BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Werkspoor => Topic gestart door: caspervt op 02 March 2017, 14:26:15

Titel: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: caspervt op 02 March 2017, 14:26:15
Hallo allemaal,

Misschien kennen jullie me nog van een vorige bijdrage een paar jaar terug: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,47541.msg766086.html#msg766086

Na een periode buitenland woon ik inmiddels weer in Nederland en heb ik de hobby weer wat opgepakt. Nu met iets nieuws: om te beginnen de DE 5 in spoor N. Alleen het begin is er nu. De eerste drie bakken zijn in ontwerp klaar, nu druk bezig met de aandrijving. Eerst maar een paar foto's daarna meer toelichting...

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/cdddc394-ce00-45cc-824d-690be00edac2_zps3bxfydpp.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/cdddc394-ce00-45cc-824d-690be00edac2_zps3bxfydpp.jpg.html)
De kop, geprint bij Shapeways, afgegoten in resin.

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/DSC04905_zps5jgkfdca.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/DSC04905_zps5jgkfdca.jpg.html)
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stoomlijnstellen in spoor N
Bericht door: thonis op 02 March 2017, 15:36:53
Ongelofelijk! (y)
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stoomlijnstellen in spoor N
Bericht door: Chris op 02 March 2017, 15:39:28
Fraai !
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stoomlijnstellen in spoor N
Bericht door: Rick op 02 March 2017, 15:50:23
Netjes heet dat.  :)
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stoomlijnstellen in spoor N
Bericht door: klusser op 02 March 2017, 17:18:37
Mijn wenbrauwen fronsten bij het lezen van de titel stroomlijnstellen in spoor n  ;)

Maar zonder dollen........dit in deze kleine schaal.........ongelofelijk!  (y)

Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Vr.Gr.Wim
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: Post49 op 02 March 2017, 17:42:16
 :o :-* (y)

Erik.
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: caspervt op 02 March 2017, 17:48:17
Oops... titel van het draadje is aangepast.

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/DSC04895_zps9jlfvoap.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/DSC04895_zps9jlfvoap.jpg.html)
Het stel tot nu toe. Sluiting van de kop op de wand en vooral het dak is niet optimaal. Ik heb een nieuwe buigmal ontworpen, is onderweg van Shapeways.

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/DSC04897_zpshfnmhkrm.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/DSC04897_zpshfnmhkrm.jpg.html)
Zijwand met 3e klas interieur. Het rafelige randje achter het raam is eens tukje plakband wat nu de raamsponningen op zijn plek houdt.

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/DSC04899_zpsfvl7iinw.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/DSC04899_zpsfvl7iinw.jpg.html)
Beter zicht op het draaistel. Door de witte resin is op de foto niet te zien welke details er in de kop verwerkt zitten. En dat zijn er redelijk veel. Ik ben echt onder de indruk van de kwaliteit van FXD van Shapeways. Er zijn zelfs 0,15 mm brede imitatie bouten rond de koplampen zichtbaar in de print en in de afgietsels.

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/DSC04891_zpscppdpjzy.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/DSC04891_zpscppdpjzy.jpg.html)
Zicht op het interieur van de kopbak, stoelen in bus-opstelling.

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/DSC04904_zpsimf2cq0u.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/DSC04904_zpsimf2cq0u.jpg.html)

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/DSC04907_zpslr6wfii6.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/DSC04907_zpslr6wfii6.jpg.html)
Kap eraf, zicht op interieur. Ook dat is geprint bij Shapeways en afgegoten in resin.

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/DSC04906_zpst7u2tlpx.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/DSC04906_zpst7u2tlpx.jpg.html)

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/DSC04908_zpszwumudhr.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/DSC04908_zpszwumudhr.jpg.html)

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/DSC04909_zps9ufjj0oe.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/DSC04909_zps9ufjj0oe.jpg.html)
Jacobsdraaistel van onderen

