BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Huup op 06 March 2017, 15:25:23
-
Een kennis van mij heeft een Trix EMS trafo gekocht voor een constante verlichting van zijn rijtuigen. Na aansluiten en in gebruik nemen brommen de motoren van zijn locomotieven. Kan dat kwaad?
-
Als ik bij de onderstaande link lees, dan zet EMS permanent een wisselspanning op de rails. Gewone motoren schijnen daar wel tegen te kunnen, maar een klokankermotor of een ingebouwde decoder niet.
http://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=236954 (http://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=236954)
-
Dank, Henk! :)
-
Klokankermotoren kunnen hier inderdaad slecht tegen. Die hebben een zeer lage zelfinductie waardoor ze zelfs bij een wisselspanning van 20kHz heet worden. Ik heb dat zelf ondervonden bij een loc op mijn Permaloog systeem. Daar moest ik een smoorspoel mee in serie zetten om de HF stroom te beperken.
Als je een loc hoort brommen dan is de frequentie vrij laag, en zou ook een motor met ijzeranker heet kunnen worden. Even testen, loc zonder kap op het spoor zetten en zo af en toe voelen of je de motor nog kan aanraken zonder je vingers te branden.
Lang geleden heb ik een motor in rook laten opgaan omdat er per ongeluk wisselspanning (50Hz) op de baan stond.
-
Maar een beetje motor moet de EMS aankunnen, begrijp ik?
-
Daar zou je vanuit kunnen gaan, maar ik zou voor de zekerheid toch maar de temperatuur van de motor in de gaten houden.
-
Erg elegant is het niet, maar het schijnt de bedoeling te zijn. Ik lees ook nergens over het plaatsen van een bescherming in loks zonder ems-bouwsteen. Er kan een tweede lok rijden via een 9 kHz toonfilter, maar dat is weer niet hetzelfde als de wisselspanning voor de verlichting. Maar misschien kan jij er meer chocolade van maken Klaas.
http://grinsen.de/trix/ems/index.htm (http://grinsen.de/trix/ems/index.htm)