BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: joop schoemaker op 05 March 2017, 16:48:37
-
Hallo,
Ik ben recent opnieuw begonnen met een baan. Ik heb nog veel oud railmateriaal van Roco. Op de onderkant van de rails staat veelal een aanduiding NS gevolgd door 4 cijfers en MS eveneens gevolgd door 4 cijfers. Ik kan hieraan niet zien of de rails van messing of van Nikkelzilver is gemaakt. Alle rails zijn enigszins gecorrodeerd.
Mijn vraag: Kan iemand mij vertellen hoe ik de messing van de nikkelzilver rails kan onderscheiden?
Joop
-
MS = messing
NS = nieuwzilver (Neusilber)
Moeilijker is 't niet.
-
Helaas staat op de rails zowel een MS nummer als een NS nummer.
Hoe nu verder?
joop
-
Ah, dat zei je er niet bij 8) Althans, zo vatte ik het niet op.
Dan is het gewoon een kwestie van kijken. Met een railpoetsblokje de bovenkant van de staaf schoonpoetsen en de kleur bekijken. Messing is geelkleurig, nieuwzilver is zilverkleurig. Messing oxideert ook veel harder.
-
Helaas dat lukt me niet. Geprobeerd en vergeleken met rails waarvan ik zeker weet dat het messing of nieuwzilver is.
Nog andere ideeën?
-
Ik niet. Nu mag iemand anders 't proberen ;)
-
De oude rails van Roco waren in messing uitgevoerd. Staat er ook een product nummer op ? Zo ja dan kan je het ook opzoeken.
Wiebe
-
De oude rails van Roco waren er in nieuwzilver en in messing, dat is juist het probleem. En nummer opzoeken zal niet helpen, want blijkbaar staat zowel het NS- als het MS-nummer onderop de bielzenmat. Die is natuurlijk precies hetzelfde onder messing en onder nieuwzilver rails.
-
Geprobeerd en vergeleken met rails waarvan ik zeker weet dat het messing of nieuwzilver is.
Als je die twee naast elkaar houdt zie je toch duidelijk kleurverschil? Datzelfde kleurverschil moet uitsluitsel geven over de onbekende rails.
-
Plaats anders eens een foto.
Tinus.
-
Als je het niet lukt om de rails schoon te krijgen, waarom zou je ze dan nog gebruiken?
-
Inderdaad gecorrodeerde rails zorgen indien ze niet schoongemaakt worden voor slecht contact. Ik zou zeggen vervang de rails.
-
Messing rails is bruin, en wordt goudgeel na poetsen. Geoxideerd is deze rails donkerbruin.
Nieuwzilver rails is zilver kleurig, gaat meer glimmen na poetsen. Geoxideerd is het groenig.
-
Ik heb de oplossing gevonden:
MTN-Giethoorn (www.mtn.nl) verkoopt een testset, waarmee je nikkel in een legering kunt aantonen.
Het is bedoeld voor mensen die een nikkel allergie hebben.
Werkt prima op de verschillende rails.
Iedereen bedankt voor hulp en suggesties. Joop
-
Zonde van je geld.
Oplossing staan toch al gegeven. Verschil is echt duidelijk zichtbaar.
-
Of: hoe verzin ik een oplossing voor en niet bestaand probleem.
-
Als je geen verschil ziet is er toch geen verschil?
-
OF je hebt een nieuwe bril nodig!
(of een geleidehond die tussen messing en nieuwzilver discrimineert).
Wel oppassen dat ie niet op het spoor gaat liggen! :laugh:
Groet van oudebiels
-
Als je geen verschil ziet is er toch geen verschil?
Hallo
De aanname dat niewzilver zilverkleurig is is niet juist.
Er bestaan nieuwzilver legeringen die optisch nauwelijks van messing te onderscheiden zijn.
Op het werk al vaak genoeg mee mogen stoeien.
Heeft niks met rocorails te maken verder, deze zijn zilver of goudkleurig.
Bart
-
Die legeringen die op messing lijken bevatten waarschijnlijk minder nikkel.
Maar zoals je zegt, bij rails van Europese modelspoorfabrikanten kan er geen twijfel bestaan. Behalve dan bij sommige rails van Märklin die op nieuwzilver lijken maar van RVS zijn gemaakt.