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/DSC04911_zpswf1stz7d.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/DSC04911_zpswf1stz7d.jpg.html)
En deze constructie herkent de oplettende lezer. Aangepast naar spoor N, maar zeker grotendeels geleend van Karst Drent. Hartelijk dank voor de inspiratie!!!
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: caspervt op 02 March 2017, 19:08:25
Wat meer plaatjes van het afgieten van onderdelen. Ik heb de ambitie om meerdere stellen te maken, en ook andere exemplaren mat '40, dus 3D printen wordt dan een beetje duur. Veel op internet gekeken, youtube voorbeelden gezocht, en uiteindelijk verschillende materialen geprobeerd. Sommige harden te snel, en geven veel bellen. Ook bleek het niet mogelijk om iets moois te maken op deze schaal zonder vacuum. De goedkoopste ontluchtingsinstallatie besteld, en tot goede resultaten gekomen. Materialen komen van silicons and more en van polyestershoppen.nl Daar komt ook de ontluchtingsset vandaan. Resin is gewoon twee componenten PU giethars. Vergelijkbaar materiaal als artitec gebruikt, maar net andere eigenschappen en wit i.p.v. creme. Wat foto's:

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/DSC04912_zpsbkfuamnl.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/DSC04912_zpsbkfuamnl.jpg.html)
Ontluchten van de resin. 1-2 minuten is goed. Te lang geeft weer bellen... Volgens mij ontlucht de resin eerst en gaat het proces dan over in het verdampen van een oplosmiddel, o.i.d. Waar de siliconen op een gegeven moment stopt met belletjes geven, gaat de resin vrij eindeloos door. Ik heb online niet terug kunnen vinden wat er dan precies gebeurt. Misschien hier iemand die weet wat er gaande is? Mijn ervaring is dat 1-2 minuten ontluchten genoeg is, dan verdwijnen de belletjes die er nog zitten volledig bij het weer terug op druk komen van de gieting (dus voor het uitharden weer terugbrengen op normale luchtddruk van 1 bar).

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/DSC04918_zpsakcwndlv.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/DSC04918_zpsakcwndlv.jpg.html)
Evolutie van de kop. Bovenste rij in eerste mal, met veel verlies van detail omdat ik de binnenmal als tweede had gemaakt. Ondanks lossingsspray was de buitenmal toch gedeeltelijk onherstelbaar volgelopen met siliconen. De onderste rij komt uit een tweede versie van de mal, met nieuwe buitenmal.

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/DSC04915_zpsn55hgm21.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/DSC04915_zpsn55hgm21.jpg.html)
Mal met gietsels

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/DSC04922_zpsltxckrag.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/DSC04922_zpsltxckrag.jpg.html)
Afgegoten bankjes derde klasse

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/DSC04921_zps2ogsayco.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/DSC04921_zps2ogsayco.jpg.html)
Afgegoten bankjes voor de kop-bak.

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/DSC04919_zpssfhcqp7x.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/DSC04919_zpssfhcqp7x.jpg.html)
Mallen voor stoelen

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/DSC04920_zpsxzd0xtfb.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/DSC04920_zpsxzd0xtfb.jpg.html)
Afgietsels nog onafgewerkt

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/DSC04917_zpsga7kmsiv.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/DSC04917_zpsga7kmsiv.jpg.html)
En de kop van binnen, met instrumentenpaneel.

Tot zover. Inmiddels druk met de aandrijving. Zodra dat een beetje toonbaar is kom ik hier terug.
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: Hoontje op 02 March 2017, 19:57:33
Wauw! Toevallig afgelopen weekend met een bekende over het opbouwen van een mat '40 / mat '46 in N gehad.
Dit is dan wel een ander treinstel, maar wat gaaf!
Ik heb even gemist, dus mogelijk vraag ik het dubbel, maar waar komt het messing deel van je trein vandaan?

Groetjes,

Hoontje
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: Pauldg op 02 March 2017, 20:33:30
Zeer, zéér indrukwekkend. Zowel het product als de bouwfoto's. Je brengt me op ideeën. Thanx for sharing.  (y)
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: janw op 02 March 2017, 20:50:49
Niet te geloven dit, petje heeel diep af! En dan ook nog in N. Printen, gieten en etsen....  :o
Scharfenberg koppeling mag volgens mij iets verder naar voren (als ik nog iets durf te zeggen)
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: ingenium op 02 March 2017, 20:53:39
Leuk steeds meer mensen die het heft in eigen hand nemen! (y)
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: ns.1200 op 02 March 2017, 21:19:03
Holy s.it, dit is pas bouwen.
Wat een prachtig werk.

