BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 01 March 2017, 19:21:43
-
Er moet een nieuw goederenspoor komen tussen industriegebied Axelse Vlakte en Zelzate.
De huidige spoorlijn loopt met een cirkel door het industriegebied Axelse Vlakte en maakt een omweg over de brug van Sluiskil, voordat de lijn zuidelijk richting België loopt. "Met name de brug bij Sluiskil levert vertraging op voor de bedrijven", vertraging komt doordat de brug over het Kanaal van Gent naar Terneuzen vaak open staat voor het scheepvaartverkeer. Als het aantal bedrijven op de Axelse Vlakte toeneemt, en er dus nog meer goederen afgevoerd moeten worden voorziet de ondernemersvereniging meer problemen "Om het vestigingsklimaat voor de industrie echt te verbeteren, is een goede spoorverbinding nodig."
Voor een nieuw onderzoek naar de haalbaarheid van een rechtstreeks goederenspoor tussen de Axelse Vlakte en Zelzate is een miljoen euro nodig. Zeeland Seaports vraagt mede namens de provincie Zeeland, de gemeente Terneuzen en het havenschap Gent, een half miljoen euro aan Brussel voor dat onderzoek. De rest van het geld brengen ze zelf bij elkaar. De partijen wenden zich tot Brussel, omdat de Nederlandse regering het project voorlopig niet op de agenda wil zetten.
Werkgeversorganisaties BZW en Portiz hebben een brief ondertekend, waarin ze een nieuw onderzoek naar een rechtstreeks goederenspoor Axel-Zelzate ondersteunen. BZW en Portiz betalen straks niet mee aan het onderzoek. "Dat kan niet" omdat wij daar als overkoepelende organisaties geen budget voor hebben. Daarnaast vinden we de aanleg van een goederenspoorlijn een taak voor de overheid, niet van werkgevers."
Ook veel andere bedrijven en organisaties hebben de ondersteuningsbrief ondertekend. Daaronder bedrijven als Verbrugge, Ovet, kunstmestproducent Yara en het Finse staalbedrijf Outokompu. Ook Prorail en haar Belgische zusterorganisatie Infrabel hebben hun handtekening gezet.
-
Ook de 'randen' c.q. 'uithoeken' van het land behoren goede spoorverbindingen te hebben c.q. krijgen. Hier in Drenthe is een nieuwe spoorboog bij Coevorden in uitvoering. Iets soortgelijk lijkt mij heel goed voor Zeeuws-Vlaanderen.
-
Ik las eerst "Voor een nieuw rechtstreeks goederenspoor tussen de Axelse Vlakte en Zelzate is een miljoen euro nodig" ... maar dat was alleen nog maar voor het onderzoek :o
-
Helaas kom ik in die regio niet veel en daarom de vraag. Moet ik daarbij denken aan een tracé langs de Tractaatweg (N62) en de Kennedylaan (R4) in Zelzate?
-
Dat lijkt mij de meest logische route. Als ze nou slim zijn, dan lobbyen ze er ook voor om bij de verbreding van de Tractaatweg de komende jaren planologisch ook al rekening te houden met die spoorlijn.
-
Op deze webpagina van Omroep Zeeland (http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2017-03-01/1094284/werkgevers-achter-nieuw-spoor-axel-zelzate-video#.WLdKmIWcHg8)staat een mogelijk tracé ingetekend. Inderdaad langs de Tractaatweg.