BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Ronald van der kooi op 01 March 2017, 21:06:22
-
Na schade door brand bij de buren moest ik mijn baan opruimen op zolder vanwege reparatie aan ons huis.
Dus moest er een nieuw baanplan komen.
Het betreft een baan van 3 meter breed achter .
Linker deel 80 cm breed en 240 cm lang.
rechter deel 110 cm breed en 340 cm lang.
achterste deel 70 cm diep
het betreft een baanplan met regionaal station met een nebenbahn.
het paarse gedeelte is schaduwstation
het oranje deel is nebenbahn met het stijgen van grond niveau naar niveau 1 achter schaduwstation langs
rest is reginaal station plus grondniveau
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/boven_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/boven_3_1.jpg)
-
Hallo.
sporenplan ziet er goed uit.
gelukkig geen railwoestijn.
Als je bv meegebogen wissels gebruikt in het schaduwstation is daar ws wel meer spoorlengte te behalen.
En dat is altijd handig
succes jandcargo
-
dat kan ik nog wel even bekijken of dit anders kan
-
Voorwaar dit sporenplan ziet er zeer interessant uit. Uit de catalogusnummers kan ik opmaken dat dit plan wordt gemaakt met Fleischmann Modellrail, klopt dit? Ook is dit duidelijk niet jouw eerste railplan, want ik zie dat veel beginnersfouten ontbreken. Natuurlijk wil ik ook nog een paar punten mijn mening geven
- Inderdaad kan door het gebruik van meegebogen wissels lengte worden gewonnen. Helaas is het Fl* model rail en dus zijn die bogen wel erg krap. Zeker voor veel materieel is tegenwoordig 410 mm minimum-radius gevraagd. Dat kan problemen geven met zulke wissels.
- Ik hoop dat alle elektronica aanwezig is voor het zekeren van de keerlus linksbovenin. Als er toch met M* materiaal wordt gewerkt kan deze opmerking worden vergeten.
- Als extra toevoeging zou nog een kleine aansluiting worden gemaakt in de paradelijn links. Een enkel wissel naar buiten en een aansluiting is simpel gemaakt. Daar moet dan wel ruimte voor zijn. Iets wat ik van jouw tekening nog niet op kan maken, daar de tafels niet aangegeven zijn.
- Ik persoonlijk ben niet zo'n fan van de gigantische draaischijf bij het station. Indien mogelijk zou ik die verkleinen (bijv Fl-6154 of Fl-6057 met een zelfgemaakte aandrijving). Dan is er iets meer ruimte bij de kopsporen van het zijlijntje. Is dit een aansluiting of ook een klein depot?
Al met al een mooi plan. Zou graag eens beelden willen zien van de realisatie.
groet,
Sander
-
Nou Sander
Het betreft een landelijk station dus er zullen niet grote trein samenstellingen zijn.
Een keerlusmodule is in bezit zelfs twee
jouw optie voor nog een aan sluiting links had ik ook al in gedachten maar dat zal ik met de bouw moeten bekijken.
ik moet bekennen dat ik wat elementen van rolf knipper heb overgenomen.
de maat van de trein tafel is het maximum wat ik kan realiseren.
ja en grote draaischijf heb ik reeds in bezit dus ik ga dit eerst bekijken.
maar bedankt voor je tips
-
ik geef Sander gelijk de draaischijf is te groot.
Ik zit nog te twijfelen tussen 1 of 2 drieweg wissel(s) of een segment draaischijf.
Is een segment draaischijf ook zelf makkelijk te bouwen.
-
Hoi,
Zelf een segmentdraaischijf bouwen is voor de gemiddelde modelbouwer nog een hele uitdaging.
Een kant en klaar model aanschaffen betekent veelal (evenals bij een standaard ronde draaischijf) een behoorlijke aanslag op het modelbouwbudget.
Misschien kun je hiermee wat inspiratie opdoen.
Heb je een beetje van beide werelden en hoef je in ieder geval niet helemaal zelf het wiel uit te vinden:
http://wolkingen.de/segmentdrehscheibe/
Groeten uit Waldberg,
Sven