Rick
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: haes op 02 March 2017, 21:34:27
Zeer netjes. Wanneer komen ze in productie?... :laugh: :laugh:
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: Biesje op 02 March 2017, 21:37:37
Helaas de verkeerde shaal voor mij, maar wel een inspiratie :D . Ik denk dat vele N rijders graag een Mat 36/40/46 zouden willen koppelen aan hun Piko Hondekop (y) .

Mvg,

Robert
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: Met een sik op 02 March 2017, 22:13:40
Ik ben met stomheid geslagen, zo mooi  (y)
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: ivanzon op 02 March 2017, 22:21:43
Extreem hoge kwijlfactor...
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: Jos001 op 02 March 2017, 22:39:06
Flabbergasted! Fantastisch hoor!

Groetjes,
Jos
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: caspervt op 02 March 2017, 22:54:04
Hartelijk dank voor alle complenten!! Messing etswerk komt van PPD uit UK. Zal later een foto van de etsplaat uploaden. Ontwerp gemaakt in Inkscape. Verder heb ik net gehpord van Shapeways dat de prints onderweg zijn van de aandrijving en de eerste klas banken en vouwbalgen. Binnenkort meer!

Opmerkingen zijn helemaal welkom. Scharfenberg te dicht op de neus klopt inderdaad. Wordt nog aangepast. Was moeilijk in een keer goed te krijgen met 3D print en messing ets. Wil voor de uiteindelijke versie de raamstijlen en leuningen van de bankjes in Nieuw zilver laten etsen. Dit was goedkpper voor een proefversie.
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: caspervt op 05 March 2017, 14:17:01
Hierbij een update over de aandrijving. Ik ben lang aan het zoeken geweest, Tomix onderstellen, gebruiken van een ander standaard model dat in de handel verkrijgbaar is, etc. Een bekend probleem voor zelfbouwers. Niets voldeed aan mijn eisen, dus de conclusie was dat er zelf iets gefabriceerd moest worden. Mijn eisen lijstje was niet eenvoudig:


Ik ben in eerste instantie bij pojezdy.eu uitgekomen en hier de eerste onderdelen aangeschaft. Gelukkig nog een paar Mashima motoren kunnen kopen, maar ik begrijp nu dat die ook verleden tijd gaan worden. Wordt weer verder zoeken. Nadeel van de materialen van Pojezdy is dat vooral de tandwielen weer vrij duur zijn en ook vaak niet op voorraad. Dus dat werd weer verder zoeken.

Uiteindelijk ben ik bij Linea models in Italie uitgekomen. Die maken ook kleinserie schaal N modellen (naast Ho en 0) en leveren hun onderdelen ook los en ook in wat grotere aantallen. De aandrijvingen die ze maken zijn erg professioneel, maar steken wel weer een flink eind uit in het interieur van hun modellen. Kortom, ik heb daar alleen de tandwielen aangeschaft.

Vervolgens op inspiratie van dit artikel (erg de moeite waard van het lezen, deze man doet erg leuke dingen, zoekt ook echt de grenzen op van de mogelijkheiden anno 2017):
http://78514.homepagemodules.de/t3930f5-D-Druck-Frontlader-Unimog-Sender.html (http://78514.homepagemodules.de/t3930f5-D-Druck-Frontlader-Unimog-Sender.html) op het idee gekomen om in messing te laten printen bij Shapeways (zie helemaal onderaan in het artikel zijn 3D frontwiel aandrijving voor een Ho vrachtwagen).

Goed, plaatjes zeggen meer dan woorden:

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/DSC04932_zpsqcu1z7kh.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/DSC04932_zpsqcu1z7kh.jpg.html)
Zo komt het uit de printer.

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/DSC04930_zpsrgnatsif.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/DSC04930_zpsrgnatsif.jpg.html)
Alle onderdelen voor de aandrijving. De messing wormwielen komen van Pojezdy, de rode tandwielen uit Italie. De wielen zijn van Luyx Feinmechanik, de PR25 versie voor spoor N.

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/DSC04934_zpsrzddaf2w.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/DSC04934_zpsrzddaf2w.jpg.html)
In elkaar gezet en eerste test. Het past, de tolleranties van Shapeways leveren geen probleem op voor de aandrijving, yay!!

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/DSC04936_zpsnymfufar.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/DSC04936_zpsnymfufar.jpg.html)
En hier met opgebouwde cardan. Dat was wel even zweten, maar het is te doen.

