BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Charly op 02 March 2017, 14:31:49

Titel: Norm perronwand NEM 102
Bericht door: Charly op 02 March 2017, 14:31:49
Beste Lezers,

Ik heb bij het bouwen van perrons op schaal N de "NEM 102" norm aangehouden. Ik heb voor de afstand van -hart spoor- tot -perronwand- 12mm aangehouden (NEM 102 zegt zelfs 13mm). Helaas vind ik het resultaat niet zo fraai. Ik meet een afstand van 4mm van het perron tot de treeplanken van de treinen, dit zou in het echt dan 640mm zijn. Klopt dit wel? Ik heb helaas best wel veel tijd besteed aan het bouwen van de perrons en achteraf gezien had ik zelf, voor een mooi resultaat, de afstand kleiner willen kiezen. Wie kan hier iets over zeggen?

Met vriendelijke groet,
Charly
Titel: Re: Norm perronwand NEM 102
Bericht door: ingenium op 02 March 2017, 14:38:23
Nee natuurlijk klopt dit niet. Maar die norm is er om probleemloos te kunnen rijden en dat gaat zo wel lukken.

Als je het geen gezicht vind, moet je het aanpassen.
Titel: Re: Norm perronwand NEM 102
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 March 2017, 14:39:43
Waar zie je 13 mm staan? De helft van BL3 is 12,5 mm.
Ik denk dat ze bij de maatvoering rekening hebben gehouden met treinen die in een boog van het perron wegrijden.
Je kan altijd zelf een maatvoering aanhouden waarbij je dan test met al het materieel wat je hebt.
4 mm (640 mm) tussen perronrand en treeplank is inderdaad een beetje veel. Ik kijk er in het echt wel eens naar, en dan zien ik een afstand van ongeveer 300 mm tussen perronwand en zijwand van de trein. De treeplanken steken nog iets verder uit.
Titel: Re: Norm perronwand NEM 102
Bericht door: Bjor op 02 March 2017, 23:17:00
Charly,

Ik heb in N een station met een kaarsrecht spoor langs een perron. Met en afstand van 12mm hart spoor - perronrand, raken de cylinders van mijn breedste stoomlok nèt niet de perronrand, maar het spoor ligt dan ook strak recht.
In twee naastgelegen sporen tussen twee perrons liggen twee wissels. Om te voorkomen dat bij het uitrijden van een wissel de cylinders de perronrand  raken, heb ik daar een afstand van 15mm hart spoor - perronrand moeten aanhouden.
De rijtuigen staan daardoor wat verder van de perronrand dan in het echt. Maar zoals Ingenium terecht aangeeft, is de ruimte nodig om probleemloos te kunnen rijden.
Heb je geen stomers, dan kun je de perrons misschien iets dichter naar het spoor leggen, maar als je dan later toch een nèt iets bredere lok krijgt, dan is het veel werk om de perronranden weer te versmallen.

Ik heb de oplossing gevonden door mijn Preisertjes op het hart te drukken vooral een grote stap te nemen bij het in- en uitstappen. Er hebben zich nog geen ongelukken voorgedaan.

Ben