun je daarvan misschien vrij eenvoudig de massa's doorverbinden.
Leen.
-
Hallo Leen,
Bedankt dan ga ik de omgekeerde T aansluitingen van de centrale en boosters hiervoor gebruiken.
MVG Arne
-
Massa's doorverbinden moet je alleen doen bij z,g, common ground boosters.
De boosters van Lenz hebben een H-brug uitgang, en daarbij is er geen sprake van een massa, en dus moet je ook niks doorverbinden.
Er wordt wel eens gesteld dat de poling van de voedende trafo's gelijk moet zijn. Zelf geloof ik daar niet zo in, maar is het proberen waard. Draai van één van de trafo's eens de netsteker om, maakt dat verschil?
Een andere oorzaak van de fout kan zijn dat de trafo's te veel verschillen.
-
Ik sluit aan, bij mij gebruik ik 3 boosters van Lenz (LV100/101) en dat is geen enkel probleem. Die zijn alle 3 apart op een trafo aangesloten en gescheiden van elkaar.
-
Beste Klaas en Ronald,
Ik zal morgen de suggestie van Klaas eens testen en bij mij is het precies eender Ronald alle drie de boosters worden met een afzonderlijke trafo Marklin 6002 gevoed (3x).
Maar zoals gezegd het doet zich alleen voor wanneer er zich geen stroomafnemer in het baanvak of sectie staat en dat snap ik ook al niet eigenlijk.
MVG Arne
-
Geen oplossing, maar bedoeld om zaken uit te sluiten:
- meet de uitgangsspanningen van je trafo's
- meet de ingangsspanningen op de centrale / boosters
Dit om uit te sluiten, dat er spanningsverschillen zijn tussen de trafo's of dat de bekabeling voor een verschil zorgt.
- meet de uitgangsspanningen van de centrale / boosters
- meet de mogelijke verschillen op de railstaven zelf van de ene sectie naar de andere (Gaat een laag-voltage lampje of ledje aan, zit er dus een spanningsverschil) Dit kan mogelijk door bekabeling ontstaan bv slechte contacten of lange dunne kabels.
Is alles in orde, meet dan wat er gebeurt als je de betreffende booster belast. Blijkbaar maakt het verschil of die sectie belast is of niet.
Misschien ontstaat er een te groot spannings/belastings verschil tussen de belaste sectie en de onbelaste sectie.
En dan ? Op een rijtje zetten en nadenken. Kunnen we misschien bij helpen.
Meten is nog niet weten, maar wie weet.
-
Goede avond Klaas,
Helaas werkt het gewoon omdraaien van de stekkers niet en komen ze kennelijk niet op die manier in de gewenste fase.
Ik heb na de tip van maarten ook even diverse delen door gemeten, maar echt denk ik schokkende verschillen zijn er niet. Niet bij de uitgaande spanning van de trafos maar wel op de baan een verschil van 15,9 volt en 15,3 volt de andere sectie. Weet eigenlijk Niet goed wat dat verschil betekent en veroorzaakt maar aan het ene deel hangt nu veel zeg maar en aan de andere sectie minder.
Wie nog een tip heeft dan houd ik me aanbevolen want hoop het op te kunnen lossen.
Mvg Arne
-
... Helaas werkt het gewoon omdraaien van de stekkers niet...
Als het een faseprobleem is, wat ik betwijfel omdat de AC en DC kant van de voeding van elkaar gescheiden zijn, dan niet beide stekkers omdraaien maar slechts één.
De boosters van Lenz hebben een H-brug uitgang, en daarbij is er geen sprake van een massa, en dus moet je ook niks doorverbinden.
Maar een H-brug heeft wel degelijk een +kant en een massa:
(http://www.dr-iguana.com/prj_fitzy_and_carraldo/prj_fitzy_and_carraldo_drive_system/images/hbridge.gif)
(Hier direct voor een motor, maar kan ook via de rails.)
-
@72sonett, zoals Klaas het bedoelt (denk ik / lijkt mij), de boosters met H-brug hebben geen massa (permanent ::)) aan de uitgang ;)
Timo
-
Ja, ik denk ook dat Klaas dat bedoelt, maar als de massa's van beide boosters niet op dezelfde potentiaal liggen, dan zou je storingen kunnen krijgen en dan zou het met elkaar verbinden van die 'echte' massa's dat opheffen.
-
Beste heren,
Ik heb uiteraard steeds maar een stekker omgedraaid voor de drie boosters per keer en deze via trial and error omgedraaid eerst booster 2 toen booster 3 en nog zo een reeks maar helaas.
Het enige wat nu nog lijkt e zou kunnen zijn is dat de derde booster nog niet aan de baan vast zit omdat dit deel nog niet af is en dat misschien wel nodig heeft ??? Net als bij het Express net een soort eindschakeling nodig heeft of iets dergelijks. U ziet hier spreekt weer de leek.
Wordt dus vervolgd hoop ik want zit er wel mee.
Mvg Arne
-
... maar als de massa's van beide boosters niet op dezelfde potentiaal liggen, ...
Dan vraag ik me af hoe ze niet op hetzelfde potentiaal kunnen liggen. Via de railuitgangen worden ze met elkaar verbonden en komen dan vanzelf op hetzelfde potentiaal.
Ik zie niet in hoe het direct verbinden van de massa's daar iets aan verbetert. In de handleiding van de boosters wordt de massa-aansluiting wel genoemd, maar er wordt nergens gezegd wat je er mee moet doen.
Maar ook hier geldt: het is het proberen waard want er gaat niks stuk.
-
Beste Klaas,
Ik ben het met je eens dat het niet in de handleiding staat en dat die ground zover ik weet alleen gebruikt wordt om een soort noodstop knop te maken.
Mvg Arne
-
Beste medespoorders en bijdragers,
Met schaamrood op de kaken moet ik zeggen dat ik bij de laatste booster in de rij de CD toch omgedraaid had en nu werkt dus alles wel goed. Wel raar voor mijn gevoel daar er anders volgens de handleiding ook geen communicatie mogelijk was maar die was er zeker wel.
Ergo check en dubbelcheck is helaas weer het devies.
Bedankt dus toch voor het meedenken en excuses voor het starten van dit draadje, maar ben toch erg blij.
MVG Arne Bakker
-
Gevalletje: ik heb het wel gecontroleerd, maar niet goed gekeken.
Mooi dat je de fout hebt gevonden.
-
Beste Spoorders,
Had een mail naar LENZ digital plus gestuurd met de vraag over de massa verbindingen. Inmiddels is het probleem allang opgelost door de verwisseling van draden, maar LENZ stelt ook expliciet dat de massa's absoluut niet met elkaar verbonden mogen worden dit ter info voor mensen die dit wellicht van plan zouden zijn in de toekomst. Kijk dus liever (schaamrood) even naar de verbinding van de draden.
MVG Arne