(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/DSC04940_zpsyaxw1eso.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/DSC04940_zpsyaxw1eso.jpg.html)
En hier is mooi te zien hoe laag de aandrijving eigenlijk is. het andere uiteinde van de cardan wordt via een dog-bone constructie verbonden met de motor, die gefixeerd in het midden van de bak wordt opgehangen. Hiermee wordt ook de draaibeweging in bochten mogelijk. En met deze aanpak is het ook mogelijk met wat stunt en vliegwerk om een jacobsdraaistel aan te drijven, mocht dat ooit nodig zijn. Wel handig als je mat 46 tweetje op vier assen aan wilt drijven...

Tot zover!
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: Pauldg op 05 March 2017, 14:38:16
Je zoekt inderdaad de grenzen op, maar met wat voor een resultaat! Briljant idee om de cardankoppeling gewoon in het frame mee te laten printen ;-).

Benieuwd naar het eerste filmpje!

Mvg, Paul
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: Sven op 06 March 2017, 10:34:08
Prachtig werk, ik herken veel van mezelf in het ontwikkelingproces. Je houdt er toch wel rekening mee dat je veel vraag gaat krijgen of je het ook verkoopt?  ;)

Zoals jij je wielen bevestigd, zo had ik dat eerst ook. Een beugel met een gat erin. Maar dat is ontzettend lastig in elkaar zetten, het is niet service vriendelijk en de wielen er recht opdrukken is ook niet makkelijk. Maar van het gat een omgekeerde U, zodat ie open is aan de onderkant. Je hebt dan dus drie omgekeerde U'en aan één zijde en breng het messing van het motorblok tot aan de onderzijde van de U. Uit nieuwzilver ets je dan afdekplaatjes met een rechthoekig gat voor elke asradar. Door in het ontwerp van het messingblok een paar 1,3 mm gaatjes te maken, dan met een 10BA tapping gereedschap in deze gaatjes (na productie van het messingblok) een schroefdraad te maken, kun je met 10BA schroefjes het plaatje bevestigen en de wielen op hun plaats houden. Ik heb zelf nog aslagers op de assen zitten om het tandrad en de wielen in het midden te houden, maar dat kun je wellicht ook anders oplossen, zodat je geen aslagers nodig hebt.

Zo'n ontluchter voor je siliconen afgietsels is interessant, maar een beetje overhyped. Luchtbellen ontstaan vooral in ruimtes waar de lucht niet omhoog kan. Dus als in je mal er hoekjes zijn waar de lucht omhoog wil, maar dat niet kan omdat de mal daar ophoudt, blijft ie daar zitten. Bijvoorbeeld als je een mal van de letter W zou maken. Lucht wil dan naar de linkerpoot van de W, de middenpoot van de W en de rechterpoot van de W. Als je niet bij elke poot een ontluchtingsgat hebt (dus drie gaten boven in de mal), krijg je luchtbellen boven in elke poot. Ik hoop dat dat je een beetje duidelijk is. Als je het goed doet, heb je m.i. geen ontluchter nodig. Ook zo snel mogelijk de resin verwerken, als ie nog lekker dun is.

En nog iets anders: zoek een messinggieter. Het is bijna net zo duur om bij een messinggieter een mal en een afdruk te laten maken, dan één exemplaar bij Shapeways in messing te laten maken. Maar het voordeel is dat elke volgende afdruk dan veel en veel goedkoper is.
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: Sven op 06 March 2017, 11:06:04
Oh, nog iets anders. Als je in iets zinvols wil investeren en dat niet duur is, koop de XYZWare DaVinci mini 3D printer. Daar kun je al je buigmallen en ander gereedschap dat je nodig hebt om je treinen te bouwen zelf maken. Is het niet goed, kun je het gelijk aanpassen en opnieuw printen. Was voorheen nooit zo'n fan van een 3D printer voor thuis. Maar ik heb deze nu een paar maanden en voor deze prijs en deze kwaliteit is het echt een uitkomst. En geen technisch gezeur met dat ding.
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: 3Dbuildr op 06 March 2017, 11:21:07
Casper,

Heel fraai werk met die combinatie van technieken, en hem dan ook nog rijdend maken ook!  (y) Blijft het bij 1 stuks voor jezelf of wil je hem daarna ook als kit of kant-en-klaar te koop gaan aanbieden?

