BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Huup op 06 March 2017, 19:44:18
-
Op de modules van Casembrootstraat (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,65836.0.html) komt ook een bovenleidingafspaninrichting.
Nou is de bovenleiding op de IJmuiderlijn al tamelijk bijzonder, maar bij de afspaninstallatie wordt het nog vreemder, naar mijn idee.
Op onderstaande foto een afspanportaal. De rijdraad wordt hier niet geheel naar de zijkant geleid, maar ergens aan het portaal bevestigd, zo lijkt het. Toch is er ook een afspaninstallatie.
De volgende vragen dienen zich aan:
Hoe werkt de afspaninstallatie op de foto?
Wordt een rijdraad altijd aan beide kanten afgespannen, of gebeurt dat ook wel aan 1 kant? En zoja, waarom?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/klaphekje3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/klaphekje3.jpg)
-
Hier worden beiden kanten afgespannen, de rechtse zit verstopt achter de lantaarnpaal. Een rijdraad wordt in 2 richtingen afgespannen. (In de rijrichting en tegen de rijrichring). Deze afspan inrichting zit haaks, komt niet echt vaak voor volgens mij maar in zwitserland heb ik ook zon inrichting gezien.
Groet Remco
-
Toch zie ik ook wel eenzijdige afspanning. Vraag me dan de reden af.
Wat bijgaande afspanning betreft, zoals op de foto dus, hoe werkt dat dan?
-
zie PB
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1043_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1043_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1044.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1044.jpg)
Dit is in Zwitserland, ik denk dat dit ongeveer hetzelfde werkt, de draad wordt gewoon zijwaarts afgespannen. Wat bedoel je met eenzijdige afspanning? Het zal wel door ruimte gebrek of iets komen dat ze voor deze inrichting gekozen hebben. Ik hoop dat de foto's wat verduidelijken.
groet remco
-
Bij een eenzijdige afspanning wordt de draad maar aan één kant met gewichten afgespannen. Het andere einde is vast aan de paal verbonden. Komt voor bij relatief korte stukken.
B.v. aan weerszijden van station Middelburg zijn kruiswissels ingevoegd. De bovenleiding van de doorgaande sporen is daarbij intact gelaten en de draden boven de kruiswissels zijn extra aangebracht. Die zijn vrij kort en eenzijdig afgespannen.
-
Middelburg zelfs :)
Ik ga dr morgen s kijken in mn pauze.
Remco, dank voor je foto. Maakt een hoop duidelijk!
Groet
Huibert
-
Bij de vooroorlogse bovenleidingen werden hefafspanningen door de NS toegepast, zoals te zien op de foto van IJmuiden. Later ging de NS wielafspanningen toepassen waarbij de draad over een gekarteld wiel loopt en met beton gewichten op trek wordt gehouden. Bij de hefafspanningen geen wiel maar, de naam zegt het al, een hefboom waarover de draad eveneens met gewichten wordt afgespand.
grtz,
Wim
-
Middelburg zelfs :)
Ik ga dr morgen s kijken in mn pauze.
Twee van de vaste afspanpunten bevinden zich zelfs op de perrons. Je kan er dus recht onder gaan staan zonder op verboden terrein te komen.
-
@ Klaas. ;D Het meeste spoor is sowieso goed schouwbaar vanaf de openbare weg.
Wim, dank :)
-
Een bovenleidingdraad wordt indien deze korter is dan 800m enkelzijdig (aan een uiteinde) afgespannen. Bij langere draden wordt er in het midden een vast punt gecreëerd (draadconstructie). Bovenleiding draden zijn circa 1800m dus dan is het als het ware een twee maal enkelzijdige afspanning.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Bij een eenzijdige afspanning wordt de draad maar aan één kant met gewichten afgespannen. Het andere einde is vast aan de paal verbonden. Komt voor bij relatief korte stukken.
Veelal bij bruggen zonder bovenleiding.