Fred
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: caspervt op 06 March 2017, 12:21:43
Re Sven: ik heb in mijn ontwerpproces jouw modellen ook uitgebreid bestudeerd! Kom er nu gaandeweg ook achter dat deze methode niet heel makkelijk is. Ik ga je draadje nog een keer bestuderen, leuk en thanks voor de tip! Snap ik uit je bericht ook dat jij je aandrijving-blok in messing laat gieten door een gieter? Ik was persoonlijk bang dat je dan teveel last zou krijgen van krimp. Shapeways heeft dat proces redelijk uitgekristalliseerd, en hebben een gietproces waarbij het eindmodel redelijk voldoet aan het aangeleverde ontwerp en maatvoering. Ik dacht van lost-wax messing gieten altijd dat het model toch een procent of 5 krimpt ten opzichte van het moeder model. Dat is voor een luchttankje of schoorsteen overkomelijk, maar voor een aandrijving gaan tandwielen dan toch echt wel klemmen. Ben heel erg benieuwd hoe jij dit aanpakt, Sven.

Wat betreft luchtbellen: voor mijn aanpak giet ik de bankjes wel in een keer in een blokmal, daar blijft inderdaad lucht achter hangen omdat er overhangende delen aan zitten. Ook is mijn ervaring dat voor de kleinere N-spoor onderdelen de viscositeit van de resin relatief meer invloed heeft. Belletjes in resin ontluchten niet even makkelijk door een gaatje of wandje van 1mm als dat ze doen door een grotere opening van een grotere schaal. Kortom, ik heb het voor mijn situatie eerst geprobeerd zonder ontluchter, en ben daar wel van teruggekomen. Maar inderdaad genoeg voorbeelden online gezien waar het voor grotere modellen niet nodig is om te ontluchten.

Wat betreft modellen op de markt: ik heb daar zeker over nagedacht. Dat is niet de reden dat ik dit ben gaan maken, dat is echt puur hobby. Ik heb geen baan en rijd niet maar heb wel een zwak voor stroomlijnstellen van de NS, liefst realistische stammen van meerdere stellen. Dan moet je wel zelf bouwen voor N spoor. Het enige wat voor mij eventueel haalbaar is, zou het op kleine schaap uitbrengen van een kit zijn. Het maken van kant en klare modellen gaat veel en veel te veel tijd kosten. Dat red ik echt niet. Ten aanzien van een kit heb ik persoonlijk wel twijfel of er veel N-spoorders zijn die dit soort modellen aan zouden durven. Helaas is dat op N-spoor gebied niet zo ingeburgerd in NL als in bijvoorbeeld de UK. Verder wil ik geen kit op de markt brengen waar ik zelf niet tevreden over zou zijn. Ik ben hier nu al bijna twee jaar aan bezig, in de spaarzame vrije uurtjes en de ontwikkeling is nog niet klaar. Kortom, op korte termijn is er hier helaas niets te verkrijgen. Maar geïnteresseerden die een kit zouden aandurven: ik hoor het graag.

Opmerking voor forum moderators: ik weet niet of dit bericht onder 'commercieel' valt. Zo ja, dan hoor ik het graag en pas ik dit aan.
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: caspervt op 01 April 2017, 09:02:49
Sorry, het is even rustig geweest met dit project. Heb vandaag ook niet heel veel voortgang, maar wel gewerkt aan de verdere detaillering van de bakken. Ken je dat gevoel, dat kleine details je soms gaan irriteren? Zo begon ik me te ergeren aan het feit dat er in het interieur boven de ramen die hendels voor de raambediening ontbraken. Maar goed, dat is natuurlijk simpel op te lossen, dus even een etstekening gemaakt.


(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/raamhendel_zpsxbui8qhb.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/raamhendel_zpsxbui8qhb.jpg.html)
Hier gaat het dus om, de hendel boven het raam.


(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/raamhendel_zpsbxxvdpqr.png) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/raamhendel_zpsbxxvdpqr.png.html)
En hier de etstekening. Ben benieuwd!
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: Floris Dilz op 01 April 2017, 10:14:38
ontluchten bij resin "overhyped"? Dat is wel het mooiste dat ik hier in jaren gelezen heb.

Wat krimp bij messing gieten betreft, als de krimpfactor redelijk vast is kun je natuurlijk vrij gemakkelijk je model iets opblazen, printen en dan afgieten.

Enne... die raamslingers... kenonne, niet goed wijs man.  (y)

Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: Pauldg op 01 April 2017, 10:32:57
Raamslingers.... en maar stug in N doorwerken. Ik had het probleem allang 'opgeschaald' . Veel respect! :-)
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: Sven op 01 April 2017, 10:35:08
ontluchten bij resin "overhyped"? Dat is wel het mooiste dat ik hier in jaren gelezen heb.
Makkelijk indruk te maken, dan. Wat ik daarmee bedoel is dat luchtbellen ook op een andere manier voorkomen kunnen worden, niet dat ik het probleem bagatelliseer.

Wat betreft messing gieten. Ook van Shapeways zal je product gekrompen terug komen. Wat ik van SW heb teruggekregen is niet vergroot om maatvast te blijven. Die doen precies hetzelfde als een gieter. Het zou me niets verbazen als zij gewoon een model in was printen en het gieten dan uitbesteden.

Als je je object x 1.015 vergroot voor het exporteren als STL, dan komt het wel goed. Je zult niet de eerste keer een perfect resultaat hebben, maar je weet dan welke aanpassingen je moet doen. Op deze manier komen de messing blokken van mijn aandrijvingen altijd perfect terug, geen afwijking. Maar goed, het is ook een beetje ervaring wat wel en niet kan, natuurlijk. Ik ben hier al zo'n vier jaar mee bezig. De gaten waar de as met de wormwielen doorheen komen laat ik bewust een heel klein beetje te klein, zodat ik 'm met een ronde vijl op maat kan vijlen. Dan weet ik zeker dat deze mooi rond zijn en perfect op maat. Met "op maat vijlen" bedoel ik een seconden of twee met de vijl in het gat ronddraaien. Maar aan de gaten voor de assen hoef ik niks te doen. De assen moeten er ook niet strak in, het moet wel een beetje speling hebben. Doordat we op de onderste millimeter kunnen ontwikkelen willen we het vaak perfect doen. Maar soms is het juist nodig om een beetje losjes te werken, een beetje natte vinger werk. Proberen, testen en aanpassen is nou eenmaal onderdeel van dit soort projecten.

Begrijp ik het goed dat het je irriteert dat de raamslingers aan de binnenzijde boven de ramen van een N-spoor model niet had?  ??? Dat zie je toch helemaal niet, naast het feit dat die in N nog geen tiende van een mm dun zullen zijn. Of begrijp ik het verkeerd?
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: Sven op 01 April 2017, 10:36:44
Even een aanvulling: met het vergroten met 1,015 zullen je maten zo goed als correct terugkomen, maar de aanpassingen zijn nodig omdat je bedachte maten in werkelijkheid niet altijd werken.
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: Sven op 01 April 2017, 10:50:46
Hier is een foto van mijn aandrijving. De messing blokken zijn onbewerkt, zo komen ze terug van de gieter. Rechts zie je de onderzijde, waar ik 1,35 mm gaten in heb ontworpen. Ze zitten nu nog vol met gips, maar de gaten zijn er. Met de taper tap maak ik een groef voor de schroef, waar de 10 BA schroeven inpassen. De motor (niet getoond) zit op een 3D geprint dekseltje, waar ook de geëtste fosforbronzen contactstrips op zitten gesmolten. Zo kun je makkelijk het motortje verwisselen (analoog/digitaal of bij defect bijvoorbeeld) en is het ideaal bij het afstellen van de aandrijving/installeren van de koppelstangen dat de motor en kwetsbare contactstrips niet in de weg zitten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9816.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9816.jpg)
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: Sven op 01 April 2017, 10:55:12
Oh, ik bedacht me nog wat mbt de Luck wielen. Ik haal mijn wielen van Müller Radsatz http://muellerradsatz.de , want het plastic middenstuk van Luck is aan de achterzijde twee keer zo dik als die van Müller. En voor mij telt het ook dat Müller mijn wielen in RP25 heeft, Luck niet.
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: Floris Dilz op 01 April 2017, 11:11:04
Het kan dat shapeways in was print of dat ze een bak poeder aan elkaar zitten te laseren, maar ook dan zul je wat krimp hebben omdat het metaal warm is als je het lasert en daarna afkoelt. Kun  je er in de machine al uit compenseren als je zou willen, als je m maar vertelt welke krimpfactor het metaal heeft. Maar goed, dat moet je dan wel willen. Het lijkt mij niet heel moeilijk, maar in de praktijk zal er vast nog wel wat meer bij komen kijken, verticaal meer krimp dan horizontaal ofzo.

Verder, qua resin ontluchten: gladde grote klonten gaan wel redelijk zonder vacuum, maar zit er dun en fijn detail aan of oppervlakken met een vrij nadrukkelijke textuur zoals baksteen (waar belletjes aan blijven "kleven") dan wil het niet lekker. Zit je met dunne details dan is het zoals Casper zegt, de krachtsverhouding viscositeit/zwaartekracht wordt anders, dus daar moet je de zaak een beetje helpen. Behalve vacuum ken ik geen methodes die wat dat betreft een goed bruikbaar resultaat zonder eindeloze nabewerking opleveren.
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: Sven op 01 April 2017, 11:15:13
Van de Shapeways materiaalpagina:

First, the model is printed in wax using a specialized high-resolution 3D Printer. It is then put in a container where liquid plaster is poured in around it. Once the plaster sets, the wax is melted out in a furnace, and the remaining plaster becomes the mold.

Molten brass is poured into this mold and set to harden. The plaster is broken away, revealing your new product.
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: Floris Dilz op 01 April 2017, 11:19:14
en daarna heeft er een stagair met witte handschoentjes en een potje brasso nog anderhalf uur op zitten poetsen als ik zo de plaatjes van Svens onderstelletje en dat van Casper vergelijk.  ;D
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: caspervt op 01 April 2017, 18:26:43
 ;D

Niemand die het opviel dat er toch een relatie zat tussen de datum van posten en het onderwerp van zwaaiheldels voor de raambediening?!

Sorry, het is even rustig geweest met dit project. Heb vandaag ook niet heel veel voortgang, maar wel gewerkt aan de verdere detaillering van de bakken. Ken je dat gevoel, dat kleine details je soms gaan irriteren? Zo begon ik me te ergeren aan het feit dat er in het interieur boven de ramen die hendels voor de raambediening ontbraken. Maar goed, dat is natuurlijk simpel op te lossen, dus even een etstekening gemaakt.


(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/raamhendel_zpsxbui8qhb.jpg) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/raamhendel_zpsxbui8qhb.jpg.html)
Hier gaat het dus om, de hendel boven het raam.


(http://i1339.photobucket.com/albums/o716/caspervt1/raamhendel_zpsbxxvdpqr.png) (http://s1339.photobucket.com/user/caspervt1/media/raamhendel_zpsbxxvdpqr.png.html)
En hier de etstekening. Ben benieuwd!

Wat betreft de aandrijving heb ik iets heel anders bedacht, maar dit wacht nog op uitvoering. Ik ben in mijn constructie voor gewicht minder afhankelijk van een messing blok (wat voor Sven wel geldt in de kleine trammetjes). Ik wil gaan experimenteren met een binnenframe van gelaserd POM (van snijlab.nl) en dat fixeren met een messing geetst buitenframe. Moeilijk uitleggen, maar zodra ik meer heb post ik wel weer wat... Denk dat het zeker een grote kostenbesparing gaat opleveren. De etsplaat komt er toch per rijtuig. En dit bespaart de kosten voor Shapeways of een gieter die messing onderdelen voor me moet maken.

Happy april-fools...
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: Floris Dilz op 01 April 2017, 18:29:26
och, je ziet weleens gekkere dingen langskomen en die zijn dan wel echt waar... :angel:
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: Pauldg op 01 April 2017, 19:32:04
Wat een meesterlijke grap! En ik had mij nog wel voorgenomen nergens in te tuinen  ;D
Titel: Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
Bericht door: ns.1200 op 08 April 2017, 10:36:06
Goede grap, je hebt nou eenmaal puristen die tot het kleinste detail willen gaan.
Aan gezien je hier zo veel tijd in steekt zou het zo maar kunnen kloppen.

Had je een pb gestuurd mbt de wormwielen .

Groetjes Rick